Πριν λίγες μέρες, καθώς πήγαμε για καφέ με ένα
ξωτικό.., μου έφερε ένα βιβλίο λεύκωμα με φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου, να το δω και να μου το δανείσει...
Έκτοτε πέρασα αρκετές στιγμές, ξεφυλλίζοντας το. "Φωτοφράκτης", ένα λεύκωμα των Εκδόσεων Άγρα, που επιμελήθηκε ο Γιάννης Σταθάτος, κυκλοφόρησε με την ευκαιρία μιας Έκθεσης των φωτογραφιών του Ανδρέα Εμπειρίκου στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων στο πλαίσιο ευρύτερης έκθεσης για τον ποιητή, πεζογράφο, ψυχαναλυτή και φωτογράφο.
Το πλούσιο αυτό βιβλίο περιλαμβάνει εκτενή Εισαγωγή του Γιάννη Σταθάτου για το φωτογράφο Ανδρέα Εμπειρίκο και το φωτογραφικό του αρχείο και Επίμετρο με ένα κείμενο της Μαρίνας Καραγάτση και εργοβιογραφία του ποιητή από τον Ιάκωβο Βούρτση.
Ταξίδεψα με τις φωτογραφίες του... Μπόρεσε το μυαλό να πετάξει από τη δυσωδία, την τελμάτωση, τούτες τις ανούσιες, ανέλπιδες ημέρες που ζούμε...
Λίγο πριν της το επιστρέψω σκέφτηκα να μοιραστώ μαζί σας κάποιες από τις φωτογραφίες του ποιητή. Συγχωρέστε μόνο την "κακή" ποιότητα, δεν είναι σκαναρισμένες...
To λεύκωμα περιλαμβάνει 221 φωτογραφίες του ποιητή που χωρίζονται σε οκτώ θεματικές ενότητες : Προπολεμικές φωτογραφίες, Ταξίδια [1952-1962], Ελλάδα [1953-1963], Γλυπτά [1953-1955], Γυναίκες [1952-1962], Πορτραίτα [1953-1972], Παιδίκες [1952-1956], Ο Λεωνίδας [1958-1972]
Άνδρος, 1955 (Οδυσσέας Ελύτης)
Το λεύκωμα διανθίζεται από πολλές φωτογραφίες, ανέκδοτες και γνωστότερες, πορτραίτα του ποιητή και στιγμιότυπα τραβηγμένα από τον ίδιο ή από οικείους του. Προσωπικά με κέρδισαν περισσότερο τα πορτραίτα. Η φωτογραφική ματιά του είναι οπωσδήποτε μια προέκταση της ποιητικής του ματιάς.
Μαρούσι, 1972 (Γιάννης Τσαρούχης)
Αθήνα, Φεβρ. 1972 (Γιάννης Τσαρούχης)
Πάρος, 1954 (
Οδυσσέας Ελύτης)
Άνδρος, 1955
Όπως ο Λιούις Kάρολ, ο συγγραφέας της θρυλικής Aλίκης στη Xώρα των Θαυμάτων, που ήταν μανιώδης φωτογράφος μικρών κοριτσιών, και πολύ πριν τον David Hamilton, ο Aνδρέας Eμπειρίκος φωτογραφίζει επίσης μετά μανίας παιδίσκες.
Πάρος, 1954
«Aπό τον Iούλιο του 1954, στην Πάρο», γράφει ο Eλύτης, «κει που προχωρούσαμε το καταμεσήμερο μες στα στενά, είδαμε να μας έρχεται απ’ αντίκρυ μ’ ελάχιστο ρούχο μια ξανθή παιδούλα θα ’λεγες μόλις βγαλμένη από τον Όμηρο, μια σωστή “Ίρις Aγγελέουσα”, που τσακίστηκες να την φωτογραφήσεις αλλά σου ξέφυγε. “Eίναι σαν την έμπνευση” μου είπες. “Δεν την προλαβαίνεις δυστυχώς πάντοτε”».
Μπατσί (Άνδρος), Μάιος 1954
Tο 1960, στο ποίημα του Aνδρέα Eμπειρίκου «O Φωτοφράκτης», από τη συλλογή Oκτάνα, εμφανίζεται ένας φακός με απίστευτο φωτοφράκτη που αρπάζει την πιο γρήγορη στιγμή και «την απλώνει στην επιφάνεια μιας πλάκας λείας, ευαισθησίας εξαισίας».
Σαντορίνη, Αυγ. 1954
Γλυφάδα, 30.6.1963
(φωτογραφία Βιβίκας Εμπειρίκου)
«Mία φωτογραφία ζει, έχει ολόκληρη δική της δράση, συνυφασμένη με τη ζωή του θεατή, όπως ένα φλουρί, ένα κρύσταλλο, ή ένα γάντι»
(Ανδρ. Εμπειρίκος)
fotoart.gr