4 Οκτωβρίου 2010

Mark Rothko



Ο Μαρκ Ρόθκο (Mark Rothko, 1903-1970) γεννήθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου 1903 σε ένα εβραικό γκέτο της Ρωσίας και εξελίχθηκε σε διανοούμενο καλλιτέχνη της Νέας Υόρκης.

Ας τον προσεγγίσουμε μέσα από τη μονογραφία της φίλης του Done Ashton:

"...Ταξίδευε. Παντρεύτηκε και είχε παιδιά. Αλλά ποτέ δεν αισθανόταν άνετα. Αδιαφορούσε για τα αντικείμενα και ελάχιστη ευχαρίστηση έβρισκε στην τετριμμένη ωραιοποίηση της καθημερινής ζωής... 

Στα διάφορα εργαστήριά του βασίλευε η αυστηρότητα.. Οι πίνακες του επρόκειτο να γίνουν το διαβατήριο του για έναν κόσμο πιο φωτεινό, απαλλαγμένο από τα ουσιαστικά και τα επίθετα μας, που πάντα υστερούν...


Όταν έκανε λόγο για τα πρώτα χρόνια της παιδικής του ηλικίας αναπολούσε την κατάσταση, τη δική του κατάσταση, ενός Εβραίου ανάμεσα στους εχθρικούς Ρώσους...

Διάβαζε αρχαίους Έλληνες και κυρίως Αισχύλο. Η σπουδαιότητα του Αισχύλου στην ψυχολογική του ανέλιξη είναι αναμφισβήτητη..."1



Ο ίδιος έλεγε: "Δεν με απασχολεί η σχέση του χρώματος ή της φόρμας ή οτιδήποτε άλλο. Με ενδιαφέρει μόνο να εκφράσω βασικές ανθρώπινες καταστάσεις - τραγωδία, έκσταση, καταστροφή κ.λπ.-. Και το γεγονός ότι πολλοί άνθρωποι νιώθουν συντριβή και κλαίνε όταν βρίσκονται αντιμέτωποι με τα έργα μου δείχνει ότι μπορώ να τους μεταδώσω συγκινήσεις... Οι άνθρωποι κλαίνε μπροστά στους πίνακες μου, έχουν το ίδιο θρησκευτικό βίωμα που είχα εγώ όταν τους ζωγράφιζα". 2




Στα έργα του Rothko συντελείται η υπέρβαση της υλικότητας των πραγμάτων. Ο Ελύτης τον αποκαλεί "ουρανοποιό, που με τη χρωματική του ύλη εξουδετερώνει την ύλη, αν όχι και την μεταφέρει σ' έναν δικό του αστερισμό της Παρθένου". 3




Μια λεπτή αύρα, ένα μουντό και ταυτόχρονα έντονο φως, που εκπηγάζει από ολόκληρη την επιφάνεια, διαπερνά το αιθέριο τοπίο με τις ανάλαφρες μάζες χρωματιστού αέρα.




Ο Rothko είπε κάποτε: "Συχνά καθώς πέφτει η νύχτα υπάρχει στον αέρα ένα αίσθημα μυστηρίου, απειλής και ματαίωσης - όλα αυτά ταυτόχρονα. Θα ήθελα η ζωγραφική μου να έχει την ποιότητα τέτοιων στιγμών". 4




Αλλού έγραψε, επίσης, ο ίδιος: "Το πιο σημαντικό εργαλείο που αποκτά ο καλλιτέχνης μέσα από την επίμονη άσκηση είναι η πίστη στην ικανότητα του να κάνει θαύματα, όταν αυτά χρειάζονται". 5



Ο Rothko ιχνηλατεί τα αισθήματα που δημιουργούνται όταν παρουσιάζεται απειλή στον αέρα. Πράγματι, η μεταφυσική αγωνία που γεννά ο χώρος είναι αναπότρεπτη στα μεγάλα, μερικές φορές τεράστια, "τραγικά" όπως ο ίδιος τα ονόμασε, έργα του.

Το σύμπαν που έχει στο νου του ο Rothko είναι ασύλληπτο, αλλά καταληπτό με τη βοήθεια της φαντασίας..

Το χρώμα είναι το πιο ζωτικό στοιχείο της ζωγραφικής του. 

Τα κόκκινα, τα μπλε, τα καφέ, τα μαύρα και τα πράσινα του με άπειρες τονικές διαβαθμίσεις, σε φόρμες που υπερνικούν τη βαρύτητα και σχέσεις ισορροπίας ανάμεσα στο βαρύ και το ελαφρύ, το πυκνό και το αραιό, το σκοτεινό και το φωτεινό.., προκαλώντας ανάλογα τρόμο, αγωνία, χαλάρωση.



Όσο πλησίαζε προς το θάνατο ο Rothko, τόσο πιο σκοτεινά γίνονταν τα χρώματα, οι αποχρώσεις τους πιο βαθείς, το φως του πραγματικού κόσμου όλο και πιο αμυδρό, μια συσσώρευση σιωπής που οφείλεται στη μη αναγνώριση μορφών. Οι "άδειοι" πίνακες του μορφοποιούν την εμπειρία του Τίποτα που ο Βουδισμός εξισώνει με την Αλήθεια και του κενού που ο ίδιος ταύτιζε με τον Θεό. Κατέχουν μια σημαντική θέση στα πλαίσια της αμερικανικής πρωτοπορίας και ουσιαστικά προέκυψαν από την αντίδρασή του στην Action Painting.




Ο Mark Rothko θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του αιώνα μας. Οδηγήθηκε στη νεύρωση, το αλκοόλ, τα βαρβιτουρικά και τελικά στην αυτοκτονία στις 25 Φεβρουαρίου 1970, σε ηλικία 66 ετών.

Βιβλιογραφία: 1. D. Ashton, About Rothko, Νέα Υόρκη 1983, σ.3-6,42.
2. E. Lucie-Smith, Lives of the great twentieth century artists, Νέα Υόρκη 1986, σ.276.
3. Ο. Ελύτης, Εν Λευκώ, Αθήνα 1992, σ.277.
4. D. Sylvester, The ugly duckling, στο Abstract Expressionism (Auping).
5. M. Rothko, The Romantics were prompted (1947), αναδημοσιευμένο στο Abstract Expressionism (Shapiro), σ.397.
6. A. Χαραλαμπίδης, Η τέχνη του 20ου αιώνα, Τόμος ΙΙΙ, University studio press, Θεσσ/κη, 1995, 39.

2 Οκτωβρίου 2010

banksy












..μερικά καινούργια graffiti από τον banksy
γεμάτα με κοινωνικό προβληματισμό, όπως πάντα.. 
Καλό σκ,
καλό μήνα..

29 Σεπτεμβρίου 2010

παράθυρο δίχως θέα


Μια οφθαλμαπάτη μπορεί να είναι όλα..
Ίσως ποτέ δε πέρασες από εδώ,
ή ίσως να πέρασες,
μα τα βήματα σου
θα τα σβήσει άμεσα ο καιρός.

Οι άνθρωποι ξεχνούν
το ίδιο και οι τόποι.

Ένας τοίχος με ένα παράθυρο ζωγραφισμένο.

Δεν υπάρχει ανοικτός ορίζοντας,
καθώς κοιτάς το παράθυρο
έχει ένα τοίχο από πίσω του.

Μια οφθαλμαπάτη
μια στιγμιαία ψευδαίσθηση
όπως τόσες άλλες.

Τι προτιμάς;
Την ψευδαίσθηση της προσωρινότητας
ή την αλήθεια και ας πονάει;

Τι επιλέγεις;
Να ζωγραφίζεις παράθυρα για να ξεγελάς τον τοίχο,
να ξεγελάς προσωρινά έστω, την πονεμένη σου καρδιά,
ή να σπάσεις τον τοίχο, όσο και αν θα ραγίσεις;

Ετοιμόρροπες ελπίδες
σε ουρανό μολυβένιο.

Και στην άκρη του ονείρου
μια φιλική ματιά.

Μα υπάρχει; Όντως είναι αληθινά φιλική;
Μήπως είναι μια ψευδαίσθηση και αυτή;

Δε ξέρεις αν αισθάνεται
δε ξέρεις τι καταλαβαίνει.
Σωστά,
"ο καθένας κουβαλάει το δικό του σταυρό".

Να εμπιστευτείς;
Άλλοι με τις πέτρες χτίζουν γέφυρες,
άλλοι σχηματίζουν παράθυρα,
άλλοι μεγάλους τοίχους..

Αγωνία. Φόβος. Αγάπη.

Δυσδιάκριτα μεγέθη. 
Δεν χωράνε αυτά
σε ψευδαισθήσεις.

Σε διακατέχουν.
Θες να φωνάξεις, θες να μοιραστείς,
μα σωπαίνεις.

Θες να προστατεύσεις την καρδιά σου,
στέκεσαι, αγγίζοντας το τοίχο.
Θα το δεις ως παράθυρο
θα το δεις ως πέρασμα,
θα το δεις ως εμπόδιο,
θα προλάβεις να το συντρίψεις;

Αγώνας μη χάσεις την περηφάνια σου,
κανένα να μην κουράσεις.
Κλείνοντας τα αυτιά σε όσα -από επιλογή- διαφέρεις,
δε θες να μοιάσεις.

Ξανά πίσω.
Ξανά στο πριν.
Ξανά εδώ.
Στα βιβλία, στην ακρόπολη, 
στο θέατρο, στην ομορφιά της ψυχής,
στην αιώνια αμετάβλητη αλήθεια,
στην κούραση, δίχως δικαιολογίες,
και ας μη τα αισθανθεί κανείς.

Στρέφεις το βλέμμα ψηλά
κοιτάς τον ουρανό
έτσι και για πάντα
καλώς ή κακώς.

27 Σεπτεμβρίου 2010

Το όνομά μου είναι Rachel Corrie


Η παράσταση "Το όνομά μου είναι Rachel Corrie",
 σε σκηνοθεσία Μάνιας Παπαδημητρίου, 
συνεχίζεται για 2η χρονιά 
και για ένα μόνο μήνα, από 1η έως 30 Οκτωβρίου.

Το όνομά μου είναι Rachel Corrie
ένα έργο βασισμένο στα ημερολόγια και τα emails της Rachel Corrie που επιμελήθηκαν οι Alan Rickman και Katharine Viner.


Μία αληθινή ιστορία. Μία παράσταση που απαγορεύτηκε στη Νέα Υόρκη. 
Ένα θέατρο ντοκουμέντο που «μιλάει» την αλήθεια. 
Η 23χρονη αμερικανοεβραία Rachel Corrie βρήκε το θάρρος να περάσει στην απέναντι όχθη και να δει την αλήθεια της άλλης πλευράς με τα δικά της μάτια… 
Την αλήθεια του παλαιστινιακού λαού που εδώ και 60 χρόνια βρίσκεται σε απόγνωση…Και συνάντησε το θάνατο…Ήταν ηρωίδα; Ήταν τρελή;

Λίγα λόγια για την ιστορία του έργου
Ανέβηκε για πρώτη φορά στο Royal Court Theater του Λονδίνου το 2005, σε σκηνοθεσία του Alan Rickman, όπου και σημείωσε τεράστια επιτυχία, αποσπώντας το βραβείο «London Theatergoers’ Choice Award» για την «Καλύτερη Θεατρική Παράσταση», «Καλύτερη Σκηνοθεσία» και «Καλύτερη Σόλο Ερμηνεία». 
Παίχτηκε έκτοτε σε πολλά θέατρα της Αγγλίας και της Αμερικής, καθώς και σε πολλές άλλες χώρες παγκοσμίως, όπως την Αυστραλία, το Μεξικό ακόμα και το Ισραήλ.  Το έργο τιμήθηκε με πολλά βραβεία και διακρίσεις ανά τον κόσμο, ενώ αξιοσημείωτη παραμένει η ακύρωση - για το φόβο πολιτικών αντιποίνων - προγραμματισμένων παραστάσεων στη Νέα Υόρκη, το Μαϊάμι και το Τορόντο.

Συντελεστές
Μετάφραση: Νάνσυ Τρικκαλίτη
Σκηνοθεσία: Μάνια Παπαδημητρίου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Μάρω Αγρίτη
Σκηνικά: Άρτεμις Θεοδωρίδη
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Επιμέλεια Κίνησης: Πάρης Μαντόπουλος
Video: Αγγέλα Δεσποτίδου
Φωτογραφίες: Θάνος Χόνδρος
Παίζουν: Δήμητρα Σύρου, Μάρω Αγρίτη


Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Τετάρτη - Σάββατο: 21.15
Κυριακή:   19.00
Διάρκεια: 70 λεπτά.


Trailer-My Name is Rachel Corrie


Σχετικά links:
theatroneoukosmou
rachel corrie foundation
to-onoma-mou-einai-rachel-corrie.blogspot.
Related Posts with Thumbnails