12 Μαΐου 2010

Μάης ’68 - Συνθήματα


«Νέος θα πει να είσαι αυθόρμητος, να μένεις κοντά στις πηγές της ζωής, να μπορείς να ορθώνεσαι και να τραντάζεις τις αλυσίδες ενός φθαρμένου πολιτισμού, να τολμάς αυτό που οι άλλοι δεν έχουν το κουράγιο να επιχειρήσουν».

Ο ορισμός αυτός της νεότητας από τον Τόμας Μαν βρήκε την πιστότερη επιβεβαίωσή του στο κίνημα του Μάη του 1968 στη Γαλλία. Ένα κίνημα αυθόρμητο, δυναμικό, ιδεαλιστικό, ρομαντικό, παράδοξο, ετερόκλητο, πολύχρωμο, όπως κάθε κίνημα, και αρκετά ακραίο σε κάποιους χρωματισμούς του. Ένα κίνημα που στο πέρασμα των 40 χρόνων έγινε μύθος με πολλές ερμηνείες, συχνά αντιφατικές λόγω κάποιων αποχρωματισμών ή επιχρωματισμών του.

Ο Μάης του ’68 δεν ήταν μόνο συγκρούσεις αστυνομικών και φοιτητών-εργατών, οδοφράγματα, κοκτέιλ Μολότωφ, δακρυγόνα, καταλήψεις, διαδηλώσεις συμπαράστασης (800.000 διαδηλωτές στο πλευρό των φοιτητών στην αντιγκωλική διαδήλωση της 13ης Μάη), απεργίες (10 εκατομμύρια εργάτες στις απεργίες της 20ης Μάη σ’ όλη τη χώρα), συλλήψεις, αιματοχυσίες (2000 τραυματίες και πέντε νεκροί φοιτητές)…Ήταν παράλληλα και λόγος, λόγος ιδιαίτερα συνθηματικός.

Τα συνθήματα που άνθισαν το γαλλικό Μάη γεμίζοντας τους τοίχους και την ατμόσφαιρα του Παρισιού ήταν ευρηματικά, χιουμοριστικά, ειρωνικά, κρουστικά, ποιητικά, στοχαστικά, αποφθεγματικά, ακόμη και “ακρωτηριασμένα” λόγω της συντομογραφίας. Όλα όμως κινούνταν στην ίδια καταγγελτική γραμμή κατά του κατεστημένου, της αυταρχικής εξουσίας κάθε μορφής, του καταναλωτισμού, των διακρίσεων φύλων και φυλών, της αυθεντίας, της μελλοντολογίας, της εκμετάλλευσης, της ανεργίας, του πουριτανισμού, της κοινωνικής υποκρισίας, της αφύσικης ζωής, της αλλοτρίωσης, του απάνθρωπου σωφρονιστικού συστήματος, της ανούσιας εκπαίδευσης, αλλά και κατά του πολέμου στο Βιετνάμ ή της πείνας του Τρίτου Κόσμου.

Σε κείνη την εκρηκτική ατμόσφαιρα, η συνθηματολογία λειτούργησε πιο σαγηνευτικά από την όποια επιχειρηματολογία και πιο εμπρηστικά από τις βόμβες Μολότωφ. Η “αληταρία”, όπως αποκαλούσε ο στρατηγός Ντε Γκωλ τους…εραστές του ονείρου, έδειξαν μεγάλη έμπνευση και μαεστρία στην επίκληση στο συναίσθημα και στη λογική του δέκτη.

Τα κυριότερα από τα συνθήματα αυτά εξακολουθούν να επιβιώνουν ακόμα και σήμερα στη συλλογική μνήμη, στους τοίχους ή τις εκθέσεις των μαθητών και να διατηρούν την ακτινοβολία τους. Έστω κι αν ο αντίπαλος θριάμβευσε εκλογικά στη Γαλλία τον επόμενο μήνα με το σύνθημα: «Μεταρρυθμίσεις, ναι. Χάος, όχι». Έστω κι αν κάποιοι από τους εκφραστές τους, βιώνοντας την αποτυχία της ουτοπίας, μεταστράφηκαν και ενσωματώθηκαν στο ίδιο το σύστημα που πολέμησαν, όπως συμβαίνει σε όλα τα κινήματα. Έστω κι αν αποδείχτηκε στο σκληρό παρισινό πεδίο ότι δεν αρκεί το όνειρο. Ίσως, γιατί τα συνθήματα αυτονομήθηκαν και ταξιδεύουν στο χρόνο σαν… “αληταρία”.

Αλλά και αν ακόμα ξεθωριάσουν τα συνθήματα, ως θύματα αυτής της αυτονόμησης ή της κακέκτυπης απομίμησης της δράσης που τα γέννησε, ο «Μάης του ’68» δεν πρόκειται να ξεθωριάσει ως εμβληματική έκφραση της σύγκρουσης των γενεών, του νέου με το παλιό, του προοδευτικού με το συντηρητικό, του ονείρου με την πραγματικότητα. Ως τροφοδότης του “αντίπαλου δέους”…

Είναι φυσικό, λοιπόν, ο απόηχος του γαλλικού Μάη να σαρκάζεται τον κάθε Σαρκοζί, που βιάζεται «να τελειώνουμε με το Μάη». Γιατί η φύση των νέων δεν έχει τελειωμό. Και όπως κάθε φύση, δεν νικιέται, αλλά εκδικιέται…

Συνθήματα του Μάη ’68:


« Ακόμη κι αν κόψουν όλα τα λουλούδια η Άνοιξη θα έλθει»
«Αλλάξτε τη ζωή»
«Απολαύστε τη ζωή εδώ και τώρα»
«Ας είμαστε ρεαλιστές, ας ζητούμε το αδύνατο»
«Αν έχουμε ελπίδα, τη χρωστάμε σ’ αυτούς που δεν έχουν καμία»
«Απαγορεύεται το απαγορεύειν»
«Απολαύστε χωρίς φρένο»
«Αυτοί που δουλεύουν πλήττουν, όταν δεν δουλεύουν. Αυτοί που δεν δουλεύουν, δεν πλήττουν ποτέ»
«Αφήστε το φόβο του κόκκινου στα κερασφόρα ζώα»
«Άντρες, το σιδέρωμα είναι μια καλή άσκηση»

«Βιάστε την alma mater σας»

«Γράψτε παντού! Πριν γράψετε, μάθετε να σκέφτεστε»
«Γονείς , μην κάνετε τα παιδιά σας σαν τα μούτρα σας»

«Δέκα χρόνια αρκεί» (για την εξουσία του Ντε Γκωλ)
«Δεν θέλουμε έναν κόσμο όπου η βεβαιότητα ότι δεν θα πεθάνουμε από ασιτία, ανταλλάσσεται με τη βεβαιότητα ότι θα πεθάνουμε από πλήξη»
«Δεν είναι παρά μόνο μια αρχή, ας συνεχίσουμε»
«Δεν θέλουμε να γίνουμε σαν εσάς»
«Δεν υπάρχουν επαναστατικές σκέψεις, μόνο πράξεις»

«Είμαστε όλοι Γερμανοεβραίοι» (: αντίδραση στην αφαίρεση της γαλλικής ιθαγένειας από το Γαλλογερμανό Ντανιέλ Κον – Μπεντίτ, ηγέτη της εξέγερσης των φοιτητών)
«Εργαζόμενοι όλων των χωρών, απολαύστε»
«Είμαστε όλοι ανεπιθύμητοι»
«Έσω νέος και σιώπησε»
«Έχω κάτι να πω, αλλά δεν ξέρω τι»
«Εκατομμυριούχοι όλων των λαών ενωθείτε, ο άνεμος γυρνάει»

«Ζωή χωρίς νεκρούς χρόνους, ηδονή χωρίς εμπόδια»
«Ζωή όχι επιβίωση»
«Ζήστε το παρόν»

«Η φαντασία στην εξουσία»
«Η εξουσία βρίσκεται στην κάννη του τουφεκιού»
«Η ποίηση είναι στους δρόμους»
«Η οικονομία είναι τραυματισμένη, άφησέ τη να ψοφήσει»
«Η μικρή υποχώρηση είναι μεγάλη συνθηκολόγηση»
«Η μπουρζουαζία δεν έχει άλλη ηδονή, παρά να καταστρέφει τις άλλες»
«Η ντροπή είναι αντεπαναστατική»
«Η μόνη αλήθεια είναι επαναστατική, θέλω να ζήσω τώρα»

«Η ομορφιά στους δρόμους» (σε μια από τις ιστορικές αφίσες που έφτιαξαν οι σπουδαστές των καλών τεχνών)
«Η δράση δεν πρέπει να είναι αντίδραση αλλά δημιουργία»
«Η πλήξη είναι αντιεπαναστατική»

«Θέλουμε να ζήσουμε»
«θα σας πεθάνουν οι ανέσεις»
«Θεέ, υποψιάζομαι ότι είστε αριστερός διανοούμενος»

«Καθηγητές, μας γερνάτε»
«Κάτω τα λύκεια στρατώνες»
«Κάτω η κοινωνία του θεάματος και του εμπορίου»
«Κάτω η κοινωνία της κατανάλωσης»
«Κοιτάξτε μπροστά»

«Μετρό, δουλειά, τηλεόραση και νάνι»
«Μην παίρνετε πια το ασανσέρ, πάρτε την εξουσία»
«Μη με απελευθερώνεις, θα φροντίσω ο ίδιος»
«Μιλήστε στους γείτονές σας»

«Να ερωτευτείς ένα ρυθμό ανάπτυξης 5%»
«Να κηρύξετε την πόλη σε κατάσταση διαρκούς ευτυχίας»

«Ξεχάστε ό,τι σας έχουν μάθει. Αρχίστε να ονειρεύεστε»
«Ξεκουμπώστε το μυαλό σας τόσο συχνά όσο και το παντελόνι σας»

«Ο λόγος είναι βόμβα Μολότωφ»
«Ο επαναστάτης είναι ένας ακροβάτης του ονείρου»
«Όσοι εγκαταλείπουν την επανάσταση σκάβουν έναν τάφο»
«Όσο περισσότερο κάνω επανάσταση, τόσο περισσότερο θέλω να κάνω έρωτα»
«Οι νέοι κάνουν έρωτα, οι γέροι αισχρές χειρονομίες»
«Οι προκαταλήψεις είναι οι κολώνες της εξουσίας»
«Οι ανέσεις είναι το όπιο του λαού»
«Όσο περισσότερο καταναλώνεις, τόσο λιγότερο ζεις»

«Όταν η εθνοσυνέλευση μετατρέπεται σε αστικό θέατρο, τότε τα αστικά θέατρα πρέπει να μετατραπούν σε Εθνοσυνελεύσεις»
«Ο εκπαιδευτής πρέπει να εκπαιδευτεί»

«Πάρε τηλέφωνο τη μοναξιά σου ή βγες ξανά στους δρόμους της φωτιάς»
«Πάρτε τις επιθυμίες σας για πραγματικότητα»
«Προσοχή! Οι τοίχοι έχουν αυτιά και τα αυτιά έχουν τοίχους»
«Πρέπει συστηματικά να ερευνούμε το τυχαίο»

«Συμμετέχω, συμμετέχεις, συμμετέχει, συμμετέχουμε, συμμετέχετε…αυτοί κερδίζουν»
«Σύντροφε, ο παλιός κόσμος είναι πίσω»

«Στην επανάσταση υπάρχουν αυτοί που την κάνουν και αυτοί που επωφελούνται»

«Τα ζώα έχουν ψυχή, εσείς όχι» (για τους εκμεταλλευτές)
«Τα θέλουμε όλα αμέσως τώρα»
«Τρέχα σύντροφε, σε καταδιώκει ο παλιός κόσμος»
«Το να σου λείπει η φαντασία είναι να μη φαντάζεσαι την έλλειψή της»
«Το να επιθυμεις είναι καλό, το να πραγματοποιείς την επιθυμία σου καλύτερο»

«Φωνάξτε, δημιουργείστε ή ψοφήσετε»

«Χάσου, αντικείμενο»


(Τα συνθήματα παρατέθηκαν αλφαβητικά και χωρίς καμιά διαβάθμιση. Ο αναγνώστης όμως μπορεί να κάνει τις δικές του συμπληρώσεις και τους δικούς του συνδυασμούς, σχηματίζοντας άλλες συνθέσεις, θεματικές ή ποιητικές ακόμη)

To post αυτό είναι αναδημοσίευση απο την: agonigrammi

10 Μαΐου 2010

Τσίλερ στην Εθνική Πινακοθήκη


Έκθεση-αφιέρωμα στον Γερμανό αρχιτέκτονα Ερνέστο Τσίλερ (1837-1923) παρουσιάζεται στην Εθνική Πινακοθήκη μέχρι και τέλη Αυγούστου.

Ο Τσίλερ σφράγισε την αρχιτεκτονική της Αθήνας και της Ελλάδας, υπογράφοντας 500 κτίρια.

Απολύθηκε, επειδή κατήγγειλε σκάνδαλα και χρεοκόπησε.
Είναι ο αρχιτέκτονας που έφερε πρώτος στην Ελλάδα τον τεχνητό εξαερισμό και την κεντρική θέρμανση. Εκείνος που αντικατέστησε τα παντζούρια με ρολά στα μαγαζιά της Αθήνας και κόσμησε τα κτίρια του με χυτοσιδηρά κιγκλιδώματα με σχέδια εμπνευσμένα από τη μυθολογία. Ο πρώτος που χρησιμοποίησε σιδηρά υποστυλώματα στην οικοδομή και ο πρώτος ανασκαφέας της Τροίας.

Ο Σάξονας Ερνέστος Τσίλερ, ο αρχιτέκτονας που κατάφερε να αλλάξει το πρόσωπο της Αθήνας και της Ελλάδας, που τις σφράγισε με εντυπωσιακά κτίρια και αναδείχθηκε σε «ποιητή της νεοκλασικής αρχιτεκτονικής».
Η Ακαδημία, το Πανεπιστήμιο και η Βιβλιοθήκη..

Ο δημιουργός ήρθε στην Ελλάδα σε ηλικία 24 ετών για να επιβλέψει την ανέγερση της Ακαδημίας (σε σχέδια του Δανού εργοδότη του Θεόφιλου Χάνσεν), κατάφερε γρήγορα να μπει στα αθηναϊκά σαλόνια, να γίνει ο αγαπημένος αρχιτέκτονας της αστικής τάξης και να συγκρουστεί με τα μεγαλοσυμφέροντα της εποχής.


Θέατρο Αθηνών, 1886

Έκτισε το Δημοτικό Θέατρο Αθηνών (πλ. Κοτζιά, γκρεμίστηκε το 1940), το Βασιλικό [Εθνικό] Θέατρο, το Θέατρο Πατρών, το Θέατρο Ζακύνθου (καταστράφηκε από τους σεισμούς του 1953).

Επέβλεψε στην εκτέλεση των έργων του Χάνσεν, την Ακαδημία, το Ζάππειο, την Εθνική Βιβλιοθήκη, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Έκανε προτάσεις για τον εξωραϊσμό του Λυκαβηττού ως κέντρο αναψυχής των αστών Αθηναίων (μάλιστα η δενδροφύτευσή του οφείλεται στον Τσίλλερ).



Είναι ο αρχιτέκτονας του σημερινού Προεδρικού Μεγάρου, τότε ανάκτορο του διαδόχου Κωνσταντίνου, πολλών ιδιωτικών μεγάρων: «Ιλίου Μέλαθρον» για τον ερασιτέχνη αρχαιολόγο Ερρίκο Σλήμαν, τα Μέγαρα Μελά, Όθωνα Σταθάτου, Δεληγιώργη, Καλλιγά, Ψύχα, Πεσμαζόγλου.

Έκτισε το Γερμανικό καθώς και Αυστριακό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο, βίλες στην Κηφισιά και στον Πειραιά την συνοικία Τσίλλερ στην Καστέλα, τα ξενοδοχεία «Μπάγκειον» και «Αλέξανδρος» στην Ομόνοια, εκκλησίες στο Αίγιο, Βέλο Κορινθίας, Βίλια Αττικής, Άγιο Αθανάσιο Πύργου, Άγιο Λουκά Πατησίων, Αγία Τριάδα οδού Πειραιώς, βίλες στην Κηφισιά και αγορές και σχολεία σε πολλές πόλεις της Ελλάδας.
Ο αριθμός των έργων του ξεπερνά τα 500...

Εθνικό Θέατρο

Η δημιουργική σκέψη του συνδυάζεται με την αισθητική αγωγή της εποχής του βασιλιά Γεωργίου Α΄.

Ο Τσίλλερ ευτύχησε να χτίσει σε έναν τόπο γεμάτο από κλασικές αναμνήσεις, τόσο γοητευτικό για Γερμανούς, και όχι όπως ο δάσκαλος και φίλος του Χάνσεν στην ομίχλη της Βιέννης και της Κοπεγχάγης αλλά στην ηλιόλουστη Αθήνα. Ο Τσίλλερ είναι φανερό ότι προσαρμόστηκε, και ίσως επηρεάστηκε και επηρέασε την ντόπια αρχιτεκτονική, περισσότερο από κάθε άλλον αρχιτέκτονα.


Στην έκθεση, ο θεατής έρχεται αντιμέτωπος και με τα "εγκλήματα" που συντελέστηκαν στην Αθήνα, όταν γκρεμίζονταν τα νεοκλασικά για να γίνουν πολυκατοικίες!

Η Εθνική Πινακοθήκη κατέχει από το 1961 το μεγαλύτερο και σημαντικότερο μέρος του έργου του με ακουαρέλες, μελέτες, κατασκευαστικά σχέδια των πιο γνωστών κτηρίων του, αλλά και προτάσεις για δημόσια και ιδιωτικά κτήρια και επαύλεις της Κηφισιάς, του Πειραιά, έγγραφα, χειρόγραφες μελέτες, προσωπικά τεκμήρια, φωτογραφίες μνημείων της εποχής κ.λπ.

Δυστυχώς οι φωτογραφίες......απαγορεύονταν....
Η μόνη φωτογραφία που μπόρεσα να τραβήξω...ήταν
η παραπάνω.
Πρόκειται για ένα απόσπασμα από σημειώσεις του που μου άρεσε...


Εθνική Πινακοθήκη, Μιχαλακοπούλου 1 και Βασ. Κωνσταντίνου 50, Αθήνα
http://www.nationalgallery.gr/
Γενική είσοδος: 6,50 €
Μειωμένο εισιτήριο: 3,00 €
Ωράριο: Δευτέρα-Σάββατο: 09:00 - 15:00
Κυριακή: 10:00 - 14:00, Τρίτη: κλειστά

9 Μαΐου 2010

..σημαντική διάκριση για την ελληνική μικρού μήκους ταινία «11»..

Η ομάδα Βlind Μice που εκπροσώπησε την Ελλάδα με την ταινία «11» ως την καλύτερη του 48 Ηour Film Ρroject Αthens 2009 στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Filmapalooza στο Las Vegas των ΗΠΑ κατάφερε να διακριθεί με το βραβείο καλύτερης ερμηνείας στον Γιάννη Τσορτέκη.

Η ερμηνεία του Ελληνα ηθοποιού αξιολογήθηκε ως η σημαντικότερη μεταξύ 79 ήδη βραβευμένων από τις χώρες τους συμμετοχών απ΄ όλα τα μέρη της Γης. Ενα βραβείο που θα φέρει την ταινία στο Φεστιβάλ των Καννών.

Η ταινία έχει ως θέμα την ιστορία ενός νεαρού πυγμάχου που επιτυγχάνει συνεχώς νίκες, αλλά δύο ήττες θα τον τρομοκρατήσουν, θα καταφύγει στα αναβολικά και θα αρχίσει να ζει έναν μεγάλο κατήφορο...

Ακολουθεί εδώ...

5 Μαΐου 2010

Bob Theatre Festival 2010


Ένα από τα πιο επιτυχημένα και δημοφιλή φεστιβάλ νεανικού θεάτρου της Αθήνας επιστρέφει για τρίτη χρονιά στο Θέατρο Χώρα! Μετά την μεγάλη επιτυχία των δύο προηγούμενων χρόνων, το φεστιβάλ θα διοργανωθεί για τρίτη φορά φέτος, από τις 10 έως τις 16 Μαΐου στο θέατρο ΧΩΡΑ, με νέες ακόμα πιο ενδιαφέρουσες παραστάσεις, συναυλίες και με το γνωστό κέφι που το έκανε αγαπητό στο κοινό.

Θεατρικές παραστάσεις, μουσικά lives, giggs, events, Dj sets, Ραδιοφωνικά πάρτυ, όλα αυτά εκτυλίσσονται από το Φουαγιέ στην Ταράτσα και από την Κεντρική Σκηνή στον εξώστη, από το δρόμο στην Μικρή Χώρα με νέους ανθρώπους να κυκλοφορούν με το ποτό τους σε όλους τους χώρους, μετατρέποντας την όλη διοργάνωση σε ένα δυναμικό, ζωντανό πάρτυ.

Το νεανικό θέατρο έχει βρει το φεστιβάλ που το αγκαλιάζει και το παρουσιάζει με το καλύτερο δυνατό τρόπο. Νέες ομάδες-νέοι δημιουργοί το εμπιστεύονται γιατί γνωρίζουν ότι θα βρουν τις ιδανικές συνθήκες για να παρουσιάσουν τη δουλειά τους και να προσεγγίσουν και ένα κοινό που είναι δύσκολα προσεγγίσιμο διαφορετικά. Το θέατρο ΧΩΡΑ, αναμένεται να γίνει για ακόμα μια φορά η θεατρική πρωτεύουσα της Αθήνας.

Παραστάσεις
1. Τα Λιοντάρια (των Β. Μαυρογεωργίου, Κ. Γάκη – Θέατρο Ν. Κόσμου)
2. Εκεί, εκεί στην Κόλαση (AbOvo)
3. Scarmface (Splish – Splash)
4. Μαμά Ελλάδα2 (AbOvo)
5. Το Κουρδιστό Πορτοκάλι (mikriskini)
6. The Love Manifest (Ζ. Ρούμπος, Ρ. Κυρίου των eXanimo)
7. Ο Γλάρος (Pequod)
8. Ζελόβ (AbOvo)
9. Pac Man (σκην. Γ. Παλούμπης – Θέατρο ΧΩΡΑ)
10. The Theatre Case (βλακlist)
11. Ο Πλανήτης (AbOvo)
... και άλλες (σύνολο περίπου 18)


Διαγωνισμός Scratch Night
8 διαφορετικοί θίασοι θα διαγωνιστούν δείχνοντας 15 λεπτά από τις υπό διαμόρφωση παραστάσεις τους και το κοινό θα ψηφίσει τον καλύτερο. Ο νικητής θα ενταχθεί με την ολοκληρωμένη πια παράσταση στο πρόγραμμα του θεάτρου ΧΩΡΑ για τη σεζόν 2010-2011.

Συναυλίες – πάρτυ – performances
Live από τους Burger Project και άλλα συγκροτήματα, πάρτυ από ραδιοφωνικούς dj και performances – έκπληξη από τους AbOvo στους χώρους του θεάτρου θα πλαισιώσουν το φεστιβάλ και θα το μετατρέψουν σε ένα επταήμερο θεατρικό πάρτυ

Πρόγραμμα των παραστάσεων: εδώ.

Θέατρο ΧΩΡΑ
10-16 Μαΐου 2010
Αμοργού 20, Κυψέλη
Τηλέφωνο θεάτρου: 2108673945
Εισιτήριο: 12€
Προσφορά: Αφού δείτε μια παράσταση κρατάτε το εισιτήριό σας και βλέπετε άλλη μία μόνο με 8€.

** Ευτυχώς που διοργανώνονται αυτά τα φεστιβάλ,
και ευτυχώς που υπάρχει το θέατρο.. **

4 Μαΐου 2010

Athens Video Art Festival 2010


Ένα από τα φεστιβάλ που προσπαθώ να παρακολουθώ κάθε χρόνο.. είναι το Athens Video Art Festival.. Όπως είχαμε πει στο περσινό & στο προπέρσινο αντίστοιχο post, το Athens Video Art Festival, είναι ένας θεσμός που έχει αγαπηθεί όσο λίγοι..

Εφέτος θα πραγματοποιηθεί στις 7 – 9 Μαΐου στην «Τεχνόπολις» του Δ. Αθηναίων και στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, στο Γκάζι.


Mε την υποστήριξη περισσότερων από 7.200 καλλιτεχνών παγκοσμίως (με μία database έργων από όλες τις κατηγορίες, η οποία ξεπερνάει τα 11.500 από ολόκληρο το φάσμα της ψηφιακής δημιουργίας), κάνοντας την διοργάνωση μια από τις μεγαλύτερες, τόσο ως προς τις υποψηφιότητες, όσο και την επισκεψιμότητα.

Έργα από ολόκληρο το φάσμα της ψηφιακής δημιουργίας (Video Art, Animation, Digital Image, Web Art, Installation Art, Performance Art), αλλά και παρουσιάσεις των μεγαλύτερων Διεθνών Φεστιβάλ με αποκλειστικό υλικό και επίσημους προσκεκλημένους, Ακαδημαϊκά Αφιερώματα, καθώς και μια σειρά από μεγάλα νεανικά μουσικά συναυλιακά δρώμενα.

Highlight της φετινής διοργάνωσης – οι μεγαλύτερες στιγμές κορυφαίων δημιουργιών του Andy Warhol, του μεγαλύτερου ειδώλου της Pop κουλτούρας. Ο Andy Warhol διερεύνησε έντονα την κινούμενη εικόνα δημιουργώντας επικές ταινίες, προσωπικά πορτρέτα, προγράμματα για την τηλεόραση, μουσικά videos και μεταμόρφωσε τη σύγχρονη τέχνη, διαγράφοντας τις παραδοσιακές διακρίσεις ανάμεσα στις Καλές Τέχνες και την Pop κουλτούρα.

Με τη φετινή θεματική ενότητα «Feel Free To Feel Green» θα παρουσιαστούν σε ειδικά διαμορφωμένο κτήριο της «Τεχνόπολις», «περιβαλλοντικά - ευαίσθητα» έργα όλων των κατηγοριών (installations, video art, digital image κ.α.), που αφορούν στην ευρύτερη σχέση του σύγχρονου Ανθρώπου με τη Φύση.

Αφιερώματα στα μεγαλύτερα διεθνή Festival

Transmediale (Germany), REC (Spain), In-Edit (Spain), Orebro Video Art Festival (Sweden), Cologne Off (Germany).

Ακαδημαϊκές Συνεργασίες / Παρουσία Επισήμων

Goethe Institut (40 jahre videokunst), Instituto Cervantes (Videonautas: Panorama of Spanish Video Creation 2002-2008), Παρουσίαση: Electronic Arts Intermix, Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ΤΕΙ Αθηνών.

Info:

Ώρες Λειτουργίας : 16:00 – 00:30

Είσοδος:
7 ευρώ


Πρόσβαση:
Τρόλεϊ: Νο 21 (από Ομόνοια),
Λεωφορεία ΟΑΣΑ: 035, 049, 811, 815, 838, 914, Β18, Γ18, 731, 031.
Μετρό: Σταθμός "Κεραμεικός"


Ιnfo: athensvideoartfestival.gr
Athens Video Art Festival 2008
Athens Video Art Festival 2009

29 Απριλίου 2010

Θερμοπύλες

Θερμοπύλες
Τιμή σ' εκείνους όπου στην ζωή των
ώρισαν και φυλάγουν Θερμοπύλες.
Ποτέ από το χρέος μη κινούντες•
δίκαιοι κ' ίσοι σ' όλες των τες πράξεις,
αλλά με λύπη κιόλας κ' ευσπλαχνία•
γενναίοι οσάκις είναι πλούσιοι, κι όταν
είναι πτωχοί, πάλ' εις μικρόν γενναίοι,
πάλι συντρέχοντες όσο μπορούνε•
πάντοτε την αλήθεια ομιλούντες,
πλην χωρίς μίσος για τους ψευδομένους.
Και περισσότερη τιμή τους πρέπει
όταν προβλέπουν (και πολλοί προβλέπουν)
πως ο Εφιάλτης θα φανεί στο τέλος,
κ' οι Μήδοι επί τέλους θα διαβούνε.

Κωνσταντίνος Π. Καβάφης

Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε και πέθανε σαν σήμερα.. (29 Απριλίου 1863-29 Απριλίου 1933). Εχει αναρτηθεί αφιέρωμα στο blog, το οποίο μπορείτε να διαβάσετε πατώντας εδώ .

Το παραπάνω, είναι ένα από τα ιστορικά ποιήματα του Κ.Καβάφη, το οποίο γράφτηκε τον Ιανουάριο του 1901.

Οι Θερμοπύλες είναι ένα πασίγνωστο σύμβολο, ιστορικής καταγωγής, ένα ισχυρότατο σύμβολο ανδρείας και αλτρουισμού. Με πλήρη επίγνωση του χρέους και του καθήκοντός τους, οι ολιγάριθμοι στρατιώτες του Λεωνίδα προσφέρουν ό,τι πολυτιμότερο έχουν, την ίδια τη ζωή τους για την πατρίδα. Δίχως δισταγμό μένουν ακίνητοι στις θέσεις τους, ακόμη και όταν μαθαίνουν για την προδοσία του Εφιάλτη.

Ο Καβάφης επιχειρεί στο ποίημα αυτό να ορίσει το μέτρο, την μεσότητα που δεν ξεπερνά ποτέ τα δύο εκ διαμέτρου αντίθετα άκρα του ιδανικού ανθρώπου-φύλακα των Θερμοπυλών (οι Θερμοπύλες εννοούνται εδώ ως οι καθημερινές προκλήσεις που δέχονται όλοι ανεξαιρέτως οι άνθρωποι).
Η ουσία του ποιήματος βρίσκεται στο τελευταίο τετράστιχο. Αυτό έχει σημασία για τον ποιητή: να προβλέπεις ότι θα ηττηθείς (πάντα θα βρεθεί ένας Εφιάλτης και οι Μήδοι θα περάσουν) και όμως εσύ «να μη κινείς από το χρέος σου», να στέκεσαι ασάλευτος στη θέση σου και να πέφτεις.
--
Υπάρχουν ακόμη άραγε άνθρωποι σήμερα που φυλάνε Θερμοπύλες;
Υπάρχουν, μα δεν ακούγονται, δεν προβάλλονται και είναι συνήθως περιθωριοποιημένοι.


Για να βγει από το αδιέξοδο η χώρα και εμείς, τώρα κ αν θα χρειαστούν αυτοθυσίες... Μα ποια η λογική του να βιώσεις όλα αυτά που "έρχονται", όταν οι ένοχοι που θησαύρισαν - τρώγοντας τo δημόσιο χρήμα - μένουν ατιμώρητοι; Ακόμα και σήμερα κανείς δεν φαίνεται να έχει συναίσθηση των εγκλημάτων, κανένας λογαριασμός δεν έχει ανοικτεί;..


Δε ξέρω ποιο είναι το νόημα του να μείνεις ασάλευτος στη θέση σου, όταν όσοι μας κυβερνούν τις τελευταίες δεκαετίες αποδείχτηκαν ανθέλληνες, απατεώνες, ανάξιοι εμπιστοσύνης, εξακολουθεί κανένας από εσάς να τους πιστεύει;


Τι σόι δημοκρατία είναι αυτή που οι 300 κλέβουν, αποφασίζουν και ο λαός ακολουθεί πειθήνια τις όποιες αποφάσεις τους;
Τι σόι δημοκρατία είναι αυτή που καταργεί εν μια νυκτί επιδόματα και δικαιώματα, κατακτημένα με αγώνες; Όταν την ίδια στιγμή... εγκρίνουν 1.500.000 ευρώ επίδομα στους βουλευτές για αγορά pc ???
Τι σόι δημοκρατία είναι αυτή που καταργεί μισθούς συνταξιούχων και οδηγεί στην ανεργία τους νέους με μηδενική ανάπτυξη και δίχως όριο απολύσεων;


Γιατί να μην πληρώσουν και να καταδικαστούν οι υπαίτιοι αυτής της συμφοράς, να εφαρμοστεί το "πόθεν έσχες" ανεξαιρέτως για όλους, να καταργηθεί η παραγραφή των αδικημάτων για τους πολιτικούς και μετά να ζητήσουν θυσίες από όλο το λαό...


Δε ξέρω αν έχει νόημα να συνεχίσεις να προσπαθείς ή να φύγεις για άλλα μέρη πιο φιλόξενα, όσο γίνεται πιο μακρυά από τους Εφιάλτες που σε έχουν περικυκλώσει.

Πόσο μάλλον όταν δεν υπάρχουν πλέον Λεωνίδες σε αυτό το τόπο..

Μόνο ως ανέκδοτο μπορείς αυτό να το σκεφτείς.


Κάποτε σε αυτό το τόπο, 300 θυσιάστηκαν για το σύνολο..


Σήμερα 300 καταδυναστεύουν επί δεκαετίες τα δημόσια ταμεία, καταστρέφοντας το καλό του σύνολου, με την ανοχή του..


Y.Γ. Άδοξο τέλος για το Εθνικό Κέντρο Θεάτρου και Χορού, καθώς ο κ. Γερουλάνος έβαλε εχτές το τελευταίο καρφί στο φέρετρο που προετοιμαζόταν από καιρό.

Για τη Λυρική Σκηνή, ο κ. Γερουλάνος χαρακτήρισε "αφόρητο" για το ΥΠΠΟ το χρέος του οργανισμού και (..) δήλωσε πως "δεν μπορεί να εγγυηθεί" τη βιωσιμότητα του λυρικού μας θεάτρου, έχοντας μάλιστα υπογραμμίσει ότι κάθε φορέας αξίζει όσο παράγει...

Για τα ΔΗΠΕΘΕ, το τοπίο είναι ακόμη θολότερο, αφού σχεδόν όλα εξαρτώνται από τις αναδιαρθρώσεις που θα επιφέρει ο "Καλλικράτης" -οδηγώντας πιθανόν κάποια από αυτά στο οριστικό λουκέτο.

**9 μήνες (απο αύριο 10 μήνες) ΑΠΛΗΡΩΤΟΙ οι μουσικοί του Ωδείου Αθηνών !!!**

Σχολιασμός ποιήματος: εδω

27 Απριλίου 2010

..ιστορική αναδρομή..


Τις τελευταίες μέρες διαβάζω ευρωπαϊκή ιστορία, συγκεκριμένα κυρίως όσον αφορά το κοινωνικό, ιστορικό, οικονομικό πλαίσιο της Ευρώπης και της Αμερικής στον 20ό αιω. Δεν πρόκειται για κανένα μαγευτικό ταξίδι ανάγνωσης στο χρόνο..Το αντίθετο μάλλον θα έλεγα..

Αντιγράφω εδώ συνοπτικά μέρη από σημειώσεις..


Το τέλος του Α' Παγκοσμίου Πολέμου (1914-1918) βρίσκει την Ευρώπη εντελώς διαφορετική από εκείνη του 19ου αιώνα. Παλιές αυτοκρατορίες είχανε καταρρεύσει και νέα κράτη είχανε δημιουργηθεί στη θέση τους. Ο πόλεμος ώθησε κάποιες χώρες στη χρεοκοπία και άλλες στην πλήρη διάλυση.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1920 μια θεαματική κατάρρευση του νομισματικού συστήματος μείωσε την αξία του χρήματος, οδηγώντας εκατομμύρια Ευρωπαίους σε απόγνωση. Η πρωτοφανής αύξηση της ανεργίας οδήγησε τις κοινωνίες σε μία περίοδο απόλυτης εξαθλίωσης και ο υπερδανεισμός ορισμένων ευρωπαϊκών χωρών τις κατέστησε ιδιαίτερα ευάλωτες σε περίοδο μείζονος κρίσης. Μια βαθιά αμερικανική οικονομική κρίση πέρασε στην Ευρώπη, αυξάνοντας ραγδαία την ανεργία.


photo
"Αν θέλετε τη συμπάθεια των μαζών, πρέπει να λέτε τα πιο ηλίθια και τα πιο χοντρά ψέματα."
Αδόλφος Χίτλερ,1889-1945, Γερμανός τρελό
ς


Στα τέλη της δεκαετίας του 1930 ήταν πλέον σαφές πως η μαζική ανεργία αποτελούσε τον μεγαλύτερο κίνδυνο για τις οικονομίες και για την κοινωνική τάξη.
Τον Ιανουάριο του 1933 ο Hitler πήρε εντολή σχηματισμού κυβέρνησης και διέλυσε τη βουλή.

Ο Hobsbaum θεωρεί ότι εάν δεν υπήρχε η παγκόσμια οικονομική κατάρρευση δεν θα υπήρχε και ο Hitler.
Η μαζική ριζοσπαστικοποίηση στην οποία οδηγήθηκε η εργατική τάξη εξαιτίας της μαζικής εξαθλίωσης ενίσχυσε τελικά την αντεπανάσταση και διόγκωσε τις τάξεις της οργανωμένης άκρας δεξιάς.


Η Ευρώπη υπήρξε θέατρο βίαιων συγκρούσεων, πληθυσμιακών ανακατατάξεων και εφιαλτικής ανασφάλειας. Ο απολογισμός του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ήταν ο ξεριζωμός εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων, οι μαζικές εκτελέσεις, τα στρατόπεδα συγκέντρωσης και το ολοκαύτωμα στη Χιροσίμα, που στιγμάτισαν την ανθρωπότητα.

Αυτή η ζοφερή πραγματικότητα επρόκειτο να αλλάξει μετά το 1945, που σηματοδότησε το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Όμως στην αρχή της μεταπολεμικής περιόδου αυτό κάθε άλλο παρά σίγουρο ήταν: οι διάχυτες ελπίδες για ειρήνη και ευημερία συνυπήρχαν με τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου.


Ως τις 6 Αυγούστου του 1945 ο άνθρωπος ζούσε με ορίζοντα τον προσωπικό του θάνατο. Από τη μέρα όμως που η πρώτη ατομική βόμβα κάλυψε τον ήλιο πάνω από τη Χιροσίμα, ολόκληρη η ανθρωπότητα αναγκάστηκε να ζει με την προοπτική ότι μπορεί να αφανιστεί ως είδος.

Οι Η.Π.Α., που κατασκεύασαν και χρησιμοποίησαν την ατομική βόμβα, αποδεικνύοντας την τραγικότητα της έκβασης μιας επιστημονικής εφεύρεσης σε όργανο καταστροφής της ζωής, αναδείχτηκαν μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ως η υπερδύναμη στον κόσμο.

Η σιγουριά πως έσωσαν τον κόσμο από το φασισμό, σε συνδυασμό με το ξεπέρασμα της κρίσης του 1930 και την εντυπωσιακή οικονομική άνθηση του 1940, τις ώθησαν σε μια μοναδική ανάπτυξη. Σε μια εποχή, που η Ευρώπη προσπαθούσε να θεμελιώσει ξανά τα ερείπια της, η δύναμη της Αμερικής γιγαντωνόταν.

Η οικονομική αυτή δύναμη δεν άργησε φυσικά να γίνει παράγοντας παγκόσμιας πολιτισμικής επιρροής. Μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο συντελέστηκαν σημαντικές μεταβολές στην τέχνη, εξαιτίας των σπουδαίων τεχνολογικών καινοτομιών που στιγμάτισαν όχι μόνο τις επιστήμες αλλά και την περαιτέρω πορεία της.



*Είναι συγκλονιστικό να διαβάζεις την Ιστορία.. Πόσα σου αποκαλύπτονται για την ματαιοδοξία των ανθρώπων, για την ωμή βία, ακόμη και τότε που δεν υπήρχε η τηλεόραση να "βομβαρδίζει" καθημερινά τόσο τα μυαλά των ανθρώπων.. Είναι ίσως ειρωνικό, μα διαβάζοντας το παρελθόν της ανθρωπότητας, σου φανερώνονται σημεία στιγμών του μέλλοντος της..

25 Απριλίου 2010

Δημήτρης Κουκουλάρης, γνήσιος νικητής...

"Ξέρεις τι είναι να σου λένε ότι μπορεί να μην ξαναπερπατήσεις ποτέ;"
Ο Δημήτρης Κουκουλάρης, από την άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής, δεν ακούγεται θυμωμένος, ούτε καν πικραμένος λέγοντας τα παραπάνω. Είναι φορτισμένος, αλλά θετικά.

"Είναι σαν κάποιος να σου βάζει φτερά στα πόδια. Αυτό είναι."

Η απίθανη ιστορία του 31χρονου Δημήτρη από τη Σπάρτη, καθηγητή σήμερα σε γυμνάσιο της πόλης, αρχίζει πριν από περίπου 18 χρόνια, όταν ένα τροχαίο ατύχημα παρ ολίγον να τον καθηλώσει για μια ζωή σε αναπηρικό καροτσάκι.

Σήμερα, όχι μόνο δεν χρειάζεται να χρησιμοποιεί ειδικό αμαξίδιο, αλλά αντίθετα προετοιμάζεται να....τρέξει στον μαραθώνιο της Ζυρίχης!

Καταγράφει, μάλιστα, βήμα βήμα τη σκληρή προετοιμασία του σε μπλογκ, "όχι για να κάνω τον έξυπνο ή τον "κάποιον", αλλά για να δουν όλοι ότι πάντα υπάρχουν περιθώρια για θαύματα, αρκεί να πιστέψεις στον εαυτόν σου".

Όπως λέει μετά από μια τέτοια ατυχία στη ζωή έχεις δύο επιλογές: "Είτε να κάτσεις να κλαις τη μοίρα σου για το κακό που σε βρήκε είτε να το πάρεις απόφαση και να πεις ότι θα κάνω ό τι είναι δυνατόν για να ανατρέψω την κατάσταση".

Ο Δημήτρης άργησε λιγάκι, αλλά τελικά πήρε τη σωστή απόφαση.
Μολονότι μια σειρά καλών γιατρών και αμέτρητες φυσιοθεραπείες του επέτρεψαν να συνεχίσει να περπατά (πάντα βέβαια υπό στενή ιατρική παρακολούθηση), για χρόνια συνέχιζε να μεμψιμοιρεί, όπως ο ίδιος λέει.
Στα 20 του, είχε φτάσει 120 κιλά, δεν μπορούσε να ανέβει έναν όροφο στο σπίτι χωρίς να λαχανιάσει.

Από λίγο κάθε μέρα.
Ο αθλητισμός μπήκε στη ζωή του το 2000.
Στο μπλογκ του περιγράφει τη στιγμή που πήρε την απόφαση να αλλάξει τα πάντα:
"Είμαστε που λέτε με τον αδελφό μου καλοκαιράκι, αραχτοί κι αγναντεύουμε το απέραντο γαλάζιο. Είναι κάτι πιτσιρικάδες εκεί δίπλα, 9-10 χρόνων, που παίζουν κυνηγητό. Βλέποντάς τους μέσα στο νεύρο και την ενέργεια νιώθουμε και οι δύο - ο Σταμάτης σε παρόμοια κυβικά και δύο χρόνια μικρότερος - σαν απόμαχοι της ζωής. Ε, ρε κατάντια, σκεφτόμαστε".


Αποφασίζει να αρχίσει να τρέχει από λίγο κάθε μέρα.
"Κι ύστερα τσούκου τσούκου, βήμα βήμα, χιλιόμετρο το χιλιόμετρο, άντε και λίγο περισσότερο από την προηγούμενη βδομάδα, έλα λίγα μέτρα μείνανε ακόμα, άλλοτε με φίλους, άλλοτε μονάχος, με μόνιμη παρεούλα το mp3, με τα τοπία να εναλλάσσονται σαν τις εποχές έφτασα να σας γράφω αυτές τις γραμμές. Πέντε χρόνια και κάτι μετά, 6 μαραθώνιοι, δυο - τρεις ντουζίνες ημιμαραθώνιοι και συνολικά γύρω τα 10 χιλιάδες χιλιόμετρα σε προπονήσεις".

"Αλλά όπως συνηθίζω πάντα να λέω, αυτό που μετράει είναι το ταξίδι, κι όχι ο προορισμός. Γι αυτό άρχισα να γράφω την εμπειρία μου από το τρέξιμο μεγάλων αποστάσεων".

Χορηγός επικοινωνίας του Δημήτρη, αλλά και αρωγός σε κάθε στάδιο της προσπάθειάς του είναι το Sport24, που επιπλέον του έχει παραχωρήσει το μπλογκ marathon.yooblog.gr .

"Εάν με αυτό τον τρόπο κατορθώσω και αφυπνίσω έστω και έναν άνθρωπο, θα είμαι πολύ ευχαριστημένος. Ξέρεις, η γενιά μου όλο γκρινιάζει. Σίγουρα, δεν είναι η καλύτερη εποχή, αλλά είναι και λίγο στο χέρι μας να αλλάξουμε τα πράγματα και στη ζωή μας και γενικότερα.
Ήδη πάντως έχει δημιουργήσει "ρεύμα". "Oι μαθητές μου είναι πιο τρελοί κι από μένα! Έχουν φτιάξει καυτή εξέδρα και με ακολουθούν στους αγώνες. Τους χρωστάω μεγάλη χάρη. Μου δίνουν φοβερή ενέργεια
".


Γιανναρού-Καθημερινή

i-diadromi
Related Posts with Thumbnails