17 Ιουνίου 2009

..η Ακρόπολη, Εγκαίνια Νέου Μουσείου Ακρόπολης..


Photo by Roadartist
5.200 χρόνια η καρδιά της Ιστορίας χτυπά συνεχώς στην Ακρόπολη. Είναι γραμμένη σε εκατοντάδες όστρακα της νεολιθικής εποχής, σε προϊστορικά αγγεία, σε λείψανα κατοικιών, σε τάφους και σε οποιοδήποτε εύρημα που υποδηλώνει την αδιάπτωτη συνέχεια της ζωής μέχρι σήμερα..

Τι ακριβώς είναι όμως η Ακρόπολη;

Ένας αρχιτεκτονικός γρίφος, ένας Ιερός Βράχος που αποτελεί μέρος της Ιστορίας της Αθήνας από τη Νεολιθική Εποχή, το σύμβολο ενός πολιτεύματος που δόξασε το όραμα ενός ανδρός και τη συναίνεση των πολλών.

Η Ακρόπολη έδωσε στην ανθρωπότητα το μέτρο του κλασικού, που ενσωματώνει αρμονικά τον ρυθμό και τη συμμετρία, τη δύναμη και την ομορφιά, τη φύση και την τέχνη.

Είναι ένα μνημείο που προκάλεσε τον σεβασμό και τον θαυμασμό σε ξένους κατακτητές και το οποίο δεινοπάθησε στη διάρκεια των πολεμικών αντεκδικήσεων τους. Είναι η απόδειξη ότι το κάλλος, η αρμονία και η δημοκρατία μπορούν τελικά να επικρατήσουν στον κόσμο.

Σε λίγες μέρες, στις 20 Ιουνίου το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, ανοίγει τις πόρτες του για να μας αποκαλύψει το τι και το πώς του «Χρυσού Αιώνα»..

Αξίζει να αναφερθούμε σήμερα σε κάποια σημαντικά σημεία της ιστορίας της και φυσικά στα εγκαίνια του Νέου Μουσείου, στο όραμα της αξέχαστης Μελίνας Μερκούρη.

Πάμε για ένα διαδικτυακό ταξίδι στο ιστορικό παρελθόν..

Παρθενώνας..

Παγκόσμιο μνημείο Δημοκρατίας και καλλιτεχνικής τελειότητας




Από τα πλέον αναγνωρίσιμα μνημεία σε όλο τον κόσμο, ο Παρθενώνας και η Ακρόπολη ακτινοβολούν πέρα από τα εθνικά σύνορα. Έχει ειπωθεί ότι στον Παρθενώνα η τέχνη εξανθρώπισε τον θεό και θεοποίησε τον άνθρωπο.

Ναός τριών διαφορετικών θρησκειών. Ναός της Αθηνάς Παρθένου για χίλια χρόνια, εκκλησία της Παρθένου Μαρίας για άλλα χίλια χρόνια και τζαμί για περίπου δύο αιώνες..
Σήμερα πολιτιστικό και καλλιτεχνικό προσκύνημα, προκαλούσε πάντοτε δέος..

Πίνακας Άγγελος Γιαλλινάς (1857-1939)
Στην εποχή της τουρκοκρατίας η Ακρόπολη έγινε η «Ατίνα Καλεσί», το φρούριο δηλαδή της Αθήνας. Και ο Παρθενώνας, από βυζαντινή και καθολική εκκλησία, μετατράπηκε σε τζαμί. Το ξημέρωμα της 21ης Σεπτεμβρίου 1687 οι Τούρκοι του Κάστρου είδαν τον Πειραιά να γεμίζει από τα πλοία του Βενετού στρατάρχη Φραγκίσκο Μοροζίνι. Ήταν η εποχή του τρίτου Βενετοτουρκικού Πολέμου και τα μισθοφορικά στρατεύματα του Μοροζίνι κατευθύνονταν προς την Αθήνα για να επιτεθούν στους 800 ένοπλους Τούρκους που κλείστηκαν στο κάστρο της Ακρόπολης μαζί με 2.500 γυναικόπαιδα και ομήρους Αθηναίους. Ο Μοροζίνι τοποθέτησε τα κανόνια του στη συνοικία του Ραγκαβά- μεταξύ Πλάκας και Αέρηδων.

Από εκεί, το βράδυ της 26ης Σεπτεμβρίου εκσφενδονίστηκε το βλήμα που εισχώρησε από μία τρύπα της στέγης και ανατίναξε τον Παρθενώνα. Μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα σωριάστηκε η στέγη κι ένα πολύ μεγάλο τμήμα των μακρών τοίχων του σηκού κατέπεσε σε ερείπια. Ο Μοροζίνι παρέμεινε λιγότερο από έξι μήνες, καθώς δεν τον συνέφερε να διατηρεί τον μισθοφορικό στρατό.

Προτού αναχωρήσει για τη Χαλκίδα σκέφτηκε να ανατινάξει όλη την Ακρόπολη για να αχρηστεύσει το φρούριο. Το κόστος όμως σε εκρηκτικά τον απέτρεψε τελικά. Σκέφτηκε τότε να στείλει ένα ενθύμιο στη Βενετία. Ανέβασε τεχνίτες με σκάλες για να αποσπάσουν το κεντρικό άγαλμα του Ποσειδώνα και το άρμα της Νίκης από το δυτικό αέτωμα, τα γλυπτά όμως έπεσαν κι έγιναν κομμάτια. Έτσι διακόπηκε η πρώτη επιχείρηση λεηλασίας του Παρθενώνα.

Ανθρωπόμορφοι Κίονες


Οι Καρυάτιδες του Ερεχθείου κράτησαν τη θέση τους επί 2.400 χρόνια. Ο λόγος που αφήνουν μια ανεξίτηλη εντύπωση βρίσκεται στο ίδιο το σώμα, στον συνδυασμό στάσης και κίνησης, στην εναλλαγή κρυφού και φανερού, γυμνού και ντυμένου.


Photo by Roadartist

Οι «Κόρες» των Αθηνών ονομάσθηκαν Καρυάτιδες πολύ αργότερα στη ρωμαϊκή εποχή από τον Βιτρούβιο, από τις Καρυάτιδες Παρθένες της Λακωνίας που τελούσαν χορούς με κάνιστρα στο κεφάλι σε ένα ιερό της Αρτέμιδος Καρυάτιδας. Ο 20ός αιώνας τις γέρασε απότομα. Στη θέση τους στέκουν πιστά αντίγραφα. Στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης θα εκτίθενται χωρίς τη γυάλινη θήκη μετά τον καθαρισμό τους με λέιζερ-μαζί με την αποκαταστημένη αυθεντική μορφή της έκτης χαμένης Καρυάτιδας, η οποία βρισκόταν στις αποθήκες του παλιού μουσείου.

Photo by Roadartist



Οι «πρωτιές» του Νέου Μουσείου

Η έκθεση των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης έχει μία παγκόσμια πρωτιά: για πρώτη φορά παρουσιάζεται το σύνολο του γλυπτού διακόσμου.

Η έκθεση αποτελεί την πληρέστερη έως σήμερα παρουσίαση των γλυπτών, αν λάβουμε υπόψη ότι μαζί με τα πρωτότυπα έργα θα εκτεθούν και εκμαγεία όλων εκείνων των γλυπτών που βρίσκονται εκτός Ελλάδας. Μέχρι τώρα το Βρετανικό Μουσείο θεωρούνταν ότι κατείχε το μεγαλύτερο ποσοστό των σωζόμενων γλυπτών του Παρθενώνα- πάνω από το 50%. Στην αίθουσα του Παρθενώνα στο Νέο Μουσείο συγκεντρώνονται σχεδόν το 55% των γλυπτών.

Θα εκτεθεί ολόκληρη η δυτική ζωφόρος, μήκους 21 μ., δεκατέσσερις δυτικές μετόπες και κάποιες από τις ανατολικές, έργα που κατέβηκαν πρόσφατα από το μνημείο.

Ιστορία έξι χιλιετιών
Λεηλασία Έλγιν
Το χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου, έργο του Φειδία στον ναό του Παρθενώνα, έφερε 1.150 κιλά σε χρυσό, που μπορούσε να αφαιρεθεί και να επανατοποθετηθεί.

Ο Παρθενώνας κόστισε όσο 200 πολεμικά πλοία μέσου μεγέθους.

Κάθε κίονας του ζυγίζει 75 τόνους και απαιτούσε 19.000 εργατοώρες. Όσες χρειάζονται σήμερα για την ανέγερση μιας μεσαίου μεγέθους πολυκατοικίας.

232 επιγραφές χαραγμένες στα μάρμαρα του Παρθενώνα αποτελούν ένα «λίθινο χρονικό» για τη βυζαντινή Ιστορία της Αθήνας.

Τα μνημεία της Ακρόπολης διασώθηκαν από φωτιές, από σεισμούς, από ξένους κατακτητές.. Δυστυχώς όμως δεν κατάφεραν να σωθούν από τον βανδαλισμό και την ιεροσυλία του Έλγιν.
Ο Έλγιν απέσπασε αγάλματα από τα βάθρα τους και τα τοποθέτησε σε κιβώτια. Όσα από τα αγάλματα ήταν μεγάλα τα τεμάχισε, έκοψε κεφάλια, πόδια, χέρια. Έσπασε κίονες σε κομμάτια, απέσπασε ολόκληρα τμήματα των ναών και αφαίρεσε δεκάδες μεμονωμένα κομμάτια. Έκλεψε το μεγαλύτερο τμήμα της γλυπτής διακόσμησης των μνημείων, απομάκρυνε ολόκληρους κίονες από τις βάσεις τους, εκατοντάδες αντικείμενα, τμήματα μνημείων, έχοντας την πλήρη κάλυψη της βρετανικής κυβέρνησης.

Photo by Roadartist

Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, ένα από τα πιο "πλούσια" και σύγχρονα μουσεία του κόσμου, ανοίγει επιτέλους τις πύλες του..

Πλέον προσφέρει την μεγαλύτερη ασφάλεια για τους αρχαίους θησαυρούς της Αθήνας και αποτελεί τη καλύτερη βάση για τα κλεμμένα Γλυπτά..

Στο Νέο Μουσείο θα αναδειχτούν περισσότερες από 4.000 αρχαιότητες από τη Νεολιθική Εποχή έως και τον Μεσαίωνα.
Μέχρι το τέλος του 2009, το κοινό θα μπορεί να επισκέπτεται το Νέο Μουσείο με εισιτήριο μόλις ένα ευρώ.

Θα είναι ανοικτό καθημερινά από τις 8 π.μ. ως τις 8 μ.μ. εκτός από τις Δευτέρες.

Site του Μουσείου: the acropolis museum

Παλαιότερα σχετικά posts :
Χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία: Συλλεκτική έκδοση «Ακρόπολη. Από τα μνημεία στο Μουσείο», Τα Νέα.

15 Ιουνίου 2009

Μάνος Χατζιδάκις

(23 Οκτωβρίου 1925 – 15 Ιουνίου 1994)


Σαν σήμερα, 15 Ιουνίου του 1994, πέθανε ο Μάνος Χατζιδάκις.

Στον Μάνο έχω ιδιαίτερη αδυναμία. Όχι μόνο για την εκπληκτική μουσική που μας άφησε.. Αλλά και για τη στάση ζωής, τις ιδέες και τα λόγια του..

Ήδη στο blog έχουνε γίνει δύο σχετικά αφιερώματα στον Μάνο, και για όσο υπάρχει αυτό ακόμα, δεν πρόκειται να σταματήσουν να γίνονται..

Όσοι δεν τα είχατε τότε δει, σήμερα επέτειο του θανάτου του, πιστεύω πως πραγματικά αξίζουν το χρόνο σας..

Στο πρώτο αφιέρωμα, είχε παρουσιαστεί το «Βιογραφικό σημείωμα» του Μάνου σε πρώτο πρόσωπο έτσι όπως το είχε γράψει ο ίδιος..


Στο δεύτερο, παρουσιάστηκε ένα αφιέρωμα για τον Μάνο από την εκπομπή «Μηχανή του χρόνου»..

Για την σημερινή ημέρα, επέλεξα ένα βίντεο, με κάποια εξαιρετικά λόγια του Μάνου Χατζιδάκι, έτσι όπως ακούγονται στο τραγούδι ‘Ιντερλούδιο ΙΙ’ από το album Transformations” με διασκευές του Κωνσταντίνου Βήτα, σε τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι..

Δυστυχώς ακόμη και σήμερα, ελάχιστοι μπορούν να κατανοήσουν όσα εκείνος συχνά έλεγε..




"Και πρώτα απ'όλα τι εννοούμε λέγοντας παιδεία;
Την πληροφορία, την τεχνική,
το δίπλωμα εξειδίκευσης που
εξασφαλίζει γάμο, αυτοκίνητο κι ακίνητο,
με πληρωμή την πλήρη υποταγή του εξασφαλισθέντος
ή
την πνευματική και ψυχική διάπλαση
ενός ελεύθερου ανθρώπου,
με τεχνική αναθεώρησης κι ονειρικής δομής,
με αγωνία απελευθέρωσης και
με διαθέσεις μιας
ιπτάμενης φυγής προς τ'άστρα;"

14 Ιουνίου 2009

..ημέρα της μουσικής..


Η 21η Ιουνίου είναι η Παγκόσμια Ημέρα της Μουσικής και γιορτάζεται σε όλη την Ευρώπη μέσω του πολιτιστικού δικτύου "Ευρωπαϊκή Γιορτή της Μουσικής" με συναυλίες ΔΩΡΕΑΝ για το κοινό στους μεγαλύτερους Δήμους της. Και φέτος η Ελλάδα συμμετέχει στη μεγαλύτερη μουσική γιορτή παρουσιάζοντας συναυλίες και μουσικές εκδηλώσεις σε διάφορους Δήμους.

Περίπου 100 σημεία σε όλη την Ελλάδα. Περισσότερα από 450 σχήματα. Πάνω από 1.500 καλλιτέχνες. Επί τρεις ημέρες η Ελλάδα συντονίζεται με την υπόλοιπη Ευρώπη και γιορτάζει την Ευρωπαϊκή Γιορτή της Μουσικής.

Από τις 21 έως τις 23 Ιουνίου θα διαρκέσει η γιορτή στην Αθήνα, από 19 έως 21 του μηνός στις υπόλοιπες 23 ελληνικές πόλεις που συμμετέχουν. Ροκ, ποπ, τζαζ, έθνικ, ελέκτρο, χιπ χοπ, ρέγκε, φανκ, έντεχνο και συμφωνική μουσική. Κι όπως πάντα, όλα θα προσφέρονται με ελεύθερη είσοδο. Τα δέκα χρόνια του συμπληρώνει φέτος ο θεσμός και το γιορτάζει αναλόγως.

Η πλατεία Κοτζιά, το Σύνταγμα, η Τεχνόπολη, η Κουμουνδούρου, η Οδός Πανός στην Πλάκα, η Ρήγα Παλαμίδου στου Ψυρρή, η Πειραιώς, το Θησείο, ο Εθνικός Κήπος, η Πλατεία Ασωμάτων είναι μόνο μερικά από τα σημεία συνάντησης για το τριήμερο στην Αθήνα.

Αναλυτικό Πρόγραμμα Για Όλες Τις Πόλεις Της Ελλάδας : εδώ

12 Ιουνίου 2009

Emotion Pictures 2009, 3ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ & Αναπηρία

Ζούμε σε μια πόλη βάρβαρη, ρατσιστική, απαράδεκτη προς τους ανθρώπους με αναπηρία. Tο 3ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ και Αναπηρίας έρχεται να αναδείξει την ισοτιμία αυτών των ανθρώπων, αληθινών νικητών της ζωής, οι οποίοι εν προκειμένω παράγουν αξιοθαύμαστη τέχνη..

Το
Emotion Pictures λοιπόν για τρίτη χρονιά παρουσιάζει ένα πλούσιο και εξαιρετικά ενδιαφέρον πρόγραμμα με 30 ταινίες από όλο τον κόσμο. Ο βασικός θεματικός άξονας της φετινής χρονιάς είναι κατεξοχήν πολιτικός, το αντιπολεμικό κίνημα σε συνάρτηση με την αναπηρία, που συνδέεται άμεσα με την προάσπιση πανανθρώπινων αξιών, όπως η ειρήνη, η αξιοπρέπεια και η ελευθερία.

Από τις 19 έως τις 22 Ιουνίου, θα προβληθούν περισσότερα από 30 ντοκιμαντέρ από τις πιο μακρινές γωνιές του πλανήτη, θα φιλοξενηθούν δημιουργοί και σημαντικές προσωπικότητες και θα δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για έναν διάλογο ανοιχτό στη διαφορετικότητα, που φέρνει τους ανθρώπους πιο κοντά..

Περισσότερες από 200 συμμετοχές έφτασαν στα γραφεία του Φεστιβάλ, από 20 τουλάχιστον χώρες, συμπεριλαμβανομένης βέβαια της Ελλάδας, από τις οποίες, με γνώμονα πάντα την καλλιτεχνική ποιότητα, επιλέχθηκαν οι 30 που θα προβληθούν και θα διαγωνιστούν. Για να παρουσιάσουν τις ταινίες και να συνομιλήσουν με το κοινό, θα παραβρεθούν στο φεστιβάλ οι δημιουργοί των ταινιών και σημαντικές διεθνείς προσωπικότητες.


Διάρκεια

19/06/2009 - 22/06/2009

Χώρος

Αθήνα

Μουσείο Μπενάκη

Πειραιώς 138 και Ανδρονίκου, τηλ.210 3453111

Κτίριο Οδού Πειραιώς

Είσοδος ελεύθερη

Περισσότερες πληροφορίες : Ameamedia

Emotion Pictures 2008

Related Posts with Thumbnails