18 Φεβρουαρίου 2011

Το Αμφι-θέατρο αναστέλλει τη λειτουργία του

ΑΜΦΙ-ΘΕΑΤΡΟ
ΣΠΥΡΟΥ Α. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ
 
Προς τους Καλλιτεχνικούς συντάκτες των ΜΜΕ
και προς το θεατρόφιλο Κοινό

 
ΤΟ ΑΜΦΙ-ΘΕΑΤΡΟ ΑΝΑΣΤΕΛΛΕΙ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ

Αγαπητοί φίλοι,
Βρίσκομαι στη δυσάρεστη θέση να ανακοινώσω, ότι το Αμφι-Θέατρο ύστερα από 36 χρόνια συνεχούς λειτουργίας (σε χειμερινές και θερινές περιόδους), μετά το τέλος των παραστάσεων της Διαβολογυναίκας του Κ. Σένχερ, αναστέλλει τη λειτουργία του.

Εκτός από τη γενική οικονομική κρίση, που υφιστάμεθα όλοι μας, οι λόγοι είναι οι ακόλουθοι:

· Η διακοπή της κρατικής επιχορήγησης και το γεγονός ότι ο Υπουργός Πολιτισμού κ. Π. Γερουλάνος δεν ανταποκρίθηκε στο αίτημά μου να συναντηθούμε, αίτημα που έχω διατυπώσει εδώ και πάρα πολλούς μήνες.

·  Το ύψος του ενοικίου του Θεάτρου που αγγίζει τα € 9.000 μηνιαίως

· Η μη έγκριση της συμμετοχής του Αμφι-Θεάτρου στο Φεστιβάλ Επιδαύρου 2011, με αιτιολογία το ότι λάβαμε και πέρσι μέρος στο ίδιο Φεστιβάλ. (Η πρότασή μας ήταν η παρουσίαση του Φιλοκτήτη του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία του υπογράφοντος, μουσική Μίκη Θεοδωράκη, μετάφραση Κώστα Γεωργουσόπουλου, σκηνικά-κοστούμια Γιώργου Πάτσα και με τον Γιώργο Κιμούλη στον επώνυμο ρόλο).

Το Αμφι-Θέατρο στα 36 χρόνια λειτουργίας του, 26 από τα οποία ήταν στην έδρα του στην Πλάκα, υπηρέτησε με συνέπεια ένα ρεπερτόριο μεγάλου κρατικού θεάτρου – σύνολο 95 παραγωγές: Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης, Αριστοφάνης, Σαίξπηρ, Λόπε ντε Βέγκα, Μολιέρος, Γκαίτε, Σίλλερ, Μπύχνερ, Ίψεν, Στρίντμπεργκ, Τσέχωφ, Πιραντέλλο, Μπρέχτ, Τεννεσσή Ουίλλιαμς, Μπέκετ, Τερζάκης, Καμπανέλλης, Ζιώγας κ.ά.

Παράλληλα παρουσίασε εντελώς άγνωστα ή πολύ λίγο παιγμένα κείμενα της νεοελληνικής γραμματείας, όπως ο Ερωτόκριτος του Κορνάρου, η Ερωφίλη του Χορτάτση, η Ιφιγένεια εν Ληξουρίω του Κατσαΐτη, το Έπος του Διγενή Ακρίτη, ο Φορτουνάτος του Μ.Α. Φόσκολου, η Ευγένα του Μοντσελέζε και πολλά άλλα.

Κατά τα έτη της λειτουργίας του έλαβε μέρος σε 30 Φεστιβάλ των 5 ηπείρων: Βιέννη, Βερολίνο, Μόσχα, Εδιμβούργο, Λονδίνο, Ζηρίχη, Βρυξέλλες, Πεκίνο, Σίδνεϋ, Μελβούρνη, Ισραήλ, Ντένβερ-Κολοράντο, Ρώμη, Κύπρος, Μαδρίτη, Χιλή, Αργεντινή, Κάιρο, Βουδαπέστη, Βόνη, Δουβλίνο κ.α.

Είναι το μόνο ελληνικό θέατρο που παρουσίασε στο Εξωτερικό όχι μόνο Αρχαία έργα, αλλά και κείμενα του Κρητικού και του Επτανησιακού Θεάτρου κ.ά. Παντού η υποδοχή υπήρξε ενθουσιώδης. Το Αμφι-Θέατρο πρώτο καθιέρωσε και τήρησε με απόλυτη συνέπεια έως και σήμερα την έκδοση Προγραμμάτων με επιστημονική ευθύνη θεατρολόγων, τα οποία συμπεριλαμβάνουν ολόκληρο το κείμενο του κάθε έργου (95 τόμοι).

Παράλληλα, με την ίδρυση της σκηνής «Είσοδος Κινδύνου» (2007), η νέα σκηνοθέτις Κατερίνα Ευαγγελάτου έφερε μια νέα πνοή με νέους συντελεστές και νέους πρωταγωνιστές σε ένα πρωτότυπο ρεπερτόριο, που αγκαλιάστηκε από το θεατρόφιλο Κοινό και δημιούργησε προϋποθέσεις για μετεξέλιξη της παράδοσης του Αμφι-Θεάτρου.

Στις παραστάσεις του Αμφι-Θεάτρου απασχολήθηκαν –κατά διαστήματα- εκατοντάδες ηθοποιοί, καλλιτεχνικοί συντελεστές, τεχνικοί, διοικητικοί κ.ά. Εκτός από την Λήδα Τασοπούλου που υπήρξε συνιδρύτρια του Αμφι-Θεάτρου και πρωταγωνίστριά του, ως ηθοποιοί συνεργάστηκαν μερικοί από τους πολύ σημαντικούς καλλιτέχνες του νεοελληνικού θεάτρου (η σειρά των ονομάτων είναι συμπτωματική): Ε. Χατζηαργύρη, Α. Βαλάκου, Δ. Παπαμιχαήλ, Γ. Φέρτης, Ν. Τσακίρογλου, Δ. Μπεμπεδέλη, Κ. Χέλμη, Λ. Βογιατζής, Γ. Μιχαλακόπουλος, Θ. Καρακατσάνης, Ν. Γαληνέα, Π. Φυσσούν, Ο. Τουρνάκη, Χρ. Πάρλας, Στ. Κυριακίδης, Μ. Σκούντζου, Ν. Χαραλάμπους, Γ. Μοσχίδης, Ηλ. Λογοθέτης, Χρ. Καλαβρούζος, Κ. Καραμπέτη, Δ. Χατούπη, Μ. Χρυσομάλλης, Γ. Τσιτσόπουλος, Δ.Καταλειφός, Σπ. Παπαδόπουλος, Κ. Τσιάνος, Μ. Βούρτση, Δ. Πιατάς, Μ. Μητρούσης, Π. Σκουρολιάκος, Σπ. Μαβίδης, Αλ. Σταυράκης, Χρ. Βαλαβανίδης και από τη νεότερη γενιά : Δ. Λιγνάδης, Κ. Μαρκουλάκης, Στρ. Τζώρτζογλου, Μ. Κεχαγιόγλου, Μ. Μαρμαρινός, Θ. Κουρλαμπάς, Στ. Γουλιώτη, Μ. Ασλάνογλου, Τζ. Παπαδοπούλου, Ε. Ρουμελιώτη, Ν. Παπαγιάννης και πολλοί άλλοι.
Μεταφραστές: Κ.Χ.Μύρης (Κ. Γεωργουσόπουλος), Τ. Ρούσσος, Κ. Ταχτσής, Π. Μάτεσις, Ε. Μπελλιές, Απ. Δοξιάδης κ.ά
Σκηνογράφοι-Ενδυματολόγοι: Γ. Πάτσας, Γ. Στεφανέλλης, Δ. Μυταράς, Γ. Μετζικώφ, Ν. Πετρόπουλος, Λ. Χρυσικοπούλου, Γ. Ζιάκας, Α. Ντούτση, Α. Βέττας, Αντ. Κυριακούλης κ.ά
Συνθέτες: Μ. Θεοδωράκης, Θ. Μικρούτσικος, Στ. Γαζουλέας, Θ. Αντωνίου, Δ. Τερζάκης, Π. Κούκος, Γ. Κουρουπός, Γ. Μαρκόπουλος, Ν. Κυπουργός, Δ. Μαραγκόπουλος, Γ. Αναστασόπουλος, Στ. Γασπαράτος κ.ά
Χορογράφοι: Μ. Χόρς, Ντ. Τσάτσου, Γ Φλερύ, Χ. Μανταφούνης, Α.Παπαδαμάκη κ.ά

Κάποιες τιμητικές διακρίσεις συνεργατών του Αμφι-Θεάτρου:
• Σ. Α. Ευαγγελάτος: Βραβείο «Κάρολος Κουν» του Δήμου Αθηναίων για τη διδασκαλία της Ορέστειας (1988), Βραβείο σκηνοθεσίας της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων για τη Θεοφανώ(1996), Βραβείο «Φώτος Πολίτης» του Θεατρικού Μουσείου για Το Πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα και τον Ίωνα (1997), Αργυρό Μετάλλιο της Ακαδημίας Αθηνών για το σύνολο του έργου του (2001).
• Λ. Τασοπούλου:  Έπαθλο «Μαρίκα Κοτοπούλη» για την Αγνή στο Ονειρόδραμα(1994), Βραβείο α΄ γυναικείου ρόλου της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων για τη Θεοφανώ (1996).
• Στ. Γουλιώτη: Βραβείο «Μελίνα Μερκούρη» για την Ερωτευμένη Νεκρή (2007).
• Κ. Ευαγγελάτου: Βραβείο Νέου Δημιουργού από την Ένωση Ελλήνων
Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών για τη Σκηνοθεσία στη Λέσχη Της Αυτοκτονίας(2009).
• Μ. Ασλάνογλου: Βραβείο «Μελίνα Μερκούρη» για την Κάθρην στο Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι (2010).

Επιθυμώ να ευχαριστήσω από καρδιάς όλους εκείνους που στάθηκαν αρωγοί με την συναισθηματική συμμετοχή τους στις παραστάσεις μας. Ελπίζω να ξανασυναντηθούμε στο προσεχές μέλλον.

Ευχαριστώ όλους σας
ΣΠΥΡΟΣ Α. ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ

14 Φεβρουαρίου 2011

Κάρολος Κουν



«Λέμε αποστολή και ούτε σκιαζόμαστε τη λέξη, μήτε μας ενοχλεί η ιδέα, γιατί μονάχα με απόλυτη πίστη, με απόλυτη θυσία του εαυτού μας σε μια ανώτερη ιδέα μπορούμε ν΄ αποχτήσουμε τη δύναμη, την οντότητα και να φέρουμε στην επιφάνεια τον ψυχικό πλούτο που βρίσκεται θαμμένος μέσα μας για την πραγματοποίησή της. 
Πρέπει να πιστεύουμε σε θαύματα για να γίνουν θαύματα»

-από τη διάλεξη μανιφέστο που έδωσε ο Κουν στους φίλους του Θεάτρου Τέχνης τον Αύγουστο του ΄43-

Σαν σήμερα, στις 14 Φεβρουαρίου του 1987 έφυγε από τη ζωή ο Κάρολος Κουν. 
Μια φιγούρα ηγετική, αυστηρή, προσηλωμένη στους δικούς της νόμους, στις δικές της αξίες, αυτές που οι περισσότεροι ίσως ποτέ δε θα κατανοήσουν..
Μια σπάνια μορφή χωρίς σοβαροφάνεια και άσκοπες σαχλαμάρες. Ένας άνθρωπος που απέπνεε σεβασμό και παράλληλα ήταν ανοιχτός σε κάθε ενδεχόμενο.. 
Μια προσωπικότητα που άλλαξε ριζικά την ιστορία του ελληνικού θεάτρου, που πίστεψε σε θαύματα, μα το σημαντικότερο ώθησε και άλλους στο να τα πιστέψουν..

Παλιότερα αφιερώματα του blog στον Κουν:

12 Φεβρουαρίου 2011

World Press Photo 2011


Το World Press Photo είναι ο σημαντικότερος ετήσιος διεθνής διαγωνισμός δημοσιογραφικής φωτογραφίας. Διοργανώνεται από το 1955, με εικόνες δημοσιευμένες την προηγούμενη χρονιά σε εφημερίδες, περιοδικά σε όλον τον κόσμο.  H αξία της φωτογραφίας, εκτός από το εικαστικό της ενδιαφέρον, λειτουργεί και ως «ντοκουμέντο».

Έχουνε παρουσιαστεί στο blog, από τα βραβεία των προηγούμενων τριών ετών, ορισμένες βραβευμένες φωτογραφίες. Μπορείτε να δείτε εδώ:


Σήμερα ανακοινώθηκαν, οι καλύτερες περσινές φωτογραφίες που βραβεύτηκαν από την  επιτροπή World Press Photo. Ακολουθούν κάποιες από αυτές..

World Press Photo of the Year
Το πορτρέτο της νεαρής Αφγανής που κακοποιήθηκε από τον σύζυγό της είναι αυτό που κέρδισε φέτος το βραβείο World Press Photo. Η φωτογραφία της Μπίμπι Αίσα, 18 ετών, από το Αφγανιστάν με κομμένη τη μύτη είχε ληφθεί από την φωτογράφο Τζόντι Μπίμπερ για το περιοδικό TIME. Η κοπέλα είχε εγκαταλείψει το σύζυγό της, καθώς την κακοποιούσε. Τότε, διοικητής των Ταλιμπάν, έδωσε εντολή για την 18χρονη να αντιμετωπίσει τη δικαιοσύνη και ο σύζυγός της, της έκοψε τη μύτη και τα αυτιά...Μια σκληρότατη φωτογραφία..

«Είναι μια απίστευτα σκληρή εικόνα. Στέλνει ένα ισχυρότατο μήνυμα στον κόσμο. Περίπου το 50% του πληθυσμού είναι γυναίκες, πολλές από τις οποίες ζουν ακόμη κάτω από άθλιες συνθήκες και δοκιμάζονται από τη βία» δήλωσε ο Ρουθ Έικχρορν, ένας εκ των κριτών του διαγωνισμού.

Spot News stories, second prize
Corentin Fohlen, a Fedephoto photographer based in France, won the category with this picture of anti-government riots in Bangkok, Thailand in May 2010
Photograph: Corentin Fohlen

People in the News singles, first prize
Irish photographer Seamus Murphy won with a picture of Julian Assange, founder of WikiLeaks, in London on 30 September 2010
Photograph: Seamus Murphy

Nature stories, third prize
Another image from Archambault's series on the active Mount Bromo volcano in eastern Java
Photograph: Christophe Archambault/AFP/Getty Images

Daily Life singles, third prize
Reuters photographer Andrew Biraj, based in Bangladesh, won with this picture of an overcrowded train approaching a station in Dhaka, 16 November 2010
Photograph: Andrew Biraj

Daily Life stories, first prize
Martin Roemers from the Netherlands won with his series Metropolis, about life in megacities
Contemporary Issues stories, first prize
Ed Ou, a Getty Images photographer based in Canada, won with his story Escape from Somalia. In this picture, four Somali refugees en route to Yemen sleep in the desert after travelling all night in pouring rain in Somaliland, 15 March 2010
Photograph: Ed Ou

Daily Life singles, first prize
Omar Feisal from Somalia shows us a man carrying a shark through the streets of Mogadishu, Somalia, 23 September 2010
Photograph: Omar Feisal
Nature stories, second prize
National Geographic photographer Stefano Unterthiner from Italy has won with this picture of Whooper swans at dawn, taken in Hokkaido, Japan in January 2010

Photograph: Stefano Unterthiner

Portraits stories, second prize
Wolfram Hahn, a freelance photographer based in Germany, won with his series Self-portraits for Social Networks
Photograph: HO/Wolfram Hahn

Sport stories, first prize
Adam Pretty photographed Thomas Daley of Britain competing in the preliminary of the men's 3m springboard diving event during the Youth Olympics at Toa Payoh swimming complex, Singapore, on 22 August 2010
Photograph: Adam Pretty/AFP/Getty Images

**Εκτός από την πρώτη φωτογραφία, στις υπόλοιπες δεν μετέφρασα τις λεζάντες τους (λόγω χρόνου).  Αλλά δε νομίζω ότι θα έχετε πρόβλημα.**

World Press Photo

10 Φεβρουαρίου 2011

Τα παιδιά του Παραδείσου


"Τα παιδιά του Παραδείσου", (Children of Heaven)..

Τα παιδιά του παραδείσου, μια αριστουργηματική ταινία από το Ιράν, από έναν πολυβραβευμένο σκηνοθέτη, τον Ματζίντ Ματζιντί. Η ταινία περιγράφει την καθημερινότητα του ιρανινού λαού, προβάλλοντας τη φτώχεια, μα παράλληλα ανθρωπιστικές αξίες όπως είναι η αγάπη, η αξιοπρέπεια, η αλληλεγγύη και η επικοινωνία, στοιχεία που λείπουν σήμερα από πολλές πλούσιες κατά τα άλλα κοινωνίες..

..Mια ηθογραφική παρουσίαση της καθημερινότητας του ιρανικού λαού.. Η υπόθεση  της ταινίας διαδραματίζεται στα δρομάκια της παλιάς Τεχεράνης...



Tο θέμα της ταινίας περιστρέφεται γύρω από ένα ζευγάρι παπούτσια. Την ίδια στιγμή που στις "πολιτισμένες" χώρες ένα ζευγάρι παπούτσια ίσως είναι κάτι δεδομένο, σε άλλες χώρες, όπου το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού ζει κάτω από τα όρια της φτώχειας, θεωρείται ως πολυτέλεια επειδή μπορεί να μην υπάρχει δεύτερο διαθέσιμο.

Ο Αλί έχασε το μοναδικό ζευγάρι παπουτσιών της αδελφούλας του, της Ζορέ, καθώς τα πήγαινε στο τσαγκάρη. Η φτώχεια της οικογένειας δεν τους επιτρέπει σπατάλες και ο φόβος της τιμωρίας γεννάει μια ιδέα: να μοιραστούν το επίσης μοναδικό ζευγάρι
παπουτσιών του Αλί. Το μοίρασμα των παπουτσιών επιφυλάσσει πολλά απρόοπτα.


Αν και οι στιγμές που ζούνε τα δύο παιδιά είναι αρκετά δύσκολες και συγκινητικές, παρ' όλα αυτά βλέπουμε πως αφήνονται στη ζωή, πως χαίρονται, πως ξεφεύγουν από τις δυσκολίες και ονειρεύονται, πως δείχνει το ένα στο άλλο την αγάπη του, ακριβώς όπως μόνο τα παιδιά ξέρουν να κάνουν..


7 Φεβρουαρίου 2011

o ιός του φόβου


Ο Φόβος είναι ο ιός της εποχής μας. Έχει κατακλύσει τις ψυχές, έχει κυριεύσει τα σώματα. Φόβος για το αύριο, για την ανεργία, για την εγκληματικότητα, για τις σχέσεις, για το διπλανό σου, για το μετανάστη, για τη μηδενική ανάπτυξη, για τις φρούδες ελπίδες, για την καθημερινότητα που συνεχώς δυσκολεύει.  

Ζούμε σε περίεργες εποχές. Σε φάση απότομης αλλαγής. Κανείς δε ξέρει που ακριβώς οδηγούμαστε.. Σε τέτοιες συγκυρίες σαν ναυαγοί ψάχνουμε απεγνωσμένα για σανίδα σωτηρίας, και τότε ότι παρουσιαστεί, δίχως ψύχραιμη σκέψη, το βαπτίζουμε λυτρωτικό!

Ο Φόβος είναι το βασικότερο όπλο και κόλπο του συστήματος. Το σύστημα θέλει δούλους.  Χρειάζεται ρομπότ, άβουλες μηχανές.  Άτομα εγκλωβισμένα στο τρόμο.  Προσπαθεί να γεμίσει τις ψυχές με αναπάντητα ερωτηματικά, με ανασφάλεια, με δισταγμούς, να σε οδηγήσει στην απομόνωση, στην ηττοπάθεια και στη μοναξιά. Έχει σύμμαχους σε αυτό και το παλεύει συνεχώς.

Ήδη βλέπεις την αλλαγή παντού τριγύρω. Οι άνθρωποι αντί να ενωθούν, να συσπειρωθούν, να αντιμετωπίσουν μαζί τις αλλαγές, τις δυσκολίες, αντί να βρεθούν και να επικοινωνήσουν, να σκεφτούν λύσεις, να στραφούν προς στο συνάνθρωπο, να ανταλλάξουν χαμόγελα, να γίνουν ευρηματικοί, να ενωθούν με το διπλανό τους, να αισθανθούν πιο δυνατοί, να συμπαρασταθούν,  να βοηθηθούν, να επικοινωνήσουν, να ψάξουν συλλογικά για τη διέξοδο και να παλέψουν να την κατακτήσουν.. Επιλέγουν την απομόνωση, κάνουν στροφή προς τον εαυτό τους, την απραξία και την απελπισία. 

Όσο πιο φοβισμένος αισθάνεσαι, τόσο ευκολότερα σκύβεις το κεφάλι. Η μεγαλύτερη επανάσταση είναι η κριτική σκέψη και η αισιοδοξία. Το σύστημα δε θέλει δυναμικούς, αισιόδοξους ανθρώπους και θα σε πολεμήσει όσο μπορεί.  Πιστεύω στη στιγμή που το άτομο καταλαβαίνει τη δύναμη του, συνειδητοποιεί πως το σημαντικότερο αγαθό είναι η ελευθερία του, ψάχνει εσωτερικά τι είναι αυτό που του δίνει ευτυχία, στέκεται στο διπλανό του και διεκδικεί μαζί του, στρέφεται προς την πράξη, το συλλογισμό, την ομαδικότητα.

Όσο ο φόβος κυριεύει τον κόσμο, όσο τα προσωπεία κρύβουν τα συναισθήματα, όσο μαγκώνουν τα χείλη, όσο καταπιέζονται οι συνειδήσεις, τόσο θα θες να φωνάξεις, μα θα σωπαίνεις.  Τόσο θα γίνεσαι πιο αδύναμος και πιο ανίσχυρος.

Εσύ που κάποτε υπερασπιζόσουν τον αδύναμο, εσύ που έψαχνες και έτρεχες να βοηθήσεις, τώρα κλείνεσαι στον εαυτό σου, τώρα μισείς τον διπλανό σου, σου φταίει ο μετανάστης, σου φταίει ο άστεγος, ο άνεργος, τώρα βλέπεις τις αδυναμίες και αντί να συγκρουστείς, εθελοτυφλείς και τις προσπερνάς βαδίζοντας πιο βιαστικά.. Δε συγκρίνεις και δεν αναλογίζεσαι τις ευθύνες σου... αντίθετα κρύβεσαι…

Καιρός να βγεις στο δρόμο. Καιρός να ξαναβρεθείς με τους φίλους σου. Καιρός να σταθείς στο διπλανό σου. Όσο οι καιροί δυσκολεύουν, τόσο να είμαστε κοντά στον άλλο. 

Μόνος κανείς δεν κερδίζει ποτέ τίποτα.
Ενωμένοι μπορούμε να κάνουμε πιο πολλά.
Ξέφυγε από την απομόνωση, νίκησε το φόβο σου.
Μοιράσου.  Εκφράσου. Αγωνίσου.

Σε αυτές τις περίεργες μέρες. Στις τόσο δύσκολες συγκυρίες, με αυτές τις ριζικές ανατροπές, το όνειρο δεν πρέπει να σβήσει. Τώρα πρέπει να γίνουμε μαχόμενοι και συγκρουσιακοί άνθρωποι.  Να διεκδικήσουμε αυτό που μας στερήθηκε.
Η μόνη διαφυγή από το αδιέξοδο, είναι να αντιληφθούμε πως έχουμε δύναμη και να την αξιοποιήσουμε. 
  
Δε θ' αφήσω αυτές τις μέρες να με πάρουν από κάτω
τους φόβους που με τρέφουν θα τους κάνω κάτι άλλο
θα αλλάξω τη ζωή μου σε κάτι θετικό
και κάθε άσχημη ενέργεια θα τη στείλω στο καλό
θα δώσω σημασία σ' αυτά που εσύ πετάς
μιας και στο τίποτα μπορείς να βρεις αυτό που ζητάς

Στα σκουπίδια βρίσκουν τα σκυλιά φαγητό
Τις περιοχές αυτές τις προστατεύει ο θεός
όπως τους άνεργους, τους άστεγους, κι όσους ζουν στο μέλλον
Σε αυτούς που αγαπούν και πιστεύουν, φιλιά στέλνω
Τώρα που τα σύννεφα προς το βορρά φεύγουν
και χιλιάδες παιδιά σ' αυτόν τον κόσμο μεγαλώνουν
ρίχνοντας το βλέμμα τους σε πλαστικά καλώδια
σε κτίρια, σε φώτα ή σε γυμνασμένα πόδια

Μην αφήσεις τη ζωή να σε πάρει από κάτω
τους φόβους που σε τρέφουν να τους κάνεις κάτι άλλο
κάνε τους ποίηση ή μηχανήματα σπουδαία
Μη γυρνάς την πλάτη, μη ζεις στο ψέμα
πολέμησε το άδικο και κάθε είδους βία
σκέψου θετικά και μη γελάς με ηλίθια αστεία

(Στέρεο Νόβα, Ηλίθια αστεία)

Το ιστολόγιο συμμετέχει στην "Ημέρα ενάντια στο Φόβο"
Για περισσότερα δείτε εδώ.

5 Φεβρουαρίου 2011

Μέρες του 1908

Το διαβατήριο του Κωνσταντίνου Καβάφη («Επάγγελμα: Ποιητής»), με
διπλή χρονολογία γέννησης (και οι δύο λανθασμένες!), (Πηγή)

Μέρες του 1908

Τον χρόνο εκείνον βρέθηκε χωρίς δουλειά·
και συνεπώς ζούσεν απ’ τα χαρτιά,
από το τάβλι, και τα δανεικά.

Μια θέσις, τριώ λιρών τον μήνα, σε μικρό
χαρτοπωλείον του είχε προσφερθεί.
Μα την αρνήθηκε, χωρίς κανένα δισταγμό.
Δεν έκανε. Δεν ήτανε μισθός γι’ αυτόν,
νέον με γράμματ’ αρκετά, και είκοσι πέντ’ ετών.

Δυο, τρία σελίνια την ημέρα κέρδιζε, δεν κέρδιζε.
Aπό χαρτιά και τάβλι τι να βγάλει το παιδί,
στα καφενεία της σειράς του, τα λαϊκά,
όσο κι αν έπαιζ’ έξυπνα, όσο κι αν διάλεγε κουτούς.
Τα δανεικά, αυτά δα ήσαν κ’ ήσαν.
Σπάνια το τάλληρο εύρισκε, το πιο συχνά μισό,
κάποτε ξέπεφτε και στο σελίνι.

Καμιά εβδομάδα, ενίοτε πιο πολύ,
σαν γλύτωνεν απ’ το φρικτό ξενύχτι,
δροσίζονταν στα μπάνια, στο κολύμβι το πρωί.

Τα ρούχα του είχαν ένα χάλι τρομερό.
Μια φορεσιά την ίδια πάντοτ’ έβαζε, μια φορεσιά
πολύ ξεθωριασμένη κανελιά.

A μέρες του καλοκαιριού του εννιακόσια οκτώ,
απ’ το είδωμά σας, καλαισθητικά,
έλειψ’ η κανελιά ξεθωριασμένη φορεσιά.

Το είδωμά σας τον εφύλαξε
όταν που τάβγαζε, που τάριχνε από πάνω του,
τ’ ανάξια ρούχα, και τα μπαλωμένα εσώρουχα.
Κ’ έμενε ολόγυμνος· άψογα ωραίος· ένα θαύμα.
Aχτένιστα, ανασηκωμένα τα μαλλιά του·
τα μέλη του ηλιοκαμένα λίγο
από την γύμνια του πρωιού στα μπάνια, και στην παραλία.

(Από τα Ποιήματα 1897-1933, Ίκαρος 1984) 

Ένα ποίημα του Κ. Kαβάφη, 
γεννημένου στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου..

Η Έλλη Λαμπέτη διαβάζει Καβάφη - Μέρες του 1908

2 Φεβρουαρίου 2011

Εθνικό Ιστορικό Μουσείο


Το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο στεγάζεται
στο κτίριο της Παλαιάς Βουλής στην οδό Σταδίου.
Πρόκειται για ένα κτίριο, από το οποίο οι περισσότεροι περνάμε
πολλές φορές απ' έξω βιαστικοί, αλλά όμως ελάχιστοι
αφιερώνουμε χρόνο για να το επισκεφτούμε.
Το κτίριο οικοδομήθηκε σε σχέδια του Φ. Μπουλανζέ, τροποποιημένα από τον Έλληνα αρχιτέκτονα Π. Κάλκο. Από το 1875 ως το 1932 στέγασε το Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Η έκθεση του μουσείου καλύπτει χρονικά την περίοδο από τα τελευταία χρόνια 
πριν την Άλωση της Κωνσταντινούπολης μέχρι τις πολεμικές επιχειρήσεις του 1940.

Τα εκθέματα παρουσιάζονται σε 13 αίθουσες και 6 διαμορφωμένους διαδρόμους,
ακολουθώντας χρονολογική σειρά.. Στις περισσότερες αίθουσες υπάρχουν έργα που απεικονίζουν αρκετά από τα σημαντικά πρόσωπα της κάθε περιόδου.

Ένα σημαντικό έκθεμα, η Χάρτα της Ελλάδος του Ρήγα Φεραίου
 (υπάρχει αντίστοιχο κομμάτι και στο Μουσείο της Ύδρας)


Το γραφείο του Αδαμάντιου Κοραή.


Aγαλματίδια


...αγωνιστών.



Ενετικά πελεκυφόρα και λογχωτά δόρατα.



...ο πολεμικός εξοπλισμός του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη.


O Τάφος του Μάρκου Μπότσαρη.


Το πρώτο πιεστήριο του
Εθνικού Τυπογραφείου (1827).


O θρόνος του Όθωνα.


Πίνακες με σημαντικές προσωπικότητες,
όπως εδώ πάνω του Διονύσιου Σολωμού.


Ιωάννης Καποδίστριας,
προσωπικά του αντικείμενα...


..ακρόπρωρα πλοίων..


   Η υδρία με την καρδιά του Κωνσταντίνου Κανάρη.


Αίθουσα αφιερωμένη στο ναυτικό αγώνα.


..τιμητικά ενθύμια, παράσημα.


Ένα πολύ ξεχωριστό έκθεμα.. Ένα χρυσό Στεφάνι από φύλλα δάφνης με χαραγμένα τα ονόματα 60 πόλεων της Ιωνίας που απελευθέρωσε ο Ελληνικός στρατός κατά τη διάρκεια της Αρχιστρατηγίας του Λεωνίδα Παρασκευόπουλου (1919-1920). Προσφέρθηκε από τον Μητροπολίτη Σμύρνης Χρυσόστομο στον Αρχιστράτηγο όταν ο τελευταίος αποχώρησε από τη θέση του το Νοέμβριο 1920.


Προσωπικά αντικείμενα του Τρικούπη.


Απεικόνιση της διάβασης του Στρυμώνα στα Στενά της Κρέσνας 
(τελευταίες επιχειρήσεις του ελληνικού στρατού στον Β'Βαλκανικό Πολέμο 1913)

Θρόνος σουλτάνου Αβδούλ Χαμίτ Β'

Και πάρα πολλά ακόμη.. Πολύ ενδιαφέροντα..
..Πρόκειται για ένα μουσείο, γεμάτο με απίστευτους θησαυρούς.. 
Κάθε αίθουσα προσφέρει μια άλλη ματιά στην Ιστορία..
Αξίζει την επίσκεψη σας.. 

Εθνικό Ιστορικό Μουσείο
Διεύθυνση: Οδός Σταδίου 13, 10561 Αθήνα
Γενική είσοδος: 3 ευρώ
Μειωμένο εισιτήριο: 1,5 ευρώ
Δωρεάν: Νέοι έως 18 ετών
Ώρες Λειτουργίας: 09:00 - 14:00, Δευτέρα κλειστά
Τηλ.: 210 3237315
Related Posts with Thumbnails