"Θουκυδίδης, ο Αθηναίος, έγραψε την ιστορίαν του πολέμου μεταξύ των Πελοποννησίων και των Αθηναίων. Την συγγραφήν αυτού ήρχισεν ευθύς εξ αρχής της εκρήξεώς του, διότι προείδεν ότι θ' απέβαινε μεγάλος και περισσότερον αξιομνημόνευτος από κάθε προηγούμενον πόλεμον, και εσυμπέραινε τούτο από το γεγονός ότι αμφότερα τα Κράτη κατήρχοντο εις αυτόν, ενώ ευρίσκοντο εις την ακμήν της παντός είδους στρατιωτικής δυνάμεώς των, και ότι έβλεπε τους λοιπούς Έλληνας είτε τασσόμενους αμέσως, είτε διανοουμένους τουλάχιστον να ταχθούν προς το εν ή το άλλο μέρος. Η κίνησις αυτή ετάραξε τωόντι βαθύτατα την Ελλάδα, και μέρος υπό τους βαρβάρους και σχεδόν τον κόσμον όλον."
Το βράδυ της Παρασκευής βρεθήκαμε στο Θέατρο Σφενδόνη όπου παρακολουθήσαμε την παράσταση "Εγώ ο Θουκυδίδης, ένας Αθηναίος", βασισμένη σε μια επιλογή κειμένων από το έργο του Θουκυδίδη, σε σκηνοθεσία και ερμηνεία της Άννας Κοκκίνου.
Η Άννα Κοκκίνου ξεχωρίζει και αναλαμβάνει να μας αφηγηθεί κάποια σημεία από το έργο του Θουκυδίδη. Μέσω της αφήγησης της, ζωντανεύουν μπροστά στα μάτια των θεατών, μερικές από τις σημαντικότερες στιγμές της ιστορίας, έτσι όπως τις κατέγραψε ο ιστορικός Θουκυδίδης. Ναυμαχίες, χρησμοί, παθογένειες, δεινά, φυσικά φαινόμενα, πολιορκητικές μηχανές, ιεροσυλίες, ο τρομερός κερκυραϊκός εμφύλιος, η αναχώρηση για τη Σικελία, εκλείψεις, καθυστερήσεις, μάχες υπό αντίξοες συνθήκες, ο λοιμός, η παθολογία του πολέμου...
"Ἀνδρῶν γὰρ ἐπιφανῶν πᾶσα γῆ τάφος, καὶ οὐ στηλῶν μόνον ἐν τῇ οἰκεία σημαίνει ἐπιγραφή, ἀλλὰ καὶ ἐν τῇ μὴ προσηκούσῃ ἄγραφος μνήμη παρ’ ἑκάστω τῆς γνώμης μᾶλλον ἢ τοῦ ἔργου ἐνδιαιτᾶται."
Είναι συγκινητικό το πώς ο Επιτάφιος του Περικλή μπορεί να σε συγκλονίσει ακόμη σήμερα. Αυτό το απόσπασμα από το έργο του Θουκυδίδη, όπου παρατίθεται ο λόγος που ο Περικλής εκφώνησε προς τιμήν των πρώτων νεκρών του Πελοποννησιακού πολέμου, που όμως τελικά εξελίσσεται σε εγκώμιο της πόλης. Μοιραία θυμάσαι τα χρόνια του σχολείου, όπου τέτοια διαμάντια κατακρεουργήθηκαν από την αποστήθιση και την άστοχη κριτική προσέγγιση... Επιστρέφοντας στο σπίτι, θες να ψάξεις πηγές για τον Θουκυδίδη, να τον διαβάσεις ξανά.
Φυσικά βλέποντας την παράσταση, δε γίνεται να λείψουν και οι συγκρίσεις με τις τραγικές διαστάσεις της σύγχρονης ιστορίας. Αμέτρητοι οι συσχετισμοί σχετικά με τις επιπτώσεις της υποδούλωσης μιας πόλης, με το ήθος των πολιτικών και πολιτών, την αξία της "τιμής", με την έλλειψη σεβασμού προς όλα εκείνα που τότε θεωρούνταν απολύτως ιερά... Όπως σημειώνει η Άννα Κοκκίνου: «Πελοποννησιακός πόλεμος είναι η καθημερινή ζωή του ανθρώπου μέσα στην ιστορία, που συνεχίζεται αιώνια. Συνείδησή του και φωνή του το έργο κληροδότημα που μας άφησε ο Θουκυδίδης. Πιστεύω ότι μια σύγχρονη αφήγηση αυτής της ιστορίας είναι ο καλύτερος και καθαρότερος τρόπος αναπαράστασης του πώς θα πρέπει να αντιλαμβανόμαστε την εποχή μας».
Εντυπωσιακό το ειδικά διαμορφωμένο ηλεκτρικό αμαξίδιο με τα τεράστια προσαρμοσμένα φτερά στις δυο άκρες, τα οποία άλλοτε χρησιμεύουν ως κουπιά και άλλοτε ως κατάρτια, με το laptop και το αναλόγιο, όπου η ηθοποιός ρυθμίζει μόνη τις αλλαγές στη χροιά της φωνής της, την κίνηση της καρέκλας και των γιγάντιων φτερών... Έξυπνη ιδέα οι χάρτινοι τοίχοι και τα παιχνίδια με το φως και τη σκιά. Ορθή η χρήση του βιντεοπροβολέα. Νομίζω ότι θα ήταν βοηθητικό για το κοινό, αν στην αρχή κάθε σκηνής προβαλλόταν στην οθόνη, ο τίτλος του αποσπάσματος που θα επακολουθούσε. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η παράσταση αποτελεί παράτολμο εγχείρημα και θα ακολουθεί την Άννα Κοκκίνου για πάντα. Για τους θεατές λειτουργεί ως εφαλτήριο για σκέψεις.
Για να διαβάσεις έργα του Θουκυδίδη, εδώ : Θουκυδίδης - Κατάλογος έργων
Λόγω sold out επιτυχίας, ο "Θουκυδίδης" της Άννας Κοκκίνου πήρε παράταση μέχρι τις 15 Ιουνίου.
Θέατρο Σφενδόνη
Μακρή 4, Μακρυγιάννη
Συντελεστές παράστασης:
Λόγω sold out επιτυχίας, ο "Θουκυδίδης" της Άννας Κοκκίνου πήρε παράταση μέχρι τις 15 Ιουνίου.
Θέατρο Σφενδόνη
Μακρή 4, Μακρυγιάννη
Συντελεστές παράστασης:
Μετάφραση: Ν.Μ.Σκουτερόπουλος
Δραματουργική επεξεργασία: Άννα Κοκκίνου- Νίκος Φλέσσας
Σκηνοθεσία: Άννα Κοκκίνου-συνεργάστηκε ο Νίκος Φλέσσας
Ερμηνεία: Αννα Κοκκίνου
Μουσική επιμέλεια: Δημήτρης Ιατρόπουλος
Σκηνικό-κοστούμια : Άννα Κοκκίνου
Ηλεκτρονικός σχεδιασμός φωνών: Μηνάς Εμμανουήλ
Σχεδιασμός Φωτισμών: Χρήστος Τσόγκας
Χειριστής Φώτων:Γιάννης Βολλέλης
Οι χάρτινοι τοίχοι είναι από μια ιδέα του Νίκου Αλεξίου
Σχεδιασμός μηχανισμού φτερών: Δημήτρης Κορρές
Τεχνικοί κατασκευής φτερών:Φράγκος Φραγκόπουλος,Λέων ΜιρτάΪ
Επιμέλεια Video :Κωστής Παπαναστασάτος
Graphics-animation :Γιάννης Δημουλής
Βοηθός σκηνοθέτη: Λία Ανδρέου
Μακιγιάζ: Ευη Ζαφειροπούλου
Κατασκευή του βιβλίου της παράστασης: Σεραφίνα Σιδέρη
Χειριστής Ηχου:Ηλίας Τασιόπουλος
Φωτογραφίες: Σπύρος Στάβερης
Δραματουργική επεξεργασία: Άννα Κοκκίνου- Νίκος Φλέσσας
Σκηνοθεσία: Άννα Κοκκίνου-συνεργάστηκε ο Νίκος Φλέσσας
Ερμηνεία: Αννα Κοκκίνου
Μουσική επιμέλεια: Δημήτρης Ιατρόπουλος
Σκηνικό-κοστούμια : Άννα Κοκκίνου
Ηλεκτρονικός σχεδιασμός φωνών: Μηνάς Εμμανουήλ
Σχεδιασμός Φωτισμών: Χρήστος Τσόγκας
Χειριστής Φώτων:Γιάννης Βολλέλης
Οι χάρτινοι τοίχοι είναι από μια ιδέα του Νίκου Αλεξίου
Σχεδιασμός μηχανισμού φτερών: Δημήτρης Κορρές
Τεχνικοί κατασκευής φτερών:Φράγκος Φραγκόπουλος,Λέων ΜιρτάΪ
Επιμέλεια Video :Κωστής Παπαναστασάτος
Graphics-animation :Γιάννης Δημουλής
Βοηθός σκηνοθέτη: Λία Ανδρέου
Μακιγιάζ: Ευη Ζαφειροπούλου
Κατασκευή του βιβλίου της παράστασης: Σεραφίνα Σιδέρη
Χειριστής Ηχου:Ηλίας Τασιόπουλος
Φωτογραφίες: Σπύρος Στάβερης
10 σχόλια:
@
ωραία παρουσίαση !
καλησπερούλες :)
Yποκλινόμαστε στον σπουδαιο ορθολογιστή,στον μέγιστο ψυχογραφο και βαθύ αναλυτή και ερμηνευτή της ανθρωπινης συμπερφοράς εν καιρω ειρήνης και εν καιρω πολέμου...
τα παθήματα, πότε γίνονται (ή ποτέ δεν γίνονται) μαθήματα ;
Ξενικός
Φοβερή η Άννα Κοκκίνου, έχω απολαύσει ότι δικό της έχω δει! Θα το έχω στα υπόψη αυτό.
μακάρι να προλάβω να το δω... εξαιρετική και πρωτοποριακή η Κοκκίνου!
για τον Θουκυδίδη, τον πιο αξιόλογο ιστορικό της Αρχαίας Ελλάδας τι να πω; αφήνομαι να παίρνω μαθήματα απ' τις αλήθειες του και την κριτική και διαχρονική σοφία του.
καλό σου ξημέρωμα!
Δεν είδα την παράσταση, αν και το ήθελα πολύ, και νομίζω πως πια δε θα προλάβω. Μέσα μου ελπίζω να επαναληφθεί όπως κι ο φοβερός Βιζυηνός τής Κοκκίνου.
Και μόνο από θεατρική άποψη η ιδέα είναι πολύ ελκυστική και ενδιαφέρουσα. Και ίσως όχι μόνο για το έργο του αρχαίου ιστορικού, αλλά και για περισσότερα κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας.
Έχουν τόσα, μα τόσα στοιχεία να "διαβάσει" κάποιος σήμερα ( και πάντα..)Καλά το παρατηρείς: Ο Επιτάφιος, π.χ, είναι ένα κείμενο πλουσιότατο σε στοιχεία που προβληματίζουν και δίνουν τροφή για σκέψη, προβληματισμό και συζήτηση. Ίσως όμως και για έμπνευση - που είναι κάτι που το έχουμε ανάγκη ( ή μήπως λίγοι τη φανταζόμαστε;)
Πολλά φιλιά
@ quartier libre : Δεν άντεξα τελικά όπως είδες και έγραψα κάτι. Καληνύχτα :)
@ Vad : προσυπογράφω!
@ ξενικός : Ποτέ!!
@ librarian : Συμφωνώ είναι μεγάλη ηθοποιός... και εγώ την παρακολουθώ και την θαυμάζω!
@ Βίκυ Δερμάνη : έτσι ακριβώς Βίκυ, νομίζω ότι είναι ευκαιρία να ξανακοιτάξουμε αυτά τα κείμενα...
@ Διονύσης Μάνεσης : Και ποιος θα μπορούσε να ήταν πιο ειδικός από σένα για να μας μιλήσει για τον Επιτάφιο... και για τον Θουκυδίδη... και γιατί να μη σε είχα καθηγητή όταν ήμουν στο σχολείο!!! Τυχεροί οι μαθητές σου, μην επαναλαμβανόμαστε!
ΥΓ Δυστυχώς (ρε γμτ!) έχασα τον Βιζυηνό της Κοκκίνου! :(
Δημοσίευση σχολίου