19 Μαρτίου 2011

καθοδηγήστε με..

Messenger boy working for Mackay Telegraph Company. Said fifteen years old. Exposed to Red Light dangers. Location: Waco, Texas. Photograph by Lewis Wickes Hine, September 1913.

Όταν ήμουν νέος είχα κάνει ένα σχέδιο για μένα
πάνω σε ένα ξύλο
με μαχαίρι και νερομπογιά, που παρίστανε ένα παλιό φίλο
που έξυνε το στήθος του γιατί ήταν σκεπασμένο
με κρούστες πληγής
όμως με παρακλητικό βλέμμα, 

γιατί έλπιζε να καθοδηγηθεί.

Ένας δεύτερος πίνακας για την αντικρινή γωνία
του δωματίου μου
που απεικόνιζει ένα νέο άντρα να τον καθοδηγεί
δεν τελείωσε.

Όταν ήμουν νέος έλπιζα
να βρω ένα γέρο έτοιμο να με βάλει να τον διδάξω.
Όταν γεράσω ελπίζω
ότι θα με βρει ένας νέος, και θα
αφήσω τον εαυτό μου να διδαχτεί.

16 Μαρτίου 2011

Βάσω Κατράκη, πνοή στην πέτρα

"...Η τέχνη δεν είναι παιχνίδι για αργόσχολους. 
Είναι αστραπή, είναι πόνος, είναι γέννα."

"Πνοή στην πέτρα"..
Το πιο εύστοχο τίτλο επέλεξε το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
για την έκθεση-αφιέρωμα σε έργα της χαράκτριας Βάσω Κατράκη.
  Πνοή.. ακριβώς ότι έδινε η Κατράκη στα έργα της..


..Με τα 'εργαλεία', το ταλέντο, το πάθος της, 
'ζωντάνευε' και έδινε πνοή..στις πέτρες..

Η Βάσω Κατράκη είναι η πιο σημαντική ελληνίδα χαράκτρια.

Σε ένα αυτοβιογραφικό της σημείωμα, αναφέρει :  



"Γεννήθηκα στο Αιτωλικό του Μεσολογγίου.

Το Αιτωλικό είναι ένα μικρό νησάκι, που το συνδέουνε με τη στεριά δυο μακριά πέτρινα γεφύρια με πολλές μικρές τοξωτές καμάρες. Το σπίτι μας ήτανε σχεδόν όλο μέσα στη θάλασσα και στη γειτονιά καθότανε όλο ψαράδες. Ένα ξυπόλυτο μελισσολόι τριγύριζε ολοήμερα, με τις γυναίκες τους συνέχεια γκαστρωμένες και τα παιδιά, μπακανιασμένα από την ελονοσία.
 

Ο πατέρας μου λεγότανε Γιώργης Λεονάρδος κι ήτανε κτηματίας, μα περισσότερο τραγουδούσε κι έψελνε στην εκκλησία με μια σπάνια ωραία, ζεστή φωνή. Όταν τραγουδούσε μαζευότανε κόσμος και κοσμάκης σπίτι μας για να τον ακούσει. Η μανούλα μου ύφαινε ολοκέντητα λεπτά μεταξωτά και μπαμπακερά και πολύχρωμα μάλλινα κιλίμια. Είχε πάρει κι ένα χρυσό βραβείο σε μια Διεθνή Έκθεση στο Παρίσι.


Τα δυο μου αδέρφια, ήτανε μεγαλύτερα από μας τα κορίτσια. Ο μεγάλος, φοιτητής τότε της φιλολογίας μας έφερνε από την Αθήνα ένα μαγικό για μας κόσμο.  Παλιά βιβλία με χρωματιστές χαλκογραφίες και ξυλογραφίες, χρωματιστές εικόνες και χαλκομανίες, μπογιές και πινέλα και δεν άφηνε παλιατζίδικο της Αθήνας αγύριστο.  Ο μικρότερος, ό,τι έβλεπε το μάτι του τόκαναν τα χέρια του, και μαζί με όλα, ζωγραφίζανε κιόλας και οι δυό τους.

Γύρω-γύρω από τη μικρή μας θάλασσα ήτανε η έξοχή, γεμάτη ελιές, χωράφια καρπερά, μποστάνια, καπνοτόπια, σιτηρά. Μια ζωή στη στεργιά και στη θάλασσα, γεμάτη ιδρώτα και μόχθο.

Μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον μεγάλωσα. Διάβαζα βιβλία και βιβλία πούχε ο αδερφός μου κι οι φίλοι μας. Μ’ άρεσε πολύ το διάβασμα και πιο πολύ ή ποίηση. Κοντά στ’ αδέρφια μου ζωγράφιζα κι εγώ.


Κρυφά, ονειρευόμουνα να γίνω ζωγράφος, μα μου φαινότανε τόσο απίστευτα μεγάλο που δεν μπορούσε λογικά να χωρέσει στο μυαλό μου. 
Ό, τι έβλεπα, έλεγα:
- Εγώ αυτό μπορώ να το κάνω.
- Και πολλές φορές έβαζα τον εαυτό μου σε δοκιμασία.
Δεν ήξερα ακόμα ότι, άλλο πράμα είναι η Τέχνη.


Και μια μέρα, σφηνώθηκε ξαφνικά στο μυαλό μου ένα ερώτημα. Κι’ αν γίνω ζωγράφος;  Πώς έγινε έτσι άξαφνα αυτό, δεν το κατάλαβα. Χίλιες καμπάνες χτυπήσανε μέσα μου, κι έχασα τον κόσμο. Από τότε, δεν είχα τίποτε άλλό στο μυαλό μου νύχτα και μέρα.

Μα, χίλιες δυο αναποδιές ξεφυτρώσανε, και ξαφνικά, ο πατέρας μου αρρώστησε βαριά κι έπεσε πολύ πίκρα και θλίψη στο σπίτι μας, πού κράτησε εφτά ολόκληρα χρόνια.
Και κάποια μέρα, αφού πέθανε ο πατέρας μου, ξεκίνησα για την Αθήνα μην ξέροντας ακριβώς τι θα κάνω.
Πήγα στη Σχολή Καλών Τεχνών, κι έμαθα πώς σε λίγες μέρες θ’ αρχίζανε οι εξετάσεις. Αμέσως έτρεξα και γράφτηκα στη Σχολή. Έδωσα εξετάσεις.
Στη Σχολή Καλών Τεχνών είχα Καθηγητές τον Παρθένη στη Ζωγραφική και τον Κεφαλληνό στη Χαρακτική.
Πήρα το Δίπλωμα της Σχολής το 1940 με μια τρίμηνη υποτροφία στη Ζωγραφική για τα νησιά και ένα βραβείο και δυό επαίνους στη Χαρακτική. Μετά αμέσως πόλεμος, κατοχή, πείνα, αντίσταση, και μετά πάλι εμφύλιος πόλεμος, πάλι σκοτωμοί άδικοι κι ακατονόμαστοι, εξορίες, φυλακές, όλα τα δεινά της Πατρίδας περάσανε από της δικής μου γενιάς τις πλάτες.

Έκανα πολλά ταξίδια σε πολλές Ευρωπαϊκές πόλεις, είδα πολλά Μουσεία και Πινακοθήκες.  Το 1955 έκαμα την πρώτη μου έκθεση."

Οι φωτογραφίες: από την έκθεση "Βάσω  Κατράκη, πνοή στην πέτρα" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Το Αυτοβιογραφικό σημείωμα:  από  "Βάσω Κατράκη-official page"

13 Μαρτίου 2011

έφυγε ο Μανώλης Ρασούλης

Έφυγε ο Μανώλης Ρασούλης, 
που αγαπήσαμε..

Ο ιδιαίτερα αγαπητός λαϊκός τραγουδιστής, στιχουργός, ποιητής, συγγραφέας, αρθρογράφος, αγωνιστής της αριστεράς Μανώλης Ρασούλης βρέθηκε σήμερα νεκρός στο σπίτι του σε ηλικία 66 ετών.


Αχ Ελλάδα σ' αγαπώ
και βαθιά σ' ευχαριστώ
γιατί μ' έμαθες και ξέρω
ν' ανασαίνω όπου βρεθώ
να πεθαίνω όπου πατώ
και να μην σε υποφέρω


Το καλλιτεχνικό και συγγραφικό του έργο εξαιρετικά μεγάλο και πολυσχιδές, πλούσια δισκογραφία και πολλές εκδόσεις βιβλίων.

Ο Ρασούλης συμμετείχε ενεργά στον Μάη του ’68, είχε πλούσιο αντιδικτατορικό αγώνα και ενεργοποιήθηκε πολιτικά στον διεθνή και ελληνικό τροτσκιστικό χώρο.

Καλό του ταξίδι...
γινόμαστε συνεχώς φτωχότεροι...

Σχετικά :

Μανώλης Ρασούλης, επίσημο site

Nτοκιμαντέρ ΕΡΤ

12 Μαρτίου 2011

on the road


Ο δρόμος είναι η ζωή
Όλη η ζωή είναι μια ξένη χώρα


Αυτό θα πει Μπητ. Ζήσε τη ζωή σου; 
Όχι, αγάπησε τη ζωή σου. 
Όταν θα ‘ρθουν να σε πετροβολήσουν, τουλάχιστον δεν θα ‘χεις γυάλινο σπίτι, 
θα ‘χεις μονάχα το γυάλινο κορμί σου.

..οι μόνοι άνθρωποι που υπάρχουν για μένα είναι οι τρελοί, αυτοί που είναι τρελοί για ζωή, τρελοί για κουβέντα, τρελοί να σωθούν, που θέλουν να τα χαρούν όλα μέσα σε μια και μόνο στιγμή, αυτοί που ποτέ δεν χασμουριούνται, ή λένε ένα κοινότοπο πράγμα, αλλά που καίγονται, καίγονται, όμοιοι με τις κίτρινες μυθικές φωτιές των ρωμαϊκών πυρσών, εκπυρσοκροτώντας σαν πυροτεχνήματα ανάμεσα στ’ άστρα..

Η ανωνυμία στον κόσμο των ανθρώπων 
αξίζει περισσότερο απ’ τη φήμη στον ουρανό, 
γιατί τι είναι ο ουρανός; Τι είναι η γη; Ιδέες του κεφαλιού...

Δεν ξέρω, δεν μ’ ενδιαφέρει και δεν έχει καμιά σημασία

Οι μεγάλες επιτυχίες δεν έρχονται από αυτούς που υποκύπτουν στις τάσεις, στις σαπουνόφουσκες, στην κοινή γνώμη..
Μου ανήκει όλος ο κόσμος επειδή είμαι φτωχός
Σχέδιο του Jack Kerouac
για το χαρτόδετο εξώφυλλο του 'On the Road" (1952)


Kerouac reading the last page of "On the Road" 
with pictures of Jack and Neal.


..όταν οι τάσεις φυγής, δε μπορούνε να εκπληρωθούν..
ευγνωμονείς που υπάρχουν κάτι τέτοια βιβλία..
Related Posts with Thumbnails