ΑΜΦΙ-ΘΕΑΤΡΟ
ΣΠΥΡΟΥ Α. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ
ΣΠΥΡΟΥ Α. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ
Προς τους Καλλιτεχνικούς συντάκτες των ΜΜΕ
και προς το θεατρόφιλο Κοινό
και προς το θεατρόφιλο Κοινό
ΤΟ ΑΜΦΙ-ΘΕΑΤΡΟ ΑΝΑΣΤΕΛΛΕΙ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ
Αγαπητοί φίλοι,
Βρίσκομαι στη δυσάρεστη θέση να ανακοινώσω, ότι το Αμφι-Θέατρο ύστερα από 36 χρόνια συνεχούς λειτουργίας (σε χειμερινές και θερινές περιόδους), μετά το τέλος των παραστάσεων της Διαβολογυναίκας του Κ. Σένχερ, αναστέλλει τη λειτουργία του.
Εκτός από τη γενική οικονομική κρίση, που υφιστάμεθα όλοι μας, οι λόγοι είναι οι ακόλουθοι:
· Η διακοπή της κρατικής επιχορήγησης και το γεγονός ότι ο Υπουργός Πολιτισμού κ. Π. Γερουλάνος δεν ανταποκρίθηκε στο αίτημά μου να συναντηθούμε, αίτημα που έχω διατυπώσει εδώ και πάρα πολλούς μήνες.
· Το ύψος του ενοικίου του Θεάτρου που αγγίζει τα € 9.000 μηνιαίως
· Η μη έγκριση της συμμετοχής του Αμφι-Θεάτρου στο Φεστιβάλ Επιδαύρου 2011, με αιτιολογία το ότι λάβαμε και πέρσι μέρος στο ίδιο Φεστιβάλ. (Η πρότασή μας ήταν η παρουσίαση του Φιλοκτήτη του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία του υπογράφοντος, μουσική Μίκη Θεοδωράκη, μετάφραση Κώστα Γεωργουσόπουλου, σκηνικά-κοστούμια Γιώργου Πάτσα και με τον Γιώργο Κιμούλη στον επώνυμο ρόλο).
Το Αμφι-Θέατρο στα 36 χρόνια λειτουργίας του, 26 από τα οποία ήταν στην έδρα του στην Πλάκα, υπηρέτησε με συνέπεια ένα ρεπερτόριο μεγάλου κρατικού θεάτρου – σύνολο 95 παραγωγές: Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης, Αριστοφάνης, Σαίξπηρ, Λόπε ντε Βέγκα, Μολιέρος, Γκαίτε, Σίλλερ, Μπύχνερ, Ίψεν, Στρίντμπεργκ, Τσέχωφ, Πιραντέλλο, Μπρέχτ, Τεννεσσή Ουίλλιαμς, Μπέκετ, Τερζάκης, Καμπανέλλης, Ζιώγας κ.ά.
Παράλληλα παρουσίασε εντελώς άγνωστα ή πολύ λίγο παιγμένα κείμενα της νεοελληνικής γραμματείας, όπως ο Ερωτόκριτος του Κορνάρου, η Ερωφίλη του Χορτάτση, η Ιφιγένεια εν Ληξουρίω του Κατσαΐτη, το Έπος του Διγενή Ακρίτη, ο Φορτουνάτος του Μ.Α. Φόσκολου, η Ευγένα του Μοντσελέζε και πολλά άλλα.
Κατά τα έτη της λειτουργίας του έλαβε μέρος σε 30 Φεστιβάλ των 5 ηπείρων: Βιέννη, Βερολίνο, Μόσχα, Εδιμβούργο, Λονδίνο, Ζηρίχη, Βρυξέλλες, Πεκίνο, Σίδνεϋ, Μελβούρνη, Ισραήλ, Ντένβερ-Κολοράντο, Ρώμη, Κύπρος, Μαδρίτη, Χιλή, Αργεντινή, Κάιρο, Βουδαπέστη, Βόνη, Δουβλίνο κ.α.
Είναι το μόνο ελληνικό θέατρο που παρουσίασε στο Εξωτερικό όχι μόνο Αρχαία έργα, αλλά και κείμενα του Κρητικού και του Επτανησιακού Θεάτρου κ.ά. Παντού η υποδοχή υπήρξε ενθουσιώδης. Το Αμφι-Θέατρο πρώτο καθιέρωσε και τήρησε με απόλυτη συνέπεια έως και σήμερα την έκδοση Προγραμμάτων με επιστημονική ευθύνη θεατρολόγων, τα οποία συμπεριλαμβάνουν ολόκληρο το κείμενο του κάθε έργου (95 τόμοι).
Παράλληλα, με την ίδρυση της σκηνής «Είσοδος Κινδύνου» (2007), η νέα σκηνοθέτις Κατερίνα Ευαγγελάτου έφερε μια νέα πνοή με νέους συντελεστές και νέους πρωταγωνιστές σε ένα πρωτότυπο ρεπερτόριο, που αγκαλιάστηκε από το θεατρόφιλο Κοινό και δημιούργησε προϋποθέσεις για μετεξέλιξη της παράδοσης του Αμφι-Θεάτρου.
Στις παραστάσεις του Αμφι-Θεάτρου απασχολήθηκαν –κατά διαστήματα- εκατοντάδες ηθοποιοί, καλλιτεχνικοί συντελεστές, τεχνικοί, διοικητικοί κ.ά. Εκτός από την Λήδα Τασοπούλου που υπήρξε συνιδρύτρια του Αμφι-Θεάτρου και πρωταγωνίστριά του, ως ηθοποιοί συνεργάστηκαν μερικοί από τους πολύ σημαντικούς καλλιτέχνες του νεοελληνικού θεάτρου (η σειρά των ονομάτων είναι συμπτωματική): Ε. Χατζηαργύρη, Α. Βαλάκου, Δ. Παπαμιχαήλ, Γ. Φέρτης, Ν. Τσακίρογλου, Δ. Μπεμπεδέλη, Κ. Χέλμη, Λ. Βογιατζής, Γ. Μιχαλακόπουλος, Θ. Καρακατσάνης, Ν. Γαληνέα, Π. Φυσσούν, Ο. Τουρνάκη, Χρ. Πάρλας, Στ. Κυριακίδης, Μ. Σκούντζου, Ν. Χαραλάμπους, Γ. Μοσχίδης, Ηλ. Λογοθέτης, Χρ. Καλαβρούζος, Κ. Καραμπέτη, Δ. Χατούπη, Μ. Χρυσομάλλης, Γ. Τσιτσόπουλος, Δ.Καταλειφός, Σπ. Παπαδόπουλος, Κ. Τσιάνος, Μ. Βούρτση, Δ. Πιατάς, Μ. Μητρούσης, Π. Σκουρολιάκος, Σπ. Μαβίδης, Αλ. Σταυράκης, Χρ. Βαλαβανίδης και από τη νεότερη γενιά : Δ. Λιγνάδης, Κ. Μαρκουλάκης, Στρ. Τζώρτζογλου, Μ. Κεχαγιόγλου, Μ. Μαρμαρινός, Θ. Κουρλαμπάς, Στ. Γουλιώτη, Μ. Ασλάνογλου, Τζ. Παπαδοπούλου, Ε. Ρουμελιώτη, Ν. Παπαγιάννης και πολλοί άλλοι.
Μεταφραστές: Κ.Χ.Μύρης (Κ. Γεωργουσόπουλος), Τ. Ρούσσος, Κ. Ταχτσής, Π. Μάτεσις, Ε. Μπελλιές, Απ. Δοξιάδης κ.ά
Σκηνογράφοι-Ενδυματολόγοι: Γ. Πάτσας, Γ. Στεφανέλλης, Δ. Μυταράς, Γ. Μετζικώφ, Ν. Πετρόπουλος, Λ. Χρυσικοπούλου, Γ. Ζιάκας, Α. Ντούτση, Α. Βέττας, Αντ. Κυριακούλης κ.ά
Συνθέτες: Μ. Θεοδωράκης, Θ. Μικρούτσικος, Στ. Γαζουλέας, Θ. Αντωνίου, Δ. Τερζάκης, Π. Κούκος, Γ. Κουρουπός, Γ. Μαρκόπουλος, Ν. Κυπουργός, Δ. Μαραγκόπουλος, Γ. Αναστασόπουλος, Στ. Γασπαράτος κ.ά
Χορογράφοι: Μ. Χόρς, Ντ. Τσάτσου, Γ Φλερύ, Χ. Μανταφούνης, Α.Παπαδαμάκη κ.ά
Κάποιες τιμητικές διακρίσεις συνεργατών του Αμφι-Θεάτρου:
• Σ. Α. Ευαγγελάτος: Βραβείο «Κάρολος Κουν» του Δήμου Αθηναίων για τη διδασκαλία της Ορέστειας (1988), Βραβείο σκηνοθεσίας της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων για τη Θεοφανώ(1996), Βραβείο «Φώτος Πολίτης» του Θεατρικού Μουσείου για Το Πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα και τον Ίωνα (1997), Αργυρό Μετάλλιο της Ακαδημίας Αθηνών για το σύνολο του έργου του (2001).
• Λ. Τασοπούλου: Έπαθλο «Μαρίκα Κοτοπούλη» για την Αγνή στο Ονειρόδραμα(1994), Βραβείο α΄ γυναικείου ρόλου της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων για τη Θεοφανώ (1996).
• Στ. Γουλιώτη: Βραβείο «Μελίνα Μερκούρη» για την Ερωτευμένη Νεκρή (2007).
• Κ. Ευαγγελάτου: Βραβείο Νέου Δημιουργού από την Ένωση Ελλήνων
Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών για τη Σκηνοθεσία στη Λέσχη Της Αυτοκτονίας(2009).
• Μ. Ασλάνογλου: Βραβείο «Μελίνα Μερκούρη» για την Κάθρην στο Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι (2010).
• Λ. Τασοπούλου: Έπαθλο «Μαρίκα Κοτοπούλη» για την Αγνή στο Ονειρόδραμα(1994), Βραβείο α΄ γυναικείου ρόλου της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων για τη Θεοφανώ (1996).
• Στ. Γουλιώτη: Βραβείο «Μελίνα Μερκούρη» για την Ερωτευμένη Νεκρή (2007).
• Κ. Ευαγγελάτου: Βραβείο Νέου Δημιουργού από την Ένωση Ελλήνων
Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών για τη Σκηνοθεσία στη Λέσχη Της Αυτοκτονίας(2009).
• Μ. Ασλάνογλου: Βραβείο «Μελίνα Μερκούρη» για την Κάθρην στο Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι (2010).
Επιθυμώ να ευχαριστήσω από καρδιάς όλους εκείνους που στάθηκαν αρωγοί με την συναισθηματική συμμετοχή τους στις παραστάσεις μας. Ελπίζω να ξανασυναντηθούμε στο προσεχές μέλλον.
Ευχαριστώ όλους σας
ΣΠΥΡΟΣ Α. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ