12 Μαρτίου 2010

jack kerouac


Ο Τζακ Κέρουακ (1922-1969), συγγραφέας και ποιητής, ένας από τους κύριους εκπροσώπους της Μπητ γενιάς (Beat Generation) και εισηγητής του ομώνυμου όρου, γεννήθηκε στις 12 Μαρτίου του 1922. Σήμερα αναγνωρίζεται ως ένας από τους μείζονες Αμερικανούς συγγραφείς, αν και κατά τη διάρκεια της ζωής του δεν έτυχε της ίδιας αναγνώρισης από τους κριτικούς.

Μικρός διακρίθηκε για τις επιδόσεις του στο ποδόσφαιρο, αργότερα εγκατέλειψε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια για να γνωρίσει την «άλλη Αμερική» των πεδιάδων και των ανοιχτών δρόμων που αντιπροσώπευαν την ελευθερία, την απόδραση από το κομφορμιστικό κόσμο των πόλεων, το «σύστημα».

Το Στο δρόμο, το καλύτερο έργο της γενιάς των μπιτ, άσκησε μεγάλη επίδραση στους συγγραφείς που ακολούθησαν αργότερα, όπως ο Τομ Ρόμπινς και ο Ρίτσαρντ Μπρότινγκαν. Μεγάλη ήταν επίσης η επίδρασή του στη λαϊκή κουλτούρα γενικότερα και στη μουσική ειδικότερα, όπως στους Μπιτλς, στον Μπομπ Ντίλαν και στον Τζιμ Μόρισον.
"Μάρτυρας μου είναι ο απέραντος ουρανός.."

Πολλοί συνέδεσαν το έργο του με εκείνο που ονομάστηκε αντικουλτούρα και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αποτελεί προδρομική διατύπωση όσων θα εξέφραζε η δεκαετία του '60. Οπως και οι υπόλοιποι συγγραφείς της γενιάς των μπιτ (ο Αλεν Γκίνσμπεργκ, ο Γκρέγκορι Κόρσο, ο Γουίλιαμ Μπάροουζ), ο Κέρουακ έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για τη φιλοσοφία του ζεν, τον βουδισμό και τα ναρκωτικά. Αλλοι τον ονόμασαν «βασιλιά των μπιτ», άλλοι «πατέρα των χίπις». Το γράψιμό του χαρακτηρίζεται από άρνηση στον κομφορμισμό της μορφής και του περιεχομένου, μια συνεχή διαπραγμάτευση των ορίων της έκφρασης και αυθορμητισμό.


Ο Κέρουακ υπήρξε ένας μοναχικός άνθρωπος, ο οποίος μοίρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του ανάμεσα σε ταξίδια στις τεράστιες αμερικανικές πεδιάδες και στην οικογενειακή του κατοικία.

Σε όλη του τη ζωή έπινε υπερβολικά, με αποτέλεσμα να πάθει κίρρωση του ήπατος. Στις 21 Οκτωβρίου 1969 πέθανε στο νοσοκομείο του Αγίου Αντωνίου της Φλόριδας.

Το εξώφυλλο της πρώτης έκδοσης του «On the road» («Viking Press»)

"Πλάι-πλάι παίρναν τους δρόμους και γεύονταν το καθετί με τον χαρακτήρα που είχε τότε η πρώτη τους φιλία και που, αργότερα έγινε τόσο περίλυπη, μίζερη και άδεια. Άλλα τότε πήγαιναν χορεύοντας μέσα στους δρόμους σαν τρελοί, και σερνόμουν από πίσω τους όπως κάνω σ’ όλη μου τη ζωή για ανθρώπους που μ’ ενδιαφέρουν...

...γιατί οι μόνοι άνθρωποι που υπάρχουν για μένα είναι οι τρελοί, αυτοί που είναι τρελοί για ζωή, τρελοί για κουβέντα, τρελοί να σωθούν, που θέλουν να τα χαρούν όλα μέσα σε μια και μόνο στιγμή, αυτοί που ποτέ δεν χασμουριούνται, ή λένε ένα κοινότοπο πράγμα, αλλά που καίγονται, καίγονται, όμοιοι με τις κίτρινες μυθικές φωτιές των ρωμαϊκών πυρσών, εκπυρσοκροτώντας σαν πυροτεχνήματα ανάμεσα στ’ άστρα και, στη μέση, βλέπουμε το μπλε φως του πυρήνα τους να σκάει κι ο καθένας κάνει: «Άααα!»
."

"Η ανωνυμία στον κόσμο των ανθρώπων αξίζει περισσότερο απ’ τη φήμη στον ουρανό, γιατί τι είναι ο ουρανός; Τι είναι η γη; Ιδέες του κεφαλιού.."

«Στο δρόμο», μτφρ.: Δήμητρα Νικολοπούλου,επιμ.: Αλέξης Ζήρας, «Πλέθρον»,1996


"Ποιος ξέρει αν πίσω απ’ αυτή τη βιτρίνα εγωισμού και σκληρότητας, το σύμπαν δεν είναι τελικά μια μεγάλη ευσπλαχνική θάλασσα, μια απέραντη γλύκα; Και ποιος ξέρει αν δεν είναι η μοναξιά της τωρινής μοναδικότητας του αγέννητου στοιχείου της μελλοντικής ουσίας του καθενός που αρνείται τη μοναδική, αγνή αιωνιότητα, αυτό το μεγάλο απόλυτο δυναμικό που μπορεί να ακτινοβολήσει τα πάντα, αυτή τη λαμπρή ευτυχία, το Ματιβαζρικαρούνα, ο Υπερβατικός Αδαμάντινος Οίκτος!

Όχι, εγώ θέλω να μιλάω ΓΙΑ τα πράγματα, για το σταυρό, για το αστέρι του Ισραήλ, για τον πιο υπέροχο άνθρωπο που έζησε ποτέ και που ήταν Γερμανός (ο Μπαχ), για τον γλυκό Μωάμεθ, για τον Βούδα, για τον Λάο-Τσε, τον Τσουάνγκ-Τσε, τον Σουζούκι... γιατί θα έπρεπε να επιτεθώ σ’ αυτά που αγαπώ, έστω κι αν είναι έξω από μένα;

Αυτό θα πει Μπητ. Ζήστε τη ζωή σας; Όχι,
αγαπήστε τη ζωή σας. Όταν θα ‘ρθουν να σε πετροβολήσουν, δεν θα ‘χεις τουλάχιστον γυάλινο σπίτι, θα ‘χεις μονάχα το γυάλινο κορμί σου."
(Τζακ Κέρουακ, Οι Καταβολές της Μπητ Γενιάς).

Post, παρουσίαση του βιβλίου:
Allen Ginsberg, Ουρλιαχτό, Καντίς και άλλα ποιήματα

Info:
Βιογραφία, εργογραφία wikipedia
Το βήμα
Jack Kerouac books

11 Μαρτίου 2010

..αυτούς τους έχω βαρεθεί!..

Αυτούς τους έχω βαρεθεί!

Τις κρύες γυναίκες που με χαϊδεύουν,
τους ψευτοφίλους που με κολακεύουν,
που απ’ τους άλλους θεν παλικαριά
κι οι ίδιοι όλο λερώνουν τα βρακιά,
σ’ αυτήν την πόλη που στα δυο έχει σκιστεί,
τους έχω βαρεθεί.

Και πέστε μου αξίζει μια πεντάρα,
των γραφειοκρατών η φάρα,
στήνει με ζήλο περισσό,
στο σβέρκο του λαού χορό,
στης ιστορίας τον χοντρό το κινητή,
την έχω σιχαθεί.

Και τι θα χάναμε χωρίς αυτούς όλους,
τους γερμανούς τους προφεσόρους,
που καλύτερα θα ξέρανε πολλά,
αν δεν γεμίζαν ολοένα την κοιλιά,
υπαλληλίσκοι φοβητσιάρηδες, δούλοι παχιοί,
τους έχω βαρεθεί.

Κι οι δάσκαλοι της νεολαίας γδαρτάδες,
κόβουν στα μέτρα τους τους μαθητάδες,
κάθε σημαίας πλαισιώνουν τους ιστούς,
με ιδεώδεις υποτακτικούς,
που είναι στο μυαλό νωθροί,
μα υπακοή έχουν περισσή,
τους έχω βαρεθεί.

Κι ο παροιμιώδης μέσος ανθρωπάκος,
κέρδος ποτέ μα από παθήματα χορτάτος,
που συνηθίζει στην κάθε βρωμιά,
αρκεί να έχει γεμάτο τον ντορβά
κι επαναστάσεις στ’ όνειρά του αναζητεί,
τον έχω βαρεθεί.

Κι οι ποιητές με χέρι υγρό,
υμνούνε της πατρίδας τον χαμό,
κάνουν με θέρμη τα στοιχειά στιχάκια,
με τους σοφούς του κράτους τα ‘χουνε πλακάκια,
σαν χέλια γλοιώδικα έχουν πουληθεί,
τους έχω σιχαθεί.

Κι οι ποιητές με χέρι υγρό,
υμνούνε της πατρίδας τον χαμό,
κάνουν με θέρμη τα στοιχειά στιχάκια,
με τους σοφούς του κράτους τα ‘χουνε πλακάκια,
σαν χέλια γλοιώδικα έχουν πουληθεί,
τους έχω σιχαθεί.
Σαν χέλια γλοιώδικα έχουν πουληθεί,
τους έχω σιχαθεί.

(Τo ποιήμα μελοποιήθηκε από το Θάνο Μικρούτσικο
και ερμηνεύτηκε από την Μαρία Δημητριάδη το 1975,
στο δίσκο "Πολιτικά τραγούδια".
Στίχοι του Βολφ Μπίρμαν, σε μετάφραση Δημοσθένη Κούρτοβικ)

10 Μαρτίου 2010

..η έκθεση του Τσαρούχη..για λίγες ακόμη μέρες..

Η αναδρομική έκθεση του Γιάννη Τσαρούχη,
για την οποία έχει γίνει παρουσίαση στο blog,
για λίγες ακόμη μέρες,
έως και τις 14/3 στο Μουσείο Μπενάκη.

Πρόκειται για μια από τις πιο ενδιαφέρουσες εκθέσεις της χρονιάς.., όσοι δεν την έχετε επισκεφτεί, μην τη χάσετε..

Λόγω της αυξημένης προσέλευσης, έως και την Κυριακή 14 Μαρτίου, το ωράριο της έκθεσης διαμορφώνεται ως εξής:

Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη & Κυριακή: 10.00-20.00

Παρασκευή & Σάββατο: 10.00-22.00


(Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138, Τηλ. 2103453111)

-----

Επίσης, ο "Γύρος του Κόσμου με Τρεις Φωνές", η σπουδαία μουσική συνάντηση της Μαρίας Φαραντούρη, της Έλλης Πασπαλά και της Σαββίνας Γιαννάτου επαναλαμβάνεται ξανά για μια βραδιά την Πέμπτη 18 Μαρτίου στις 21.00 στο Παλλάς..

8 Μαρτίου 2010

..ραντεβού στην Ομόνοια...

Η συνblogger Καρυάτιδα, διάβασε το post μου "ομόνοια..;"
και μου πρότεινε να "δουλέψουμε" δύο κοινά posts,

για το "χθες" και το "σήμερα" της Πλατείας.

Μου άρεσε η ιδέα της, δέκτηκα και φτιάξαμε δυο posts που σήμερα ανεβάσαμε η καθεμία στα blogs μας..
Η Καρυάτιδα αναφέρεται στην ιστορία της Ομόνοιας,
εγώ με τη σειρά μου στο δραματικό της σήμερα..


------

"Παράξενος χειμώνας μπαίνει, παράξενη εποχή.. Κανείς δεν ξέρει που πηγαίνει, δεν ξέρει που θα βγει.. Βουλιάζουμε όλο και πιο κάτω...", ακούω τους στίχους των Φατμέ και σιγοψιθυρίζοντας, επιβιβάζομαι στο μετρό.

Στάση Σύνταγμα, στάση Πανεπιστήμιο, στάση Ομόνοια.. "Φτάσαμε", σκέφτομαι.
Οι πόρτες του συρμού ανοίγουν και ο κόσμος ξεχύνεται ορμητικά. Αφήνω τους βιαστικούς να με προσπεράσουν.

Συλλογίζομαι εικόνες που έχω χαζέψει σε βιβλία με την Ομόνοια πριν χρόνια... Tου πράσινου που κάποτε εδώ κυριαρχούσε, το διαφορετικό σχεδιασμό, τα περίπτερα με τους ανθοπώλες, τους ξένοιαστους νέους που κάποτε εδώ ερωτεύονταν! Υπήρξε κάποτε μια πλατεία που ναι, δικαίωνε το όνομα της!
Ανεβαίνω τις κυλιόμενες σκάλες. Βγαίνω στο κέντρο της πλατείας, ουσιαστικά στο κέντρο της πρωτεύουσας της Αθήνας..
Μια βαθιά δυσοσμία με τυλίγει και φτάνει μέχρι την καρδιά μου! Λογικό, οι τριγύρω δρόμοι καιρό τώρα, έχουνε μετατραπεί σε δημόσια ουρητήρια, με εμφανείς τους κινδύνους διαφόρων μολυσματικών ασθενειών.


Κοιτώ τριγύρω.. Ένας εντελώς άλλος κόσμος.. Πόσο αντιφατική, η σημερινή εικόνα της με εκείνη του παρελθόντος!
Στέκομαι σε μια άκρη.
Ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια μου ένα μωσαϊκό στιγμών και ανθρώπων. Βιαστικοί περαστικοί, νοικοκυρές, εργαζόμενοι, τουρίστες που κοιτάνε τριγύρω σαν χαμένοι.. Προφανώς θα έχουνε κάνει κράτηση σε κάποιο από τα μεγάλα ξενοδοχεία που την περιτριγυρίζουν, που να φαντάζονταν τι σκηνικό θα τους υποδεχόταν με τον ερχομό τους στην πόλη.. Για τι θέα θα χρυσοπλήρωναν στα πολυτελή δωμάτια..

Το βλέμμα μου στέκεται σε παιδιά, παραδομένα στα ναρκωτικά, εναγωνίως να αναζητούν την επόμενη δόση τους. Δεν υπάρχει αξιοπρέπεια εδώ, αφημένα σε υπάνθρωπους που τους σκοτώνουν, ενώ οι ίδιοι πλουτίζουν.. Δεν υπάρχουν όνειρα και καμία αίσθηση «ομόνοιας» φυσικά.. Ένα βήμα πιο κοντά στο θάνατο, ένα ακόμη πιο μακριά από το «τώρα» στην πλατεία τους.. Ουσιαστικά άλλωστε αυτή η πλατεία ολοκληρωτικά τους ανήκει..

Η πλατεία Ομονοίας πλέον δεν ανήκει σε όλους τους κατοίκους της πόλης.. Εδώ δεν θα δεις παιδιά να παίζουν, ηλικιωμένους να βολτάρουν, ζευγαράκια αγκαλιασμένα.. Όσοι κάτοικοι έχουνε απομείνει, σταδιακά εγκαταλείπουν την περιοχή, ενώ από τους καταστηματάρχες μένουν κυρίως όσοι είναι κοντά στη σύνταξη ή όσοι δεν έχουν την δυνατότητα να μεταστεγάσουν την επιχείρησή τους.

Η τσιμεντένια πλατεία, παραδομένη στην αδιαφορία, ανήκει στα ζόμπι που περιφέρονται σέρνοντας τα πόδια τους, είτε μένουν σωριασμένα σαν υπνωτισμένα στα λιγοστά παγκάκια της..
Ακριβώς απέναντι, μια κλούβα της αστυνομίας και ένα περιπολικό.. Δεν αντιδρούν καθόλου σε αυτήν την παράνοια. Με τη συνενοχή τους, το πάρτυ του θανάτου και της διαφθοράς συνεχίζεται αδιάκοπα εδώ κάθε μέρα, κάθε βράδυ..
Διακίνηση ναρκωτικών, πορνεία, μαύρη αγορά, παπατζήδες, άκρες για πλαστά διαβατήρια, πορτοφολάδες, μαχαιρώματα, ρατσισμοί, καυγάδες.. Η ζωή στην κεντρικότερη πλατεία της Αθήνας θυμίζει σκηνές από αστυνομική ταινία…

Προχωρώ απέναντι.. Παρέες μεταναστών κάθονται κάτω από κάποια απ’ τις δέκα ελιές που συμβολίζουν τις δέκα φυλές της αρχαίας Αθήνας! Δεν είναι τυχαίο πως το μεγαλύτερο ποσοστό των μεταναστών από χώρες της Ασίας διαμένουν στην Ομόνοια υπό άθλιες συνθήκες. Κάποιοι τους οδηγούν εδώ.. Οι ίδιοι δεν έχουνε επιλογή, ούτε ευθύνονται..

Καθώς βαδίζω, κοιτάζω το τσιμέντο της πλατείας.. Έχει φθαρεί εντελώς.. Θέλει προσοχή καθώς περπατάς.. πολύ εύκολα μπορεί να παραπατήσεις και να πέσεις.. Μακάρι να είχανε αφήσει το σιντριβάνι στην θέση του.. Δεν θα ήταν σίγουρα τόσο αποκρουστικό όσο αυτό το ατελείωτο τσιμέντο..
Τώρα στην πλατεία έχει τοποθετηθεί ένα… γλυπτό του Ζογγόπουλου, το οποίο όμως "χάνεται" στα μάτια μου! Φαντάζει τουλάχιστον, εντελώς άκυρο στην πλατεία.. Καθώς περνώ από δίπλα, στέκομαι και κοιτώ το νερό στη βάση του, είναι γεμάτο πλαστικές σακούλες και σκουπίδια! Βρωμιά και δυσωδία παντού..

Παραδίπλα το φαρμακείο του Μπακάκου (άλλοτε υπήρξε κλασσικό σημείο ραντεβού, σήμερα έχει αναγκαστικά φύλακες), τριγύρω περίπτερα με πορνοπεριοδικά σε πρώτο πλάνο, πολλά sex shops, ένα κατάστημα με όπλα και σπαθιά, ταχυφαγεία, ενεχυροδανειστήρια…

Η Ομόνοια του σήμερα, έχει πολλά να ζηλέψει από το χτες της. Παραπάνω από ένας αιώνας έχει περάσει, αλλάζοντας δραματικά την μορφή και το χαρακτήρα της.

Μια βόλτα γύρω από την περιοχή της Ομόνοιας θα σε κάνει να ντραπείς που ζεις σε αυτήν την πόλη.
Αναρωτιέμαι αν ο δήμαρχος ντρέπεται άραγε το ίδιο..

Αν αισθανόταν ντροπή, τότε κάτι θα έκανε για να αναβαθμιστεί η ζωή σε αυτή την πόλη. Αντίθετα ανεχόμενος αυτή την κατάσταση, όπως οι προκάτοχοι του τόσα χρόνια, ουσιαστικά συνηγορεί στη συνεχιζόμενη υποβάθμιση της καθημερινά, κάθε ώρα που περνά…

Η κεντρική πλατεία της χώρας, αντικατοπτρίζει τη γενικότερη παρακμή μας. Το χειρότερο είναι πως πλέον όχι απλά μοιάζει ασυγκράτητη, αλλά ούτε καν φαίνεται να υπάρχει κάποιο δυνατό μυαλό, με αγάπη προς αυτήν, που να μπορεί να την ανατρέψει..

Άργησα στο ραντεβού μου… Η Καρυάτιδα θα περιμένει....


Related Posts with Thumbnails