15 Μαΐου 2010

Pet shop - Βραβευμένη ταινία μικρού μήκους



Η ζωή είναι ένα θείο δώρο.
Η κοινωνία μας αντιλαμβάνεται και αξιολογεί την ζωή σύμφωνα με τα δικά της κριτήρια και την κοστολογεί αναλόγως.
Δίνει αξία στο φαίνεσθε και όχι στην ουσία..

Σκηνοθεσία, Σενάριο: Μιχαήλ-Γαβριήλ Ζενέλης
Ερμηνευτές: Μελέτης Γεωργιάδης, Θοδωρής Ασημάκης
Φωτογραφία: Γιώργος Καρβέλας
Μοντάζ: Κύρος Παπαβασιλείου
Μουσική: Ρένος Παπασταύρος
Ήχος: Γιάννης Γιαννακόπουλος

Βραβεία:
Καλύτερη ταινία μικρού μήκους στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους,
Καλύτερη ταινία μικρού μήκους στο φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους Πάτρα και ειδικό βραβείο,
Ειδική Μνεία στο Πεσκάρα Ευρωπαϊκό Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους,
Ειδική Μνεία στην Νάουσα Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους,
Silber Metal στο Φεστιβάλ der Nationen,
Silber Metal στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Des Nightkommerziellen Films

Μια καταπληκτική, συγκινητική ταινία..
Ευχαριστώ πολύ την Elva, που μου την έστειλε..

13 Μαΐου 2010

33η Γιορτή Βιβλίου στο Ζάππειο από τις 17 έως και τις 30 Μαΐου 2010


Η φετινή Γιορτή Βιβλίου
θα πραγματοποιηθεί στο Ζάππειο
από τις 17 έως και τις 30 Μαΐου

τα επίσημα εγκαίνια θα γίνουν την Τετάρτη 19 Μαΐου..

Η 33η Γιορτή Βιβλίου, επανέρχεται εκεί από όπου ξεκίνησε πριν από τρεις δεκαετίες, στο Ζάππειο, συνδυάζοντας την ενημέρωση και τον περίπατο μέσα στον όμορφο χώρο του Ζαππείου.

Φέτος για πρώτη φορά, η γιορτή βιβλίου πραγματοποιείται με την Ένωση Ελλήνων Φυσικών, με τη συνεργασία του δήμου Αθηναίων και του Πολιτισμικού Οργανισμού του δήμου Αθηναίων. Οι ραδιοφωνικοί σταθμοί που θα προβάλλουν την έκθεση θα χαρίζουν βιβλία στους ακροατές τους σε όλη τη διάρκεια της γιορτής.

Το βιβλίο έχει ως αποστολή την αφύπνιση των συνειδήσεων και λειτουργεί ως καταφύγιο της ανθρώπινης σκέψης.

Η φετινή Γιορτή Βιβλίου θα πραγματοποιηθεί από 17 έως και 30 Μαΐου και τα επίσημα εγκαίνια θα γίνουν την Τετάρτη 19 Μαΐου.



Η έκθεση θα λειτουργεί τις ώρες:
Δευτέρα - Πέμπτη: 6 μ.μ. - 10.30 μ.μ.

Παρασκευή - Σάββατο: 6 μ.μ. - 11 μ.μ.

Κυριακή: 11.00 π.μ. - 10.30 μ.μ.




"Οι άνθρωποι σταματάνε να σκέφτονται,
όταν σταματάνε να διαβάζουν".

(D. Diderot)

12 Μαΐου 2010

Μάης ’68 - Συνθήματα


«Νέος θα πει να είσαι αυθόρμητος, να μένεις κοντά στις πηγές της ζωής, να μπορείς να ορθώνεσαι και να τραντάζεις τις αλυσίδες ενός φθαρμένου πολιτισμού, να τολμάς αυτό που οι άλλοι δεν έχουν το κουράγιο να επιχειρήσουν».

Ο ορισμός αυτός της νεότητας από τον Τόμας Μαν βρήκε την πιστότερη επιβεβαίωσή του στο κίνημα του Μάη του 1968 στη Γαλλία. Ένα κίνημα αυθόρμητο, δυναμικό, ιδεαλιστικό, ρομαντικό, παράδοξο, ετερόκλητο, πολύχρωμο, όπως κάθε κίνημα, και αρκετά ακραίο σε κάποιους χρωματισμούς του. Ένα κίνημα που στο πέρασμα των 40 χρόνων έγινε μύθος με πολλές ερμηνείες, συχνά αντιφατικές λόγω κάποιων αποχρωματισμών ή επιχρωματισμών του.

Ο Μάης του ’68 δεν ήταν μόνο συγκρούσεις αστυνομικών και φοιτητών-εργατών, οδοφράγματα, κοκτέιλ Μολότωφ, δακρυγόνα, καταλήψεις, διαδηλώσεις συμπαράστασης (800.000 διαδηλωτές στο πλευρό των φοιτητών στην αντιγκωλική διαδήλωση της 13ης Μάη), απεργίες (10 εκατομμύρια εργάτες στις απεργίες της 20ης Μάη σ’ όλη τη χώρα), συλλήψεις, αιματοχυσίες (2000 τραυματίες και πέντε νεκροί φοιτητές)…Ήταν παράλληλα και λόγος, λόγος ιδιαίτερα συνθηματικός.

Τα συνθήματα που άνθισαν το γαλλικό Μάη γεμίζοντας τους τοίχους και την ατμόσφαιρα του Παρισιού ήταν ευρηματικά, χιουμοριστικά, ειρωνικά, κρουστικά, ποιητικά, στοχαστικά, αποφθεγματικά, ακόμη και “ακρωτηριασμένα” λόγω της συντομογραφίας. Όλα όμως κινούνταν στην ίδια καταγγελτική γραμμή κατά του κατεστημένου, της αυταρχικής εξουσίας κάθε μορφής, του καταναλωτισμού, των διακρίσεων φύλων και φυλών, της αυθεντίας, της μελλοντολογίας, της εκμετάλλευσης, της ανεργίας, του πουριτανισμού, της κοινωνικής υποκρισίας, της αφύσικης ζωής, της αλλοτρίωσης, του απάνθρωπου σωφρονιστικού συστήματος, της ανούσιας εκπαίδευσης, αλλά και κατά του πολέμου στο Βιετνάμ ή της πείνας του Τρίτου Κόσμου.

Σε κείνη την εκρηκτική ατμόσφαιρα, η συνθηματολογία λειτούργησε πιο σαγηνευτικά από την όποια επιχειρηματολογία και πιο εμπρηστικά από τις βόμβες Μολότωφ. Η “αληταρία”, όπως αποκαλούσε ο στρατηγός Ντε Γκωλ τους…εραστές του ονείρου, έδειξαν μεγάλη έμπνευση και μαεστρία στην επίκληση στο συναίσθημα και στη λογική του δέκτη.

Τα κυριότερα από τα συνθήματα αυτά εξακολουθούν να επιβιώνουν ακόμα και σήμερα στη συλλογική μνήμη, στους τοίχους ή τις εκθέσεις των μαθητών και να διατηρούν την ακτινοβολία τους. Έστω κι αν ο αντίπαλος θριάμβευσε εκλογικά στη Γαλλία τον επόμενο μήνα με το σύνθημα: «Μεταρρυθμίσεις, ναι. Χάος, όχι». Έστω κι αν κάποιοι από τους εκφραστές τους, βιώνοντας την αποτυχία της ουτοπίας, μεταστράφηκαν και ενσωματώθηκαν στο ίδιο το σύστημα που πολέμησαν, όπως συμβαίνει σε όλα τα κινήματα. Έστω κι αν αποδείχτηκε στο σκληρό παρισινό πεδίο ότι δεν αρκεί το όνειρο. Ίσως, γιατί τα συνθήματα αυτονομήθηκαν και ταξιδεύουν στο χρόνο σαν… “αληταρία”.

Αλλά και αν ακόμα ξεθωριάσουν τα συνθήματα, ως θύματα αυτής της αυτονόμησης ή της κακέκτυπης απομίμησης της δράσης που τα γέννησε, ο «Μάης του ’68» δεν πρόκειται να ξεθωριάσει ως εμβληματική έκφραση της σύγκρουσης των γενεών, του νέου με το παλιό, του προοδευτικού με το συντηρητικό, του ονείρου με την πραγματικότητα. Ως τροφοδότης του “αντίπαλου δέους”…

Είναι φυσικό, λοιπόν, ο απόηχος του γαλλικού Μάη να σαρκάζεται τον κάθε Σαρκοζί, που βιάζεται «να τελειώνουμε με το Μάη». Γιατί η φύση των νέων δεν έχει τελειωμό. Και όπως κάθε φύση, δεν νικιέται, αλλά εκδικιέται…

Συνθήματα του Μάη ’68:


« Ακόμη κι αν κόψουν όλα τα λουλούδια η Άνοιξη θα έλθει»
«Αλλάξτε τη ζωή»
«Απολαύστε τη ζωή εδώ και τώρα»
«Ας είμαστε ρεαλιστές, ας ζητούμε το αδύνατο»
«Αν έχουμε ελπίδα, τη χρωστάμε σ’ αυτούς που δεν έχουν καμία»
«Απαγορεύεται το απαγορεύειν»
«Απολαύστε χωρίς φρένο»
«Αυτοί που δουλεύουν πλήττουν, όταν δεν δουλεύουν. Αυτοί που δεν δουλεύουν, δεν πλήττουν ποτέ»
«Αφήστε το φόβο του κόκκινου στα κερασφόρα ζώα»
«Άντρες, το σιδέρωμα είναι μια καλή άσκηση»

«Βιάστε την alma mater σας»

«Γράψτε παντού! Πριν γράψετε, μάθετε να σκέφτεστε»
«Γονείς , μην κάνετε τα παιδιά σας σαν τα μούτρα σας»

«Δέκα χρόνια αρκεί» (για την εξουσία του Ντε Γκωλ)
«Δεν θέλουμε έναν κόσμο όπου η βεβαιότητα ότι δεν θα πεθάνουμε από ασιτία, ανταλλάσσεται με τη βεβαιότητα ότι θα πεθάνουμε από πλήξη»
«Δεν είναι παρά μόνο μια αρχή, ας συνεχίσουμε»
«Δεν θέλουμε να γίνουμε σαν εσάς»
«Δεν υπάρχουν επαναστατικές σκέψεις, μόνο πράξεις»

«Είμαστε όλοι Γερμανοεβραίοι» (: αντίδραση στην αφαίρεση της γαλλικής ιθαγένειας από το Γαλλογερμανό Ντανιέλ Κον – Μπεντίτ, ηγέτη της εξέγερσης των φοιτητών)
«Εργαζόμενοι όλων των χωρών, απολαύστε»
«Είμαστε όλοι ανεπιθύμητοι»
«Έσω νέος και σιώπησε»
«Έχω κάτι να πω, αλλά δεν ξέρω τι»
«Εκατομμυριούχοι όλων των λαών ενωθείτε, ο άνεμος γυρνάει»

«Ζωή χωρίς νεκρούς χρόνους, ηδονή χωρίς εμπόδια»
«Ζωή όχι επιβίωση»
«Ζήστε το παρόν»

«Η φαντασία στην εξουσία»
«Η εξουσία βρίσκεται στην κάννη του τουφεκιού»
«Η ποίηση είναι στους δρόμους»
«Η οικονομία είναι τραυματισμένη, άφησέ τη να ψοφήσει»
«Η μικρή υποχώρηση είναι μεγάλη συνθηκολόγηση»
«Η μπουρζουαζία δεν έχει άλλη ηδονή, παρά να καταστρέφει τις άλλες»
«Η ντροπή είναι αντεπαναστατική»
«Η μόνη αλήθεια είναι επαναστατική, θέλω να ζήσω τώρα»

«Η ομορφιά στους δρόμους» (σε μια από τις ιστορικές αφίσες που έφτιαξαν οι σπουδαστές των καλών τεχνών)
«Η δράση δεν πρέπει να είναι αντίδραση αλλά δημιουργία»
«Η πλήξη είναι αντιεπαναστατική»

«Θέλουμε να ζήσουμε»
«θα σας πεθάνουν οι ανέσεις»
«Θεέ, υποψιάζομαι ότι είστε αριστερός διανοούμενος»

«Καθηγητές, μας γερνάτε»
«Κάτω τα λύκεια στρατώνες»
«Κάτω η κοινωνία του θεάματος και του εμπορίου»
«Κάτω η κοινωνία της κατανάλωσης»
«Κοιτάξτε μπροστά»

«Μετρό, δουλειά, τηλεόραση και νάνι»
«Μην παίρνετε πια το ασανσέρ, πάρτε την εξουσία»
«Μη με απελευθερώνεις, θα φροντίσω ο ίδιος»
«Μιλήστε στους γείτονές σας»

«Να ερωτευτείς ένα ρυθμό ανάπτυξης 5%»
«Να κηρύξετε την πόλη σε κατάσταση διαρκούς ευτυχίας»

«Ξεχάστε ό,τι σας έχουν μάθει. Αρχίστε να ονειρεύεστε»
«Ξεκουμπώστε το μυαλό σας τόσο συχνά όσο και το παντελόνι σας»

«Ο λόγος είναι βόμβα Μολότωφ»
«Ο επαναστάτης είναι ένας ακροβάτης του ονείρου»
«Όσοι εγκαταλείπουν την επανάσταση σκάβουν έναν τάφο»
«Όσο περισσότερο κάνω επανάσταση, τόσο περισσότερο θέλω να κάνω έρωτα»
«Οι νέοι κάνουν έρωτα, οι γέροι αισχρές χειρονομίες»
«Οι προκαταλήψεις είναι οι κολώνες της εξουσίας»
«Οι ανέσεις είναι το όπιο του λαού»
«Όσο περισσότερο καταναλώνεις, τόσο λιγότερο ζεις»

«Όταν η εθνοσυνέλευση μετατρέπεται σε αστικό θέατρο, τότε τα αστικά θέατρα πρέπει να μετατραπούν σε Εθνοσυνελεύσεις»
«Ο εκπαιδευτής πρέπει να εκπαιδευτεί»

«Πάρε τηλέφωνο τη μοναξιά σου ή βγες ξανά στους δρόμους της φωτιάς»
«Πάρτε τις επιθυμίες σας για πραγματικότητα»
«Προσοχή! Οι τοίχοι έχουν αυτιά και τα αυτιά έχουν τοίχους»
«Πρέπει συστηματικά να ερευνούμε το τυχαίο»

«Συμμετέχω, συμμετέχεις, συμμετέχει, συμμετέχουμε, συμμετέχετε…αυτοί κερδίζουν»
«Σύντροφε, ο παλιός κόσμος είναι πίσω»

«Στην επανάσταση υπάρχουν αυτοί που την κάνουν και αυτοί που επωφελούνται»

«Τα ζώα έχουν ψυχή, εσείς όχι» (για τους εκμεταλλευτές)
«Τα θέλουμε όλα αμέσως τώρα»
«Τρέχα σύντροφε, σε καταδιώκει ο παλιός κόσμος»
«Το να σου λείπει η φαντασία είναι να μη φαντάζεσαι την έλλειψή της»
«Το να επιθυμεις είναι καλό, το να πραγματοποιείς την επιθυμία σου καλύτερο»

«Φωνάξτε, δημιουργείστε ή ψοφήσετε»

«Χάσου, αντικείμενο»


(Τα συνθήματα παρατέθηκαν αλφαβητικά και χωρίς καμιά διαβάθμιση. Ο αναγνώστης όμως μπορεί να κάνει τις δικές του συμπληρώσεις και τους δικούς του συνδυασμούς, σχηματίζοντας άλλες συνθέσεις, θεματικές ή ποιητικές ακόμη)

To post αυτό είναι αναδημοσίευση απο την: agonigrammi

10 Μαΐου 2010

Τσίλερ στην Εθνική Πινακοθήκη


Έκθεση-αφιέρωμα στον Γερμανό αρχιτέκτονα Ερνέστο Τσίλερ (1837-1923) παρουσιάζεται στην Εθνική Πινακοθήκη μέχρι και τέλη Αυγούστου.

Ο Τσίλερ σφράγισε την αρχιτεκτονική της Αθήνας και της Ελλάδας, υπογράφοντας 500 κτίρια.

Απολύθηκε, επειδή κατήγγειλε σκάνδαλα και χρεοκόπησε.
Είναι ο αρχιτέκτονας που έφερε πρώτος στην Ελλάδα τον τεχνητό εξαερισμό και την κεντρική θέρμανση. Εκείνος που αντικατέστησε τα παντζούρια με ρολά στα μαγαζιά της Αθήνας και κόσμησε τα κτίρια του με χυτοσιδηρά κιγκλιδώματα με σχέδια εμπνευσμένα από τη μυθολογία. Ο πρώτος που χρησιμοποίησε σιδηρά υποστυλώματα στην οικοδομή και ο πρώτος ανασκαφέας της Τροίας.

Ο Σάξονας Ερνέστος Τσίλερ, ο αρχιτέκτονας που κατάφερε να αλλάξει το πρόσωπο της Αθήνας και της Ελλάδας, που τις σφράγισε με εντυπωσιακά κτίρια και αναδείχθηκε σε «ποιητή της νεοκλασικής αρχιτεκτονικής».
Η Ακαδημία, το Πανεπιστήμιο και η Βιβλιοθήκη..

Ο δημιουργός ήρθε στην Ελλάδα σε ηλικία 24 ετών για να επιβλέψει την ανέγερση της Ακαδημίας (σε σχέδια του Δανού εργοδότη του Θεόφιλου Χάνσεν), κατάφερε γρήγορα να μπει στα αθηναϊκά σαλόνια, να γίνει ο αγαπημένος αρχιτέκτονας της αστικής τάξης και να συγκρουστεί με τα μεγαλοσυμφέροντα της εποχής.


Θέατρο Αθηνών, 1886

Έκτισε το Δημοτικό Θέατρο Αθηνών (πλ. Κοτζιά, γκρεμίστηκε το 1940), το Βασιλικό [Εθνικό] Θέατρο, το Θέατρο Πατρών, το Θέατρο Ζακύνθου (καταστράφηκε από τους σεισμούς του 1953).

Επέβλεψε στην εκτέλεση των έργων του Χάνσεν, την Ακαδημία, το Ζάππειο, την Εθνική Βιβλιοθήκη, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Έκανε προτάσεις για τον εξωραϊσμό του Λυκαβηττού ως κέντρο αναψυχής των αστών Αθηναίων (μάλιστα η δενδροφύτευσή του οφείλεται στον Τσίλλερ).



Είναι ο αρχιτέκτονας του σημερινού Προεδρικού Μεγάρου, τότε ανάκτορο του διαδόχου Κωνσταντίνου, πολλών ιδιωτικών μεγάρων: «Ιλίου Μέλαθρον» για τον ερασιτέχνη αρχαιολόγο Ερρίκο Σλήμαν, τα Μέγαρα Μελά, Όθωνα Σταθάτου, Δεληγιώργη, Καλλιγά, Ψύχα, Πεσμαζόγλου.

Έκτισε το Γερμανικό καθώς και Αυστριακό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο, βίλες στην Κηφισιά και στον Πειραιά την συνοικία Τσίλλερ στην Καστέλα, τα ξενοδοχεία «Μπάγκειον» και «Αλέξανδρος» στην Ομόνοια, εκκλησίες στο Αίγιο, Βέλο Κορινθίας, Βίλια Αττικής, Άγιο Αθανάσιο Πύργου, Άγιο Λουκά Πατησίων, Αγία Τριάδα οδού Πειραιώς, βίλες στην Κηφισιά και αγορές και σχολεία σε πολλές πόλεις της Ελλάδας.
Ο αριθμός των έργων του ξεπερνά τα 500...

Εθνικό Θέατρο

Η δημιουργική σκέψη του συνδυάζεται με την αισθητική αγωγή της εποχής του βασιλιά Γεωργίου Α΄.

Ο Τσίλλερ ευτύχησε να χτίσει σε έναν τόπο γεμάτο από κλασικές αναμνήσεις, τόσο γοητευτικό για Γερμανούς, και όχι όπως ο δάσκαλος και φίλος του Χάνσεν στην ομίχλη της Βιέννης και της Κοπεγχάγης αλλά στην ηλιόλουστη Αθήνα. Ο Τσίλλερ είναι φανερό ότι προσαρμόστηκε, και ίσως επηρεάστηκε και επηρέασε την ντόπια αρχιτεκτονική, περισσότερο από κάθε άλλον αρχιτέκτονα.


Στην έκθεση, ο θεατής έρχεται αντιμέτωπος και με τα "εγκλήματα" που συντελέστηκαν στην Αθήνα, όταν γκρεμίζονταν τα νεοκλασικά για να γίνουν πολυκατοικίες!

Η Εθνική Πινακοθήκη κατέχει από το 1961 το μεγαλύτερο και σημαντικότερο μέρος του έργου του με ακουαρέλες, μελέτες, κατασκευαστικά σχέδια των πιο γνωστών κτηρίων του, αλλά και προτάσεις για δημόσια και ιδιωτικά κτήρια και επαύλεις της Κηφισιάς, του Πειραιά, έγγραφα, χειρόγραφες μελέτες, προσωπικά τεκμήρια, φωτογραφίες μνημείων της εποχής κ.λπ.

Δυστυχώς οι φωτογραφίες......απαγορεύονταν....
Η μόνη φωτογραφία που μπόρεσα να τραβήξω...ήταν
η παραπάνω.
Πρόκειται για ένα απόσπασμα από σημειώσεις του που μου άρεσε...


Εθνική Πινακοθήκη, Μιχαλακοπούλου 1 και Βασ. Κωνσταντίνου 50, Αθήνα
http://www.nationalgallery.gr/
Γενική είσοδος: 6,50 €
Μειωμένο εισιτήριο: 3,00 €
Ωράριο: Δευτέρα-Σάββατο: 09:00 - 15:00
Κυριακή: 10:00 - 14:00, Τρίτη: κλειστά
Related Posts with Thumbnails