Τρίτη, 13 Ιανουαρίου 2015

Τσαρούχης, κείμενα και αποφθέγματα



Ο Γιάννης Τσαρούχης γεννήθηκε σαν σήμερα, στις 13 Ιανουαρίου 1910. Ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες καλλιτέχνες του 20ού αιώνα.  Διάβασα το συγκεκριμένο βιβλίο, στο πλαίσιο μιας έρευνας για τον Γιάννη Τσαρούχη. Έπειτα σημείωσα κάποια αποφθέγματα. Με αφορμή τη σημερινή επέτειο σκέφτηκα να τα μοιραστούμε και στο ιστολόγιο. Ακολουθούν κάποιες επιλογές μου: 

Η Ελλάδα είναι ωραία ως σκηνικό, αλλά όχι ως παράσταση.

Η Ελλάδα δεν είναι ούτε ανατολή, ούτε δύση, γι’ αυτό είναι υπό διωγμό.

Στην Ελλάδα υπάρχει βρωμιά και ακαταστασία που δεν υπάρχει στο εξωτερικό κι αυτό αρέσει στους ξένους

Η Ελλάδα σπάνια βγάζει μεγάλους καλλιτέχνες, γιατί δεν μπορεί να τους συντηρήσει.

Η Ελλάδα ζει από τις εξαιρέσεις.

Στην Ελλάδα ποτέ δεν σου συγχωρούν την επιτυχία.

Οι Έλληνες ξέρουν να ανακαλύπτουν το ωραίο και να το γκρεμίζουν.

Οι Έλληνες κονταίνουν τον άλλον για να ψηλώσουν.

Ο Έλληνας θέλει να μπει από το παράθυρο.

Στην Ελλάδα είναι πιο εύκολο να κλέψεις από το να χαρίσεις.

Αν στην Ελλάδα εφαρμοστούν οι νόμοι, θα πάψει να υπάρχει.

Οι Έλληνες δεν μπορούν να ζήσουν με την αλήθεια, γι’ αυτό ζουν με παραμύθια.

Ελληνικό είναι ό,τι απαγορεύει η Αστυνομία.

Δεν έχω καμιά σχέση με τα κόμματα. Ουδέποτε ανήκα πουθενά, διότι είμαι κι εγώ άπιαστος όπως η Ελληνικότητα.


Αθήνα: Απαίσιο σκηνικό, ωραία φωτισμένο.

Κανένας στην Ελλάδα δεν ασκεί το επάγγελμα του.

Αντιδρώντας στα «μη» των γιατρών:
Δηλαδή να μη ζω για να ζω;

Το κάπνισμα είναι μια μορφή αυτοκτονίας.

Είσαι ακόμη φτωχός, γι’ αυτό φοράς ρολόι.

Στη ζωή μου με υποστήριξε μόνο η δουλειά μου.

Αν δεν ευχαριστιέσαι με τη δουλειά σου είναι δυστυχία και αρρώστια. Αν είναι παρηγοριά, πάει καλά. Ειδάλλως είναι φρίκη.

Ό,τι έρχεται νωρίς, φεύγει και νωρίς.

Δε ζήλεψα ποτέ στη ζωή μου. Επιθυμίες είχα που προσπάθησα πολύ να τις πραγματοποιήσω.

Όσο πιο ψηλά ανεβαίνεις, τόσο πιο μετριόφρων πρέπει να γίνεσαι.

Η ματαιοδοξία δεν έχει όρια.

Για να φτάσεις ψηλά στην Τέχνη, πρέπει να δεις τα αόρατα. Εγώ έχω δει μέρος αυτών και για λίγο. Είναι πολύ δύσκολο να τα δεις.

Στην τέχνη πρέπει να υπάρχει ισορροπία τεχνικής και αυθορμητισμού.

Ελευθερία και πειθαρχία η ζωγραφική.

Αισθητική είναι η ορθογραφία.


Το σχέδιο είναι η σκαλωσιά του έργου.

Εγώ κάνω επανάσταση στο μοντέρνο ζωγραφίζοντας κλασικά.

Τα μουσεία είναι ναοί κλεπτών.

Τα έργα τέχνης ανήκουν σε αυτούς που τα καταλαβαίνουν.

Θέατρο, η εκ των παθών λύτρωση.

Στο θέατρο όλα γίνονται.

Το μέλλον του θεάτρου είναι να μιλάει ο ηθοποιός απλά.

Ηθοποιός: να δείχνεις την τρέλα σου μπροστά σε τρίτους, είναι τρομερό.

Όταν πάψει να σε απασχολεί αν είσαι ωραίος πάνω στη σκηνή, τότε αρχίζεις να γίνεται ηθοποιός.

Για να κάνεις θέατρο δε χρειάζονται χρήματα, αλλά φαντασία και ευαισθησία.

Επειδή σεβάστηκα την Επίδαυρο, πήγα μόνο με την Κάλλας.

Η Επίδαυρος είναι ένα κακόφημο κέντρο.

Επιτυχημένο σκηνικό είναι αυτό που φεύγοντας ο θεατής δεν το θυμάται.

Το κράτος στηρίζει τη ρουτίνα γιατί την ελέγχει.

Οι μέτριοι είναι πολλοί, γι’ αυτό έχουν δύναμη.

Ένα καλό περιτύλιγμα πουλάει.

Το τσάμπα είναι πιο ακριβό.

Όποιος αγαπάει, στο τέλος θα αγαπηθεί και θα είναι δυστυχής.

Η μυστική χαρά του έρωτα είναι η εκδίκηση.

Οι εχθροί των φίλων μας δεν είναι απαραίτητα εχθροί μας.

Το μίσος είναι πρόβλημα των άλλων.

Πολλά πράγματα μπορούν να γίνουν μόνο με την πίστη. Ούτε η επιστήμη, ούτε τίποτα άλλο μπορούν να το κατορθώσουν.

Ο άνθρωπος γεννιέται με πίστη, η επιστήμη την καταργεί και γι’ αυτό είναι δυστυχισμένος.

Τα πράγματα κατακτώνται δια του πνεύματος.

Ποτέ δεν είναι νωρίς.

Ποτέ δεν έχουν οι άνθρωποι αυτά που πρέπει.
Θα έχουν ή περισσότερα ή λιγότερα.


Προσπαθώ να κερδίσω λίγα, αλλά είναι πολύ δύσκολο.

Και η Τέχνη είναι μια παραχώρηση, γιατί η ζωή χωρίς τέχνη είναι δύσκολη.

Η πείνα του φτωχού είναι η αδυναμία του πλούσιου. Και οι δυο είναι δυστυχισμένοι.

Το χρήμα είναι δουλεία.

Η προσπάθεια να εξασφαλιστούμε μας καταστρέφει κάθε προοπτική στη ζωή.

Τέλειο δεν υπάρχει. Αν το κατορθώναμε, θα αυτοκτονούσαμε.

Το «θα» είναι θάνατος.

Οι επιλογές των παραπάνω ευφυέστατων αποφθεγμάτων του Γιάννη Τσαρούχη, προέρχονται από το βιβλίο : Τσαρούχης, Ζωγραφιστά έργα και σχέδια, σκηνικά, κουστούμια, φωτογραφίες, κείμενα και αποφθέγματα (1986-1989), Δήμος Αμαρουσίου, 2002, του Κώστα Κλεφτογιάννη

Προηγούμενες αναφορές στο blog για τον Γιάννη Τσαρούχη:

"Γιάννης Τσαρούχης 1910-1989", αφιερωμένη ανάρτηση στην αναδρομική έκθεση του Μουσείου Μπενάκη με αφορμή τη συμπλήρωση εκατό ετών από τη γέννηση του

 στο σπίτι του Γιάννη Τσαρούχη

 Γιάννης Τσαρούχης. Εικονογράφηση μιας αυτοβιογραφίας. Πρώτο Μέρος (1910-1940), στο Μουσείο Μπενάκη. 

18 σχόλια:

thinks είπε...

Το πρώτο είναι καταπληκτικό! Στο δεύτερο δεν συμφωνώ ότι η Ελλάδα είναι υπό διωγμό --τουλάχιστον από κανέναν άλλον παρά από τον εαυτό της... Όσον αφορά το τρίτο, όλοι οι ξένοι (και είναι πολλοί από πολλά μέρη) που έφερα στην Ελλάδα πρόσεξαν τη βρωμιά, αλλά δεν τους άρεσε... Την ακαταστασία την βρήκαν γραφική :-)

Όλα τα άλλα είναι διαλεχτά και υπέροχα, ένα-ένα, πολύ μεγάλες αλήθειες... πραγματικότητες.

VAD είπε...

"Στην Ελλάδα αμα πετάξεις πέτρα ή σκύλο θα χτυπήσει ή πρόεδρο",:)))

Απόστολος Μακρίδης είπε...

στο έκλεψα! Ωραίο, να σαι καλά!
http://cypriotchronicles.blogspot.com/

Roadartist είπε...

@ thinks : Μεγάλες αλήθειες από έναν ιδιαίτερο (και σοφό) καλλιτέχνη. Όσον αφορά το δεύτερο, μάλλον θα συμφωνήσω μαζί σου, βέβαια πολλές φορές έχω αναρωτηθεί και εγώ που ανήκουμε. Ούτε Ανατολή, ούτε (και ακριβώς) Δύση. Στο μεταίχμιο... με ότι μπορεί αυτό να σημαίνει. Όσον αφορά το τρίτο, αυτό που έχω διαπιστώσει είναι πως όταν οι ξένοι έρχονται στην Ελλάδα γίνονται πιο ακατάστατοι από τους Έλληνες. :) Λες και το μόνο που τους κρατά σε διαφορετική συμπεριφορά στην πατρίδα τους είναι οι πιο αυστηροί νόμοι.

Roadartist είπε...

@ VAD : έλα ντε. :)

Roadartist είπε...

@ Απόστολος Μακρίδης : Χαίρομαι γιατί άξιζε τότε τον κόπο για το ανέβασμα του! Να είσαι καλά και εσύ :) [αχ αυτό το nickname μπερδεύει :) και η ανωνυμία φυσικά... Είμαι κοπέλα. Ότι σου αρέσει να το μοιράζεσαι, σε ευχαριστώ. ]

thinks είπε...

Πολύ σωστά! Οι ξένοι γίνονται ακατάστατοι στην Ελλάδα λόγω ενός συνδυασμού έλλειψης αστυνόμευσης, στην οποία αστυνόμευση έχουν συνηθίσει στις πατρίδες τους, αφ' ενός, και αφ' εταίρου γιατί το περιβάλλον δεν ...εμπνέει τάξη ή σεβασμό αυτής :-) Όχι όλοι οι ξένοι βέβαια :-)

Πράγματι δεν είμαστε ούτε ανατολή ούτε δύση: είμαστε σταυροδρόμι, γεγονός το οποίο πριν 2.500 χρόνια δημιούργησε τους σπινθήρες της φιλοσοφίας και επιστήμης ενώ σήμερα δημιουργεί ...άλλου είδους σπινθήρες...

Απόστολος Μακρίδης είπε...

η διάκριση του φύλου αποσαφηνίστηκε...!

όσο για τον Τσαρούχη, προσωπικά τα λόγια του θυμίζουν Νίκο Δήμου, σε καθαρά πιο ποιητική μορφή... Ο πόνος για μια Ελλάδα που πληγώνει, διότι απέχει από την μορφή που ο ρομαντικός Έλληνας έχει γι αυτήν στο μυαλό και στην ψυχή του... έτσι τουλάχιστον νομίζω

Roadartist είπε...

@ thinks : και να δούμε αυτοί οι σπινθήρες που θα οδηγήσουν... Έτσι όπως τα λες! :)

Roadartist είπε...

@ Απόστολος Μακρίδης : Σωστά, ο Τσαρούχης αγάπησε πολύ την Ελλάδα, και την αισθάνθηκε όσο λίγοι. Και τον απογοήτευε πολύ. Δυστυχώς αν δεις ρεαλιστικά την κατάσταση στη χώρα, δε γίνεται να μην πληγωθείς, εφόσον την αγαπάς.
Ευχαριστώ για την αποσαφήνιση :)

Mariela είπε...

Εξαιρετική η συλλογή που έκανες εδώ με τα αποφθέγματα!
πολλά από αυτά δεν τα είχα ξανακούσει!!
ευχαριστούμε ροντάκι.... να είσαι καλά!

Roadartist είπε...

@ Mariela : πέρσι είχα πάει στο σπίτι του Τσαρούχη και είχα γνωρίσει την ανιψιά του με την οποία είχαμε συζητήσει κάποια πράγματα για το ζωγράφο και για τις εκθέσεις που έχει επιμεληθεί η ίδια στο Μουσείο Μπενάκη. Πέρα από την όμορφη εμπειρία και συνομιλία, με εφοδίασε με πολλά βιβλία. Είχα αντιγράψει τα αποφθέγματα σε ένα αρχείο word, τα θεώρησα ευφυέστατα... και είπα σήμερα να τα μοιραστούμε, για όποιον μπορεί να συμμεριστεί την αξία τους - θεωρώ πως έχουν μια αξία για όποιον θαυμάζει το ζωγράφο. Ο οποίος πέρα από το ταλέντο του, ξεχώριζε και για τις απόψεις του. Φιλιά Μαριέλα. :)

BLUEPRINTS είπε...

Μεγάλη μορφή και εξαιρετικό πνεύμα γενικά, χρειάζεται να θυμόμαστε (και να κάνουμε πράξη ενίοτε) κάποιες από τις σκέψεις τους

Roadartist είπε...

@ BLUEPRINTS : ας τα θυμόμαστε για να φωτιζόμαστε λίγο. Νομίζω ότι το χρειαζόμαστε.

ηλιογράφος είπε...

Όπως είπε και ο Μπουκόφσκι, διανοούμενος είναι αυτός που λέει κάτι απλό με δύσκολο τρόπο, καλλιτέχνης είναι αυτός που λέει κάτι δύσκολο με απλό τρόπο.

Και μια ακόμη σχετική ανάρτηση με τον Τσαρούχη:
https://ainafetst.wordpress.com/2014/11/10/giannis-tsarouxis/

Roadartist είπε...

@ ηλιογράφος : Αν σου πω ότι αυτή ακριβώς (!!) τη στιγμή διάβαζα αυτή ακριβώς (!!!!) τη φράση του Μπουκόφσκι, τι θα πεις, απίστευτο; Θα δω την ανάρτηση, σε ευχαριστώ!

To love life for what it is είπε...

Κρατάω το "Αισθητική είναι η ορθογραφία". Και σου γράφω ένα δικό μου αγαπημένο απόφθεγμα του Τσαρούχη, που γράφω κάθε χρονιά πρώτο-πρώτο σε κάθε μου ατζέντα: "Με το γυμνό κατανοεί κανείς την ψυχική γεωμετρία του ανθρώπου".
Καλή συνέχεια. :-)

Roadartist είπε...

@ To love life for what it is : Τι φοβερή φράση, μα και πόσο εντύπωση μου έκανε ότι επιλέγεις αυτή κάθε χρόνο για την Agenda σου... Σε ευχαριστώ πολύ που μας την έγραψες, καλή μας χρονιά. :)

Related Posts with Thumbnails