11 Νοεμβρίου 2008

Γιάννης Ρίτσος

Ο Γιάννης Ρίτσος γεννήθηκε την Πρωτομαγιά του 1909, ταιριαστή ημερομηνία με τη στάση της ζωής του, ημέρα της εργατικής τάξης, και πέθανε σαν σήμερα, πριν από 18 χρόνια, στις 11 Νοεμβρίου του 1990.


Υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της νεότερης ελληνικής ποίησης. Πολυγραφότατος, καθώς μάς άφησε περισσότερες από εκατό ποιητικές συλλογές και συνθέσεις, εννέα πεζογραφήματα, τέσσερα θεατρικά, αρκετές μελέτες, μεταφράσεις και δημοσιεύματα.
Αναλυτικότερα στοιχεία για τη ζωή και το έργο του : Εδώ .


Ακολουθούν μερικά αγαπημένα αποσπάσματα από το έργο του…

"Όταν σφίγγουν το χέρι, ο ηλιος είναι βέβαιος για τον κόσμο
όταν χαμογελάνε, ένα μικρό χελιδόνι φεύγει μες απ᾿ τ᾿ αγρια γένεια τους
όταν κοιμούνται, δώδεκα άστρα πέφτουν άπ᾿ τις άδειες τσέπες τους
όταν σκοτώνονται, η ζωή τραβάει την ανηφόρα με σημαίες και με ταμπούρλα
"
(απόσπασμα από τη "Ρωμιοσύνη")


"Και να αδελφέ μου που μάθαμε να κουβεντιάζουμε ήσυχα κι απλά.
Καταλαβαινόμαστε τώρα, δεν χρειάζονται περισσότερα.
Κι αύριο λέω θα γίνουμε ακόμα πιο απλοί.
Θα βρούμε αυτά τα λόγια που παίρνουνε το ίδιο βάρος
σ' όλες τις καρδιές, σ' όλα τα χείλη.
Έτσι να λέμε πια τα σύκα-σύκα και τη σκάφη-σκάφη.
Κι έτσι που να χαμογελάνε οι άλλοι και να λένε,
"Τέτοια ποιήματα, σου φτιάχνουμε εκατό την ώρα.
"Αυτό θέλουμε κι εμείς.
Γιατί εμείς δεν τραγουδάμε για να ξεχωρίσουμε αδελφέ μου απ' τον κόσμο.
Εμείς τραγουδάμε για να σμίξουμε τον κόσμο.

...έχεις ακόμη να κλάψεις πολύ
ώσπου να μάθεις τον κόσμο να γελάει
."
(Απόσπασμα από το "Καπνισμένο Τσουκάλι")


"Να με θυμόσαστε - είπε. Χιλιάδες χιλιόμετρα περπάτησα
χωρίς ψωμί, χωρίς νερό, πάνω σε πέτρες κι αγκάθια,
για να σας φέρω ψωμί και νερό και τριαντάφυλλα.
Την ομορφιά
Ποτές μου δεν την πρόδωσα. Όλο το βιός μου το μοίρασα δίκαια.
Μερτικό εγώ δεν κράτησα. Πάμπτωχος. Μ᾿ ἕνα κρινάκι του αγρού
τις πιο άγριες νύχτες μας φώτισα. Να με θυμάστε.
Και συγχωράτε μου αυτή την τελευταία μου θλίψη:
Θάθελα
ακόμη μια φορά με το λεπτό δρεπανάκι του φεγγαριού να θερίσω
ενα ώριμο στάχυ. Να σταθώ στο κατώφλι, να κοιτάω,
και να μασώ σπυρί σπυρί το στάρι με τα μπροστινά μου δόντια
θαυμάζοντας κι ευλογώντας τούτον τον κόσμο που αφήνω,
θαυμάζοντας κι Ἐκείνον που ανεβαίνει τα λόφο στο πάγχρυσο λιόγερμα. Δέστε:
Στο αριστερό μανίκι του έχει ένα πορφυρό τετράγωνο μπάλωμα. Αυτό
δεν διακρίνεται πολύ καθαρά. Κι ήθελα αυτό προπάντων να σας δείξω.
Κι ίσως γι᾿ αυτό προπάντων θ᾿ άξιζε να με θυμάστε
."
(Γιάννης Ρίτσος - Επιλογικό)

Όποιος επιθυμεί μπορεί να κατεβάσει σε μορφή ebook ένα από τα ομορφότερα έργα του Γιάννη Ρίτσου, τη "Σονάτα του Σεληνόφωτος".


------

Υ.Γ. Για λίγες μέρες ακόμα, ως και τις 16/11, θα διεξάγεται η έκθεση για τον Κάρολο Κουν που διοργανώνει το Μ. Μπενάκη, με αφορμή τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του. Δεν πρόλαβα να πάω νωρίς, για να σας μεταφέρω εντυπώσεις, σίγουρα όμως θα αξίζει, όποιος επιθυμεί να τη δει, ας προλάβει.. Σας παραπέμπω στην παρουσίαση του 6ου Λυκείου Καλλιθέας, όπου μπορείτε να ενημερωθείτε σχετικά.

117 σχόλια:

Axis Mundi είπε...

Μια μεγάλη απώλεια από την Ελληνική λογοτεχνία και την τέχνη. Ο Ρίτσος κατά τη γνώμη μου ζωγράφιζε με τα λόγια εικόνες που δύσκολα μπορεί να εκφράσει ζωγράφος. Ακόμα ένα πολύ όμορφο (και σημαντικό) αφιέρωμα καλλιτέχνιδα!

kyriaz είπε...

Χαίρομαι για τη σύμπτωση των ποστς μας.
Πρέπει να τους θυμόμαστε.

Καλή σου μέρα!

Παλμος είπε...

Τίποτα λοιπόν δεν χάνεται με τον θάνατο, αφού υπάρχουν η μνήμη, τα ανθρώπινα έργα και τα πράγματ του κόσμου.
Στο έργο του "Όταν έρχεται ο Ξένος", λέει:
"...Σηκωθήκαμε, ξεσκεπάσαμε τους καθρέφτες, κοιταχτήκαμε, κι ήμασταν νέοι πριν απο χιλιάδες χρόνια, νέοι ύστερα΄από χιλιάδες χρόνια, γιατί ο χρόνος κι ο ήλιος έχουν την ίδια ηλικία - την ηλικία μας, κι αυτό το φως δεν ήτανε καθόλου αντικατοπτρισμός..."

Καλό βράδυ.

Hfaistiwnas είπε...

Καλό βράδυ!!!! Κατέβασα τη σονάτα, την είχα κάνει στο λύκειο..
καταπληκτική...

tovenito είπε...

η σονάτα ένα ποίημα που κατάφερε να με κάνει να δω με άλλο μάτι την ακατανόητη ποίηση..
τη ρωμιοσύνη μην την κλαις

Κ.Υ.Π. WALKING είπε...

Eξαιρετικός ποιητής με ανεξάντλητες ικανότητες, που έδωσαν σε κάποια από τα έργα του ένα επιπλέον ευχάριστο ξάφνιασμα.
Ότι δηλαδή ήταν εξίσου καλός και σε πιό προσωπικές και εσωτερικές ποιητικές αναζητήσεις, πέρα από το κομμάτι του έργου του που είχε έντονο κοινωνικό χαρακτήρα.

Γιώργος Χρηστινίδης είπε...

Κι η μουσική σου... υπέροχη.

b|a|s|n\i/a είπε...

έχουμε ακόμη να κλάψουμε πολύ
ώσπου να μάθουμε να γελάμε.
δάκρυσα, χαμογέλασα και σου άφησα μια καλημέρα!

Alkmini είπε...

Yμνητης της Ομορφιας!
αυτο τα λεει ολα.
καλημερα αρτιστα μου.

Μαριλένα είπε...

για τη δική μου γενιά, ο Ρίτσος υπήρξε κάτι παραπάνω απο ποιητής
πολύ παραπάνω..

αχ βρε καλλιτέχνιδα μου, τι εποχές μου θυμισες

τα φιλιά και την καλημέρα μου.

Λυγερή Βασιλείου είπε...

Καλημέρα κορίτσι μου
Ένα ακόμη post σου θα το περάσω στα τιμαλφή μου
Νάσαι καλά.
Λυγερή του ΠΗΓΑΙΜΟΥ

http://ligery.pblogs.gr
http://lygeri.pblogs.gr

Saligaros είπε...

'...ΟΛΑ ΚΥΡΙΕ ΝΙΚΟ ΕΙΝΑΙ ΕΔΩ,ΟΠΩΣ ΤΑ ΑΦΗΣΕΣ ΕΣΥ ΚΑΙ ΟΠΩΣ ΤΑ ΞΕΡΕΙΣ...'


Καλημέρα...

"ζαχαρούλα.." είπε...

τι να πρωτοπεί κανείς για τον Γιάννη Ρίτσο......

ευχαριστώ καλλιτέχνιδα αγαπημένη!!!

καλημέρα!

Δανάη είπε...

Εξαιρετικό ποστ, φίλη μου...

Να είσαι καλά

Καλη σου μέρα

Artanis είπε...

Υπέροχη ανάρτηση Καλλιτέχνιδα...Πάω τώρα στο μπλογκ του Ίωνα να ανεβάσω κι εγώ...
Να έχεις μια όμορφη μέρα, σε φιλώ...

✿ margarita είπε...

Άλλος ένας μεγάλος Έλληνας..και η κληρονομιά που μας άφησε ανεκτίμητη!!
Λατρεύω τη σονάτα..χρόνια τώρα την ακούω.. και κάθε φορά που ακούω τον Ρίτσο να απαγγέλει τη σονάτα είναι σαν να την ακούω για πρώτη φορά..μόνο ο δημιουργός της θα μπορούσε να την απαγγείλει έτσι..και η μουσική υπόκρουση καταπληκτική..

Καλημέρα..

Aspa είπε...

Πολύ αγαπημένος ο Ρίτσος… Κατέβασα τη Σονάτα αλλά το αρχείο κατεβαίνει κατεστραμμένο και δεν ανοίγει... Θα δοκιμάσω και αργότερα μπορεί το πρόβλημα να είναι προσωρινό. Να είσαι καλά!

Maria Mikro Analogo είπε...

Υπέροχος ο Ρίτσος! Γενικά η ελληνική ποίηση είναι ασύγκριτη!
Φιλάκια, υπέροχο ποστ :D

Roadartist είπε...

Καλημέρα σε όλους!!

Aspa προσπάθησε ξανά σε παρακαλώ..
Δε πρέπει τώρα λογικά να έχεις κάποιο πρόβλημα..

Θα επανέλθω λίγο αργότερα και θα απαντήσω σε όλους σας!..

jf είπε...

Ε πώς να το κάνουμε, κάποιοι άνθρωποι ήταν και είναι παρόντες...

Γεια σου και χαρά σου

Sophia Kollia είπε...

Καλημέρα,
τι να έγραφε άραγε αν ζούσε σήμερα?
καλή βδομάδα

Adamantia είπε...

Mε τα Ερωτικα του ερωτευτηκαμε, με τη Ρωμιοσυνη τραγουδησαμε τα πρωτα ελευθερα λογια μετα τη χουντα.
Ειναι ενα μεγαλο μερος της πολιτισμικης μας ταυτοτητας ο Ριτσος και οσο τη σεβομαστε δεν θα πεθανει ποτε.
Σε φιλω πολυ

Ανώνυμος είπε...

Λέξεις που μιλάνε στις καρδιές μας, που είναι περασμένες στο DNA μας. Πόσα μπόρεσε και μας είπε...
Όσοι τον ακούσαμε είμαστε πλουσιότεροι.

Σε φιλώ :)

VAD είπε...

Λελούδι της Μονεμβασιάς!
Η απλότητα του στίχου του ορισμένες φορές θυμίζει στιγμές δημοτικού τραγουδιού.
...που καθαρίζει φρέσκα φασολάκια
στη δροσερήν αυλόπορτα...
Τοσο απλός μα τόσο γεμάτος στίχος!

Skouliki είπε...

αγαπημενος αυτος και ο καρυωτακης για μενα

Aspa είπε...

Εντάξει, προσπάθησα ξανά και αυτή τη φορά κατέβηκε ολόκληρο το αρχείο! Ευχαριστώ πολύ, πολύ!

kikop80 είπε...

Πολύ μεγάλος ο Ρίτσος!
Έχει πάρει τη θέση του δίπλα στούς άλλους μεγάλους Έλληνες!
Περιμένω να δώ αν θα ξαναβγούν τέτοιοι Άνθρωποι!
Αλλά δε νομίζω!
Έχουμε φτάσει σε ένα πολιτισμικό τέλμα!
Ευτυχώς που βλέπουμε ακόμα αυτούς τους φάρους και δεν μας παρασείρει η φουρτούνα του τίποτα!
Θα φέγγουν για πάντα εκεί, σταθερά σημεία αναφοράς στον ορίζοντά μας!
Καλησπέρα αρτιστάκιους!

lakis είπε...

Εξαιρετικός ο Ρίτσος. Πάνε χρόνια από την τελευταία φορά που κάθισα να διαβάσω προσεκτικά τα ποιήματά του, αφού δεν μπορώ τις επαναλήψεις. Αλλά, μάλλον πρέπει να το κάνω. Μέρα καλή

mrs Smith είπε...

Υπάρχουν αυτοί οι εξαιρετικοί άνθρωποι που καταργούν τελικά τον θάνατο!
Υπάρχουν...
όχι υπήρξαν.

Φιλιά road μου :))))
Καλό μεσημέρι

Μαργαρίτα είπε...

Υπέροχος ο Ρίτσος,
η σονάτα του σεληνόφωτος
μου 'χει μείνει!!!

Δεν είχα ξαναδει χειρόγραφό του!!
Να 'σαι καλά φίλη μου!

σε φιλώ****

BUTTERFLY είπε...

Αυτο το μπλογκ ειναι μια οαση πολιτισμου! Χαιρομαι πολυ που σε ξαναδιαβαζω!

mareld είπε...

...έχεις ακόμη να κλάψεις πολύ
ώσπου να μάθεις τον κόσμο να γελάει..

Αγαπημένη μου φίλη!

Εγώ έχω κλάψει πάρα πολύ..
Εσύ θέλω μόνο να γελάς!!!

Συγκινήθηκα..λατρεμένος ο Ρίτσος μας!

Ὄνειρο καλοκαιρινοῦ μεσημεριοῦ (ἀπόσπασμα)

Χτὲς βράδυ δὲν κοιμήθηκαν καθόλου τὰ παιδιά. Εἴχανε κλείσει ἕνα σωρὸ τζιτζίκια στὸ κουτὶ τῶν μολυβιῶν, καὶ τὰ τζιτζίκια τραγουδοῦσαν κάτου ἀπ' τὸ προσκεφάλι τους ἕνα τραγούδι ποὺ τὸ ξέραν τὰ παιδιὰ ἀπὸ πάντα καὶ τὸ ξεχνοῦσαν μὲ τὸν ἥλιο.
Χρυσὰ βατράχια κάθονταν στὶς ἄκρες τῶν ποδιῶν χωρὶς νὰ βλέπουν στὰ νερὰ τὴ σκιά τους. κι ἤτανε σὰν ἀγάλματα μικρὰ τῆς ἐρημιᾶς καὶ τῆς γαλήνης.

Τότε τὸ φεγγάρι σκόνταψε στὶς ἰτιὲς κι ἔπεσε στὸ πυκνὸ χορτάρι.

Μεγάλο σούσουρο ἔγινε στὰ φύλλα.

Τρέξανε τὰ παιδιά, πῆραν στὰ παχουλά τους χέρια τὸ φεγγάρι κι ὅλη τη νύχτα παίζανε στὸν κάμπο.

Τώρα τὰ χέρια τους εἶναι χρυσά, τὰ πόδια τους χρυσά, κι ὅπου πατοῦν ἀφήνουνε κάτι μικρὰ φεγγάρια στὸ νοτισμένο χῶμα. Μά, εὐτυχῶς, οἱ μεγάλοι ποὺ ξέρουν πολλά, δὲν καλοβλέπουν. Μονάχα οἱ μάνες κάτι ὑποψιάστηκαν.

Γι᾿ αὐτὸ τὰ παιδιὰ κρύβουνε τὰ χρυσωμένα χέρια τους στὶς ἄδειες τσέπες, μὴν τὰ μαλώσει ἡ μάνα τους ποὺ ὅλη τη νύχτα παίζανε κρυφὰ μὲ τὸ φεγγάρι.

Να περάσεις μια βόλτα από το τζιβαέρι σου!
Φιλιά!

CsLaKoNaS είπε...

Αξίζει βεβαίως να σημειωθεί εδώ ότι ακόμα και τόσο μεγάλα πνεύματα όπως αυτό του Ρίτσου έχουν αναγκαστεί κατά καιρούς να γράψουν πολύ μεγάλες κουταμάρες, όπως το πολύ γελίο:

"Τα παιδιά της ΚΝΕ που λένε πάντα ΝΑΙ."

Ευτυχώς που κανείς δεν τον θυμάται από αυτού του είδους τα συνθήματα.

Την καλημέρα μου...

Λυγερή Βασιλείου είπε...

Καρδούλα μου το είδα και σε σκέφτηκα αμέσως.Νομίζω ότι είναι στην θεματολογία σου και μια θαυμάσια αφορμή να γράψεις για τον μεγάλο ΧΟΡΝ http://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&ct=4&artId=1408609
Με την αγάπη μου
Λυγερή του ΠΗΓΑΙΜΟΥ
http://lygeri.pblogs.gr
http://ligery.pblogs.gr

Roadartist είπε...

Καλησπέρα σε όλους!!

@ Axis Mundi : Ακριβώς έτσι είναι axis mundi, και όντως κάποιοι λογοτέχνες έχουν τόση μεγάλη αξία και μπορούν με λέξεις να εκφράσουν τα συναισθήματα και τις ελπίδες ενός ολόκληρου λαού..Καλό απόγευμα, σε ευχαριστώ πολύ.

Roadartist είπε...

@ kyriaz : Και εγώ το ίδιο χάρηκα βλέποντας το δικό σου! Σίγουρα αξίζει να τους θυμόμαστε.. είναι το λιγότερο που πρέπει να κάνουμε.. Καλησπέρα σου!

Roadartist είπε...

@ Παλμος : Τίποτα δεν χάνεται Παλμέ μου και μερικές μορφές μένουν αθάνατες στο χρόνο, γιατί έχουνε αγγίξει πραγματικά τις καρδιές και τις ψυχές..και συνεχίζουν να το κάνουν. Ουσιαστικά νικούν το θάνατο. Πολύ ωραίο απόσπασμα μας άφησες, σε ευχαριστώ πολύ!

Roadartist είπε...

@ Hfaistiwnas : Γειά σου Ηφαιστίωνα πολύ χαίρομαι που την κατέβασες..ευκαιρία να τη ξαναθυμηθούμε, ξαναδιαβάσουμε όλοι.. :) φιλιά!!

Roadartist είπε...

@ tovene592 : Ενα ποίημα γεμάτο συναισθήματα..Ενα αριστούργημα, ένα από τα ωραιότερα ποιήματα που έχω διαβάσει ποτέ!!

Roadartist είπε...

@ Κ.Υ.Π WALKING : Έγραψε εκφράζοντας τα συναισθήματα μιας ολόκληρης εποχής και υπήρξε πάντα συνεπής στις ιδέες του.. Αλλά και στις πιο εσωτερικές όπως αναφέρεις ποιητικές του δημιουργίες υπήρξε το ίδιο ξεχωριστός.

Roadartist είπε...

@ Γιώργος Χρηστινίδης : Καλώς τον!! Μας έλειψες πολύ Γιώργο!! Δεν ξέρω αν θα παραμείνεις στη παρέα..σου δίνω το ελεύθερο :)) μετά από την ανάρτηση που διάβασα να κάνεις ότι εσύ θες.. :)) Πάντως μου έδωσες μεγάλη χαρά απόψε !! :)

Roadartist είπε...

@ b|a|s|n\i/a : Σε ευχαριστώ πολύ basnia, τέτοιες καλημέρες να είχα κάθε μέρα!! Και τι άλλο θα ήθελα!!

Roadartist είπε...

@ Aliki : Όντως!! :) Καλησπέρα Αλίκη μου, φιλιά πολλά :)

Roadartist είπε...

@ Μαριλενα : Μπορώ να καταλάβω τι εννοείς περίπου Μαριλένα... Τουλάχιστον η γενιά σας είχε ποιητές..και δυνατά συναισθήματα.. Ας μη τους ξεχάσουμε ποτέ, και ας μαθαίνουμε κ εμείς κοντά τους! Να είσαι καλά.. φιλιά!

Roadartist είπε...

@ λυγερη : Σε ευχαριστώ πολύ Λυγερή μου, να είσαι καλά, χαίρομαι που σου άρεσε.. Τις καλησπέρες μου και πολλά φιλιά !

Roadartist είπε...

@ Saligaros : Καλησπέρα Σαλιγκάρι, όπως τα άφησε και ο Γ. Ρίτσος λοιπόν.. Ολα εδώ να μας συγκινούν ακόμη..Να'σαι καλά!! ;)

Roadartist είπε...

@ "ζαχαρούλα..": Να εισαι καλά ζαχαρούλα αγαπημένη :)) Εγώ σε ευχαριστώ.. φιλάκια πολλά :))

Roadartist είπε...

@ Δανάη : Σε ευχαριστώ πολύ για τα λόγια σου Δανάη..τη καλησπέρα μου και φιλάκια..!

Roadartist είπε...

@ Artanis : Σε ποιο blog θα έκανες την ανάρτηση artanis?? Για να τη δω, επειδή δε κατάλαβα.. Σε ευχαριστώ πολύ φίλη μου, φιλιά :)

Roadartist είπε...

@ edelweiss : Μεγάλος Έλληνας που μόνο για να τον τιμήσουμε θα πρέπει να τον 'πιάνουμε' στο στόμα μας..καλή μου φίλη!! Ανεκτίμητο σίγουρα το έργο του.
Και εγώ λατρεύω τη Σονάτα, τη θεωρώ ένα αριστούργημα! Σίγουρα η απαγγελία της από τον ίδιο τον Ρίτσο είναι φοβερή..
Σε ευχαριστώ πολύ.

iLiAs είπε...

..μεγάλος ποιητής μας!

Καλο απογευμα Αρτίστα!

Roadartist είπε...

@ Aspa : Καλησπέρα Ασπα, να είσαι καλά, πολλά φιλάκια, καλό απόγευμα να έχεις ;)

Roadartist είπε...

@ Μαρία : Χαίρομαι που σου αρέσει Μαρία.. Είναι όντως ξεχωριστός και θα μείνει ανάμεσα στους Μεγάλους.. Ευχαριστώ, φιλάκια!

Roadartist είπε...

@ JamanFou : Αθάνατοι!!! Γειά και χαρά και σε σένα καλή μου jf!!! ;)

Roadartist είπε...

@ sofia : Καλησπέρα Σοφία.., θα είχε τόσα πολλά να γράψει!! Μα τόσα πολλά!! :) Καλή σου εβδομάδα Σοφία!

Roadartist είπε...

@ Adamantia : Τι όμορφο σχόλιο, έτσι ακριβώς όπως τα αναφέρεις.. Δεν είναι φοβερό οι δημιουργίες ενός ανθρώπου να σε συντροφεύουν στις σημαντικότερες στιγμές της ζωής σου?? Σίγουρα μεγάλο κεφάλαιο της πολιτισμικης μας ταυτοτητας και το 2009 θα είναι το έτος των 100 ετών από τη γέννηση του.. Και ο ίδιος το είχε γράψει "Να με θυμόσαστε", δεν θα τον ξεχάσουμε ποτέ..! Καλό απόγευμα!

Roadartist είπε...

@ Δενδρογαλή : Τι πρέπει να έχει ο άνθρωπος για να αγαπήσει τη ποίηση φίλη μου Δενδρογαλή?? Ανοικτή τη καρδιά και τα μάτια της ψυχής του? Οταν στη μέση μπεί η λογική, τότε χάνεται σταδιακά και η επαφή του με τη γραφή του ποιητή.. Γι'αυτό και μένει αναλλοίωτο το έργο του στο χρόνο.. Γιατί μίλησε στις καρδιές..και όπως γράφεις πλέον έχει περαστεί στο DNA μας. Καλό απόγευμα, ευχαριστώ.

Roadartist είπε...

@ VaD : Μόνο τέτοιες σκέψεις θα μπορούσατε να μου αφήσετε σήμερα!!
Η απλότητα είναι ιδιοφυία Vad..έχει μεγάλη αξία.. Σε ευχαριστώ πολύ! Καλό σου απόγευμα!

Roadartist είπε...

@ skouliki : Καλησπέρα σκουλικάκι, εμένα ο πιο αγαπημένος όλων ο Ελύτης..είναι που λατρεύω και τη θάλασσα..και μετά ο Καβάφης.. ;)

Roadartist είπε...

@ Aspa : Χαίρομαι !! Τίποτα, να είσαι καλά!


@ kikop80 : Θα προλάβουμε λες να δούμε αν θα βγούν τέτοιοι άνθρωποι?? Εύχομαι να υπάρξουν συνεχιστές του..Όντως όμως ζούμε σε μια περίεργη εποχή.. Που απαξιώνονται τα πάντα, και υποτιμούνται.. Που όλοι καταναλώνουν ασύστολα και υπερχρεώνονται..που μετά χρόνος και διάθεση για ποίηση? Για δημιουργία?
Για τη "πνευματική τροφή"?
Εδώ κ το να μιλήσεις για αυτά πλέον σήμερα σπανίζει..
Το αρτιστάκιους σε χαιρετά!!!!
:)) Φιλάκια σου!!

Roadartist είπε...

@ Λάκης Φουρουκλάς : Με αφορμή τη σημερινή ημέρα.. αλλά και το έτος του 2009, που θα είναι αφιερωμένο στο Ρίτσο, λόγω της συμπλήρωσης των 100ετών από τη γέννηση του, ευκαιρία να τον ξαναπιάσουμε όλοι.. Καλό απόγευμα!

Roadartist είπε...

@ mrs Smith : Ακριβώς έτσι. Και το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να τους κοιτάμε με τιμή..και σεβασμό.. Αθάνατοι .. Φιλιά mrs Smith μου ;)))

Roadartist είπε...

@ Μαργαρίτα : Εξαιρετικά τα χειρόγραφα του ε? Μαργαριταρένια μου και εγώ αγαπώ πολύ αυτό το ποίημα..Οντως Υπέροχος! Φιλιά!

Roadartist είπε...

@ BUTTERFLY : Ευχαριστώ πολύ φίλη μου για τα αυθόρμητα λόγια σου.. Και εγώ χαίρομαι που σε ξαναβλέπω εδώ.. :) φιλάκια!

Roadartist είπε...

@ mareld : Αγαπημένη mareld! Πριν αρχίσω να απαντώ στα σχόλια, πέρασα από το "τζιβαέρι μου" και είδα την αφιέρωση που μου έκανες. Ενα μεγάλο ευχαριστώ και από εδώ.
Άλλη μια ξεχωριστή σου ανάρτηση.. και με τιμάς που μου την αφιέρωσες!

Το απόσπασμα του Ρίτσου που έγραψες εδώ ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΟ.. Τέτοια αριστουργήματα πραγματικά σε αφήνουν άφωνο.. Οντως ονειρεμένο αυτό το καλοκαιρινό απόγευμα ;)

Εύχομαι να μη ξανακλάψεις ποτέ mareld μου, από εδώ και πέρα ΜΟΝΟ χαμόγελα, στο εύχομαι από καρδιάς!!

Πολλά φιλιά, ξανά ευχαριστώ!

Roadartist είπε...

@ CsLaKoNaS : Ε, βεβαίως και δεν αξίζει να αναφερόμαστε σε ένα τόσο μεγάλο πνεύμα με χαρακτηρισμούς όπως "κουταμάρες", "γελίο" κλπ
Δεν είναι αρνητικό ένας καλλιτέχνης αν είναι αριστερός, να εκφράσει μέσω της τέχνης τις πεποιθήσεις του. Καλησπέρα σου! ;D

Roadartist είπε...

@ λυγερη : Λυγερή μου το γνωρίζω ήδη, το έχω δει και το έχω στα υπ'όψιν!! :)
Ελπίζω μόνο να προλάβω να το επισκεφτώ..γιατί πάντα θέλω να κάνω αναφορές σε εκθέσεις, εφόσον τις έχω επισκεφτεί πρώτα..(εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις..) Γι'αυτό και δε πρόλαβα να γράψω κάτι για την έκθεση του Κ.Κουν.. Σε ευχαριστώ πάρα πολύ για τη σκέψη σου.. Σίγουρα είναι στη θεματολογία μου, και θα μου άρεσε πολύ για αναφορά!
Να το ξανακάνεις αυτό ;) Καλό απόγευμα Λυγερή μου!

Roadartist είπε...

@ iLiAs : Είναι ξεχωριστός Ηλία, καλησπέρα σου!

Ανώνυμος είπε...

Αυτή η Σονάτα... συγκλονιστική!

Roadartist είπε...

@ unclescrooge : ...όντως.. ;)

Phivos Nicolaides είπε...

Ο σεβασμός και η εκτίμηση μας προς τους δημιουργικούς και επιτυχημένους ανθρώπους, δείχνει το μέτρο του πολιτιστικού μας επιπέδου.

Artanis είπε...

Στο μπλογκ του άντρα μου, στο σχολικό δίκτυο...Αν γράψεις Ίων ο Μικρός, στον γκούγκλη, θα σου βγάλει τη διεύθυνσή του...
Την έκανα ήδη την ανάρτηση...
καλό σου βράδυ, σε φιλώ...

CsLaKoNaS είπε...

"Ε, βεβαίως και δεν αξίζει να αναφερόμαστε σε ένα τόσο μεγάλο πνεύμα με χαρακτηρισμούς όπως "κουταμάρες", "γελίο" κλπ
Δεν είναι αρνητικό ένας καλλιτέχνης αν είναι αριστερός, να εκφράσει μέσω της τέχνης τις πεποιθήσεις του. "

Δεν πρόκειται για αυτό. Πρόκειται για εξυπηρέτηση μικροκομματικών σκοπιμοτήτων μέσω ευτελισμού της ίδιας της τέχνης. Δηλαδή για μια κουταμάρα, ως πράξη, με γελίο αποτέλεσμα.

Προφανώς και δεν παύει να είναι μεγάλος ο Ρίτσος όπως δεν παύουν ενέργειες σαν κι αυτή να είναι ατυχείς.

:))

Roadartist είπε...

@ Phivos Nicolaides : Τα είπες όλα νομίζω Φοίβο. Τη καλημέρα μου!

Roadartist είπε...

@ Artanis : Αρτανις την είδα εχτές το βράδυ. Καλή σου μέρα!

Roadartist είπε...

@ CsLaKoNaS : Σίγουρα δεν αξίζει να ξαναντιγράψω το σχόλιο μου και εγώ για 3η φορά :)))) Απλά σου ξαναγράφω πως διαφωνώ.
CsLakona, βασικά πως να στο πω θεωρώ τραγικά ανόητο κάποιος να εκφράζεται έτσι για έναν λογοτέχνη που έχει γράψει αριστουργήματα. Δεν ακυρώνεται φυσικά όπως έγραψες, όμως και δεν νοείται (κατά τη δική μου άποψη) να ισχυρίζεται ο καθένας απο εμάς ότι "εξευτέλισε την ίδια τη τέχνη" με κάποιους στίχους του..όπου εξέφραζε τα πιστεύω του. Ακόμη και αν διαφωνούμε με αυτά. Και προφανώς δεν είναι η πρώτη φορά που διαβάζω αυτές τις απόψεις.. συνηθίζεται..Απλά διαφωνούμε! Καλημέρα!

Artanis είπε...

Καλημέρα...

Roadartist είπε...

@ Artanis : Σε ευχαριστώ artanis μου..καλημέρα..ελπίζω να είσαι καλά!

leondokardos είπε...

Και τι δε προσέφερε ο Ρίτσος ,οχι απλά μόνο σαν ποιητής. Εξέφρασε μια ολόκληρη εποχή, ενέπνευσε και άλλους να προεφέρουν σε άλλους τομείς.
Καλά έκανες και ανάρτησες αυτό το ποστ, μπράβο σου.

Maria Tzirita είπε...

Υπέροχο αφιέρωμα Ροντούλα μου, όπως του αξίζει! Φιλιά πολλά από την όμορφη Κύπρο!

Συννεφούλα είπε...

μεγάλη μορφή ο Ρίτσος! και πολύ μου άρεσε το χειρόγραφο που ανέρτησες! μπράβο! καλό απόγευμα, φιλάκια

Διονύσης Μάνεσης είπε...

Γεια!
Δε σου έχω πει να μην τρυπώνεις στη βαλιτσούλα μου και να μην πειράζεις τα εφόδια που κουβαλάω για τη ζωή μου, εσύ;
Θα συγκρατηθώ. Δε θ'αρχίσω τις προσωπικές εξομολογήσεις για τον πολύ αγαπημένο.
Θα ξεπεράσω και τους εννοούμενους επαίνους για το γεγονός πως, την ώρα που ο κόσμος, γενικά, ζει με την απουσία τέτοιου είδους μνήμης, έρχονται κάποιοι άνθρωποι και μας ζωντανεύουν μπροστά μας στοιχεία πολιτισμού.

Θυμάμαι να ψάχνω ίχνη σττα βοτσαλάκια του Άη Στράτη, τα ζωγραφισμένα πλακέ τσιγαρόκουτα, όταν δεν υπήρχε άλλο χαρτί, αλλά όταν περίσσευε η ανάγκη για δημιουργία, θυμάμαι να παίρνω μαθήματα ζωής από τις εικόνες μικρών, ταπεινών, "αντιποιητικών" αντικειμένων, που συναντούσα στα ποιήματά του, την αγάπη για όλα γύρω, αφού κομμάτια ζωής.
Τεράστιο, ορμητικό, αστείρευτο ποτάμι ο Ρίτσος. Χωρίς αυτόν άλλος..
( Με παρέσυρες, καλλιτεχνάκι, να μην ξαναγίνει! )

Ανώνυμος είπε...

Σπουδαίος ποιητής, με πολλές ποιητηκές συλλογές...Ωραίο αφιέρωμα!

Aristodimos είπε...

Η κληρονομιά που μας άφησε ... βαρυά ! ! !

Και ηταν κατι πολυ παραπάνω απο ενας ποιητής..

Την καλησπέρα μου

Αρης

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΙΧΟΣ είπε...

Road ευχαριστώ πολύ για το δώρο!
Για την Σονάτα του Σεληνόφωτος!
Καταπληκτική συλλογή ποιημάτων.
Καταπληκτικά τα είπε και Διονύσης Μάνεσης στο σχόλιό του.
Με κάτι τέτοια το bloging γίνεται υπέροχο.
Τα φιλιά μου.

ΣΟΦΙΑ ΣΤΡΕΖΟΥ είπε...

Άλλος ένας, που μας έμαθε, εκεί κοντά στην πρώτη μας νιότη, να διαβάζουμε στίχο τον στίχο την ποίηση...Πάντα θα υπάρχει στη μνήμη μια θέση για Εκείνον.
Καλό βράδυ.

Ερατώ είπε...

Αξέχαστος Ρίτσος!
Μόλις πήρα το e-book και έκανα μια επανάληψη στη Σονάτα του Σεληνόφωτος.
Αναμνήσεις....μου τη διάβασε πρώτη φορά μια φίλη, την εποχή που πήγαινα Λύκειο...στιγμή που δεν ξεχνιέται στο πέρασμα του χρόνου.
Να'σαι καλά, πολύ ωραίο το αφιέρωμα.

Ανώνυμος είπε...

Μα ο Ρίτσος ήταν και ζωγράφος εκτός από ποιητ'ης. Και βέβαια, θα πρέπει να σταθούμε και στον ερωτικό του λόγο, ο οποίος είναι λίγο παραγκωνισμένος.

Eleni Dafnidi είπε...

Υπέροχη ανάρτηση. Έτσι για να μην ξεχνάμε ανθρώπους που μας κάνουν περήφανους που είμαστε Έλληνες...
Να έχεις ένα όμορφο βράδυ.

akb8862 είπε...

Σεμνή & λιτή ανάρτηση. Μου άρεσε πάρα πολύ.
Καλό σου βράδυ.

Άστρια είπε...

Άλλη μία ξεχωριστή ανάρτησή σου, καλή μου roadartist για έναν ξεχωριστό ποιητή μας, που διαβάζεται χωρίς να θέλει κανείς να χάσει κάποια λέξη, που επιστρέφει να ξαναδιαβάσει κάτι καλύτερα. Μία προσφορά. Μπράβο!!

Πάντως για άλλη μία φορά σκέφτηκα πόσο διαφορετικά κανείς διαβάζει ένα ποίημα από ότι όταν το ακούει σε ένα τραγούδι.

Κατέβασα και διάβασα τη σονάτα του σεληνόφωτος. Μοναδικές λέξεις-εικόνες, μελαγχολικά αληθινή. (πολύ ωραία η ιδέα σου αυτή με τα αρχεία.)

Φιλάκια πολλά και καλό βράδυ ..:))

greendim είπε...

Προσυπογράφω σε όλα!

greendim είπε...

http://greendim.blogspot.com/2008/11/blog-post_10.html

Side21 είπε...

Τόσο ΜΕΓΑΛΟΣ ...
Και τόσο απλός
και προσιτός ταυτόχρονα ...
Είχα την ευτυχία να τον γνωρίζω
προσωπικά
Στην παιδική μου ματιά ακτινοβολούσε
σαν θείο εικόνισμα ...
Νίκησε όλους τους εχθρούς του
Τη μοίρα, την αντίδραση, την αρρώστια
ακόμα και το Θάνατο !!!

Υ.Γ. Λογικό τις μέρες του θανάτου του
να συναντιώνται οι ιδέες στα blogg μας !!!

Cookie είπε...

Σ'ευχαριστω πολυ για τη σονατα του σεληνοφωτος! Ειναι απ' τα αγαπημενα μου ποιηματα του Ριτσου.

The rest is history... για να μη μεινεις χωρις σχολιο αποψε ;))

Φιλακια πολλααααα!

Roadartist είπε...

@ leondokardos : Να εισαι καλα leondokarde μου, τη καλημέρα μου.. Περιμένω ανυπόμονα εντυπώσεις από την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου.. :))

Roadartist είπε...

@ Maria Tzirita : Μαρία μου σε ευχαριστώ πολύ για τα λόγια σου.. Να περνάς όμορφα στην Κύπρο εύχομαι!! Φιλάκια!

Roadartist είπε...

@ Συννεφούλα : Χαίρομαι που σου άρεσε όμορφη Συννεφούλα. Να είσαι καλά, σε ευχαριστώ καλημέρα!

Roadartist είπε...

@ Διονύσης Μάνεσης : Γειά σου Διονύση μου.. Αυτά τα όμορφα συναισθήματα που κατέγραψες διψάω να τα διαβάζω.. Φαντάζομαι όπως εγώ, θα το θέλουν και αρκετοί άλλοι.. Συνέχισε λοιπόν να το κάνεις.. Γιατί έχουμε απίστευτη ανάγκη όλοι μας, ειδικά αυτές τις εποχές, να ανοίγουμε τη βαλιτσούλα με τα εφόδια της ψυχής μας και να τα μοιραζόμαστε μεταξύ μας..
Όμορφες οι προσωπικές εξομολογήσεις σου.. Μήπως σε αυτά τα νησιά της άγονης γραμμής, οι άνθρωποι είναι και αρκετά πιο αγνοί, έτοιμη για να δεχθούν μηνύματα και γραφές της καρδιάς?..
Πάντα να παρασέρνεσαι έτσι!
Τη καλημέρα μου!!

Roadartist είπε...

@ Akon : Σπουδαίος ναι..να είσαι καλά Ακον, ευχαριστώ ;)

Roadartist είπε...

@ Aristodimos : Οντως Άρη κάτι παραπάνω από ποιητής.. Καθοδήγησε με τις δημιουργίες του και ενέπνευσε τόσους ανθρώπους..

Roadartist είπε...

@ epikuros: Βαγγέλη πολύ χαίρομαι που την κατέβασες!! Είναι ένα αριστούργημα η Σονάτα του Σεληνόφωτος! Σε ευχαριστώ, φιλιά πολλά.

Roadartist είπε...

@ ΣΟΦΙΑ ΣΤΡΕΖΟΥ : Μέσω της τέχνης του θα μείνει για πάντα αθάνατος Σοφία μου.. Καλή σου μέρα..

Roadartist είπε...

@ Ερατώ : Όσες φορές και αν διαβαστεί το έργο αυτό..δε το βαριέσαι ποτέ.. Τόσο συναίσθημα και τόση αλήθεια!! Και τι όμορφο να ξεπηδούν αναμνήσεις από αυτό..Μέρα καλή Ερατώ μου!

Roadartist είπε...

@ akamas : Εχεις απόλυτο δίκιο akama..Και όντως τα ερωτικά του είναι παραγκωνισμένα ενώ πραγματικά αξίζουν πολύ..

Roadartist είπε...

@ Eleni Dafnidi : Καλημέρα Ελένη, ναι δεν πρέπει να ξεχνάμε.. Και σε τόσο δύσκολες εποχές, ίσως να έχουμε περισσότερο ανάγκη παρά ποτέ να ακουμπάμε στους στίχους τους..

roadartist είπε...

@ akb8862 : Σε ευχαριστώ πολύ φίλε μου..καλή μέρα να έχεις..

roadartist είπε...

@ Άστρια : Σε ευχαριστώ πολύ Άστρια για τα λόγια σου..
Απλά λέξεις της ψυχής..που συνταιριάζουν..και αν αφεθούμε συνταξιδεύουμε μαζί του.. γινόμαστε ένα με τις σκέψεις του, νιώθουμε, συγκινούμαστε, ζούμε..
Τι αξίζει η ζωή χωρίς μοίρασμα? Δεν έχει κανένα νόημα..

Εχεις απόλυτο δίκιο για το πόσο διαφορετική είναι η ανάγνωση ενός ποιήματος, από το να ακούς τον ίδιο τον ποιητή να το απαγγέλει. Σε ένα μελλοντικό αφιέρωμα θα φροντίσω να δώσω το αρχείο με τον Ρίτσο να απαγγέλει τη Σονάτα του..είναι απλά ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΟΣ..
Καλημέρα ;)

Roadartist είπε...

@ greendim : Δημήτρη, είχα δει το αφιέρωμα σου, αλλά δε πρόλαβα να αφήσω σχόλιο.. Η αγάπη που έχεις για το Ρίτσο..πραγματικά φαίνεται.. ;) Καλημέρα σου!!

Roadartist είπε...

@ Side21 : Απλός και προσιτός.. Η απλότητα δεν είναι μεγαλοφυία Side21?? Ετσι την αντιλαμβάνομαι..
Και ως ύψιστη αρετή..
Τον γνώρισες προσωπικά?..Ήσουν πολύ τυχερός..
Σε ευχαριστώ πολύ για τα συναισθήματα και τις αλήθειες που μου έγραψες.. καλημέρα!

Roadartist είπε...

@ Clockwork Plum : Δαμασκηνάκι χαίρομαι που την κατέβασες.. Και εμένα από τα πιο αγαπημένα μου ποιήματα.. Τη καλημέρα μου και σε ευχαριστώ για τη φωτο που μου έστειλες το πρωί, να'σαι καλά!!

Σπύρος είπε...

ειναι στον κατάλογο των συμπαντικων ποιητων:)

Κούκος είπε...

Εξαιρετική ανάρτηση!
Με το σεβασμό και την αγάπη που πρέπει σε ένα τόσο μεγάλο ποιητή και άνθρωπο.

Roadartist είπε...

@ LOCKHEART : έτσι ακριβώς Σπύρο, καλό σκ φιλιά!!


@ Κούκος : Κούκε μου ευχαριστώ πολύ..με τιμά η γνώμη σου! Καλό βράδυ!

geokalp είπε...

τα 114(5) σχόλια λένε κάτι!
;)

πολύ καλή!!

Roadartist είπε...

@ geokalp : Να είσαι καλά, σε ευχαριστώ! :)

MYSTELIOS είπε...

Πολύ ωραία η σημερινή ανάρτηση σου φίλη Roadartist !!!
Xαίρομαι πολύ που δεν ξέχασες ειδικά σήμερα τον μεγάλο Ποιητή και Έλληνα που άφησε μια μεγάλη και ανεκτίμητη κληρονομιά στον τόπο μας. Λατρεύω και εγώ την σονάτα και ιδιαίτερα όταν την ακούω να απαγγέλεται από τον ίδιο τον μεγάλο δημιουργό της και μάλιστα με την υπέροχη αυτή μουσική υπόκρουση !!!
Επίσης σε ευχαριστώ πάρα πολύ και για τα καλά σου σχόλια στην τελευταία μου ανάρτηση, πάντα η γνώμη σου για τα έργα μου έχει ιδιαίτερη βαρύτητα και μου δίνει την δύναμη για την συνέχεια, να είσαι πάντα καλά !!!
Καλή συνέχεια !!!

Related Posts with Thumbnails