5 Μαρτίου 2023

Nelly's: Η πρώτη έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο στο Μουσείο Μπενάκη


Είκοσι πέντε χρόνια μετά τον θάνατο της Nelly’s και πενήντα χρόνια από την έναρξη λειτουργίας των Φωτογραφικών Αρχείων του, το Μουσείο Μπενάκη, θεματοφύλακας του πολύτιμου έργου της από το 1984, μας καλεί στην πιο μεγάλη αναδρομική έκθεση της «μεγάλης κυρίας της ελληνικής φωτογραφίας» που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα και επανασυστήνει τη δημιουργό στο σύγχρονο κοινό.


Η έκθεση αποτελείται από περισσότερες από 500 φωτογραφίες της Nelly’s: 350 πρωτότυπες εκτυπώσεις επιλεγμένες από το αρχείο της, με 150 ψηφιακά τυπώματα από τα αρνητικά της.

 Παρακάτω σας παρουσιάζω λίγα μόνο στοιχεία και στιγμιότυπα της έκθεσης.

Φωτογραφικές μηχανές της Nelly's

Όλα τα πορτρέτα της ήταν εξαιρετικά. 
Με δυσκολία ξεχωρίζεις κάποια.
Σημαντικές προσωπικότητες -όλων των κατηγοριών- στάθηκαν μπροστά στο φακό της.

Παραπάνω ενδεικτικά μια επιλογή...: 
α. Λάμπρος Κωνσταντάρας, β. Κωστής Παλαμάς
γ. Ελευθέριος Βενιζέλος, δ. Ο βιολιστής και συνθέτης Fritz Kreisler



Η Ακρόπολη, τα Προπύλαια και ο ναός της Αθηνάς Νίκης
 Αθήνα, γύρω στο 1930, Nelly's

Δελφικές Γιορτές, Ικέτιδες του Ευριπίδη
 Δελφοί, 1930, Nelly's

Εμποροπανήγυρη. Υπάτη, γύρω στο 1930
 Έλλη Σεραϊδάρη-Σουγιουλτζόγλου (Nelly's) 

Η ρωσίδα χορεύτρια Elizaveta Lila Nikolska στον Παρθενώνα
Αθήνα, Νοέμβριος 1930, Nelly's

Κίνηση που προκάλεσε αντιδράσεις...
Φωτογραφίες που έχουν μείνει στην ιστορία.


 Σαντορίνη, 1928-34Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη (Nelly’s).
© Μουσείο Μπενάκη/Φωτογραφικά Αρχεία


Εύζωνες χορεύουν, Αθήνα, 1937/38
Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη (Nelly’s). 
© Μουσείο Μπενάκη/Φωτογραφικά Αρχεία

Το δίπλωμα της, Δεκέμβριος 1923

Το φωτογραφείο της στην Αθήνα, στην Ερμού.

Να συναντιόμαστε...

να γεμίζει η ψυχή μας τοπία, εικόνες, ομορφιά...

να συνειδητοποιούμε τις ρίζες
την αξία της δημιουργίας...

Να κρατάμε δυνατά μέσα μας...

...εκείνα που αξίζουν και τόσο πληγώνουμε.

Να ενδυναμώνουμε την αγάπη μας για την τέχνη της φωτογραφίας...

Σήμερα δε μπορούμε να διανοηθούμε πόση γνώση χρειαζόταν στην εποχή της Nelly's για να δημιουργηθούν αυτές οι φανταστικές εικόνες.

Αντικείμενα από το σκοτεινό θάλαμο που διατηρούσε στην Ν. Υόρκη


Βιτρίνα από το φωτογραφείο της στην Ν. Υόρκη


Προβολή της Ελλάδας σ' όλο τον κόσμο.


Από τις 23 Φεβρουαρίου έως τις 23 Ιουλίου το Μουσείο Μπενάκη τιμά τη Nelly’s, μια φωτογράφο που άσκησε τη δική της επιρροή στην ιστορία της φωτογραφίας.  

Βρεθήκαμε χτες το απόγευμα (4/3/2023) στο Μουσείο Μπενάκη και η έκθεση στάθηκε αφορμή να ταξιδέψει το μυαλό στο χρόνο, στις εποχές, στην ιστορία, στις ζωές ανθρώπων και της χώρας.

Όταν σε περικυκλώνει το σκοτάδι,
 στρέψου στο φως.

Μια σύντομη αναφορά στη ζωή της σπουδαίας, της πιο σημαντικής Ελληνίδας φωτογράφου:

Η σπουδαία Ελληνίδα φωτογράφος Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη (23 Νοεμβρίου 1899 - 17 Αυγούστου 1998), γνωστή με το ψευδώνυμο Nelly’s, γεννήθηκε στις 23 Νοεμβρίου 1899 στο Αϊδίνι της Μικράς Ασίας.

Εγκαταστάθηκε με την οικογένειά της στην Αθήνα το 1924 και έπειτα μετέβη στη Δρέσδη  με τον αδελφό της για να σπουδάσει ζωγραφική, αλλά εν τέλει ασχολήθηκε με τη φωτογραφία. Επέστρεψε στην Αθήνα και άνοιξε το πρώτο της εργαστήριο στην οδό Ερμού.

Με τον φακό της απαθανάτισε πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία, πορτραίτα διάσημων ανθρώπων της εποχής αλλά και απλών αγροτών της υπαίθρου, φωτογραφίες με ιδιαίτερη ιστορική σημασία μιας και σε αυτές αποτύπωσε τη ζωή στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου. Ανάμεσα σε άλλα έργα της ξεχωρίζουν η γυμνή φωτογράφιση της Μόνα Πάεβα (Mona Paeva), πρώτης μπαλαρίνας της Opera Comique στην Ακρόπολη καθώς και οι φωτογραφίες που τράβηξε από τις Δελφικές Εορτές του 1927 και του 1930. Έζησε για αρκετά χρόνια στην Αμερική από όπου επέστρεψε μόνιμα στην Ελλάδα το 1966.

Κεντρική θέση στο έργο της έχει η ιδιαίτερη χρήση του φωτός και η ανθρωποκεντρική προσέγγιση. Το 1989 δημοσίευσε την αυτοβιογραφία της. Δώρισε το μεγαλύτερο κομμάτι του έργου της στο Μουσείο Μπενάκη. Έχει τιμηθεί με το παράσημο του Ταξιάρχη του Φοίνικα, με βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών, ενώ εξέδωσε πολλά λευκώματα με φωτογραφίες της και παρουσίασε τα έργο της σε πολλές εκθέσεις. Η Έλλη Σουγιουλτζόγλου – Σεραϊδάρη πέθανε στη Νέα Σμύρνη Αττικής, στις 17 Αυγούστου του 1998.

--

Η έκθεση πραγματοποιείται στο κτίριο της οδού Πειραιώς 138, σε επιμέλεια της Αλίκης Τσίργιαλου και σε σχεδιασμό της Ναταλίας Μπούρα.

23/02 έως τις 23/07/2023

Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, 118 54 Αθήνα

Εισητήρια 9 €, 12 €

7 σχόλια:

Κωνσταντίνος είπε...

Να είσαι πάντα καλά για το φως και τα υπεροχα πράγματα που μοιράζεσαι τόσο απλόχερα με όλους μας. Πραγματικά ευχαριστώ. Δίνεις φως στο σκοτάδι, που ξανά μας περικυκλώνει.

MYSTELIOS είπε...

Εξαιρετική ανάρτηση !!!

thinks είπε...

Πολύ ενδιαφέρον το σημερινό θέμα! Η "Elli Seraidari", όπως αναφέρεται όλο και περισσότερο τώρα στο εξωτερικό, έθεσε την εφάπαξ πορεία του μάρκετινγκ του Ελληνικού Τουρισμού φωτογραφίζοντας αρχαία μνημεία δίπλα στη θάλασσα και είναι γνωστή στο εξωτερικό και για την «σκανδαλώδη» παρουσίαση γυμνών και ημίγυμνων στην Ακρόπολη, τις φωτογραφήσεις με στόχο την ρατσική σύνδεση των νέων Ελλήνων με τους αρχαίους Έλληνες (που χρησιμοποίησε στην Παγκόσμια Έκθεση του 1939 σε τεράστια κολάζ), όπως και για την συνεργασία της με την δικτατορία Μεταξά και απορρέον εθνικιστικό έργο για το οποίο, στο εξωτερικό, είναι γνωστή και ως «Η Ελληνίδα Leni Riefenstahl» (αναφορά στην φωτογράφο και ντοκυμεντερίστα προπαγάνδας του Τρίτου Ράιχ). Στην Νέα Υόρκη όπου απέφυγε τον Β’ΠΠ και την μεταπολεμική περίοδο, υιοθέτησε το «Nelly» και χρησιμοποίησε την γενική «Nelly’s» για μάρκετινγκ σε έντυπα που συνόδευαν παραδόσεις εργασίας σε πελάτες στα ανώτερα στρώματα της κοινωνίας, από το στούντιο της στην ακριβή Ανατολική 57η οδό. Λέγεται πάντως ότι ενώ αυτό ήταν το όνομα της επιχείρησής της, ποτέ δεν αναφέρθηκε στον εαυτό της ως «Nelly».

Το Μουσείο Μπενάκη επίσης έλαβε από την φωτογράφο και φυλάσσει στα αρχεία του κάπου 12.500 αρνητικά από την εργασία μιας άλλης γνωστής και πολυδημοσιευμένης Ελληνίδας φωτογράφου, της Βούλας Παπαϊωάννου (1898-1990) της οποίας το έργο συμπεριλαμβάνει την Κατοχή, Εμφύλιο και καθημερινότητα των Ελλήνων της μεταπολεμικής περιόδου όπου η τεχνική της είναι γνωστή στο εξωτερικό ως «a dominant representational paradigm of 'humanist photography'». Θα ήταν ίσως, κατά την γνώμη μου, εξ’ ίσου σημαντικό αν το Μπενάκη εξέθετε και το έργο της κας Παπαϊωάννου στο πλαίσιο παρουσίασης του φωτογραφικού έργου Ελληνίδων του εικοστού αιώνα και της σημασίας του.

Roadartist είπε...

@ Κωνσταντίνος: :)

@ Mystelios: Σε ευχαριστώ πολύ!

@ thinks: Είχα καιρό να ανεβάσω ανάρτηση από έκθεση που επισκέπτομαι - στο παρελθόν ανέβαζα πολλές. Στο τσακ ήμουν να αρκεστώ μόνο στα social σε μια αναφορά, αλλά τελικά μοιράστηκα λίγα πράγματα. Αυτά που αναφέρεις, Δημήτρη για "εθνικιστικό" έργο πρώτη φορά το ακούω, αλήθεια δεν έχω ιδέα. Ναι ότι είχε όλη την υψηλή κοινωνία ως πελάτες φαίνεται και από την έκθεση, είχε κάνει τα πορτρέτα των σημαντικότερων προσωπικοτήτων της εποχής σε κάθε τομέα - επίσης μια λεπτομέρεια που δεν γνώριζα, επί 10 χρόνια συνεργαζόταν με τον Ωνάση, στο να του διακοσμεί με κεραμικά τα καράβια του...

Το Μουσείο Μπενάκη έχει μια τεράστια συλλογή φωτογραφιών, εξαιρετικής αξίας, από πολλούς εξαιρετικούς και σημαντικούς έλληνες φωτογράφους. Η Βούλα Παπαϊωάννου είναι πραγματικά εξαιρετική, έχω δει φωτογραφίες της στο Μπενάκη - υπάρχει μόνιμη έκθεση στο κτήριο της οδού Πειραιώς με φωτογραφίες - η οποία είναι χάρμα οφθαλμών, σαν να περνά η ιστορία από μπροστά σου.

https://www.benaki.org/index.php?option=com_publications&view=publication&id=3132&lang=el

Δε γνωρίζω αν έχει αφιερωθεί κάποια έκθεση στην Β. Παπαϊωάννου, μου διαφεύγει, φυσικά και θα ήταν πολύ σημαντικό.

thinks είπε...

Σ' ευχαριστώ, αγαπητή μου Roadartist :-) Πρόσθεσα μόνο το τι γράφεται στα Αγγλικά στην Δύση, σαν πρόσθεση, όχι σαν διόρθωση.

koulpa είπε...

με πήγες στα παλιά.. όλα καλά;

Roadartist είπε...

Κουλπάκι μου πόσο χαίρομαι που βλέπω την παρουσία σου εδώ, σ ευχαριστώ για το πέρασμα. Όλα καλά! ☺️🙏 Καλό Πάσχα, εύχομαι καλή Ανάσταση!

Related Posts with Thumbnails