Στο θέατρο Skrow παρακολουθήσαμε την παράσταση «Η αρχή του Αρχιμήδη» του Ζουσέπ Μαρία Μιρό, σε μετάφραση Μαρίας Χατζηεμμανουήλ και σκηνοθεσία Βασίλη Μαυρογεωργίου, η οποία παίζεται για 2η συνεχόμενη χρονιά. Ο Καταλανός δραματουργός χρησιμοποιεί αυτή την γνωστή αρχή για να καταδείξει πως μετατοπίζεται κάθε φορά η αλήθεια για ένα γεγονός σε συνάρτηση με την οπτική που την κοιτάς. Ένα δάσκαλος κολύμβησης προβαίνει σε μια «αθώα» φαινομενικά πράξη, δίνοντας ένα φιλί σε ένα παιδί που κλαίει για να το καθησυχάσει που δεν θέλει να μπει στην πισίνα. Είναι τελικά αυτή η πράξη αθώα; Ή μήπως όχι;
Κατά τη διάρκεια της ημέρας θα δούμε να ξετυλίγεται το κουβάρι αυτής της υπόθεσης μέσα από τις οπτικές που έχει ο κάθε παρατηρητής για αυτή. Η διευθύντρια του κολυμβητηρίου που πρέπει να διαφυλάξει το κύρος της σχολής της, ο συνάδελφος του που αμφιταλαντεύεται, ο ίδιος ο δάσκαλος που πρέπει να πείσει τους άλλους για το ποιόν του, αλλά και ο πατέρας που θα κάνει οτιδήποτε για την προστασία του παιδιού του. Ο Μιρό επιλέγει την τεχνική του φλας μπακ κρατώντας έτσι το σασπένς αμείωτο, σε ένα σφιχτό δραματικά κείμενο που ερεθίζει διαρκώς ερωτήματα. Πώς στην εποχή της πολιτικής ορθότητας μπορείς να είσαι αυθόρμητος και να μην φοβάσαι και τη σκιά σου; Πόσο έχουμε αφήσει το φόβο να κυριαρχήσει επάνω μας; Τι σχέση έχει ο σεξουαλικός προσανατολισμός με την πράξη κάποιου και πόσο ριζωμένοι είμαστε ακόμη σε προκαταλήψεις και στερεότυπα που διάγουν το ρατσισμό; Πως οι φήμες και ειδικά σήμερα στον κυκεώνα των κοινωνικών δικτύων μπορούν να διαστρεβλώσουν το οτιδήποτε;
Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου σκηνοθέτησε μεθοδικά την παράσταση, αναδεικνύοντας το κείμενο και τονίζοντας την άποψη ότι καμιά φορά είναι δύσκολο να ξεχωρίσεις την αλήθεια γιατί διαφέρει αναλόγως από την οπτική που βλέπεις κάθε γεγονός. Κάτι που επιτυγχάνεται πλήρως με τη σκηνογραφία και το τέχνασμα της αλλαγής του σκηνικού κατά τη διάρκεια της παράστασης, που σαν καθρέφτισμα σε βάζει στη θέση του παρατηρητή από διαφορετική οπτική γωνία. Οι τέσσερις ηθοποιοί με υψηλές υποκριτικές δυνατότητες δένουν ως σύνολο, σε πείθουν για τα γεγονότα που εξελίσσονται και σε παρασέρνουν μαζί τους μέχρι το τέλος.
Μια παιδική φωνή στις εναλλαγές των σκηνών ανακοινώνει ποια ώρα διαδραματίζεται η κάθε σκηνή. Μήπως η εποχή της αθωότητας έχει περάσει ανεπιστρεπτί; Κι αν όχι, πως μπορούμε να τη διαφυλάξουμε ακόμη, χωρίς να καταλήξουμε δήμιοι της;
Η παράσταση ολοκληρώνει τον κύκλο των παραστάσεών της στο Skrow την Κυριακή 23 Φεβρουαρίου, και ξεκινά έναν νέο στη Θεσσαλονίκη, στο θέατρο Αυλαία, απ’ τις 5 Μαρτίου.
Συγγραφέας: Josep Maria Miró (*Βραβευμένος με το Premi Born de Teatre Award, 2011)
Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ
Σκηνοθεσία: Βασίλης Μαυρογεωργίου
Σκηνογράφος: Θάλεια Μέλισσα
Ενδυματολόγος: Ιφιγένεια Νταουντάκη
Φωτιστής: Στέλλα Κάλτσου
Μουσική επιμέλεια: Γιάννης Σορώτος
Βοηθός Σκηνοθέτη: Καλή Βοϊκλή
Παίζουν: Άγγελος Μπούρας, Σεραφείμ Ράδης, Μιχάλης Συριόπουλος, Μαρία Φιλίνη
Παραστάσεις: έως 23 Φεβρουαρίου
Μέρες και ώρες: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 21:00 Κυριακή στις 18:00
Τιμές εισιτηρίων: 13€ γενική είσοδος, 10€ φοιτητικό, μειωμένο, ομαδικό (για κρατήσεις άνω των
10 ατόμων), 8€ ανέργων/ΑΜΕΑ
Διάρκεια: 80 λεπτά