Ο Πάμπλο Πικάσο είναι ένας από τους κυριότερους εκπροσώπους της τέχνης του 20ου αιώνα, συνιδρυτής μαζί με τον Georges Braque του κυβισμού. Με σημαντική συμβολή στη διαμόρφωση και εξέλιξη της μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης.
Ο Πικάσο γεννήθηκε στη Μάλαγα της Ισπανίας στις 25 Οκτώβρη 1881. Ζωγράφιζε από πολύ μικρός και στα 14 του μπήκε στη Σχολή Καλών Τεχνών Βαρκελώνης. Το 1897 πήρε χρυσό βραβείο με τον πρώτο πίνακά που παρουσίασε εκεί. Τα πρώτα έργα του τα υπέγραφε ως Ruiz Blasco, αλλά από το 1901 άρχισε να χρησιμοποιεί το όνομα της μητέρας του (Πικάσο).
Το 1904 μετακόμισε στο Παρίσι. Σταδιακά τα έργα του γίνονταν γνωστά. Τ' όνομα του συνδέθηκε με το καινούργιο και το τολμηρό. Υπήρξε ξεχωριστός ζωγράφος, χαράκτης, γλύπτης και δραματουργός. Αν κι οι συνεχείς μεταλλαγές του παρεξηγήθηκαν ως έλλειψη συνέπειας, θεωρείται ένας από τους κυριότερους εκπροσώπους της ζωγραφικής του 20ου αιώνα. Έχει αφήσει περίπου 20.000 αυτοτελή έργα κάθε μορφής.
Η Guernica (Γκερνίκα ή Γκουέρνικα, με λατινική απόδοση στα ελληνικά) είναι ίσως το διασημότερο έργο του Πικάσο.
Αυτός ο τεράστιος καμβάς (3,49x7,77μ.) αποτελεί έναν πίνακα-καταγγελία για τα εγκλήματα κατά του λαού του στον ισπανικό εμφύλιο. Περιγράφει την απανθρωπιά, τη βιαιότητα και την απόγνωση του πολέμου. Ήταν παραγγελία της δημοκρατικής κυβέρνησης της Ισπανίας για μια έκθεση στο Παρίσι το 1937. Ο Πικάσο εμπνεύστηκε το έργο όταν, κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου, Γερμανοί πιλότοι της αεροπορίας των εθνικιστών βομβάρδισαν την κωμόπολη Guernica της Χώρας των Βάσκων. Στο βομβαρδισμό εκείνο σκοτώθηκαν 1.650 άνθρωποι και ισοπεδώθηκε το 70% της πόλης με 32 τόνους εκρηκτικά.
Αυτός ο τεράστιος καμβάς (3,49x7,77μ.) αποτελεί έναν πίνακα-καταγγελία για τα εγκλήματα κατά του λαού του στον ισπανικό εμφύλιο. Περιγράφει την απανθρωπιά, τη βιαιότητα και την απόγνωση του πολέμου. Ήταν παραγγελία της δημοκρατικής κυβέρνησης της Ισπανίας για μια έκθεση στο Παρίσι το 1937. Ο Πικάσο εμπνεύστηκε το έργο όταν, κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου, Γερμανοί πιλότοι της αεροπορίας των εθνικιστών βομβάρδισαν την κωμόπολη Guernica της Χώρας των Βάσκων. Στο βομβαρδισμό εκείνο σκοτώθηκαν 1.650 άνθρωποι και ισοπεδώθηκε το 70% της πόλης με 32 τόνους εκρηκτικά.
Ο Πικάσο δεν ζωγράφισε βόμβες ή ερείπια. Οι δύο κυρίαρχες μορφές του έργου είναι ένας ταύρος και ένα πληγωμένο άλογο, με διαμελισμένα κορμιά, και γυναίκες που ουρλιάζουν κρατώντας νεκρά μωρά. Αρχικά ο Πικάσο πειραματίστηκε με χρώμα, αλλά τελικά κατέληξε στο άσπρο-μαύρο και αποχρώσεις του γκρι, για να δώσει έτσι μεγαλύτερη ένταση στο θέμα. Πολλές φορές μετακίνησε τις φιγούρες πριν καταλήξει στην οριστική τους θέση. Όταν πρωτοεμφανίστηκε ο πίνακας, οι αντιδράσεις ήταν αρνητικές.
Λέγεται πως όταν οι Γερμανοί εισήλθαν στο Παρίσι κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, στην προσπάθειά τους να βρουν καλλιτεχνικούς θησαυρούς και να τους κατασχέσουν, ένας Γερμανός Αξιωματικός έδειξε σε φωτογραφία το συγκεκριμένο πίνακα στον ίδιο τον Πικάσο που είχε προσαχθεί, ρωτώντας τον:
-Αυτόν τον πίνακα εσείς τον κάνατε;
Κι εκείνος απάντησε:
-Όχι, Εσείς!
Με τον πίνακα "Οι Δεσποινίδες της Αβινιόν" προσδιόρισε -κατά τους κριτικούς- το καλλιτεχνικό ρεύμα του κυβισμού.
Πέθανε στις 8 Απριλίου 1973, σε ηλικία 92 ετών.
Πηγές: Έργο και ζωή του Picasso