Δευτέρα, 23 Απριλίου 2012

Διωγμός και ανταλλαγή πληθυσμών (Τουρκία-Ελλάδα: 1922-1924), Μουσείο Μπενάκη έως και 29/4


Την προηγούμενη εβδομάδα παρακολούθησα στο Μουσείο Μπενάκη το δεύτερο μέρος της έρευνας και του ντοκιμαντέρ για τη Μικρασιατική Καταστροφή, που επιμελήθηκαν η σκηνοθέτις Μ. Ηλιού και ο ιστορικός Αλ. Κιτροέφ, το οποίο ξετυλίγει μέσα από ιστορίες και φωτογραφικό αρχειακό υλικό το νήμα της ανταλλαγής και από τις δύο πλευρές του Αιγαίου.

Διαρκεί μέχρι και τις 29/4, αξίζει να τη δείτε! 

Προσφυγοπούλα

Το 2007  παρουσιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη το ντοκιμαντέρ και η έκθεση Το Ταξίδι. Το Ελληνικό Όνειρο στην Αμερική (επιλογή του American Film Institute στη Washington DC ανάμεσα στις 20 καλύτερες Ευρωπαϊκές ταινίες του 2008 -The European Showcase-και βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ στο Φεστιβάλ του Houston) και πρόσφατα παρουσίασαν επίσης στο Μουσείο Μπενάκη, το έργο Σμύρνη. Η καταστροφή μιας κοσμοπολίτικης πόλης 1900-1922, (αναφορά στο blog, μπορείς να τη δεις πατώντας εδώ).

Πρόσφυγες σε πρόχειρη εγκατάσταση 
στο αρχαιολογικό χώρο του Θησείου, το 1922.


Μετά από τέσσερα χρόνια συνεργασίας και έρευνας στην Ευρώπη και την Αμερική, φέρνουν πίσω στο κοινό, εικόνες ξεχασμένες σε «κλειστά» αρχεία αλλά και μια νέα οπτική σε σχέση με το Διωγμό και την Ανταλλαγή των πληθυσμών της Τουρκίας και της Ελλάδας το 1922-1924.
Πρόσφυγες από τον Πόντο στην Ελλάδα το 1923 


Το ιστορικό ντοκιμαντέρ και η έκθεση είναι μεγάλης σημασίας όχι μόνο γιατί το κοινό βλέπει άγνωστες εικόνες από το Διωγμό και την Ανταλλαγή, αλλά γιατί συγχρόνως φέρνουν μια νέα οπτική στον τρόπο με τον οποίο διηγούνται την ιστορία.

Καράβι που φέρνει πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία μετά τον Διωγμό του 1922. 


Μια ματιά που κρατά αποστάσεις τόσο από μια υπέρμετρα εθνικιστική αφήγηση, όσο και από νεώτερες απόπειρες που υπερτονίζουν τις κοινές εμπειρίες, ξεχνώντας τις διαφορές, ξεχνώντας ότι πριν την Ανταλλαγή ζήσαμε ένα Διωγμό.

Συσσίτιο για πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία στη Μυτιλήνη, Διωγμός 1914


Ενενήντα χρόνια μετά την Καταστροφή, οι δυο συνεργάτες θέλουν να τιμήσουν τόσο τον κόσμο που χάθηκε το 1922, τον κόσμο που αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τις εστίες του, όσο και την επιστήμη της ιστορίας.

Μετακινήσεις πληθυσμών στα Βαλκάνια, 1918 

Μετά την πρόσφατη ταινία και έκθεση για τη κοσμοπολίτικη Σμύρνη και την καταστροφή της, στο νέο έργο Διωγμός και Ανταλλαγή Πληθυσμών (Τουρκία Ελλάδα 1922-1924), το κοινό έχει την ευκαιρία να δει φωτογραφίες της Ανταλλαγής όχι μόνο Ελληνοορθόδοξων αλλά και Μουσουλμάνων προσφύγων. 


Η έκθεση βασίζεται στην ιδέα ότι έφτασε η στιγμή να διηγηθούμε ολόκληρη την ιστορία και από τις δυο πλευρές του Αιγαίου και όχι μόνο τη μισή. 


Μια έκθεση που υπενθυμίζει πως δεν υπάρχει προνόμιο στην οδύνη. 
Γνωρίστε την ιστορία, έτσι κατανοούμε την πολιτική και τους ανθρώπους, αντιλαμβανόμαστε καλύτερα το παρόν και το μέλλον μας.


Η έκθεση διαρκεί μέχρι και τις 29/4, γι' αυτό βιαστείτε να μη τη χάσετε! 
*Λόγω της αυξημένης προσέλευσης, πρέπει να κάνετε τηλεφωνική κράτηση για το ντοκιμαντέρ, για να βρείτε θέση.*


Μουσείο Μπενάκη 
Κουμπάρη 1, Κολωνάκι
Τηλ.: 2103671000
Ημέρες / ώρες: Δευτ. Τετ., Παρ.-Σάβ. 9 π.μ.-5 μ.μ. Πέμ. 9 π.μ.-12 μεσάν. Κυρ. 9 π.μ.-3 μ.μ. - Εισιτ. € 5.
Δωρεάν είσοδο για ανέργους 

12 σχόλια:

ΒΑΡΘΑΚΟΥΡΗΣ είπε...

MEΣΑ ΣΤΟ ΣΚ ΠΟΥ ΕΡΧΕΤΑΙ ΘΑ ΠΑΩ ΣΙΓΟΥΡΑ!!

treno fantasma είπε...

Piga kai egw, sigkinithika bathia. Eklapha sto telos tou film, me tis zwntanes martyries. Mou arese pou eixe kai apo tis duo pleures. Mia apo tis pio endiaferouses ektheseis tou mouseiou mpenaki!

Roadartist είπε...

Καλημέρα και καλή εβδομάδα!!

@ ΒΑΡΘΑΚΟΥΡΗΣ : Αξίζει πραγματικά να μη τη χάσετε αυτή την έκθεση. Βάλτο στο πρόγραμμα να προλάβεις, πριν όμως τελειώσει!

Roadartist είπε...

@ treno fantasma : και εγώ το ίδιο. Πολύ συγκινητικό... και διδακτικό!

thinks είπε...

Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως τίποτα από τα τρία χρόνια μεταξύ της Συνθήκης των Σεβρών, Αύγουστο 1920 και την Συνθήκη της Λωζάννης, Ιούλιο 1923. Τα σύνορα του κράτους της Ελλάδας το 1920 περιελάμβαναν επισήμως την ακτή της Ιωνίας (την Μικρά Ασία) και η Τουρκία είχε χάσει την ανατολική Θράκη και την Πόλη. Μέχρι το 1923 έγινε η καταστροφή. Σημαντικό ρόλο έπαιξε ότι οι Δαίμονες της Ελλάδας ήταν απασχολημένοι εκείνο τον καιρό μεταξύ των Βενιζελικών και των οπαδών του βασιλιά. Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο Ελληνικός στρατός, μπαίνοντας στην Μικρά Ασία το 1920 δεν έκανε πράγματα πολύ διαφορετικά στους Τούρκους της περιοχής από ότι έκανε ο Τουρκικός στρατός στους Έλληνες 1-2 χρόνια αργότερα. Επίσης μην ξεχνάμε ότι οι Έλληνες της νότιας Βαλκανικής χερσονήσου είδαν και μεταχειρίστηκαν τους Έλληνες της Μικράς Ασίας και της Πόλης σαν υποδεέστερους παρείσακτους, και μέχρι σήμερα στην καθομιλουμένη υπάρχει το επαίσχυντο ...χιούμορ για τους Πόντιους. Από την πλευρά του πατέρα μου ήρθαμε από το Αϊβαλί και την Πόλη.

Άστρια είπε...

Αν θυμάσαι το σχόλιό μου στην προηγούμενή σχετική ανάρτηση όπου έκανα αναφορά σε κάποιες εκτενείς περιγραφές από πρόσφυγες τόσο για την καταστροφή της Σμύρνης όσο και για την εδώ απαράδεκτη μέχρι προσβλητική ως ανεπιθύμητοι υποδοχή τους.. Κάποια από τα μέρη που δόθηκαν για εποίκηση, ήταν μή έυφορα ή ακόμα και ελώδη με κουνούπια..

Όσο για τους Ποντίους που αναφέρει και ο Thinks, διαβάζοντας όσα δεινά έχουν υποστεί, είχα υποσχεθεί ότι δεν θα έλεγα ποτέ Ποντιακό ανέκδοτο.

Όμως όπως είπαμε αυτά δεν τα λέει η Ιστορία στα σχολεία.

Σε φιλώ, όπως πάντα μια ξεχωριστή ανάρτηση!

Roadartist είπε...

@ thinks : Δημήτρη σε ευχαριστώ για το σχόλιο σου. Θυμάμαι την καταγωγή σου από το προηγούμενο post, όπου είχες αναφερθεί σχετικά.
Ένα πολύ θετικό της συγκεκριμένης έκθεσης, όπως αναφέρεται στην ανάρτηση, είναι πως παρουσιάζει το πόνο και από τις δυο πλευρές. Νομίζω πως είναι η πρώτη φορά που γίνεται κάτι τέτοιο.
Επίσης μη ξεχνάμε την ιδεολογία της "Μεγάλης Ελλάδας", όπως επίσης και την "Ελληνοτουρκική συνθήκη φιλίας" που υπέγραψε ο Βενιζέλος το 1930, με την οποία ουσιαστικά οι πρόσφυγες έχασαν τις περιουσίες τους... Στην έκθεση δίνεται έμφαση το πως αντιμετωπίστηκαν οι πρόσφυγες μετά στην Ελλάδα...
Τι να πρωτογράψεις σε ένα ποστ, αξίζει να πάνε όλοι και οι πολιτικοί μας.
Για αυτό το λόγο αναφέρω στο τέλος ότι τελικά διαβάζοντας την ιστορία καταλαβαίνεις καλύτερα τους ανθρώπους αλλά και την πολιτική. Είναι φοβερό πως καθορίζει αυτή τις τύχες των εθνών κ των ανθρώπων. Αν ήσουν Αθήνα θα άξιζε να την επισκεφτείς...(προβάλλεται ντοκιμαντέρ και έκθεση με πολύ σπάνιες φωτογραφίες).

Roadartist είπε...

@ Άστρια : Όντως άστρια αυτές οι "μελανές" σελίδες ελάχιστα διδάσκονται στα σχολεία και αν διδαχτούν με σημαντικές παραλείψεις. Και όμως από αυτές θα είχαμε να μάθουμε πολλά για τους ανθρώπους. Μη νομίζεις πως έχουνε αλλάξει πολλά από τότε. Όπως και "τουρκόσπορους" συμπληρώνω. Αυτοί οι άνθρωποι άνηκαν στην πλειοψηφία τους στην αστική τάξη, η ζωή τους άλλαξε ριζικά ξαφνικά και το φοβερό είναι πως κατάφεραν να ορθοποδήσουν μετά εδώ... σε πολύ δύσκολες συνθήκες...

nikiplos είπε...

έμεινα απλά ενεός... κυρίως γιατί κάπου εκεί ίσως και να ήταν οι δικοί μου πρόγονοι... έτσι μόνοι... πεταμένοι... με πείσμα... ρωμιοί...

Roadartist είπε...

@ nikiplos : Φίλε μου Νικιπλέ, πήγαινε όπως και ΔΗΠΟΤΕ, να δεις το ντοκιμαντέρ...Αξίζει... αν σου πω ότι παρόλο που δεν έχω τέτοιες ρίζες, πραγματικά δάκρυσα........

ΔΣ είπε...

να παρετε το dvd "γραμματα χωρις παραληπτη"αφορα την καταστροφη στο ΑΪΒΑΛΙ βασισμενο στο βιβλιο της αγαπης βενεζη-μολυβιατη.(συνεχεια του νουμερου 31328).εξαιρετικο !

roadartist είπε...

@ ΔΣ : Να είστε καλά! Θα το αναζητήσω, σας ευχαριστώ πολύ!

Related Posts with Thumbnails