Photo by Roadartist
5.200 χρόνια η καρδιά της Ιστορίας χτυπά συνεχώς στην Ακρόπολη. Είναι γραμμένη σε εκατοντάδες όστρακα της νεολιθικής εποχής, σε προϊστορικά αγγεία, σε λείψανα κατοικιών, σε τάφους και σε οποιοδήποτε εύρημα που υποδηλώνει την αδιάπτωτη συνέχεια της ζωής μέχρι σήμερα..
Τι ακριβώς είναι όμως η Ακρόπολη;
Ένας αρχιτεκτονικός γρίφος, ένας Ιερός Βράχος που αποτελεί μέρος της Ιστορίας της Αθήνας από τη Νεολιθική Εποχή, το σύμβολο ενός πολιτεύματος που δόξασε το όραμα ενός ανδρός και τη συναίνεση των πολλών.
Η Ακρόπολη έδωσε στην ανθρωπότητα το μέτρο του κλασικού, που ενσωματώνει αρμονικά τον ρυθμό και τη συμμετρία, τη δύναμη και την ομορφιά, τη φύση και την τέχνη.
Είναι ένα μνημείο που προκάλεσε τον σεβασμό και τον θαυμασμό σε ξένους κατακτητές και το οποίο δεινοπάθησε στη διάρκεια των πολεμικών αντεκδικήσεων τους. Είναι η απόδειξη ότι το κάλλος, η αρμονία και η δημοκρατία μπορούν τελικά να επικρατήσουν στον κόσμο.
Σε λίγες μέρες, στις 20 Ιουνίου το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, ανοίγει τις πόρτες του για να μας αποκαλύψει το τι και το πώς του «Χρυσού Αιώνα»..
Αξίζει να αναφερθούμε σήμερα σε κάποια σημαντικά σημεία της ιστορίας της και φυσικά στα εγκαίνια του Νέου Μουσείου, στο όραμα της αξέχαστης Μελίνας Μερκούρη.
Πάμε για ένα διαδικτυακό ταξίδι στο ιστορικό παρελθόν..
Παρθενώνας..
Παγκόσμιο μνημείο Δημοκρατίας και καλλιτεχνικής τελειότητας
Από τα πλέον αναγνωρίσιμα μνημεία σε όλο τον κόσμο, ο Παρθενώνας και η Ακρόπολη ακτινοβολούν πέρα από τα εθνικά σύνορα. Έχει ειπωθεί ότι στον Παρθενώνα η τέχνη εξανθρώπισε τον θεό και θεοποίησε τον άνθρωπο.
Ναός τριών διαφορετικών θρησκειών. Ναός της Αθηνάς Παρθένου για χίλια χρόνια, εκκλησία της Παρθένου Μαρίας για άλλα χίλια χρόνια και τζαμί για περίπου δύο αιώνες..
Σήμερα πολιτιστικό και καλλιτεχνικό προσκύνημα, προκαλούσε πάντοτε δέος..
Πίνακας Άγγελος Γιαλλινάς (1857-1939)
Στην εποχή της τουρκοκρατίας η Ακρόπολη έγινε η «Ατίνα Καλεσί», το φρούριο δηλαδή της Αθήνας. Και ο Παρθενώνας, από βυζαντινή και καθολική εκκλησία, μετατράπηκε σε τζαμί. Το ξημέρωμα της 21ης Σεπτεμβρίου 1687 οι Τούρκοι του Κάστρου είδαν τον Πειραιά να γεμίζει από τα πλοία του Βενετού στρατάρχη Φραγκίσκο Μοροζίνι. Ήταν η εποχή του τρίτου Βενετοτουρκικού Πολέμου και τα μισθοφορικά στρατεύματα του Μοροζίνι κατευθύνονταν προς την Αθήνα για να επιτεθούν στους 800 ένοπλους Τούρκους που κλείστηκαν στο κάστρο της Ακρόπολης μαζί με 2.500 γυναικόπαιδα και ομήρους Αθηναίους. Ο Μοροζίνι τοποθέτησε τα κανόνια του στη συνοικία του Ραγκαβά- μεταξύ Πλάκας και Αέρηδων.
Από εκεί, το βράδυ της 26ης Σεπτεμβρίου εκσφενδονίστηκε το βλήμα που εισχώρησε από μία τρύπα της στέγης και ανατίναξε τον Παρθενώνα. Μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα σωριάστηκε η στέγη κι ένα πολύ μεγάλο τμήμα των μακρών τοίχων του σηκού κατέπεσε σε ερείπια. Ο Μοροζίνι παρέμεινε λιγότερο από έξι μήνες, καθώς δεν τον συνέφερε να διατηρεί τον μισθοφορικό στρατό.
Προτού αναχωρήσει για τη Χαλκίδα σκέφτηκε να ανατινάξει όλη την Ακρόπολη για να αχρηστεύσει το φρούριο. Το κόστος όμως σε εκρηκτικά τον απέτρεψε τελικά. Σκέφτηκε τότε να στείλει ένα ενθύμιο στη Βενετία. Ανέβασε τεχνίτες με σκάλες για να αποσπάσουν το κεντρικό άγαλμα του Ποσειδώνα και το άρμα της Νίκης από το δυτικό αέτωμα, τα γλυπτά όμως έπεσαν κι έγιναν κομμάτια. Έτσι διακόπηκε η πρώτη επιχείρηση λεηλασίας του Παρθενώνα.
Ανθρωπόμορφοι Κίονες
Οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου κράτησαν τη θέση τους επί 2.400 χρόνια. Ο λόγος που αφήνουν μια ανεξίτηλη εντύπωση βρίσκεται στο ίδιο το σώμα, στον συνδυασμό στάσης και κίνησης, στην εναλλαγή κρυφού και φανερού, γυμνού και ντυμένου.
Photo by Roadartist
Οι «Κόρες» των Αθηνών ονομάσθηκαν Καρυάτιδες πολύ αργότερα στη ρωμαϊκή εποχή από τον Βιτρούβιο, από τις Καρυάτιδες Παρθένες της Λακωνίας που τελούσαν χορούς με κάνιστρα στο κεφάλι σε ένα ιερό της Αρτέμιδος Καρυάτιδας. Ο 20ός αιώνας τις γέρασε απότομα. Στη θέση τους στέκουν πιστά αντίγραφα. Στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης θα εκτίθενται χωρίς τη γυάλινη θήκη μετά τον καθαρισμό τους με λέιζερ-μαζί με την αποκαταστημένη αυθεντική μορφή της έκτης χαμένης Καρυάτιδας, η οποία βρισκόταν στις αποθήκες του παλιού μουσείου.
Photo by Roadartist
Οι «πρωτιές» του Νέου Μουσείου
Η έκθεση των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης έχει μία παγκόσμια πρωτιά: για πρώτη φορά παρουσιάζεται το σύνολο του γλυπτού διακόσμου.
Η έκθεση αποτελεί την πληρέστερη έως σήμερα παρουσίαση των γλυπτών, αν λάβουμε υπόψη ότι μαζί με τα πρωτότυπα έργα θα εκτεθούν και εκμαγεία όλων εκείνων των γλυπτών που βρίσκονται εκτός Ελλάδας. Μέχρι τώρα το Βρετανικό Μουσείο θεωρούνταν ότι κατείχε το μεγαλύτερο ποσοστό των σωζόμενων γλυπτών του Παρθενώνα- πάνω από το 50%. Στην αίθουσα του Παρθενώνα στο Νέο Μουσείο συγκεντρώνονται σχεδόν το 55% των γλυπτών.
Θα εκτεθεί ολόκληρη η δυτική ζωφόρος, μήκους 21 μ., δεκατέσσερις δυτικές μετόπες και κάποιες από τις ανατολικές, έργα που κατέβηκαν πρόσφατα από το μνημείο.
Ιστορία έξι χιλιετιών
Λεηλασία Έλγιν
Το χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου, έργο του Φειδία στον ναό του Παρθενώνα, έφερε 1.150 κιλά σε χρυσό, που μπορούσε να αφαιρεθεί και να επανατοποθετηθεί.
Ο Παρθενώνας κόστισε όσο 200 πολεμικά πλοία μέσου μεγέθους.
Κάθε κίονας του ζυγίζει 75 τόνους και απαιτούσε 19.000 εργατοώρες. Όσες χρειάζονται σήμερα για την ανέγερση μιας μεσαίου μεγέθους πολυκατοικίας.
232 επιγραφές χαραγμένες στα μάρμαρα του Παρθενώνα αποτελούν ένα «λίθινο χρονικό» για τη βυζαντινή Ιστορία της Αθήνας.
Τα μνημεία της Ακρόπολης διασώθηκαν από φωτιές, από σεισμούς, από ξένους κατακτητές.. Δυστυχώς όμως δεν κατάφεραν να σωθούν από τον βανδαλισμό και την ιεροσυλία του Έλγιν.
Ο Έλγιν απέσπασε αγάλματα από τα βάθρα τους και τα τοποθέτησε σε κιβώτια. Όσα από τα αγάλματα ήταν μεγάλα τα τεμάχισε, έκοψε κεφάλια, πόδια, χέρια. Έσπασε κίονες σε κομμάτια, απέσπασε ολόκληρα τμήματα των ναών και αφαίρεσε δεκάδες μεμονωμένα κομμάτια. Έκλεψε το μεγαλύτερο τμήμα της γλυπτής διακόσμησης των μνημείων, απομάκρυνε ολόκληρους κίονες από τις βάσεις τους, εκατοντάδες αντικείμενα, τμήματα μνημείων, έχοντας την πλήρη κάλυψη της βρετανικής κυβέρνησης.
Photo by Roadartist
Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, ένα από τα πιο "πλούσια" και σύγχρονα μουσεία του κόσμου, ανοίγει επιτέλους τις πύλες του..
Πλέον προσφέρει την μεγαλύτερη ασφάλεια για τους αρχαίους θησαυρούς της Αθήνας και αποτελεί τη καλύτερη βάση για τα κλεμμένα Γλυπτά..
Στο Νέο Μουσείο θα αναδειχτούν περισσότερες από 4.000 αρχαιότητες από τη Νεολιθική Εποχή έως και τον Μεσαίωνα.
Μέχρι το τέλος του 2009, το κοινό θα μπορεί να επισκέπτεται το Νέο Μουσείο με εισιτήριο μόλις ένα ευρώ.
Θα είναι ανοικτό καθημερινά από τις 8 π.μ. ως τις 8 μ.μ. εκτός από τις Δευτέρες.
Παλαιότερα σχετικά posts :
Χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία: Συλλεκτική έκδοση «Ακρόπολη. Από τα μνημεία στο Μουσείο», Τα Νέα.