18 Δεκεμβρίου 2011

πλάσματα






...τα μόνα πλάσματα που μπορούν να
καταλάβουν και να αισθανθούν
το άπειρο των νοημάτων
το ανούσιο των βιωμάτων

σε ένα μπλεγμένο σύμπαν
που όλο κύκλους κάνει
καταλήγοντας στο ίδιο σημείο
πάντα μηδέν

αγαπώ τη σιωπή
της μοναχικότητας τους
την απαίτηση της ανεξαρτησίας
την επιλογή της παρουσίας

βλέμματα σπάνια
ενστικτωδώς αληθινά

17 Δεκεμβρίου 2011

2η ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚo ΠΟΔΗΛΑΤo ΔΙΑΔΡΟΜή


Βόλτες με ποδήλατα σε κεντρικούς δρόμους βάσει μιας προδιαγεγραμμένης πορείας, με στάσεις μπροστά σε σημαντικά κτίρια της πόλης, αυτή την Κυριακή 18 Δεκεμβρίου 2011. Αυτές οι αρχιτεκτονικές περιηγήσεις με ποδήλατο διοργανώνονται από τη ΜΟnuΜΕΝΤΑ και τον Γιώργο Αμυρά, σύμφωνα με τους οποίους :

Δύο είναι οι στόχοι της 2ης ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚo ΠΟΔΗΛΑΤo ΔΙΑΔΡΟΜής: να γνωρίσουμε τη διαδρομή του πρώτου ποδηλατόδρομου που θα δημιουργήσει ο Δήμος Αθηναίων, κάνοντας στο Δημοτικό Συμβούλιο ομόφωνα δεκτή την πρόταση του Γιώργου Αμυρά, και να γνωρίσουμε τα μνημεία και τα ιστορικά κτήρια που θα συναντά ο ποδηλάτης. Με τα ποδήλατά μας θα δώσουμε ζωή και θα στηρίξουμε την άμεση πραγμάτωση του ποδηλατόδρομου.

Ας μην ξεχνάμε ότι η Αθήνα είναι ένα ανοιχτό μουσείο. Μνημεία και Κτήρια όλων των εποχών περιμένουν να τα ανακαλύψουμε, να τα επισκεφθούμε, να τα προστατεύσουμε. Με το φιλικό για το περιβάλλον μέσο, το ποδήλατο, μπορούμε να φθάσουμε σε γνωστά και άγνωστα μνημεία της πόλης μας.

Στη 2η ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚo ΠΟΔΗΛΑΤo ΔΙΑΔΡΟΜή θα ξεκινήσουμε από το Ζάππειο, θα διασχίσουμε τις λεωφόρους Βασ. Αμαλίας, Πανεπιστημίου, θα περάσουμε από την Ομόνοια για να διασχίσουμε στη συνέχεια τις οδούς Πειραιώς-Σαλαμίνος-Μοναστηρίου και να καταλήξουμε στην Ακαδημία Πλάτωνος. Με αφετηρία την Ακαδημία Πλάτωνος θα ακολουθήσουμε μια νέα πορεία που αρχικά διασχίζει τις οδούς Μοναστηρίου-Σαλαμίνος για να μπούμε στους πεζόδρομους Ερμού-Αποστόλου Παύλου-Διονυσίου Αεροπαγίτου και μέσω της λεωφόρου Βασ. Αμαλίας να καταλήξουμε πάλι στο Ζάππειο.

Κάποιες από αυτές τις διαδρομές θα αποτελέσουν τμήμα του 1ου ποδηλατόδρομου της Αθήνας. Κάνοντας αυτή τη διαδρομή έρχεται σε επαφή κανείς με την ιστορία της Αθήνας, γνωρίζει μνημεία των αρχαίων, βυζαντινών και νεότερων χρόνων και αποκαλύπτεται στον ποδηλάτη αυτό που είναι η Αθήνα, ένα παλίμψηστο όλων των εποχών. Τα μέλη της MOnuMENTA θα βρίσκονται σε διάφορα σημεία της διαδρομής για να παρουσιάσουν την ιστορία των μνημείων αλλά και τους κινδύνους που τα απειλούν.

Η ποδηλατοδιαδρομή αυτή θα δώσει τη σκυτάλη στην 3η ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚo ΠΟΔΗΛΑΤo ΔΙΑΔΡΟΜή! Θα ακολουθήσουν κι άλλες για να γνωρίσουμε γειτονιές και περιοχές της Αθήνας, να δώσουμε κίνηση με τους τροχούς των ποδηλάτων σε δράσεις για την αρχιτεκτονική κληρονομιά της πόλης, αλλά και να μυηθούμε στη σωστή χρήση του ποδήλατου.

Οι ποδηλάτες-φίλοι της MOnuMENTA έχουν ετοιμάσει το δεκάλογο του ποδηλάτη:

1. Ποδηλατούμε με το κεφάλι ψηλά, απολαμβάνοντας την ξενάγηση της MOnuMENTA.
2. Φοράμε πάντα κράνος.
3. Ακολουθούμε τους κανόνες του ΚΟΚ.
4. Σεβόμαστε πεζούς και οδηγούς και κρατάμε την επιθετικότητά μας για το γυμναστήριο.
5. Έχουμε φουσκωμένα λάστιχα και ρυθμισμένα φρένα και ταχύτητες.
6. Πίνουμε πολύ νερό προς αποφυγή αφυδάτωσης.
7. Διατηρούμε σταθερή ταχύτητα στην ποδηλατοδιαδρομή αποφεύγοντας προσπεράσεις και ζιγκ-ζαγκ.
8. Δεν ανταγωνιζόμαστε τους άλλους ποδηλάτες.
9. Δίνουμε προτεραιότητα στην ασφάλεια των παιδιών.
10. Δείχνουμε αλληλεγγύη στους άλλους ποδηλάτες και τους βοηθάμε σε περίπτωση ανάγκης.

Συνάντηση: Κήπος Ζαππείου, 12μ.μ.
Αναχώρηση: Ζάππειο-Βασιλίσσης Αμαλίας-Πανεπιστημίου-Ομόνοια-Πειραιώς-Σαλαμίνος-Μοναστηρίου-Ακαδημία Πλάτωνος.

Επιστροφή:
Ακαδημία Πλάτωνος-Μοναστηρίου-Σαλαμίνος-πεζόδρομος Ερμού-Αποστόλου Παύλου-Διονυσίου Αεροπαγίτου-Βασιλίσσης Αμαλίας-Ζάππειο.
Διάρκεια: 2 ώρες
Απαραίτητος εξοπλισμός: ποδήλατο, κράνος, παγούρι με νερό, φωτογρ. μηχανή.

Πληροφορίες: www.monumenta.org 6973308857, 210 3316770

16 Δεκεμβρίου 2011

Κυκλαδικό Μουσείο, "Αγονη Γραμμή: αρχαιολογικό ταξίδι σε Καστελλόριζο, Σύμη, Χάλκη, Τήλο, Νίσυρο"


Περιηγηθήκαμε εχτές στη νέα έκθεση του Κυκλαδικού Μουσείου, αφιερωμένη στους αρχαιολογικούς θησαυρούς της "Άγονης Γραμμής", ένα ταξίδι στις ταπεινές εσχατιές της νησιώτικής μας Ελλάδας.  Πρόκειται για μια σειρά αρχαιολογικών εκθέσεων που διοργανώνει το Μουσείο και περιλαμβάνει τα απομακρυσμένα και δυσπρόσιτα νησιά του Αιγαίου Αρχιπελάγους.

Σε μια εποχή που οι χορηγίες συνεχώς λιγοστεύουν, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης χαράσσει μια εναλλακτική πολιτική. Ήταν εξαιρετικά έξυπνη η κίνηση του Διευθυντή του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, κου Νικόλαου Χρ. Σταμπολίδη, ν' αναδείξει και να στραφεί προς αυτούς τους 'ξεχασμένους' θησαυρούς της χώρας.

Χρυσο στεφάνι με φύλλα κισσού. Βρέθηκε το 1913 στο Καστελόριζο, στο οροπέδιο του Αη Γιώργη του Βουνού. Ήταν το δώρο των κατοίκων στην Αθήνα (στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο) ζητώντας την ένωση του νησιού τους με τη μητέρα-πατρίδα.


Η πρώτη έκθεση ξεκινά από το πιο απομακρυσμένο νότιο ανατολικό άκρο της Ελλάδας, η Μεγίστη όπως το αποκαλούσαν οι αρχαίοι, το Καστελλόριζο και την άγνωστη Ρω που σε κομβικό σημείο, υπήρξαν ναυτικές βάσεις κατά την αρχαιότητα. Προχωρεί με τη Σύμη, τη Χάλκη, την Τήλο με το σπήλαιο των Νάνων ελεφάντων και την ηφαιστειακή Νίσυρο. Στην έκθεση παρουσιάζονται 390 αντικείμενα από τα νησιά αυτά.


Εκτός από την παρουσίαση των γεωγραφικών, γεωλογικών, γεωφυσικών και άλλων στοιχείων τους, γίνεται αναφορά στη μυθολογία και την ιστορία τους μέσω μιας πλειάδας δημιουργιών (αγάλματα, ανάγλυφα, αγγεία, όπλα, εργαλεία, κοσμήματα κ.λπ.) καταδεικνύοντας έτσι την ανθρώπινη παρουσία επάνω τους, τα ενδιαφέροντα, τα ήθη και τα έθιμά τους.


Πέραν των αρχαίων αντικειμένων, των επιτοίχιων κειμένων και των λεζαντών, υπάρχουν χάρτες, εικόνες, φωτογραφίες και μικρά video films με την εκάστοτε περιοχή, καθώς και χρονοπίνακες με τις κορυφώσεις ανάπτυξης εκάστου νησιού.

Σε ξεχωριστή αίθουσα υπάρχει προβολή βίντεο με μαρτυρίες κατοίκων των νησιών που μας περιγράφουν την καθημερινότητά τους και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.


Εξαιρετικά εύστοχη η πρώτη ενότητα της «Αγονης Γραμμής»!
Μια σημαντική έκθεση, αφενός επειδή αναδεικνύει τόπους, θησαυρούς και προβλήματα, αφετέρου γιατί αποτελεί την καλύτερη απάντηση σε όλους όσους αμφισβητούν τη μόνιμη ελληνική παρουσία στην περιοχή.  Αξίζει την επίσκεψη σας!

Ώρες Λειτουργίας : Δευτέρα - Τετάρτη - Παρασκευή - Σάββατο: 10:00 - 17:00
Πέμπτη: 10:00 - 20:00, Κυριακή: 11:00 - 17:00, Τρίτη: κλειστό.
Γενική είσοδος €7, Δευτέρες €3,5

Νεοφύτου Δούκα 4, 210 7228321-3,
www.cycladic-m.gr
www.agoni-grammi.gr/

13 Δεκεμβρίου 2011

Γεώργιος Ιακωβίδης

"Παιδική Συναυλία", 1894

Σαν σήμερα, στις 13 Δεκεμβρίου 1932, πέθανε ο Γεώργιος Ιακωβίδης. Τα έργα του Ιακωβίδη ξυπνούν παιδικές μου μνήμες. Κατά ένα παράξενο τρόπο, ορισμένα έργα του με γαληνεύουν απίστευτα. Όποτε επισκέπτομαι την Εθνική Πινακοθήκη, πάντα περνάω από την αίθουσα με τη μόνιμη συλλογή, για ν' αντικρίσω ξανά κάποια συγκεκριμένα έργα του.

"Ο μικρός σαλπιγκτής"

Δημιουργίες γνώριμες στους περισσότερους, κυρίως από τα σχολικά εγχειρίδια, από αφίσες και κάρτες... Ίσως πρόκειται για έναν από τους πιο αναγνωρίσιμους Έλληνες ζωγράφους.  Ακολουθεί μια περιηγήση στη ζωή του...

"Τα πρώτα βήματα"

"Γεννήθηκε στη Λέσβο το 1853. Την πρώτη μόρφωση την πήρε στις αιολικές επαρχίες της Μικράς Ασίας και κυρίως στη Σμύρνη. Το 1870 μπήκε στο «Σχολείον Τεχνών» για να σπουδάσει γλυπτική. Το 1878 στέλνεται με υποτροφία στο Μόναχο, εκεί όμως εγκαταλείπει τη γλυπτική γιατί τον τράβηξε περισσότερο η ζωγραφική.

"Παιδί με ένα καλάθι"

Καθηγητές του στο Μόναχο είναι ο Löfftz και ο Piloty (ο ίδιος που ήταν καθηγητής και στους τρεις άλλους Έλληνες ζωγράφους στο Μόναχο, τον Λύτρα, τον Γύζη και τον Βολανάκη).  Τελειώνοντας την Ακαδημία ο Ιακωβίδης έμεινε στο Μόναχο και εργάστηκε εκεί άλλα 17 χρόνια ανοίγοντας δικό του ατελιέ, ακόμα και δική του σχολή ζωγραφικής.

"Προσωπογραφία της γυναίκας του καλλιτέχνη με το γιο τους", 1885

Στην πρωτεύουσα της Βαυαρίας τον λογάριαζαν κιόλας σαν έναν πετυχημένο Γερμανό ζωγράφο, με ακριβές τιμές και με μεγάλες πωλήσεις έργων.

"H αγαπημένη της γιαγιάς", 1893

Η ώριμη του περίοδος στο Μόναχο είναι από το 1890 μέχρι το 1900, οπότε και φεύγει για την Ελλάδα. Στο διάστημα αυτό έργα του βραβεύτηκαν σε πέντε διεθνείς εκθέσεις - ανάμεσα σ'αυτές του Βερολίνου (1891) και του Παρισιού (1900). Τη χρονιά αυτή η ελληνική κυβέρνηση κάλεσε τον Ιακωβίδη στην Αθήνα για να οργανωσει την Εθνική Πινακοθήκη.

"Παιδί που καπνίζει", 1886

Τέσσερα χρόνια μετά το 1904, με το θάνατο του Νικηφόρου Λύτρα, ο Ιακωβίδης παίρνει τη θέση του στην έδρα της ζωγραφικής στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πολυτεχνείου, όπου δίδαξε συνέχεια 25 χρόνια μέχρι το 1929 που παραιτήθηκε. Πέθανε στην Αθήνα στο τέλος του 1932.

"Μητρική στοργή"

Στην αρχή της καριέρας του σαν ζωγράφου ο Ιακωβίδης ακολούθησε το δρόμο του γερμανικού ακαδημαϊκού νατουραλισμού. Μ' όλη την κατοπινή ελληνικότητα που παίρνουν τα θέματά του και την ατμόσφαιρα της ζωντάνιας που έχουν τα έργα του της περιόδου των Αθηνών, στάθηκε πιστός στην ακαδημαϊκή ζωγραφική της Σχολής του Μονάχου και ως τα τελευταία χρόνια του ήταν ένας φανατικός του αυστηρού ακαδημαϊκού σχεδίου.

"Ο κακός εγγονός", 1884

Είναι χαρακτηριστική η σκληρή κριτική που δέχτηκαν απ' αυτόν μερικοί Έλληνες ζωγράφοι της αρχής του αιώνα μας, που ήρθαν και πρωτόφεραν στον τόπο μας τα μηνύματα του γαλλικού έμπρεσσιονισμοϋ.
"Χτενίζοντας", 1886

Σαν καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών επηρέασε αποφασιστικά μια ολόκληρη γενιά ζωγράφων της εποχής του. Μια κριτική παρατήρηση πάνω στην επίδραση του αυτή θά'ταν ότι, με την επιμονή του στην παλιά ζωγραφική αντίληψη του κλασικού σχεδίου και του ακαδημαϊκού χρώματος που προσπαθούσε να μεταδώσει στους μαθητές του...

"Πλατεία Ομόνοιας", 1917

...ο Ιακωβίδης στάθηκε ένα είδος τροχοπέδη στην εισαγωγή στον τόπο μας καινούργιων κινημάτων όπως ο εμπρεσσιονισμός, ο κυβισμός κ.ά., που σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες με καλλιτεχνική πρωτοπορία είχαν κιόλας ανθίσει κι έδιναν τους πρώτους καρπούς τους.

"Ο καπνιστής", 1887

Ό Ιακωβίδης άφησε πίσω του μεγάλο ζωγραφικό έργο. Τα θέματα του ήταν από τη μια πορτραίτα (και υπήρξε σπουδαίος προσωπογράφος)...

"Κορίτσι που διαβάζει", 1882


...και από την άλλη σκηνές της καθημερινής ζωής, ιδίως συνθέσεις με παιδιά, εσωτερικά σπιτιών, νεκρές φύσεις, λουλούδια κ.ά.

"Βοσκόπουλο"

Έργα του βρίσκονται στην Εθνική Πινακοθήκη των Αθηνών, πολλά στή Συλλογή Κουτλίδη και σε μεγάλα Μουσεία και Πινακοθήκες του εξωτερικού, όπως στην Πινακοθήκη της Λειψίας, στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγου, στο Μουσείο της Τεργέστης, στην Πινακοθήκη του Βισμπάντεν κ. ά.

(Ιωάννου, Ανδρέας Σ., Η ελληνική ζωγραφική: 19ος αιώνας, Αθήνα: Μέλισσα, 1974)

"Κου-κου"
"Μικρός μπελάς"

"Ο αλήτης"
"Παιδί που καπνίζει"


Μπορείτε να κατεβάσετε αρχείο με έργα του Ιακωβίδη, πατώντας ΕΔΩ

Τα Χύδηρα και το Ψηφιακό Μουσείο «Γεώργιος Ιακωβίδης», παρουσίαση του Μηθυμναίου
Ψηφιακό Μουσείο Γ.Ιακωβίδη
Zωή και έργο του
Related Posts with Thumbnails