ΑΜΦΙ-ΘΕΑΤΡΟ
ΣΠΥΡΟΥ Α. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ
ΣΠΥΡΟΥ Α. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ
Προς τους Καλλιτεχνικούς συντάκτες των ΜΜΕ
και προς το θεατρόφιλο Κοινό
και προς το θεατρόφιλο Κοινό
ΤΟ ΑΜΦΙ-ΘΕΑΤΡΟ ΑΝΑΣΤΕΛΛΕΙ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ
Αγαπητοί φίλοι,
Βρίσκομαι στη δυσάρεστη θέση να ανακοινώσω, ότι το Αμφι-Θέατρο ύστερα από 36 χρόνια συνεχούς λειτουργίας (σε χειμερινές και θερινές περιόδους), μετά το τέλος των παραστάσεων της Διαβολογυναίκας του Κ. Σένχερ, αναστέλλει τη λειτουργία του.
Εκτός από τη γενική οικονομική κρίση, που υφιστάμεθα όλοι μας, οι λόγοι είναι οι ακόλουθοι:
· Η διακοπή της κρατικής επιχορήγησης και το γεγονός ότι ο Υπουργός Πολιτισμού κ. Π. Γερουλάνος δεν ανταποκρίθηκε στο αίτημά μου να συναντηθούμε, αίτημα που έχω διατυπώσει εδώ και πάρα πολλούς μήνες.
· Το ύψος του ενοικίου του Θεάτρου που αγγίζει τα € 9.000 μηνιαίως
· Η μη έγκριση της συμμετοχής του Αμφι-Θεάτρου στο Φεστιβάλ Επιδαύρου 2011, με αιτιολογία το ότι λάβαμε και πέρσι μέρος στο ίδιο Φεστιβάλ. (Η πρότασή μας ήταν η παρουσίαση του Φιλοκτήτη του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία του υπογράφοντος, μουσική Μίκη Θεοδωράκη, μετάφραση Κώστα Γεωργουσόπουλου, σκηνικά-κοστούμια Γιώργου Πάτσα και με τον Γιώργο Κιμούλη στον επώνυμο ρόλο).
Το Αμφι-Θέατρο στα 36 χρόνια λειτουργίας του, 26 από τα οποία ήταν στην έδρα του στην Πλάκα, υπηρέτησε με συνέπεια ένα ρεπερτόριο μεγάλου κρατικού θεάτρου – σύνολο 95 παραγωγές: Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης, Αριστοφάνης, Σαίξπηρ, Λόπε ντε Βέγκα, Μολιέρος, Γκαίτε, Σίλλερ, Μπύχνερ, Ίψεν, Στρίντμπεργκ, Τσέχωφ, Πιραντέλλο, Μπρέχτ, Τεννεσσή Ουίλλιαμς, Μπέκετ, Τερζάκης, Καμπανέλλης, Ζιώγας κ.ά.
Παράλληλα παρουσίασε εντελώς άγνωστα ή πολύ λίγο παιγμένα κείμενα της νεοελληνικής γραμματείας, όπως ο Ερωτόκριτος του Κορνάρου, η Ερωφίλη του Χορτάτση, η Ιφιγένεια εν Ληξουρίω του Κατσαΐτη, το Έπος του Διγενή Ακρίτη, ο Φορτουνάτος του Μ.Α. Φόσκολου, η Ευγένα του Μοντσελέζε και πολλά άλλα.
Κατά τα έτη της λειτουργίας του έλαβε μέρος σε 30 Φεστιβάλ των 5 ηπείρων: Βιέννη, Βερολίνο, Μόσχα, Εδιμβούργο, Λονδίνο, Ζηρίχη, Βρυξέλλες, Πεκίνο, Σίδνεϋ, Μελβούρνη, Ισραήλ, Ντένβερ-Κολοράντο, Ρώμη, Κύπρος, Μαδρίτη, Χιλή, Αργεντινή, Κάιρο, Βουδαπέστη, Βόνη, Δουβλίνο κ.α.
Είναι το μόνο ελληνικό θέατρο που παρουσίασε στο Εξωτερικό όχι μόνο Αρχαία έργα, αλλά και κείμενα του Κρητικού και του Επτανησιακού Θεάτρου κ.ά. Παντού η υποδοχή υπήρξε ενθουσιώδης. Το Αμφι-Θέατρο πρώτο καθιέρωσε και τήρησε με απόλυτη συνέπεια έως και σήμερα την έκδοση Προγραμμάτων με επιστημονική ευθύνη θεατρολόγων, τα οποία συμπεριλαμβάνουν ολόκληρο το κείμενο του κάθε έργου (95 τόμοι).
Παράλληλα, με την ίδρυση της σκηνής «Είσοδος Κινδύνου» (2007), η νέα σκηνοθέτις Κατερίνα Ευαγγελάτου έφερε μια νέα πνοή με νέους συντελεστές και νέους πρωταγωνιστές σε ένα πρωτότυπο ρεπερτόριο, που αγκαλιάστηκε από το θεατρόφιλο Κοινό και δημιούργησε προϋποθέσεις για μετεξέλιξη της παράδοσης του Αμφι-Θεάτρου.
Στις παραστάσεις του Αμφι-Θεάτρου απασχολήθηκαν –κατά διαστήματα- εκατοντάδες ηθοποιοί, καλλιτεχνικοί συντελεστές, τεχνικοί, διοικητικοί κ.ά. Εκτός από την Λήδα Τασοπούλου που υπήρξε συνιδρύτρια του Αμφι-Θεάτρου και πρωταγωνίστριά του, ως ηθοποιοί συνεργάστηκαν μερικοί από τους πολύ σημαντικούς καλλιτέχνες του νεοελληνικού θεάτρου (η σειρά των ονομάτων είναι συμπτωματική): Ε. Χατζηαργύρη, Α. Βαλάκου, Δ. Παπαμιχαήλ, Γ. Φέρτης, Ν. Τσακίρογλου, Δ. Μπεμπεδέλη, Κ. Χέλμη, Λ. Βογιατζής, Γ. Μιχαλακόπουλος, Θ. Καρακατσάνης, Ν. Γαληνέα, Π. Φυσσούν, Ο. Τουρνάκη, Χρ. Πάρλας, Στ. Κυριακίδης, Μ. Σκούντζου, Ν. Χαραλάμπους, Γ. Μοσχίδης, Ηλ. Λογοθέτης, Χρ. Καλαβρούζος, Κ. Καραμπέτη, Δ. Χατούπη, Μ. Χρυσομάλλης, Γ. Τσιτσόπουλος, Δ.Καταλειφός, Σπ. Παπαδόπουλος, Κ. Τσιάνος, Μ. Βούρτση, Δ. Πιατάς, Μ. Μητρούσης, Π. Σκουρολιάκος, Σπ. Μαβίδης, Αλ. Σταυράκης, Χρ. Βαλαβανίδης και από τη νεότερη γενιά : Δ. Λιγνάδης, Κ. Μαρκουλάκης, Στρ. Τζώρτζογλου, Μ. Κεχαγιόγλου, Μ. Μαρμαρινός, Θ. Κουρλαμπάς, Στ. Γουλιώτη, Μ. Ασλάνογλου, Τζ. Παπαδοπούλου, Ε. Ρουμελιώτη, Ν. Παπαγιάννης και πολλοί άλλοι.
Μεταφραστές: Κ.Χ.Μύρης (Κ. Γεωργουσόπουλος), Τ. Ρούσσος, Κ. Ταχτσής, Π. Μάτεσις, Ε. Μπελλιές, Απ. Δοξιάδης κ.ά
Σκηνογράφοι-Ενδυματολόγοι: Γ. Πάτσας, Γ. Στεφανέλλης, Δ. Μυταράς, Γ. Μετζικώφ, Ν. Πετρόπουλος, Λ. Χρυσικοπούλου, Γ. Ζιάκας, Α. Ντούτση, Α. Βέττας, Αντ. Κυριακούλης κ.ά
Συνθέτες: Μ. Θεοδωράκης, Θ. Μικρούτσικος, Στ. Γαζουλέας, Θ. Αντωνίου, Δ. Τερζάκης, Π. Κούκος, Γ. Κουρουπός, Γ. Μαρκόπουλος, Ν. Κυπουργός, Δ. Μαραγκόπουλος, Γ. Αναστασόπουλος, Στ. Γασπαράτος κ.ά
Χορογράφοι: Μ. Χόρς, Ντ. Τσάτσου, Γ Φλερύ, Χ. Μανταφούνης, Α.Παπαδαμάκη κ.ά
Κάποιες τιμητικές διακρίσεις συνεργατών του Αμφι-Θεάτρου:
• Σ. Α. Ευαγγελάτος: Βραβείο «Κάρολος Κουν» του Δήμου Αθηναίων για τη διδασκαλία της Ορέστειας (1988), Βραβείο σκηνοθεσίας της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων για τη Θεοφανώ(1996), Βραβείο «Φώτος Πολίτης» του Θεατρικού Μουσείου για Το Πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα και τον Ίωνα (1997), Αργυρό Μετάλλιο της Ακαδημίας Αθηνών για το σύνολο του έργου του (2001).
• Λ. Τασοπούλου: Έπαθλο «Μαρίκα Κοτοπούλη» για την Αγνή στο Ονειρόδραμα(1994), Βραβείο α΄ γυναικείου ρόλου της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων για τη Θεοφανώ (1996).
• Στ. Γουλιώτη: Βραβείο «Μελίνα Μερκούρη» για την Ερωτευμένη Νεκρή (2007).
• Κ. Ευαγγελάτου: Βραβείο Νέου Δημιουργού από την Ένωση Ελλήνων
Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών για τη Σκηνοθεσία στη Λέσχη Της Αυτοκτονίας(2009).
• Μ. Ασλάνογλου: Βραβείο «Μελίνα Μερκούρη» για την Κάθρην στο Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι (2010).
• Λ. Τασοπούλου: Έπαθλο «Μαρίκα Κοτοπούλη» για την Αγνή στο Ονειρόδραμα(1994), Βραβείο α΄ γυναικείου ρόλου της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων για τη Θεοφανώ (1996).
• Στ. Γουλιώτη: Βραβείο «Μελίνα Μερκούρη» για την Ερωτευμένη Νεκρή (2007).
• Κ. Ευαγγελάτου: Βραβείο Νέου Δημιουργού από την Ένωση Ελλήνων
Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών για τη Σκηνοθεσία στη Λέσχη Της Αυτοκτονίας(2009).
• Μ. Ασλάνογλου: Βραβείο «Μελίνα Μερκούρη» για την Κάθρην στο Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι (2010).
Επιθυμώ να ευχαριστήσω από καρδιάς όλους εκείνους που στάθηκαν αρωγοί με την συναισθηματική συμμετοχή τους στις παραστάσεις μας. Ελπίζω να ξανασυναντηθούμε στο προσεχές μέλλον.
Ευχαριστώ όλους σας
ΣΠΥΡΟΣ Α. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ
21 σχόλια:
Πλήγμα!..
Μια απορία, μα καλά ο κ. Γερουλάνος είναι τόσο απασχολημένος, που δε μπόρεσε να αφιερώσει λίγο χρόνο για να δει τον κύριο Ευαγγελάτο;...
!! .........;
ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ ΠΑΙΔΕΙΑ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΕ!
Η ΕΛΛΑΔΑ ΤΩΝ "ΣΟΣΙΑΛ( )ΣΤΩΝ"
ΣΑΣ ΧΑΙΡΕΤΑ!
Να κι άλλοι μερικοί άνθρωποι που φεύγουν από την πλατεία που αδειάζει κάτω από τον γκρίζο ουρανό. Μα δεν εξαφανίζονται. Η ζωή θα βρεί τρόπο να συνεχιστεί.
Persi tetoia epoxi.. an den kanw lathos.. o k. Eyaggelatos, exase kai ton 23xrono gio toy....
Enas semnos, k agapitos athrwpos.. apo ekeinous pou ontws jexwrizoun...
Den thelw na dw to theatro tis Plakas, na nekrwnei..
Tha mazephoun twra ypografes oi fostires mas, oi "pneumatikoi anthrwpoi" tou topou ?
Kati gia na epanalitourgisei?
Den prepei na pethainoun tetoioi topoi politismou, paideias..
Den einai kai polloi.
Kai xreiazontai oso pote.
Εινα θλιβερό πόσες πόρτες θα κλεισουν και πόσοι ανθρωποι θα μεινουν χωρίς δουλειά.
Αναρωτιέμαι τι θα απομείνει απο αυτή τη χώρα.
Καλημέρα!
Δεν το γνώριζα το θέτρο αυτό..
Λυπάμαι πολύ όμως που έφτασε εκεί.. αν κλείσουν και αυτά, τι θα μείνει στο κόσμο;
Κρίμα..είναι θλιβερό γιατί εκτός από τους ανθρώπους που ΄χανουν την δουλειά τους..κόβουν και ανάσες ψυχής και υποδουλώνουν το πνεύμα..
Δυστυχώς, σιγά σιγά χάνουμε, μέσα σ’ αυτό το μπάχαλο, κάθε εστία πολιτισμού!
Τι είχαμε άλλωστε… Κρίμα...
Ένας άνθρωπος εκτός συστήματος.. ίσως γι' αυτό ο Γερουλάνος να μην τον δέκτηκε.. Μα είναι σαν να με λέμε ότι αρνήθηκε να δει έναν από τους πιο σημαντικούς έλληνες σκηνοθέτες.. Μια ματιά και μόνο στα όσα αναφέρει στο δελτίο τύπου, όσα έκανε στο θέατρο.. Βραβεία, συμμετοχές, ποιοτικές παραστάσεις θλίβει. Από τα σημαντικότερα θέατρα που είχανε απομείνει. Δεν καταλαβαίνω αν δεν βοηθήσει τέτοιες εστίες πολιτισμού τότε τι κάνει το Υπουργείο Πολιτισμού;
Ε, road, το χάσαμε το τρένο..
Έφυγε σου λέω.. Ένα, ένα τα κάστρα θα πέφτουν..
Θέλω να δω αν θα ακουστεί, αν θα φιλοτιμηθεί κάποιος να πάρει θέση.
Απολίτιστοι, απαίδευτοι διοικούν.
Ποιος θα νοιαστεί; Ποιος ενδιαφέρεται ειλικρινά και με πάθος για τον πολιτισμό και την παιδεία;
Εδώ δεν νοιάζεται ο ίδιος ο Υπουργός και επίσης, αρκετοί καθηγητές στα σχολεία είναι πανάσχετοι!
Μετά αναρωτιόμαστε γιατί μπουκάρανε οι χούλιγκανς στο θέατρο Τέχνης.. Άραγε θα υπάρχει Θέατρο Τέχνης του χρόνου τέτοια εποχή; Υπερβάλλω;
Θέλω να δω μόνο που θα αναφερθεί το θέμα αυτό ΚΑΙ αν θα πάρουν θέση άνθρωποι του χώρου.
Κύριε Ευαγγελάτε, αν κάποια στιγμή περάσετε από εδώ, σας οφείλω ένα ευχαριστώ (..) Δεν χάναμε με τη γυναίκα μου και τα παιδιά μου παράσταση σας, στην Επίδαυρο.
Μακριά απο το κράτος! Αν δεν το καταλάβουν αυτό οι άνθρωποι του πολιτισμού θα υποφέρουν και θα κλείνουν και θα ζητιανεύουν για ένα κομμάτι επιχορήγησης (και σιγά την επιχορήγηση εδώ που τα λέμε...). Έχει αποδείξει η ελληνική πολιτεία ότι τον πολιτισμό της τον γράφει στα άγραφα. Οπότε...Θα επιστρέψει νομίζω ο κ. Ευαγγελάτος. Τέτοιας στόφας θεατράνθρωποι δεν λυγίζουν εύκολα...Θα βρει τρόπο.
....Δεν γίνεται αυτό! ΕΛΕΟΣ! Να βοηθηθεί να μην κλείσει!!
Αυτή είναι η μοίρα του "καλού" στη χώρα μας.
Να συνεχίσει ο Σπ. Ευαγγελάτος.. τέτοιοι άνθρωποι καλύτερα μακρυά από τους "κροκόδειλους".
Ο Γερουλάνος είναι μάνατζερ. Ο πολιτισμός δεν χρειάζεται μάνατζερ, θέλει ανθρώπους με μεράκι κ πάθος. Αυτό είναι το δυσεύρετο.
Καλή συνέχεια κε Ευαγγελάτε!
Mera thliphis auti gia to theatro.
Posoi omos road, katalabainoun kai giati einai mera thliphis? Ti einai to theatro auto?.. Mallon perissoteri thliphi mou prokalei i apaxiwsi apo ton geroulano.
Lathi apanwta.
fili arco
το θλιβερό είναι που όλα μας σχεδόν τα θέατρα επιβιώνουν με τις κρατικές επιχορηγήσεις διότι προφανώς δεν πατάει κόσμος. Έτσι τώρα που στέρεψαν τα φράγκα πάνε και τα θέατρα :(
καληνύχτα Ελλάδα.
φοβάμαι ότι θα ακούσουμε πολλές τέτοιες περιπτώσεις στο κοντινό μέλλον, πραγματικά θλιβερό το γεγονός
ΈΝΑ μόνο σχόλιο εδώ από μένα.
Εύχομαι να γίνουν οι κατάλληλες κινήσεις για να μη κλείσει αυτό το ιστορικό θέατρο της Αθήνας.. Είναι σε τέτοιες περιπτώσεις, δίχως υπερβολή, σαν να κλείνει ένα σχολείο.. Και αυτό είναι ΠΟΛΥ θλιβερό και σοβαρό.
Κύριε Ευαγγελάτε, έχετε τις καλύτερες ευχές μας, για καλή συνέχεια..
Θα είμαστε δίπλα σας!
Ανατριχιάζει κανείς από την κρίση και τα επακόλουθα της...
Δεν μπορώ να κρίνω τον κο Γερουλάνο... Θα ήθελα βέβαια να υπενθυμίσω τα εκατομύρια ευρώ που ξοδεύονται για άχρηστους, μα ΑΧΡΗΣΤΟΥΣ εξοπλισμούς υπουργείων, γραφείων, ΜΚΟ κα και τα οποία ΜΕΝΟΥΝ ΣΤΑ ΣΥΡΤΑΡΙΑ...
Δηλαδή η παιδεία μας (γιατί το θέατρο διδάσκει) δεν αξίζει λίγο εξορθολογισμό στα δημοσιονομικά μας? Ας γίνουν όλοι αυτοί οι μεσάζοντες που παίρνουν τις μίζες, μεσάζοντες της Τέχνης ...
φεύ.
@ nikiplos : Γιατί να μην κρίνουμε τον κο Γερουλάνο; Ακόμη και αν δε μπορούσε να βοηθήσει οικονομικά το συγκεκριμένο θέατρο, ήταν τόσο δύσκολο να δει τον κο Ευαγγελάτο; Και αν δεν διαθέτει χρόνο για να δει έναν σκηνοθέτη τέτοιου βεληνεκούς...τότε ποιους βλέπει;
Φάγανε τα χρήματα που θα μπορούσανε να είχανε δωθεί για την παιδεία, την υγεία.. τον πολιτισμό μας, και τώρα αντιμετωπίζουμε τις τραγικές συνέπειες όλων αυτών..
Μα το τραγικό είναι πλήρης αδιαφορία! Κάτι ακόμη..στην αρχαία Ελλάδα υπήρχε δωρεάν είσοδος στο θέατρο για την ψυχαγωγία όλων των πολιτών, στην σύγχρονη όμως Ελλάδα αντίθετα κλείνουμε τα θέατρα..
Στην αρχαια Ελλάδα υπήρχε ο θεσμός του χορηγού. Θεσμός που υπαρχει ακόμα διεθνώς. Χορηγούς μπορει πολύ ευκολα να βρει ο κυριος Ευαγγελατος - κι ο καθένας- αν καταφέρει να μέτρησει την προσφορά και την επιτυχία του. Εντος και εκτός. Οχι απλως να την αριθμήσει όμως - να την μετρήσει και να την προτάξει.
Αλλα απ'την λιγη πειρα που εχω για το πως λειτουργει καλλιτεχνικα (τουλαχιστον) η Ελλαδα, η κοντρα, το κλαμα και το γλειψιμο πληγων και - με συγχωρείτε- 'κώλων' εχει μια ελκυστική ευκολία. Διαχρονικά.
Οσο για το εαν ο Γερουλανος ως υπουργός πολιτισμόυ ειναι μανατζερ ή οχι, ο σκηνοθέτης, ο μαεστρος, ο χορογράφος, ο επιμελητης εκθέσεων τι ακριβως νομιζετε οτι είναι; Μαντζερ δεν είναι; Και μανατζερ δεν επιβάλετε να ειναι - ακριβως λογω του πάθους για δημιουργία;
Δημοσίευση σχολίου