25 Αυγούστου 2011

νάξος

Πρώτη φορά βρέθηκα στη Νάξο, το μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων. 
Ένα νησί, σαν πολλά μαζί! Γι' αυτό είναι δύσκολο τούτος ο τόπος να απογοητεύσει τον επισκέπτη.  Πλούσια η ιστορία του, η πολιτιστική του κληρονομιά, πανέμορφες παραλίες με κρυστάλλινα νερά, ορεινά γραφικά χωριά, πανέμορφη χώρα με ένα καταπληκτικό κάστρο, φιλόξενοι άνθρωποι..
Η "Πορτάρα" της Νάξου

Το μνημείο όμως που κάνει εντύπωση στον επισκέπτη και θεωρείται το «έμβλημα» του νησιού, είναι η Πορτάρα, στο νησάκι του Βάκχου, ακριβώς στην άκρη του λιμανιού. «Πορτάρα» τη λένε από παλιά οι ντόπιοι, για το μεγάλο της μέγεθος.
Σήμερα το νησάκι που τη φιλοξενεί λέγεται «Παλάτια». Οι χριστιανοί έκτισαν εκκλησία πάνω στα ερείπια του αρχαίου ναού, κατά τη συνήθεια της εποχής...ενώ γύρω από την εκκλησία αναπτύχθηκε σημαντικός οικισμός.
Αυτό το μνημείο που ξέχασε εδώ ο χρόνος, είναι μια γιγαντιαία, μαρμάρινη πύλη ναού, αφιερωμένου στον Απόλλωνα. Ο ναός κτίστηκε τον 6ο π.Χ. αιώνα, την εποχή του τύραννου Λύγδαμι, όταν η Νάξος ήταν μεγάλο ναυτικό, εμπορικό και πολιτιστικό κέντρο.

 
Την περίοδο της ενετοκρατίας πολλά κομμάτια του ναού χρησιμοποιήθηκαν για το κτίσιμο του Κάστρου. Έστω στιγμιαία είναι αδύνατο να μην αφεθείς στο ταξίδι της μυθολογίας και της ιστορίας...
Εδώ, σύμφωνα με την παράδοση, κάτω από τα «Παλάτια», ο Θησέας εγκατέλειψε την Αριάδνη και από εδώ την απήγαγε ο Διόνυσος με την ακολουθία του. Στον χώρο αυτό σύμφωνα με την παράδοση γιορτάστηκαν τα πρώτα «Διονύσια»...
Αρκεί κανείς να αναλογιστεί πως τα μάρμαρα έχουν περισσότερο από έξι μέτρα μάκρος το καθένα και βάρος 20 τόνους. Κι όμως αυτή η τεράστια κατασκευή μοιάζει να ισορροπεί με τον πιο ανάλαφρο τρόπο μεταξύ της θάλασσας και του ουρανού.
Ο μύθος της αρπαγής της Αριάδνης από τον Διόνυσο στην ακρογιαλιά των «Παλατιών» ενέπνευσε μουσικούς, γλύπτες και ζωγράφους που με τις δημιουργίες τους, έκαναν γνωστή τη Νάξο σε όλο τον κόσμο.
Η θέα ενός ηλιοβασιλέματος από την Πορτάρα αποτελεί ανεπανάληπτη εμπειρία και σίγουρα είναι κάτι που αξίζει να θαυμάσει όποιος βρεθεί στην Νάξο...

 
...η θέα και προς το λιμάνι είναι επιβλητική...
Τη Νάξο θα την αγαπήσετε όμως κυρίως και για τις παραλίες της, με τα πεντακάθαρα κρυστάλλινα νερά τα οποία εναλλάσσονται σε κυανό, βαθύ γαλάζιο, γαλαζοπράσινο χρώμα.
Εμείς προτιμήσαμε να κολυμπήσουμε κυρίως στην παραλία του "Αγίου Προκόπη", θεωρείται η 3η καλύτερη στην Ελλάδα και ανάμεσα στις 10 πρώτες της Ευρώπης.
...μα γενικώς οι παραλίες της είναι τόσες πολλές και όμορφες, 
που κάθε επισκέπτης μπορεί να βρει ότι επιθυμεί..

...με τον ήλιο να 'παίζει' συνεχώς, 
ασταμάτητα με τα νερά του Αιγαίου...

«Γλύκα μεγάλη είχε το νησί ετούτο, ησυχία πολλή, αγαθά τα πρόσωπα των ανθρώπων, σωροί τα πεπόνια, τα ροδάκινα, τα σύκα και η θάλασσα ήρεμη. Κοίταζα τους ανθρώπους – ποτέ οι άνθρωποι τούτοι δεν τρόμαξαν από σεισμό ή από Τούρκο, και τα μάτια τους δεν καίγουνταν. Εδώ η λευτεριά είχε σβήσει τη λαχτάρα για τη λεφτεριά, κι η ζωή απλώνουνταν ευτυχισμένο κοιμάμενο νερό. Κι αν κάποτε ταράζουνταν, ποτέ δεν σήκωνε τρικυμία. Ασφάλεια ήταν το πρώτο δώρο του νησιού που ένιωσα περιδιαβάζοντας στη Νάξο...» Αναφορά στον Γκρέκο, Νίκος Καζαντζάκης

22 Αυγούστου 2011

επι-στροφή



Τις προηγούμενες μέρες βρέθηκα με αγαπημένους ανθρώπους, διάβασα αρκετά βιβλία, έπαιζα με 5 απίστευτα γατάκια, περιηγήθηκα σε ένα νησί, γεύτηκα λιχουδιές, χάζεψα αχόρταγα το φεγγάρι, τη θάλασσα. Συγκρίσεις, αναζητήσεις. Έγραψα, σκέφτηκα. Θα ήθελα να μοιραστούμε μαζί κάποια από αυτά. Από τις σκέψεις όπως έχετε καταλάβει, καλώς ή κακώς... δε γλυτώνω εύκολα.

Με όσα αλλάζουν πλέον σε παγκόσμιο επίπεδο, δε σας κρύβω ότι προβληματίστηκα για τη συνέχεια αυτού του blog. Τόσα χρόνια εδώ με ορισμένους από εσάς έχουμε έρθει κοντά, κάποιοι είστε φίλοι μου. Από εδώ έχουμε μοιραστεί τόσες λέξεις, σκέψεις, κυρίως αρκετές πολιτιστικές, ιστορικές αναφορές, κοινωνικούς και πολιτικούς προβληματισμούς. Αναρωτιέμαι σε αυτή την ιστορική συγκυρία που καλούμαστε πλέον να ζήσουμε, όπου τόσα καταρρέουν με καταιγιστικό ρυθμό στις ζωές τόσων πολλών ανθρώπων, αν οι πολιτιστικές αναφορές θα έπρεπε να σταματήσουν, είτε να μη συνεχιστούν.  Ή  απεναντίας ειδικά τώρα, υπάρχει ανάγκη για πολιτισμό, γνώση ως μέσο διαφυγής, ως αφύπνιση, ως ταξίδι των ψυχών που θέλουν να μη σταματήσουν να γνωρίζουν και να ονειρεύονται; Ίσως, μπορεί, αυτή να είναι και μια άλλη μορφή αντίδρασης και προς τον ίδιο μας τον εαυτό, μια επι-στροφή προς τη ψυχή...

Ευπρόσδεκτες οι απόψεις σας. Καλώς να τα λέμε και πάλι!
...Σας ευχαριστώ πολύ για τα emails, για τις ευχές και για την παρουσία σας!

27 Ιουλίου 2011

..καλό-καίρι..


Πάντα... το καλοκαίρι ήταν η αγαπημένη μου εποχή. Το περίμενα πως και πως, το χαιρόμουν απίστευτα. Ήταν ταυτισμένο με τη ξεγνοιασιά, την απλότητα, την άφεση και την απελευθέρωση.  Το περσινό καλοκαίρι είχε κάποιες στιγμές που θα μείνουν, για διάφορους προσωπικούς μου λόγους, βαθιά χαραγμένες μέσα μου. Και ας αποχωρίστηκα ελάχιστα την Αθήνα. Τώρα ένα χρόνο μετά, το θυμάμαι με νοσταλγία. 

Τέλος Ιουλίου 2011. Διαφορετικό, περίεργο, αλλιώτικο καλοκαίρι. Από εκείνα που  διαισθάνεσαι ότι η πολυπόθητη ουσία είναι αλλού, όπως και η ζωή. Μη γνωρίζοντας βέβαια ακόμη την κατάληξη του.

Ήδη η μπλογκόσφαιρα έχει σχεδόν "ερημώσει". Καιρός να σας αφήσω και εγώ για λίγο.  Επιζητώντας κυρίως λίγο χρόνο για διαφυγή της ψυχής, του μυαλού και ανασυγκρότησης...

Εύχομαι να έχετε στη ζωή σας, ότι ακριβώς θέλετε και ότι αγαπάτε.

Μέχρι να τα ξαναπούμε, καλό υπόλοιπο καλοκαιριού, σας φιλώ πολύ.

25 Ιουλίου 2011

Μιχάλης Κακογιάννης (11 Ιουνίου 1922 - 25 Ιουλίου 2011)


Ο Μιχάλης Κακογιάννης, ο δημιουργός της «Στέλλας» και του «Ζορμπά», έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 89 ετών. Το όνομα του είναι συνδεδεμένο με την ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου και θεάτρου. Η πορεία του περικλείει μια ολόκληρη εποχή του ελληνικού πολιτισμού...

Ο Μιχάλης Κακογιάννης, γιος της Αγγελικής και του Παναγιώτη Κακογιάννη, γεννήθηκε στη Λεμεσό της Κύπρου, στις 11 Ιουνίου του 1921, και σπούδασε Νομική, Δραματικές Τέχνες και σκηνοθεσία στο Λονδίνο. Σχεδόν ολόκληρο το διάστημα που βρισκόταν στο Λονδίνο, εργάστηκε στην ελληνική υπηρεσία του BBC, στην αρχή ως μεταφραστής και εκφωνητής, και αργότερα, σε ηλικία μόλις 22 χρόνων, ανέλαβε τη διεύθυνση της «Κυπριακής Ώρας».

Το 1947, ξεκίνησε την καριέρα του στο Θέατρο της Αγγλίας ως ηθοποιός, γρήγορα όμως τον κέρδισε η σκηνοθεσία και το 1953 ήρθε στην Ελλάδα. Το 1954, με την κινηματογραφική ταινία «Κυριακάτικο Ξύπνημα», ο Μιχάλης Κακογιάννης έκανε την αρχή της διεθνούς σκηνοθετικής του καριέρας. Η «Στέλλα», το «Κορίτσι με τα μαύρα», το «Τελευταίο ψέμα» η τριλογία του: «Ηλέκτρα», «Τρωάδες» και «Ιφιγένεια» και ο «Ζορμπάς» είναι μερικές μόνο από τις ταινίες του που διαγωνίστηκαν και προβλήθηκαν στα εγκυρότερα φεστιβάλ παγκοσμίως και απέσπασαν πολλά βραβεία και τιμητικές διακρίσεις. Στις ταινίες του συνεργάστηκε με μεγάλους Έλληνες ηθοποιούς, αλλά και με γνωστούς και καταξιωμένους ηθοποιούς της Αμερικής και της Ευρώπης.

Πέρα από τη σκηνοθεσία στον κινηματογράφο, σε εγχώριες αλλά και διεθνείς συμπαραγωγές, ο Μιχάλης Κακογιάννης έχει επίσης σκηνοθετήσει πολλές θεατρικές παραστάσεις και παραστάσεις όπερας στην Ελλάδα, τις Η.Π.Α., τη Γαλλία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Έχει, επίσης, γράψει και έχουν εκδοθεί σενάρια και μεταφράσεις κινηματογραφικών και θεατρικών έργων, ενώ έχει γράψει και στίχους γνωστών ελληνικών τραγουδιών.

Έργο του Μιχάλη Κακογιάννη είναι και ο νυχτερινός φωτισμός των μνημείων της Ακροπόλεως, τον οποίο εκείνος πρώτος οραματίσθηκε και για την επίτευξη του οποίου ίδρυσε το σύλλογο «Οι Φίλοι της Αθήνας», εξασφαλίζοντας τις υπηρεσίες του διάσημου Γάλλου φωτιστή Pierre Bideau και αναλαμβάνοντας τη χρηματοδότηση όλων των απαραίτητων μελετών.

Το 2004, ο Μιχάλης Κακογιάννης συνέστησε το κοινωφελές ίδρυμα με την επωνυμία «Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης» με σκοπό τη μελέτη, υποστήριξη και διάδοση των τεχνών του θεάτρου και του κινηματογράφου, καθώς και την καταγραφή και διαφύλαξη των δημιουργημάτων των τεχνών αυτών, ενώ το φθινόπωρο του 2009 ξεκίνησε η λειτουργία του Πολιτιστικού Κέντρου του Ιδρύματος που βρίσκεται στην οδό Πειραιώς 206, στον Ταύρο.

Για την προσφορά και το έργο του, ο Μιχάλης Κακογιάννης έχει τιμηθεί με πολλές διακρίσεις στην Ελλάδα, την Κύπρο και το εξωτερικό. Έχει τιμηθεί με τον Ταξιάρχη του Χρυσού Φοίνικα (Ελλάδα), τον Ταξιάρχη των Γραμμάτων και Τεχνών (Γαλλία), τον Μεγαλόσταυρο του Τάγματος του Μακαρίου του Γ’ (Κύπρος) και το Special Grand Prix of the Americas (Μόντρεαλ). Έχει βραβευτεί από την Ακαδημία Αθηνών για την προσφορά του στο έθνος, από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για το συνολικό έργο του, για έργο ζωής στα Ιεροσόλυμα, για έργο ζωής από το American Hellenic Institute στην Ουάσιγκτον και στο Κάιρο. Έχει ανακηρυχθεί Επίτιμος Δημότης στη Λεμεσό, στο Montpellier (Γαλλία) και στο Ντάλας (Τέξας, Η.Π.Α.) και έχει αναγορευθεί Διδάκτωρ Τεχνών στο Columbia College (Σικάγο, Η.Π.Α.), Επίτιμος Διδάκτωρ στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Πανεπιστήμιο Κύπρου καθώς και στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. 

γατόνια






...χαδιάρικα, αλήτικα, αυθόρμητα, συντροφικά,
η αγάπη μου για τα 'γατόνια' είναι γνωστή :)
μερικές πόζες από κάποια αγαπημένα πλασματάκια
για την αρχή αυτής της εβδομάδας...

23 Ιουλίου 2011

γιατί σωπαίναν.. οι Ποιητές τους;


Σε Σκοτεινούς Καιρούς

Δε θα λένε: Tον καιρό που η βελανιδιά τα κλαδιά της ανεμοσάλευε.

Θα λένε: Tον καιρό που ο μπογιατζής τσάκιζε τους εργάτες.

Δε θα λένε: Tον καιρό που το παιδί πετούσε βότσαλα πλατιά στου ποταμού το ρέμα.

Θα λένε: Tον καιρό που ετοιμάζονταν οι μεγάλοι πόλεμοι.

Δε θα λένε: Tον καιρό που μπήκε στην κάμαρα η γυναίκα.

Θα λένε: Tον καιρό που οι μεγάλες δυνάμεις

συμμαχούσαν ε ν ά ν τ ι α στους εργάτες.

Mα δε θα λένε: Ήτανε σκοτεινοί καιροί.

Θα λένε: Γιατί σωπαίναν.. οι Ποιητές τους;

18 Ιουλίου 2011

ζωή ποδήλατο


...Πάμε μια βόλτα στο "κέντρο μου"... 
"Ζωή ποδήλατο"... στη ζεματιστή καλοκαιρινή Αθήνα...
Επιτρέποντας στις ζωγραφιστές νότες να δώσουν αλλιώτικο ρυθμό.

Σε σοκάκια της Πλάκας τριγυρνά η ψυχή μου...
περνάει από τα ανοικτά παράθυρα...
ξεκουράζει το νου...
το ...καθιερωμένο... πέρασμα από το Ηρώδειο...
...ποτέ δεν το χορταίνει...
κατέβασμα πίσω
στη δροσιά του ελαιώνα
...καθώς το ηλιοβασίλεμα αγγίζει τα δέντρα..
...κάτω από την Ακρόπολη...
...Στροφή προς στα στενά...
κάποιες μορφές των τοίχων σαν να μου ψιθυρίζουν...
"άνοιξε κ εσύ το κλουβί, ελευθερώσου......"
...κρυφοκοιτάζω άλλες...
...και κοντοστέκομαι στη σαύρα της γωνίας...
...ένα ψάρι στο δρόμο...
...όπου η "φαντασία ζει"
...Σάτιρα καλλιτέχνη
σε αληθινά σενάρια ζωής...
"Κλείσε τα αυτιά..."
μήπως προλάβεις, πρώτα τους πολέμους μέσα σου...

"Ξέρω πως ποτέ δε σημαδεύουνε στα πόδια.
Στο μυαλό είναι ο Στόχος
το νου σου ε;"
(Κ. Γώγου)
...Ότι και αν ακούς, το έμαθες πια καλά,
...οι αληθινοί ιδεαλιστές σπανίζουν,
είναι και θα είναι η μειοψηφία
 ...σε μια σουρεαλιστική πραγματικότητα...
οι μάσκες...
 ...έχουν πέσει προ πολλού...
 ...μπαίνω στο Ζάππειο, φτάνω στο Καλλιμάρμαρο.
Σταματώ και παρατηρώ το πελώριο άγαλμα.
...Περνάω συχνά από αυτό το σημείο
μα πρώτη φορά διάβασα τις χαραγμένες λέξεις στη βάση του :
"Εγώ πεθαίνω όμως εσείς
να είσθε μονοιασμένοι
και να βαστήξετε
την πατρίδα"
Related Posts with Thumbnails