20 Οκτωβρίου 2010

Πιέρ Μπονάρ

«Μια μέρα του 1893 ο Πιέρ Μπονάρ είδε μια κοπέλα να κατεβαίνει από ένα τραμ του Παρισιού και, γοητευμένος από τη χλομή, εύθραυστη ομορφιά της, την ακολούθησε μέχρι τη δουλειά της, σ’ ένα γραφείο τελετών, όπου περνούσε τις μέρες της κεντώντας μαργαριτάρια πάνω σε νεκρώσιμες γιρλάντες.  Έτσι, ο θάνατος τύλιξε από την πρώτη στιγμή τη μαύρη του κορδέλα γύρω από τη ζωή τους...

Σύντομα ο Πιέρ έκανε τη γνωριμία – υποθέτω ότι αυτά τα πράγματα διεκπεραιώνονταν με άνεση και υπεροψία στην Μπελ Επόκ – και λίγο αργότερα εκείνη παράτησε τη δουλειά της και καθετί άλλο στη ζωή της και πήγε να ζήσει μαζί του..
Του είπε ότι την έλεγαν Μαρτ ντε Μελινί κι ότι ήταν δεκαέξι χρονών. Στην πραγματικότητα, κάτι που εκείνος θα ανακάλυπτε πάνω από τριάντα χρόνια αργότερα, όταν επιτέλους αξιώθηκε να την παντρευτεί, το αληθινό της όνομα ήταν Μαρία Μπρουσέν κι όταν την είχε γνωρίσει, δεν ήταν δεκαέξι αλλά γύρω στα εικοσι πέντε, όπως κι εκείνος..




Έμελλε να μείνουν μαζί, στις χαρές και στις λύπες, ή καλύτερα, στις λύπες και στις πιο μεγάλες λύπες, μέχρι το θάνατο της, σχεδόν πενήντα χρόνια αργότερα.
Ο Ταντέ Νατανσόν, ένας από τους πρώτους πατρόνες του Μπονάρ, σε ένα χρονικό για το ζωγράφο, περιγράφει με γρήγορες, ιμπρεσσιονιστικές πινελιές τη νεραϊδίσια Μαρτ,




..μιλώντας για το αγριωπό της βλέμμα πουλιού, τα περπατήματα της, στις μύτες των ποδιών. Ήταν κρυψίνους, ζηλιάρα, νοσηρά κτητική, υπέφερε από μανία καταδίωξης και ήταν μια φοβερή κι αμετανόητη υποχονδριακή.
Το 1927, ο Μπονάρ αγόρασε ένα σπίτι, το Λε Μποσκέ, στη μικρή, απρόσωπη κωμόπολη Λε Κανέ της Κυανής Ακτής, όπου έζησε με τη Μαρτ, δεμένος μαζί της σε μια συχνά βασανιστική απομόνωση, μέχρι το θάνατο της, δεκαπέντε χρόνια μετά....
Στο Λε Μποσκέ εκείνη απόκτησε τη συνήθεια να μένει στην μπανιέρα της με τις ώρες κι εκεί τη ζωγράφισε ο Μπονάρ, ξανά και ξανά, συνεχίζοντας τη σειρά ακόμα και αφού αυτή είχε πεθάνει. Τα Λουτρά αποτελούν τη θριαμβευτική κορύφωση του έργου της ζωής του.
Στον πίνακα Γυμνό στο λουτρό, με σκυλάκι, που άρχισε το 1941, ένα χρόνο πριν από το θάνατο της Μαρτ και που δεν ολοκλήρωσε παρά το 1946, εκείνη κείτεται εκεί, ροδαλή, μοβ, χρυσαφένια, μια θεά που επιπλέει στον κόσμο, ανάλαφρη, διαχρονική, εξίσου νεκρή όσο και ζωντανή, ενώ δίπλα της, στα πλακάκια, είναι κουλουριασμένο το μικρό καφέ σκυλί της, το δικό της, ένα ντάσχουντ νομίζω, άγρυπνο πάνω στο χαλάκι του ή μπορεί να μην είναι χαλάκι μα ένα τετράγωνο κομμάτι ηλιόφωτος που πέφτει από ένα αθέατο παράθυρο..»

Απόσπασμα από το βιβλίο 
"Η θάλασσα", του Τζων Μπανβιλ, εκδόσεις Καστανιώτη
και πίνακες του Pierre Bonnard (1867-1947)


Βίντεο με έργα του P. Bonnard

18 Οκτωβρίου 2010

..τα παιδιά του Πειραιά..


..εδώ η Μελίνα με το Μάνο..

Μεσημέρι της Παρασκευής, στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου, βυθισμένη σε διάφορες σκέψεις.. Στάθηκα για λίγο.. Ένας πλανόδιος μουσικός έπαιζε με τη λύρα του το παρακάτω τραγούδι. Κυριολεκτικά αμέσως, με 'πήρε' μαζί του!..

Τα παιδιά του Πειραιά..

Στίχοι/Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις


Η Μελίνα Μερκούρη.. γεννήθηκε σαν σήμερα..

Περασμένες αναφορές:
Μελίνα Μερκούρη (18/10/1920 – 6/3/1994)
η Ελληνίδα Μελίνα Μερκούρη

15 Οκτωβρίου 2010

συνηθίσαμε;...


Δεν υπάρχει περίπτωση σε αυτή τη χώρα να μάθουμε να εκτιμάμε, να αγαπάμε και να σεβόμαστε τόσο τον πολιτισμό μας (που φυσικά αλλού, αφενός θα τον αναδείκνυαν περισσότερο, αφετέρου θα τον εκτιμούσαν πιο αληθινά), μα όσο και τους ανθρώπους του.


Εικόνες που πληγώνουν.. Μα για τι να ..προβληματιστείς..
Για τους απλήρωτους επί τόσους μήνες υπαλλήλους, για την ιεροσυλία στο βράχο της Ακρόπολης ή για αυτή την παραπάνω φαρσοκωμωδία που συντελείτε μπροστά στα μάτια σου;


Αυτό που με ενοχλεί περισσότερο.. είναι ότι σαν "να συνηθίσαμε" τα επεισόδια, "να συνηθίσαμε" τη βία, "να συνηθίσαμε" την απλήρωτη εργασία, "να συνηθίσαμε" τα μνημεία που αξιωθήκαμε να έχουμε στην γειτονιά μας.. και ως επακόλουθο να παύουμε να  τα σεβόμαστε..


Ακολουθεί μια εκπληκτική 3D παρουσίαση της Ακρόπολης, από το University of Santiago de Compostela. 


Αξίζει να τη δείτε. Φαντάζει αντιφατικό και τουλάχιστον ..ειρωνικό στα σημερινά γεγονότα.. Μα η ιστορία διαρκώς μας προσπερνά.. 

Φωτό: Νέα

13 Οκτωβρίου 2010

..graffiti με ποδήλατα..

Ακολουθεί αναδημοσίευση μιας ανάρτησης που μου άρεσε πολύ..
Από το zoi-podilato

Τα ποδήλατα ομορφαίνουν τις πόλεις μας.
Με διάφορους τρόπους...

Ποδήλατα παντού...
Πανέμορφο stencil
Κάθε γύρισμα του τροχού είναι επανάσταση..
Μια πιο... επιθετική προσέγγιση
Λίγο χρώμα στην πόλη...
Βρες τι λείπει...
Καγκουρογκραφίτι in progress...
Πόσο άσχημος θα ήταν ο τοίχος χωρίς αυτά τα σχέδια...
...
2 ρόδες καλό, 4 ρόδες κακό... :)
Πιλότος - ποδηλάτης
Κατά την διάρκεια των εργασιών
Πανέμορφες φόρμες
Ποδηλάτης από κούνια...
Ποδηλατάνθρωπος
Δίχως λόγια
...!!
...!!!
Πραγματικό έργο τέχνης...
Λεπτομέρεια
Η φυλή του ποδηλάτου 1
Η φυλή του ποδηλάτου 2
Λεπτομέρεια: Το ποδήλατο στον σκελετό γράφει fly
Retro...
Είμαστε πολλοί - θα γίνουμε περισσότεροι...
..(σαν) παιδική ζωγραφιά..
:)
Viva la velorution!
Τοίχος που ξαφνικά έγινε χαρούμενος
Ποδηλατοκάγκουρας (ολοκληρωμένος)
Θα μπορούσε άνετα να φιλοξενείται σε μουσείο!
via zoi-podilato
Related Posts with Thumbnails