Προς τα τέλη Αυγούστου... είχαμε την ευκαιρία να επισκεφτούμε έναν εκπληκτικό αρχαιολογικό χώρο, το ξακουστό Νεκρομαντείο του Αχέροντα...
Μέσα από φωτογραφίες και σχετικές πληροφορίες, θα σας ξεναγήσω σε αυτό το μοναδικό αρχαιολογικό τόπο, που αξίζει να τον επισκεφτείτε.
Πρόκειται για το πιο φημισμένο νεκρομαντείο του αρχαίου ελληνικού κόσμου. Το οποίο βρίσκεται κοντά στις βορειοδυτικές όχθες της Αχερουσίας λίμνης, στο σημείο όπου ενώνονται τα ποτάμια του Άδη, ο Αχέροντας με τον Κωκυτό.
Στις αρχαίες πηγές η τοποθεσία της Αχερουσίας λίμνης περιγράφεται ως το σημείο κατάβασης των νεκρών στον Άδη και η Εφύρα, η πόλη της Ηπείρου που βρίσκεται βορειότερα, συνδέεται με πανάρχαιη λατρεία της θεότητας του θανάτου. Εννοείται ότι επισκεφτήκαμε τον ποταμό του Αχέροντα, για τον οποίο θα ακολουθήσουν άλλες αφιερωμένες σχετικές αναρτήσεις.
Κατά την αρχαιότητα, οι πιστοί επισκέπτονταν το νεκρομαντείο για να συναντήσουν τις ψυχές των νεκρών, που μετά την απελευθέρωσή τους από το σώμα αποκτούσαν την ικανότητα να προβλέπουν το μέλλον.
Η παλαιότερη αναφορά του νεκρομαντείου του Αχέροντα γίνεται από τον Όμηρο στην Οδύσσεια, όταν η Κίρκη συμβουλεύει τον Οδυσσέα να συναντήσει στον Κάτω Κόσμο τον τυφλό μάντη Τειρεσία και να πάρει χρησμό για την επιστροφή στην πατρίδα του (κ 488 κ.ε.).
Παρακάτω δίνει τη συναρπαστική περιγραφή της καθόδου του Οδυσσέα, ενός θνητού, στον Άδη (λ 24 κ.ε.). Η ομοιότητα της ομηρικής περιγραφής με τη θέση του νεκρομαντείου είναι εκπληκτική, στοιχείο που παρατηρεί και ο Παυσανίας σχεδόν χίλια χρόνια αργότερα, θεωρώντας ότι ο Όμηρος πρέπει να είχε δει τα μέρη αυτά. (1.17.5)
Εδώ είμαστε λίγο πριν μπούμε στην είσοδο του Νεκρομαντείου Αχέροντα,
όπου πρώτα διασχίζουμε ένα μικρό λαβύρινθο...
Η είσοδος...
Στην ελληνική μυθολογία υπάρχουν αναφορές για ήρωες που είχαν τολμήσει αυτή την κατάβαση στον Άδη: ο Ορφέας για να φέρει στη γη την αγαπημένη του Ευρυδίκη, ο Ηρακλής για να φέρει στο βασιλιά Ευρυσθέα τον Κέρβερο, τον τρικέφαλο σκύλο-φύλακα της εξόδου από τον Άδη, και ο Θησέας με τον Πειρίθου για να αρπάξουν την Περσεφόνη.
Στα ισόγεια κτίσματά του Νεκρομαντείου, βρίσκονται όλοι οι απαραίτητοι χώροι για την εύρυθμη λειτουργία του: οι τόποι διαμονής των ιερέων και του υπόλοιπου προσωπικού, αποθήκες και χώροι υποδοχής. Εδώ ουσιαστικά σταματούσε κάθε επαφή με την πραγματικότητα, κάτι που επεδίωκαν με ζήλο οι ιερείς του ναού.
Οι επισκέπτες, πριν επιχειρήσουν την κατάβαση προς το Κάτω Κόσμο, πρώτα απομονώνονταν και υποβάλλονταν σε αυστηρή δίαιτα και σε υποχρεωτική σίτιση με κουκιά και λούπινα, τα οποία εκτός από μια ελαφριά δηλητηρίαση με κυάνωση τους προκαλούσε και παραισθήσεις αφού σταδιακά έχαναν την συνειδητή επαφή τους τόσο με τον εαυτό τους όσο και με την πραγματικότητα.
Όταν η κατάσταση τους άγγιζε το επιθυμητό για τους ιερείς επίπεδο, τότε οδηγούνταν στα έγκατα του Νεκρομαντείου, κατεβαίνοντας μία πέτρινη απότομη σκάλα και μέσω ενός δαιδαλώδους διαδρόμου, σκοτεινού και υγρού, το οποίο διέκοπταν σιδερένιες πύλες -προφανώς για να επιτείνουν την αίσθηση ότι βρίσκονται όσο εγγύτερα γίνεται στο υποχθόνιο βασίλειο του Άδη- έφταναν στην κεντρική αίθουσα.
Η αίσθηση που έχεις σε αυτό το χώρο είναι πραγματικά μοναδικά περίεργη...
Πρόσφατες μελέτες έχουν αποδείξει ότι αυτή η αίθουσα αποτελεί ένα θαύμα της ακουστικής, καθώς πρόκειται για μια εξαιρετικά ανηχοϊκή αίθουσα, στην οποία καταλήγει ένας διάδρομος με πυκνά, πέτρινα τόξα που ξεκινούν από το πάτωμα.
Εκεί οι επισκέπτες έχυναν στο δάπεδο αίμα, για να ξεδιψάσουν οι νεκροί αλλά κυρίως να τους αναγνωρίσουν και να συνομιλήσουν μαζί τους. Υπολείμματα γραναζιών, που βρέθηκαν στις ανασκαφές, μας δείχνουν ότι οι ιερείς διαχειρίζονταν εξειδικευμένα μηχανήματα προκειμένου να ανεβοκατεβάζουν στο βωμό είδωλα, που αναπαριστούσαν ανθρώπινες μορφές.
Η εμπειρία του να επισκεφτείς αυτόν τον εκπληκτικό αρχαιολογικό τόπο,
συνυφασμένο με τόσους μύθους και τόσες συγκλονιστικές ιστορίες
είναι πραγματικά μοναδικά φοβερή...
Είναι συγκλονιστικό το ίδιο το μέρος,
το τοπίο με τους καταπράσινους αγρούς που εκτείνονται στον ορίζοντα,
η αύρα που εκπέμπει και πραγματικά σε καθηλώνει.
Φεύγοντας από το Νεκρομαντείο
αυτές οι δυο πεταλούδες μας ακολουθούσαν σε όλη τη διαδρομή.
Χόρευαν συνέχεια τριγύρω μας...
Πες μου τώρα εσύ πώς γίνεται το μυαλό να μην κάνει συνειρμούς...
"Έκανα το πρώτο μου ταξίδι στην Ελλάδα στα 1947, και το τελευταίο το φθινόπωρο του 1966. Η τελευταία εικόνα μου: ένα νησί του Αιγαίου, άδεντρο, μ ένα μοναδικό χωριό· τοπίο απογυμνωμένο με τη μιζέρια και την ομορφιά συναρμοσμένες σα δυό πλαγιές του ίδιου λόφου. Μιζέρια και ομορφιά. Σύζευξη των αντιθέτων, όπως η φράση του Ηράκλειτου που τα κυκλαδίτικα τοπία δεν παύουν να τη συλλαβίζουν μέσα στο φως τους: Αρμονίη κόσμου παλίτροπος. (...) Κάμποσες τέτοιες στιγμές αναπαράχθηκαν σ' εκείνα τα ταξίδια μου στην Ελλάδα, και λέω στον εαυτό μου πως από εκείνα τα ελληνικά χρόνια, ό, τι αντέχει στον καιρό είναι αυτές οι εικόνες. Όταν συμβαίνει να τις ξαναζώ, ζωντανές όσο ποτέ, σκέφτομαι τους αρχαίους εκείνους μάντεις που διάβαζαν τη μοίρα των ανθρώπων και των πόλεων πάνω στο πέταγμα των πουλιών και στο σφύριγμα του ανέμου ανάμεσα στις δρυς."
Ζακ Λακαριέρ, Το Ελληνικό καλοκαίρι, Χατζηνικολή, 1980
Ζακ Λακαριέρ, Το Ελληνικό καλοκαίρι, Χατζηνικολή, 1980
18 σχόλια:
Είναι πραγματικά συγκλονιστικό μέρος!
Την απόλαυσα την ανάρτηση...
Όσο για τις πεταλούδες, αν δεν ήταν ψυχές (όπως λένε), ήταν υπενθύμιση πως η ζωή πάντα συνεχίζεται!
Καλό Σαββατοκύριακο!
Μου αρέσει όταν μια ιστορία που μου είχαν αφηγηθεί γίνεται ανάρτηση με εικόνες και λέξεις! Διπλή ευχαρίστηση!
Μοναδικο πρεπει να ειναι!
Πολυ καλη η επιλογη και απο τον Λακαριερ!
Ευχαριστούμε για την ξενάγηση!
Καλό Σ/Κ!
@ me (maria) : Χαίρομαι που την απόλαυσες! Έχεις δίκιο για τις πεταλούδες, δεν έχω ξαναδεί τόσο όμορφες μα κυρίως τόσο παιχνιδιάρικες, δε ξέρω αν ήμουν επηρεασμένη από τον χώρο, μα πραγματικά ήταν απίστευτο το ότι συνέχεια πετούσαν από πάνω μας. Μάλιστα άπλωσα το χέρι και μια ήρθε ατάραχη και κάθισε πάνω, που ξέρεις πόσο φοβούνται συνήθως.Ως υπενθύμιση ναι σωστή η οπτική :)
@ librarian : Διπλή η δική μου χαρά και ικανοποίηση! Μακάρι να μπορέσω να ταξιδέψω όπου επιθυμώ και μετά να μοιραζόμαστε τις ομορφιές, πόσο μάλλον αν έχουν να κάνουν με τέτοιους χώρους!
@ Δημητρης : Είναι μοναδικός τόπος.
@ Γιώργος - Hengeo : Παρακαλώ :) Χαίρομαι τη δημιουργία τέτοιων αναρτήσεων!
Μα πόσο μαγική τοποθεσία ...
Ίσως οι επόμενοι επισκέπτες να χρειαστεί να μάθουν και να δουν τον τόπο αυτό , από το διαδίκτυο ή ακόμα καλλίτερα , από τούτην εδώ την ανάρτηση . Δεν υπάρχουν αρχαιοφύλακες πλεόν , σε όλο τον Νομό ...
Είχα δει ένα μικρό ντοκιμαντέρ για το ότι δεν ακούγεται τίποτα σε αυτό! Νομίζω δέος είναι το λιγότερο μπορεί να νιώσει κανείς.. και ας μην έχω πάει..
Καλό ΣΚ!
Όμορφες φωτος
Φιλα΄κια ...
Καλημέρα roadartist, όντως συγκλονιστικό μέρος. Αν βεβαίως γκρεμίζανε και το εκκλησάκι πάνω απο το νεκρομαντείο θα ήταν ακόμα πιο όμορφο το μέρος. Αλλά δεν μπορούμε να τα έχουμε και όλα.
Πάντως γενικώς εκείνα τα μέρη στην Ήπειρο είναι πανέμορφα.
@ alex-m : Έχετε δίκιο πρόκειται για μια μαγική τοποθεσία... Σίγουρα κάποιος θα περάσει από εδώ και θα τη γνωρίσει ή θα παρακινηθεί να την επισκεφτεί... :)
@ Hfaistiwnas : Δέος πραγματικά! Και μόνο να σκεφτείς όλους τους μύθους με τους οποίους έχει συνδεθεί!
@ Μαρία Έλενα : Σ ευχαριστώ!
@ Panos Konstantinidis : Έχεις δίκιο Πάνο, αυτό συζητούσαμε όταν είχαμε πάει... η εκκλησία ακριβώς από πάνω από τον αρχαιολογικό χώρο - μα ακριβώς - είναι κάτι που σηκώνει πολύ συζήτηση... και φανερώνει βέβαια πολλά για τη μετέπειτα επικράτηση του Χριστιανισμού. Ναι η Ήπειρος έχει πανέμορφα μέρη. Εν καιρώ θα ανέβουν κ άλλες σχετικές αναρτήσεις... αυτή είναι μόνο η αρχή:)
Ααα είδα επιτέλους τι δεν είδα αφού το είχα βρεί κλειστό.
Η αίσθησή σου απ'το μέρος δεν ξέρεις πόσο έντονα λειτουργεί !!!!
Απίστευτο με τις πεταλούδες ,αδύνατον να μην δημιουργηθούν συνειρμοί.
Πολλά ευχαριστώ !!!
@ ξωτικό : Ενας από τους εκπληκτικότερους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας... Αν δεν έχετε πάει να το προγραμματίσεις άμεσα... :)
Δημοσίευση σχολίου