10 Νοεμβρίου 2011

Εγκώμιο στη μάθηση


Μάθαινε και τ’ απλούστερα! 
Γι’ αυτούς
που ο καιρός τους ήρθε,
Ποτέ δεν είναι πολύ αργά!
Μάθαινε το αβγ, δε σε φτάνει, μα συ
να το μαθαίνεις! Μη σου κακοφανεί!

Ξεκίνα! Πρέπει όλα να τα ξέρεις!
Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία.

Μάθαινε άνθρωπε στο άσυλο!
Μάθαινε άνθρωπε στη φυλακή!
Μάθαινε γυναίκα στην κουζίνα! 
Μάθαινε εξηντάχρονε!

Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία.

Ψάξε για σχολείο άστεγε!
Προμηθέψου γνώση παγωμένε!
Πεινασμένε, άρπαξε το βιβλίο: είν’ ένα όπλο.
Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία.

Μην ντρέπεσαι να ρωτήσεις Σύντροφε!
Μην αφεθείς να πείθεσαι.
Μάθε να βλέπεις συ ο ίδιος!
Ό,τι δεν ξέρεις ο ίδιος
καθόλου δεν το ξέρεις.

Έλεγξε το λογαριασμό
Εσύ θα τον πληρώσεις.
Ψάξε με τα δάχτυλα το κάθε σημάδι
Ρώτα: πως βρέθηκε αυτό εδώ;
Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία

7 Νοεμβρίου 2011

πλούσια








Οι παραπάνω φωτογραφίες είναι από το Amelie Cafe, το οποίο συνάντησα τυχαία 
καθώς περπατούσα το βράδυ του Σαββάτου στην Πάτρα. Ονειρεμένα Εξαιρετικό!


Υπήρξα αυστηρή και άδικη προς τον εαυτό μου. Άφησα όλη αυτή την αθλιότητα, την ηλιθιότητα και την χυδαιότητα των τελευταίων ετών να εισβάλλουν ορμητικά μέσα μου, επέτρεψα σε αυτόν τον αναδυόμενο εφιάλτη να καθορίσει σημαντικά τη ζωή μου. Όταν η ήττα ολοκληρώνεται δίχως τη συμμετοχή σου, όταν ξεσπά με αλυσιδωτές επιδράσεις στις ζωές όλων, είναι δύσκολο να διαφοροποιηθείς. 

Αυτό το σαββατοκύριακο άφησα στην άκρη όλα τα τραγελαφικά που συμβαίνουν στη χώρα μου. Έκλεισα τα μάτια και επέστρεψα κάποια χρόνια πριν. Στην απόφαση. Στη χαρά. Στο δόσιμο. Στο φόβο. "Θα τα καταφέρω;" "Θα μπορέσω να ανταποκριθώ;" "Αξίζει;" Δεκάδες ερωτήσεις και εμπόδια... Έπειτα στάθηκα στην προετοιμασία, στις θυσίες, στις στερήσεις, στα ξενύχτια, στο σβήσιμο-γράψιμο, στο γράψιμο-σβήσιμο, στην αγωνία, στις δοκιμασίες, στη χαρά της επιβράβευσης, στην ικανοποίηση της επιτυχίας, στην αντοχή των δικών μου ανθρώπων, στη στιγμή του ανοίγματος σε ένα μεγάλο πέλαγο που προμήνυε πολλαπλό κόπο. Ένας ολόκληρος μαγικός κόσμος σταδιακά φανερώθηκε, υπήρχε εκεί μα δεν τον έβλεπα, δεν είχα τη δυνατότητα να πλησιάσω. Είχα τις αισθήσεις, μα έλειπε η γνώση της προσέγγισης του. Αν όμως έχεις τη θέληση και τη ψυχή, τότε έρχεται η στιγμή που ο δρόμος ξεκινά να χαράσσεται, έπειτα αντιλαμβάνεσαι έναν απίστευτο πλούτο, έναν αστείρευτο θησαυρό να χαρίζεται, στη μύηση μιας πορείας αρκετά ιδιόμορφης.  Σκέψεις για όσους τα παράτησαν κάποια στιγμή κουρασμένοι, σε όσους δεν μπόρεσαν να ολοκληρώσουν το ταξίδι. Και σε μια ψυχή που έφυγε, πόσο θα ήθελες να ήταν εκεί να της έσφιγγες δυνατά το χέρι.  Ίσως να σε είδε, ίσως διπλά να χάρηκε.

Όταν η ήττα της κοινωνίας έρχεται να σε συναντήσει, όταν ολόκληρος ο κόσμος που κληρονομείς είναι πιο βρώμικος από ποτέ, γιατί έχει χάσει τα πιο θεμελιώδη συστατικά του, τότε είναι επόμενο να ξεχάσεις όλα τα παραπάνω, να παραβλέψεις τις βαθύτερες αλήθειες σου και να αφεθείς σε αργό θάνατο.  Τότε είναι που δεν πρέπει να πιστέψεις πως σου αξίζει αυτό το αύριο, να μην αφεθείς στη σάπια ελπίδα τους, να μην εμπλακείς στο στημένο παιχνίδι τους, να ανοίξεις την καρδιά σου μονάχα όπου αληθινά θα εισακουστείς, να αγγίξεις το χέρι των κοντινών φίλων, να μεταδώσεις το τρόπο σκέψης σου, να γυρίσεις την πλάτη σε όσους στερούν όσα σου ανήκουν, σε όσους αμφισβητούν και καιροσκοπούν, να αφεθείς σε όσους έχουν επίγνωση της αξίας σου, σε όσους χαίρονται όταν σε βλέπουν αληθινά ευτυχισμένη.

Κοιτάζοντας τους αγαπημένους, διαβάζεις καλύτερα τον εαυτό σου. Σε μια χώρα που μεθοδικά καταρρέει, συμπαρασύροντας ζωές, σ' έναν κόσμο που συνθλίβεται, είναι ευλογία να κοιτάς δίπλα σου και να βλέπεις ανθρώπους να χαμογελούν παρ' όλες τις δυσκολίες, να είναι εκεί και να δίνουν χαρά από το χαμόγελο τους, να βλέπεις μάτια βουρκωμένα και περήφανα. Υπό αυτήν την έννοια, αισθάνομαι πλούσια. Τις προηγούμενες μέρες ένιωσα γεμάτη και πολύ πλούσια, σε μια χώρα πτωχευμένη.  

4 Νοεμβρίου 2011

λέξεις του Ιάκωβου Καμπανέλλη

Επιστρέφω συχνά στο λόγο του Ιάκωβου Καμπανέλλη, σκέφτηκα να μοιραστούμε εδώ μια συνέντευξη του, καθώς αισθάνομαι ως ένα απίστευτο βάλσαμο πάντα τις λέξεις του


Το τελευταίο μάθημα ζωής από τον Ιάκωβο Καμπανέλλη

Μια συνέντευξή του που δημοσιεύτηκε στο ΒΗΜΑ τον Ιούλιο του 2008.

Eχουν συμβεί μερικά γεγονότα στη ζωή μου όπου αυτό που ήταν δυστυχία έγινε τύχη χρυσή. Πιστεύω πάρα πολύ στην τύχη. Είναι φοβερό πράγμα, «διαβολεμένο». Ο καημός μου που δεν μπόρεσα να πάω στο πανεπιστήμιο, γιατί έπρεπε να δουλεύω από πολύ μικρός και κατάφερα να τελειώσω μονάχα μια νυχτερινή τεχνική σχολή, μου έσωσε αργότερα τη ζωή. Γιατί, όταν βρέθηκα στο στρατόπεδο συγκεντρώσεως του Μαουτχάουζεν, αντί να με στείλουν σε κάποιο εξωτερικό συνεργείο, όπου οι συνθήκες ήταν φριχτές, βλέποντας ότι ήμουν τεχνικός σχεδιαστής με έβαλαν να αντιγράφω τα στοιχεία των κρατουμένων σε καρτέλες. Μήνες αργότερα, όταν εργαζόμουν στο τεχνικό τους γραφείο, ο επικεφαλής SS που μας φρουρούσε κατηγόρησε εμένα και κάποιους άλλους για συνεργασία σε κατασκοπεία. Μας πήγαινε για εκτέλεση, αλλά, καθώς επιστρέφαμε στο στρατόπεδο από ένα εργοτάξιο, μια μοτοσικλέτα που ερχόταν από την αντίθετη κατεύθυνση τον σκότωσε και έτσι γλιτώσαμε.
Xαρακτηριστικό της γενιάς μου είναι ότι μας κυοφορούσε η εποχή. Δύσκολα χρόνια, με φόβο αλλά και ελπίδες για να αγωνιστούμε και να νικήσουμε τις δυσκολίες με το πάθος και το μυαλό μας. Θέλαμε να μιλήσουμε, να έχουμε έναν «λόγο». Γι’ αυτό γράψαμε. Και αυτή είναι η αιτία που υπήρξαμε μια δημιουργική γενιά.

Όταν μου έρχονται η διάθεση και η ανάγκη καταπιεστικά, αφήνω τα πάντα και πηγαίνω να γράψω. Από εκείνη τη στιγμή, δύσκολα θα «εγκαταλείψω» τους χαρακτήρες μου για να κάνω κάτι άλλο. Φορές που έχει χρειαστεί να διακόψω, έχω «τσακώσει» τον εαυτό μου να τους λέει: «Περιμένετε και καθήστε φρόνιμα, δεν θ’ αργήσω».

Eνας θεατρικός συγγραφέας δεν ζει μόνο με τους δικούς του χαρακτήρες, αλλά και με αυτούς του παγκόσμιου θεάτρου. Κουβεντιάζει μαζί τους, δημιουργεί συμπάθειες και αντιπάθειες. Εγώ, για παράδειγμα, αγαπώ την Κλυταιμνήστρα και αντιπαθώ την Ηλέκτρα.

Για να γράψεις για κάποιον χαρακτήρα πρέπει να νιώσεις όπως αυτός. Είναι μια διαδικασία «μεταμόρφωσης». Γίνεσαι κι εσύ ένα από τα πρόσωπα του έργου. Χρειάζεται να είσαι καλός παρατηρητής και να μπορείς να δεις βαθιά μέσα στην ανθρώπινη ψυχή, για να καταφέρεις να ζωντανέψεις έναν χαρακτήρα ώστε να συμπεριφερθεί με συνέπεια και πειθώ, σαν να ήταν ένας πραγματικός άνθρωπος.

Tο θέατρο μπορεί να αναπαριστά κάτι και αυτό να συγκλονίσει περισσότερο απ’ όσο όταν το ίδιο γεγονός συμβαίνει στην πραγματική ζωή. Αυτή είναι η μαγεία του θεάτρου. Αυτή με συνάρπασε και με πήγε στον έρωτα του θεάτρου.

Πρέπει να είμαστε πολύ απαιτητικοί με τον εαυτό μας. Υπάρχει πάντοτε η καλύτερη μορφή αυτού που γράφουμε και είναι απόλαυση να εξαντλήσεις τις ικανότητές σου, όσο είναι δυνατόν.

Ο λόγος για να γράψει κανείς δεν μπορεί να είναι απλώς επειδή του αρέσει το θέατρο. Το κίνητρο πρέπει να έχει σχέση με την ύπαρξή του. Στις μέρες μας βέβαια, αυτό είναι πιο δύσκολο από άλλοτε. Oχι γιατί δεν υπάρχει τραγωδία στην κοινωνία μας. Το δράμα όμως στα χρόνια της δεκαετίας ’50-’60 ήταν πιο διακριτό απ’ όσο τώρα. Το να γράψεις δράμα λόγω φτώχειας είναι λιγότερο δύσκολο από το να γράψεις το δράμα ενός ανθρώπου που υποφέρει από μοναξιά.

Η τέχνη δεν διδάσκει. Διαπιστώνει και ύστερα αποκαλύπτει. Το θέατρο είναι η «διάγνωση» της περιπέτειας της ανθρώπινης συνείδησης. Φανερώνει, αλλά δεν δίνει λύσεις. Πρόκειται στην ουσία περί επιστροφής του προβλήματος. O θεατής δεν μπορεί να δει το πρόβλημά του και ο συγγραφέας τού το παραδίδει σε μορφή που να μπορεί να δει τι του συμβαίνει και γιατί.

Οταν βγήκα από το στρατόπεδο συγκεντρώσεως, είχα μια αίσθηση ματαιότητας και έβλεπα τη ζωή με την ωριμότητα ενός γέρου. Αυτή η εμπειρία μου αφαίρεσε στη μελλοντική μου ζωή την τάση που έχει κάθε άνθρωπος να είναι κάποιες στιγμές κακός. Δεν παριστάνω τον άγιο, δεν λέω ότι το κατάφερα. Αλλά ο συναισθηματικός μου κόσμος, η διανόησή μου, η προσωπικότητά μου, συγκροτήθηκαν εκεί. Αν δεν είχα ζήσει αυτή την εμπειρία, δεν θα ήμουν αυτός που είμαι.

Οφείλω πολλά στη γυναίκα μου. Παρ’ ότι περάσαμε πολύ δύσκολα χρόνια, δεν την πείραζε που δεν μπορούσα να της εξασφαλίσω μια ευχάριστη ζωή. Αγάπησε όχι μόνο τον άνθρωπο αλλά και τον συγγραφέα Καμπανέλλη και με τα χρόνια έγινε ο καλύτερος κριτής της δουλειάς μου.

Πυρήνας της ευτυχίας είναι η αγάπη στους δικούς μας. Δεν συγκρίνω καμία χαρά από τη συγγραφική μου ζωή με τη χαρά που παίρνω παίζοντας σκάκι με τη μεγάλη μου εγγονή ή ακούγοντας τα παραμύθια που μου διηγείται η μικρή. Είναι οι πιο ουσιαστικές ώρες ευτυχίας μου.

Θεωρώ τον εαυτό μου ερασιτέχνη συγγραφέα. Δεν γράφω επειδή μπορώ, αλλά επειδή θέλω. Το «θέλω» είναι εσωτερική ανάγκη, το «μπορώ» είναι εμπορευματοποίηση. Το γράψιμο για μένα πρέπει να είναι ανάγκη – υπαρξιακή, ψυχική και εξομολογητική.

Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης γεννήθηκε στη Νάξο το 1922 και μεγάλωσε στην Αθήνα, όπου σπούδασε σχεδιαστής στη Σιβιτανίδειο Σχολή. Από το 1942 ως το τέλος του πολέμου έμεινε κρατούμενος στο στρατόπεδο συγκεντρώσεως του Μαουτχάουζεν στην Αυστρία. Εχει γράψει περισσότερα από τριάντα θεατρικά έργα, μεταξύ των οποίων «Η αυλή των θαυμάτων», «Γειτονιά των αγγέλων», «Παραμύθι χωρίς όνομα», «Οδυσσέα γύρισε σπίτι», κινηματογραφικά σενάρια («Η Στέλλα», «O Δράκος», «Το κανόνι και τ’ αηδόνι»  κ.ά). Εργα του έχουν παιχτεί σε Αγγλία, Αυστρία, Ρωσία, ΗΠΑ, Λιθουανία κ.α.

31 Οκτωβρίου 2011

4 χρόνια μαζί


Πάντα με ενδιέφεραν τα ταξίδια. Είναι και αυτό το «διαδικτυακό», ένα άλλου είδους γοητευτικό ταξίδι, παράλληλο με το χρόνο και με την καθημερινή ζωή. 

4 χρόνια πλοήγησης στο διαδίκτυο συμπλήρωσε χθες το blog. Τέσσερα χρόνια έχουμε μοιραστεί εδώ σκέψεις, συναισθήματα, εικόνες, ενδιαφέροντα, προσωπικές θέσεις, σημεία διαφόρων πόλεων που αγαπώ, στιγμές ανησυχίας, μουσικές, βιβλία, ποίκιλλες προτάσεις.  Αυτό το blog έχει έναν ιδιόμορφο ημερολογιακό χαρακτήρα, μεταφέροντας με ένα μυστήριο τρόπο όψεις της προσωπικότητας και της καθημερινότητας μου.

Το σημαντικότερο που αποκόμισα από το blog είναι η επαφή μαζί σας.  Με τον καιρό  δημιουργήθηκε εδώ ένας πυρήνας ανθρώπων με κοινές αγάπες, οπτική και ενδιαφέροντα. Κάποιοι bloggers που εκτιμώ, σταμάτησαν τη λειτουργία στα blogs τους, προφανώς εξαιτίας όσων συμβαίνουν στη χώρα, θα ήθελα να ξέρουν πως τους θυμάμαι, στέλνω ευχές να είναι καλά.  Κυρίως θέλω να σταθώ σε κάποιες ανθρώπινες παρουσίες, κάποιες ψυχές (γιατί εδώ υπάρχει κυρίως επικοινωνία ψυχών), που άγγιξαν βαθιά τη ζωή μου, τόσο που υπήρξαν στιγμές που τις αισθάνθηκα σαν οικογένεια μου, και ας μην είχα ίσως το θάρρος να το ομολογήσω, αλλά εκείνες το γνωρίζουν. Άνθρωποι ξεχωριστοί, που συμπαραστάθηκαν ως άγγελοι, άνοιξαν τις φτερούγες τους, αφιέρωσαν χρόνο, αφοσίωση, πίστεψαν σε μένα. Αυτούς τους ανθρώπους δε θα τους ξεχάσω ποτέ, ότι και αν συμβεί.

Φίλοι μου, σήμερα έχουμε περισσότερο ανάγκη από ποτέ την αληθινή ανθρώπινη παρουσία και τα ουσιώδη μοιράσματα. Ως μέσο διαφυγής, ως μαγικό χαλί προς το όνειρο που σκληρά καταπατείται, προς το όραμα που απουσιάζει και πρέπει επειγόντως να βρεθεί.

Σκέφτομαι πως σε αντίθεση με το παρελθόν, ο ιστορικός του μέλλοντος θα έχει πληθώρα αποδείξεων, μαρτυριών για όσα συμβαίνουν σήμερα στον κόσμο, για τα λάθη και τις αδικίες. Το διαδίκτυο είναι ένας αδιαμφισβήτητος μάρτυρας… Αυτό ισχύει και για τα blogs, όπου καταγράφεται ακόμη η κριτική, τα συναισθήματα και η άποψη των απλών ανθρώπων, κάτι απίστευτα σημαντικό.

Ανεξαρτήτως του ποια θα είναι η συνέχεια εδώ, σας οφείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ για την ανάγνωση, τη συγκίνηση, τα μοιράσματα, τα περάσματα.

Όπως τα προηγούμενα χρόνια, έτσι και στη φετινή αντίστοιχη ανάρτηση, σας έχω ένα δωράκι. Συλλογή τραγουδιών, μερικών από όσων ακούστηκαν στο blog το προηγούμενο χρόνο, τα οποία έχουν συνδεθεί με κάποιες αναρτήσεις.


Μπορείτε να κατεβάσετε, το Roadartist’ s Soundtrack Volume 4 (free download). Τα τραγούδια είναι τα παρακάτω :

Roadartist's Soundtrack Vol.4

1. Μαρκόπουλος, Ελευθερίου - Μαλαματένια λόγια, 2. Γιώργος Ρωμανός - Άγγελοι με ένα φτερό,  3. Khadja Nin - Free, 4. Beirut - Santa Fe, 5. Ben E. King - Stand by me, 6. Jan A. P. Kacsmarek -Evening, 7. Grace Jones - I’ve seen that face before (Libertango), 8. Fiddler On The Roof - If I were a rich man, 9. Yann Tiersen - La Parade10. Lou Reed - Perfect Day, 11. Louis Armstrong - La Vie En Rose, 12. The Sound of Music - My Favorite Things, 13. Δημήτρης Λάγιος - Να ονειρεύομαι14. Ray Charles - Hit the road Jack, 15. Rolling Stones - Paint it black, 16.  Sidney Joseph Bechet - Si Tu Vois Ma Mere, 17. The Tango Project, Por Una Cabeza, 18. The Smiths, There is a light that never goes out, 19. Μάνος Χατζιδάκις - Ο κόσμος σου να είμαι εγώ, 20. René Aubry - Salento, 21. Μάνος Χατζιδάκις - Το τραγούδι του δρόμου, 22. Philip Glass - The Kiss.

Μπορείτε να κατεβάσετε τα cds των τριών προηγούμενων ετών (Soundtrack Vol. 3, Vol. 2 και Vol. 1), από τα links της αντίστοιχης περσινής επετειακής ανάρτησης,  πατώντας ΕΔΩ. 

26 Οκτωβρίου 2011

με λένε αέρα


Με λένε Αέρα και ζω ικανός
κι η φυλή μου και εγώ
σαν ανθός, αν χαθώ
να χαθώ με περηφάνια

Με τη σκουριά πολεμώ
μα το βήμα μου αστράφτει και ζω
ικανός αν χαθώ, να χαθώ με περηφάνια

Αχ, πατρίδα μου το φως σου παντρεύτηκα
κι ερωτεύτηκα τα πράσινα νερά σου
με του ονείρου το σουγιά στα χέρια
χαρακώνω όσα δεν μπορώ να ζήσω αληθινά
μια τέτοια νύχτα γλυκιά

Σαν μετανάστης στο ίδιο το χώμα
που γεννήθηκα ζω
κι είναι αυτή η ομορφιά το δικό μου
μυστήριο τ' όνομα που έχω αντηχεί
στα βαφτίσια όλης της γης
μα δεν έχει γραφτεί σε κανένα διαβατήριο

Αχ, πατρίδα μου το φως σου παντρεύτηκα
κι ερωτεύτηκα τα πράσινα νερά σου
με του ονείρου το σουγιά στα χέρια
χαρακώνω όσα δεν μπορώ να ζήσω αληθινά
μια τέτοια νύχτα γλυκιά

Θ' ακουμπήσω το κεφάλι μου στους ώμους σου
και θα ονειρευτώ τη θάλασσα
αύριο πάλι θα ανάψω φωτιά
για να γίνει ο γαλάζιος αέρας
γύρω μας, σπίτι

Πες μου ποια γη
και γιατί στη φωτιά εξαγνίζεται
και παραδίνει τη λευτεριά της στην ειρήνη
Σε κάθε άνθρωπο είδα την δικιά μου εξορία
και στο πρόσωπο του ο ιδρώτας
το δάκρυ μου έχει πλύνει

Αχ, πατρίδα μου

Με λένε Αέρα και ζω ικανός
και η φυλή μου και εγώ
σαν ανθός, αν χαθώ
να χαθώ με περηφάνια

Το ίδιο χέρι
που αναβοσβήνει τ' αστέρια
Μάτια μου το ίδιο χέρι
αναβοσβήνει κι εμένα

Αχ, πατρίδα μου

Ποιος θα μιλήσει για εμάς
θα μιλήσει αυτός που μένει πίσω
γιατί εγώ θα φεύγω
θα συνεχίσω να ακολουθώ
το ρεύμα από τις φτερούγες των πουλιών


Με λένε αέρα
Στίχοι: Χρήστος Θηβαίος
Μουσική: Χρήστος Θηβαίος
Πρώτη εκτέλεση: Χρήστος Θηβαίος

23 Οκτωβρίου 2011

Μάνος Χατζιδάκις (23 Οκτωβρίου 1925 – 15 Ιουνίου 1994)

 (23 Οκτωβρίου 1925 – 15 Ιουνίου 1994)

Ο Μάνος Χατζιδάκις γεννήθηκε σαν σήμερα, στις 23 του Οκτώβρη του 1925. Όπως έχω γράψει και στο παρελθόν, όσο θα υπάρχει αυτό το blog δεν θα πάψουν να γίνονται αναφορές για το Μάνο Χατζιδάκι. Σήμερα επέλεξα να μοιραστούμε το παρακάτω (τρομερά επίκαιρο) κείμενο του.

"Καλώς ή κακώς, η παρούσα κυβέρνηση έλαβε μέτρα, και μάλιστα αυστηρά, για να αποτρέψει κατά την κρίση της την βέβαιη οικονομική καταστροφή του τόπου. 
Εκείνο που έχει σήμερα τη μικρότερη σημασία είναι το ποιοι ευθύνονται για την κακή κατάληξη μας. Έχουμε όλοι μας ως Έλληνες ευθύνη με τις διάφορες επιλογές μας και όχι οι μισοί.  Για αυτό πρώτον: να σταματήσει η αμπάριζα της αναλήψεως των ευθυνών και η μεταβίβασή τους από τη μια παράταξη στην άλλη. Γιατί είναι χαμηλοτάτου επιπέδου, μικροπρεπής και όχι και τόσον ευφυής, μιας και επιφέρει ασυνεργασία του μισού πληθυσμού, αυτού που δεν ανήκει στους θαυμαστές του ιδιότυπου σοσιαλιστικού πειράματος του κ. πρωθυπουργού. Τα τελευταία οικονομικά μέτρα χωρίς την ψυχική συνεργασία όλων των Ελλήνων θα αποτύχουν μεγαλοπρεπώς. Και φυσικά το αντίτιμο θα το εισπράξει πρώτη η κυβέρνηση που τα θέσπισε.

Δεύτερον, γεννάται εύλογο το ερώτημα: γιατί τα τόσον αυστηρά αυτά μέτρα δεν εφαρμόσθηκαν στην αρχή της προηγούμενης τετραετίας παρά μόνο σήμερα, στην αρχή της δεύτερης τετραετίας; Τα οποιαδήποτε χάλια μας δεν ήταν από τότε φανερά; Άλλωστε, μόλις είχε τελειώσει η πολύχρονη θητεία της Δεξιάς. Τι πιο απλό η νεοεισελθούσα Αλλαγή να επιδιώξει την θεραπεία ευθύς αμέσως και της ολέθριας οικονομικής πολιτικής των προηγούμενων κυβερνήσεων; Αν πάλι καιροσκοπούσε κι έκρυβε την αλήθεια για να παρέχει ευχαρίστηση, με αντίτιμο την εκ νέου νίκη της στις πρόσφατες εκλογές, πώς έχει το θράσος να μιλεί για τους αντιπάλους της και να απαιτεί απ' όλους εμάς τους Έλληνες συμπαράσταση στα με καθυστέρηση τετραετίας θεσπισθέντα μέτρα ανάγκης; Διότι ή δεν ήταν έτοιμη για αλλαγές όταν μας πρωτοκάλεσε να την ψηφίσουμε, οπότε παρουσιάζει ανεντιμότητα και υπέρμετρη επιπολαιότητα που οφείλει να αποκαλυφθεί ή καιροσκοπούσε προς ίδιον κομματικό όφελος εις βάρος των εθνικών προβλημάτων επιτακτικής αντιμετωπίσεως, οπόταν η παρούσα κυβέρνηση είναι εγκληματικώς έκθετη στην κοινή γνώμη, με μειωμένη ευθύνη και εθνική συνείδηση.

Η ομοψυχία η απαραίτητη δεν θα επιτελεσθή! Διότι οι Έλληνες κάποτε, για λίγο έστω, ξυπνούν και μετά ξανακοιμούνται μακαρίως. Αυτός είναι ο λόγος που το βάρος των ανησυχιών μας ξεπερνάει τα ανεκτά όρια κινδύνου.

Η κυβέρνηση ή θα αποτύχει ή θα προκαλέσει δικτατορία. Και στις δύο περιπτώσεις είναι ανεπιθύμητος."

ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ

Το συγκεκριμένο κείμενο γράφτηκε το χειμώνα του '85 προς '86, ήταν η αρχή της δεύτερης τετραετίας του Α. Παπανδρέου.

Το κείμενο υπάρχει στην έκδοση με κείμενα του Μάνου Χατζιδάκι με τον τίτλο "Ο καθρέφτης και το μαχαίρι", εκδόσεις ΙΚΑΡΟΣ.

Αναφορές για τον Μάνο Χατζιδάκι στο blog, αξίζουν την περιήγηση σας :
Related Posts with Thumbnails