Είναι ντροπή να έχεις τέτοια κειμήλια, έναν τόσο πλούσιο πολιτισμό και να μη μπορείς τον αναδείξεις, να τον εκμεταλλευτείς προς όφελος σου..
Στον δρόμο θα βρεθούν τα κειμήλια της θεατρικής ιστορίας μας. O κίνδυνος είναι περισσότερο από ορατός!.. Ας ελπίσουμε ότι τον 21ο αιώνα δεν μπορεί να κλείνουν εύκολα πηγές πολιτισμού. Αξίζει να διαβάσετε τα παρακάτω άρθρα..
* Χωρίς πόρους το Κέντρο Μελέτης και Έρευνας απειλείται με έξωση ΘΕΣΜΟΣ. Στα 72 χρόνια της ιστορίας του είναι απαξιωμένο από την ίδια την Πολιτεία που ποτέ δεν στήριξε την ανεξαρτησία του και, κυρίως, δεν το βοήθησε να αυτονομηθεί και να συστηθεί στο ευρύ κοινό. Το Κέντρο Μελέτης και Έρευνας του Ελληνικού Θεάτρου – Θεατρικού Μουσείου έμοιαζε πάντα με βαρίδι για το υπουργείο Πολιτισμού. Απομονωμένο, υποβαθμισμένο, σχεδόν τιμωρημένο.
Κι όσο οι άνθρωποί του, δεκαετίες τώρα, αποθησαυρίζουν την ιστορία του ελληνικού θεάτρου τόσο η απαξίωση μεγαλώνει. Όσο για τους πολιτικούς, δεν τους προσέδιδε την επικοινωνιακή λάμψη που ποθούν, για να το στηρίξουν.
Η βιβλιοθήκη, μοναδική στα Βαλκάνια, με 70.000 τόμους, εξυπηρετεί ερευνητές, μελετητές, τους ανθρώπους του θεάτρου, ενώ στα αρχεία της συχνά καταφεύγουν ακόμη και από τη μακρινή Ιαπωνία για να πληροφορηθούν τα ελληνικά ανεβάσματα του αγαπημένου τους Αριστοφάνη.
Αντί όμως να στηριχθεί το έργο που γίνεται, το Κέντρο Μελέτης, όπως και το Θεατρικό Μουσείο, όταν δεν αντιμετωπίζει τις τριτοκοσμικές συνθήκες στη λειτουργία του, έχει τα χρέη, τις απειλές και τις προσφυγές να το πολιορκούν. Και βέβαια, αμέτρητες υποσχέσεις επίλυσης των περιπετειών του, όταν η πραγματικότητα αποκαλύπτεται στον Τύπο.
Τα χρόνια περνούν αλλά τίποτε δεν αλλάζει. Στην οδό Καραμανλάκη 7, κοντά στην Πατησίων, από τότε που έδιωξαν τη βιβλιοθήκη από το κτίριο Κ. Παλαμά της οδού Ακαδημίας, αξιοποιεί πολύτιμα αρχεία, σπάνιες εκδόσεις, χειρόγραφα από το 1860 κ.ά., διεκδικώντας στιγμές από το ενδιαφέρον κάθε υπουργού Πολιτισμού άλλοτε, του υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού σήμερα.
Απλήρωτα ενοίκια
Την ώρα που το ΥΠΠΟΤ ιδρώνει αναζητώντας τρόπους επίλυσης των εκκρεμοτήτων του με το ΕΣΠΑ, τα χρέη του ΚΜΕΕΘ στο ΙΚΑ έφτασαν τα 60.000 ευρώ και ο πρόεδρός του ο οποίος εκτελεί αμισθί και χρέη διευθυντή, ο κριτικός θεάτρου και καθηγητής Πανεπιστημίου Κώστας Γεωργουσόπουλος, αντιμετωπίζει ποινική δίωξη! Τα ενοίκια της βιβλιοθήκης είναι απλήρωτα εδώ και ένα χρόνο, το εξώδικο της έξωσης είναι βραχνάς για κάθε εργαζόμενο.
Τα μέλη του (Γιώργος Μιχαλακόπουλος, Κώστας Πολιτόπουλος, Γιώργος Μιχαηλίδης, Ερρίκος Μπελιές, Θανάσης Παπαγεωργίου, Νικήτας Τσακίρογλου, Σταμάτης Φασουλής, Μαρία Δημητρέα-Ζαχαριουδάκη) τρέχουν και δεν φτάνουν, αλλά τα προβλήματα συσσωρεύονται.
«Βιβλία του 1700 και του 1780 θα βγουν στον δρόμο, αδυνατούμε να ανοίξουμε για φέτος το Μουσείο Επιδαύρου που εμπλουτίζουμε κάθε χρόνο με υλικό, αλλά και να εξυπηρετήσουμε -λόγω της επίσχεσης εργασίας- όσους αναζητούν υλικό για τις εργασίες τους ή τη διδασκαλία», λέει στην «Κ» ο Κ. Γεωργουσόπουλος.
«Πώς θα πείσω τα παιδιά, τους 16 εργαζομένους -ανάμεσά τους και μια καρκινοπαθή καθαρίστρια- που είναι απλήρωτοι από τον Δεκέμβριο, να εργαστούν για την απονομή του επάθλου “Μαρίκα Κοτοπούλη”, θεσμού που συνεχίζεται από το 1951;».
Η βιβλιοθήκη, που επισκέπτονται χιλιάδες παιδιά κάθε χρόνο, θεωρείται μοναδική στην περιοχή των Βαλκανίων, ενώ οι 9.000 βιντεοσκοπημένες παραστάσεις είναι καταφύγιο για πολλούς μελετητές, Ελληνες και ξένους. Ωστόσο, η έλλειψη κωδικού στον προϋπολογισμό, γεγονός που δεν της επιτρέπει την ανεξαρτησία της, πάντα την καθιστούσε θύμα.
Η δουλειά των Χατζηπανταζή, Πούχνερ, Μαυρομούστακου που βλέπουμε σήμερα δεν θα μπορούσε να γίνει αλλού, ενώ οι σημειώσεις όπως εκείνες της Ελένης Παπαδάκη (στα γερμανικά), στο περιθώριο κάθε βιβλίου από όσα χάρισαν οι κληρονόμοι της, είναι μοναδικές. Μαζί και το υλικό από το θέατρο στο Βουκουρέστι, την Κωνσταντινούπολη, την Τεργέστη, την Oδησσό. Ολόκληρο το αρχείο του Αδαμάντιου Λαιμού, από την Αμερική.
Είναι ελάχιστα μόνο απ’ όσα διασώζει και προσπαθεί να προβάλει το ΚΜΕΕΘ – ΘΜ. Προς το παρόν, ο πρόεδρός του και τα μέλη δεν έχουν καμία πρόσβαση στο ενισχυμένο κατά τα άλλα ΥΠΠΟΤ. Ούτε για ανέξοδες υποσχέσεις, σαν εκείνες που μοίραζαν οι προκάτοχοι του κ. Γερουλάνου.
Ο νέος υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού δεν μπαίνει στον κόπο να ακούσει τον 73χρονο πια φιλόλογο και κριτικό, που είναι υπόδικος για χρέη του δικού του υπουργείου. Μην ξεχνάμε ότι το κτίριο μισθώθηκε με εγγύηση του ΥΠΠΟ. Μα κανείς δεν ντρέπεται στην Μπουμπουλίνας;
* Της Γιωτας Συκκα, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 21/04/2010Διαβάστε επίσης τα άρθρα:Κλείνει το Εθνικό Κέντρο Θεάτρου(το Εθνικό Κέντρο Θεάτρου δίνει τις επιχορηγήσεις στο ελεύθερο θέατρο, ενώ ανάμεσα στις βασικές δραστηριότητές του είναι και η λειτουργία των 16 Δημοτικών Περιφερειακών Θεάτρων (ΔΗΠΕΘΕ) που υπάρχουν στη χώρα, του Κέντρου Αρχαίου Δράματος, του Θεατρικού Μουσείου και του «Συστήματος Αθήνα». Μπορούμε να αναλογιστούμε όλοι τις συνέπειες...)
Κινδυνεύει το “Σπίτι του Ηθοποιού”