12 Ιουνίου 2014

Κορνήλιος Καστοριάδης, Είμαστε υπεύθυνοι για την ιστορία μας, Εκδόσεις Πόλις


Υστερόγραφο στην ασημαντότητα...*

"Απ' όλα τα χαρακτηριστικά του σύγχρονου κόσμου – κρίσεις, αντιφάσεις, αντιθέσεις, τομές -, εκείνο που με εντυπωσιάζει περισσότερο είναι η ασημαντότητα. Ας πάρουμε τη διαμάχη ανάμεσα στη Δεξιά και την Αριστερά. Στις ημέρες μας έχει χάσει το νόημα της. Όχι επειδή δεν υπάρχει υλικό, για να τροφοδοτηθεί μια πολιτική διαμάχη, και μάλιστα μια πολύ σοβαρή διαμάχη. Αλλά επειδή τόσο η Δεξιά όσο και η Αριστερά, λίγο έως πολύ, λένε τα ίδια πράγματα.

Στη Γαλλία το 1983 οι Σοσιαλιστές ακολούθησαν κάποια πολιτική. Μετά, ήρθε η Δεξιά με τον Μπαλλαντύρ και ακολούθησε την ίδια πολιτική. Μετά, ξανάρθαν οι Σοσιαλιστές με τον Μπερεγκοβουά και συνέχισαν την ίδια πολιτική. Μετά, ξανά η Δεξιά με τον Μπαλλαντύρ και ξανά η ίδια πολιτική. Μετά, ο Σιράκ κέρδισε τις εκλογές λέγοντας « εγώ θα κάνω κάτι άλλο » και, τελικά, έκανε κι αυτός τα ίδια.

Οι πολιτικοί είναι ανίσχυροι. Αυτό είναι βέβαιο. Το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να «πηγαίνουν με το ρεύμα», δηλαδή να εφαρμόζουν μια υπερ – φιλελεύθερη πολιτική, η οποία είναι της μόδας. Κατά τη γνώμη μου, δεν πρόκειται για πολιτικούς αλλά για μικροπολιτικούς που επιδίδονται σε ψηφοθηρία με οποιοδήποτε μέσον, με το marketing, κλπ. Ουσιαστικά, αυτοί οι άνθρωποι δεν έχουν κανένα πρόγραμμα. Στόχος τους είναι : είτε η παραμονή τους στην εξουσία, είτε η επιστροφή τους σ “ αυτήν. Και για να τον πετύχουν, είναι ικανοί για όλα. Ο Μπιλ Κλίντον, για παράδειγμα, στήριξε την προεκλογική του εκστρατεία αποκλειστικά και μόνον στις μετρήσεις · το επιτελείο του, σε κάθε περίπτωση, θεωρούσε ότι η επικρατούσα γνώμη μιας μέτρησης ταυτίζεται με την κοινή γνώμη…

Οπωσδήποτε, υπάρχει ενδογενής σχέση ανάμεσα στη μηδαμινή πολιτική αυτού του είδους – ουσιαστικά, πρόκειται για το μη γίγνεσθαι της πολιτικής – και στην ασημαντότητα που χαρακτηρίζει τους άλλους τομείς “την ασημαντότητα στις τέχνες, στη φιλοσοφία, στη λογοτεχνία. Είναι το πνεύμα του καιρού μας. Όλα συνεργούν προς αυτήν την κατεύθυνση, προς τα ίδια αποτελέσματα. Όλα οδηγούν στην ασημαντότητα. Περίεργο επάγγελμα η πολιτική, ακόμη κι αυτή εδώ η μηδαμινή πολιτική. Γιατί ; Διότι προϋποθέτει δύο ικανότητες που δεν συνδυάζονται μεταξύ τους.

Η πρώτη ικανότητα είναι η κατάκτηση της εξουσίας (μπορεί να έχει κανείς τις καλύτερες ιδέες, αλλά αυτό δεν χρησιμεύει, εάν δεν έχει κατακτήσει την εξουσία ). Η δεύτερη είναι, μετά την κατάκτηση της εξουσίας, να την αξιοποιήσει κανείς, δηλαδή να κυβερνήσει. Τίποτα όμως δεν εγγυάται ότι κάποιος που είναι ικανός να κυβερνήσει, είναι επίσης ικανός να ανέβει στην εξουσία. Στο παρελθόν, στις απόλυτες μοναρχίες, η άνοδος στην εξουσία προϋπέθετε να κολακεύει κανείς τον βασιλιά ή να είναι ευνοούμενος της Μαντάμ Πομπαντούρ. Σήμερα, στις ψευδο – δημοκρατίες μας, η άνοδος στην εξουσία προϋποθέτει να κολακεύει κανείς την κοινή γνώμη ή να έχει τηλεοπτική φωτογένεια.

Χρησιμοποίησα τον όρο «ψευδο – δημοκρατία», διότι ανέκαθεν πίστευα και πιστεύω ότι η λεγόμενη « αντιπροσωπευτική δημοκρατία » δεν είναι αληθινή δημοκρατία. Οι αντιπρόσωποι της ελάχιστα αντιπροσωπεύουν τους εκλογείς. Κατά κύριο λόγο, αντιπροσωπεύουν τον εαυτό τους, ιδιαίτερα συμφέροντα, λόμπυ, κ. λπ. Όταν λέμε ότι κάποιος με αντιπροσωπεύει για τέσσερα χρόνια, χωρίς να έχω τη δυνατότητα ανάκλησης του, αυτό σημαίνει ότι απεκδύομαι της κυριαρχίας μου. ( Ο Ζαν – Ζακ Ρουσσώ το έχει πολύ καλά διατυπώσει : «οι Άγγλοι νομίζουν ότι είναι ελεύθεροι, επειδή εκλέγουν τους αντιπροσώπους τους κάθε πέντε χρόνια, πλην όμως είναι ελεύθεροι μόνον μία ημέρα κάθε πέντε χρόνια – την ημέρα των εκλογών».) Το πρόβλημα δεν είναι μήπως στις εκλογές γίνει νοθεία και αλλοιωθούν τα αποτελέσματα. Αλλού έγκειται το πρόβλημα. Οι εκλογές είναι υπονομευμένες, διότι οι επιλογές των ψηφοφόρων έχουν καθοριστεί εκ των προτέρων. Θα σας θυμίσω μια φράση του Αριστοτέλη : «Ποιος είναι πολίτης ; Πολίτης είναι ο ικανός να κυβερνήσει και να κυβερνηθεί».

Στη Γαλλία, υπάρχουν τριάντα εκατομμύρια πολίτες. Γιατί δεν είναι ικανοί να κυβερνήσουν ; Διότι όλη η πολιτική ζωή στοχεύει ακριβώς στο να μη μαθαίνουν οι πολίτες πώς να κυβερνούν και, τελικά, να εμπιστεύονται στους ειδικούς το έργο της διακυβέρνησης. Υπάρχει δηλαδή μια αντι – πολιτική εκπαίδευση. Ενώ οι άνθρωποι έπρεπε να αναλαμβάνουν όλων των ειδών τις πολιτικές ευθύνες και να παίρνουν ανάλογες πρωτοβουλίες, τελικά, εθίζονται στο να ακολουθούν και να ψηφίζουν τις πολιτικές επιλογές που άλλοι τους παρουσιάζουν έτοιμες. Στις νεωτερικές κοινωνίες – ας πούμε από την εποχή της Αμερικανικής και της Γαλλικής Επανάστασης έως περίπου τον Β “ Παγκόσμιο Πόλεμο – υπήρχαν φλέγουσες κοινωνικές και πολιτικές συγκρούσεις. Αυτούς τους δύο αιώνες τους σημάδεψαν σημαντικοί αγώνες. Τότε, οι άνθρωποι έκαναν διαδηλώσεις. Όμως δεν διαδήλωναν απλώς για μια σιδηροδρομική γραμμή (χωρίς αυτό να είναι περιφρονητέο), αλλά για μεγάλα πολιτικά ιδεώδη. Τότε, οι άνθρωποι έκαναν απεργίες. Όμως δεν απεργούσαν απλώς για τα μικρά συντεχνιακά συμφέροντα τους, αλλά για μεγάλα ζητήματα που αφορούσαν όλους τους μισθωτούς.

Σήμερα, παρατηρείται σαφής υποχώρηση της πολιτικής δραστηριότητας. Όσο οι άνθρωποι εγκαταλείπουν την πολιτική δραστηριότητα και αποσύρονται στην ιδιωτική τους σφαίρα, τόσο οι γραφειοκράτες και οι μικροπολιτικοί προελαύνουν. Και οι τελευταίοι έχουν για δικαιολογία ότι «ο κόσμος δεν κάνει τίποτα… γι “ αυτόν τον λόγο αναλαμβάνουμε εμείς πρωτοβουλίες…». Με τη σειρά του ο κόσμος λέει ότι «δεν αξίζει τον κόπο να ανακατευόμαστε… φθάνουν τόσοι που ασχολούνται, στο κάτω – κάτω τι μπορούμε να κάνουμε εμείς ;…». Και έτσι δημιουργείται φαύλος κύκλος. Η υποχώρηση της πολιτικής δραστηριότητας συνδέεται και με την κατάρρευση των μεγάλων πολιτικών ιδεολογιών, είτε επαναστατικών είτε ρεφορμιστικών, οι οποίες ήθελαν πραγματικά να αλλάξουν την κοινωνία. Για χίλιους δυο λόγους, αυτές οι ιδεολογίες έχασαν το κύρος τους – έπαψαν να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των καιρών, στις προσδοκίες των ανθρώπων, στην κατάσταση της κοινωνίας, στην ιστορική εμπειρία.

Η κατάρρευση του κομμουνισμού και η διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης είναι ένα κεφαλαιώδες γεγονός. Κατονομάστε μου όμως έστω έναν πολιτικό – για να μην πω πολιτικάντη – της Αριστεράς, ο οποίος πράγματι να συλλογίστηκε τι συνέβη και γιατί. Ποιος πολιτικός της Αριστεράς αποκόμισε κάποια διδάγματα από τα γεγονότα αυτά; Κι όμως η πορεία του κομμουνισμού – η πορεία προς τη θηριωδία, τον ολοκληρωτισμό, τα Γκουλάγκ έως την κατάρρευση – απαιτεί οπωσδήποτε πολύ βαθύ στοχασμό και συναγωγή συμπερασμάτων. Στοχασμό, για το τι ένα κίνημα – που θέλει να αλλάξει την κοινωνία – μπορεί ή δεν μπορεί, πρέπει ή δεν πρέπει, οφείλει ή δεν οφείλει να κάνει. Στην προκειμένη περίπτωση οι κύριοι της Αριστεράς παίρνουν ένα ολοστρόγγυλο μηδέν.

Πώς δημιουργείται, λοιπόν, ο καλός πολίτης ; Ποιες ιδιότητες πρέπει να διαθέτει ; Πρέπει να έχει γενικές ή ειδικές γνώσεις ; Και τελικά, ποιοι πολίτες πρέπει να κυβερνούν ; Αυτό το δίλημμα έχει τεθεί από τον Πλάτωνα. Ο Πλάτων έλεγε ότι οι φιλόσοφοι – αυτοί που έχουν γενική θεώρηση των πραγμάτων και είναι πάνω από τους ειδικούς – πρέπει να βασιλεύουν, δηλαδή να κυβερνούν. Η εναλλακτική λύση στις θέσεις του Πλάτωνος είναι η αθηναϊκή δημοκρατία.

Ας πάμε στην Αθήνα του 5 ου και 4 ου π. Χ. αιώνα. Για τους Αθηναίους εκείνης της εποχής κάθε πολίτης, ανεξαιρέτως κάθε πολίτης, είναι ικανός να κυβερνήσει ( θυμίζω ξανά τη διατύπωση του Αριστοτέλη : « πολίτης είναι ο ικανός να κυβερνήσει και να κυβερνηθεί »). Και πώς γίνεται αυτό ; Με κλήρωση ! Ρίχνουν κλήρο ! Γιατί ; Διότι πιστεύουν έμπρακτα ότι η πολιτική δεν είναι υπόθεση των ειδικών. Διότι πιστεύουν ότι δεν υπάρχει πολιτική επιστήμη. Υπάρχει μόνον γνώμη -» δόξα » στα αρχαία ελληνικά – περί της πολιτικής. Και θέλω να υπογραμμίσω ότι η ιδέα πως η πολιτική δεν αποτελεί υπόθεση των ειδικών και πως όλες οι γνώμες έχουν ίσην αξία, είναι η μόνη λογική δικαιολόγηση της αρχής της πλειοψηφίας.

Στην αρχαία Αθήνα, λοιπόν, τις πολιτικές αποφάσεις τις παίρνει ο λαός και όχι οι ειδικοί. Υπάρχουν όμως και εξειδικευμένες δραστηριότητες. Οι Αθηναίοι ασφαλώς δεν ήταν τρελοί να νομίζουν ότι τα ξέρουν όλα… Τι έκαναν, τότε, οι πολίτες της αρχαίας Αθήνας σε σχέση με αυτό το θέμα ; Πώς το αντιμετώπισαν ; Έκαναν κάτι πάρα πολύ ενδιαφέρον. Δημιούργησαν τις εκλογές. Σωστά ή λάθος, πάντως τις δημιούργησαν. Και αυτό είναι γεγονός ιστορικά τεκμηριωμένο.

Για τις εξειδικευμένες δραστηριότητες και μόνον γι “ αυτές – για την κατασκευή ναυπηγείων, για την ανέγερση ναών, για τη διεξαγωγή του. πολέμου – χρειάζονται οι ειδικοί ! Και αυτούς, τους ειδικούς, οι Αθηναίοι πολίτες τους εκλέγουν ! Να ποιο είναι το νόημα των εκλογών. Διότι εκλογές σημαίνει εκλογή των καλυτέρων. Αλλά πώς μπορεί να επιτευχθεί κάτι τέτοιο; Πώς επιτυγχάνεται η εκλογή των καλυτέρων ; Εδώ υπεισέρχεται ο όρος «εκπαίδευση του λαού». Ο λαός καλείται να επιλέξει, να εκλέξει. Οι Αθηναίοι, λοιπόν, εκλέγουν κάποιον για πρώτη φορά. Έστω ότι κάνουν λάθος. Έστω, ότι διαπιστώνουν, για παράδειγμα, πως ο Περικλής είναι ένας θλιβερός στρατηγός. Τι κάνουν σε μιαν τέτοια περίπτωση; Απλούστατα, δεν τον ξαναεκλέγουν ή τον ανακαλούν.

Όμως, προκειμένου να έχει ουσία η γνώμη – η « δόξα »- των πολιτών για τα κοινά, θα πρέπει να έχει καλλιεργηθεί. Αλλά με ποιον τρόπο καλλιεργούν τη « δόξα » τους τη σχετική με τη διακυβέρνηση οι Αθηναίοι πολίτες ; Μα βέβαια κυβερνώντας ! Ως εκ τούτου, η αθηναϊκή δημοκρατία – και αυτό είναι το σημαντικό αποτελεί μια υπόθεση εκπαίδευσης και αγωγής των πολιτών. ( Αυτή η καίριας σημασίας διάσταση, καθώς όλοι γνωρίζουμε, λείπει εντελώς σήμερα.) Πρόσφατα, ένα γαλλικό περιοδικό δημοσίευσε τα αποτελέσματα μιας έρευνας, σύμφωνα με την οποία το 60% των βουλευτών στη Γαλλία ομολογούν ότι δεν έχουν ιδέα από οικονομία ! Πρόκειται για τους βουλευτές, που αποφασίζουν να αυξηθούν ή να μειωθούν οι φόροι, που αποφασίζουν συνεχώς, ενώ δεν έχουν ιδέα από οικονομία… Τελικά, οι βουλευτές, όπως και οι υπουργοί, είναι υπόδουλοι των τεχνικών συμβούλων τους. Συμβουλεύονται τους δικούς τους ειδικούς, πλην όμως έχουν και οι ίδιοι προκαταλήψεις ή προτιμήσεις.

Εάν παρακολουθήσετε από κοντά τη λειτουργία μιας κυβέρνησης ή ενός μεγάλου γραφειοκρατικού μηχανισμού, θα διαπιστώσετε ότι οι κυβερνώντες και οι υπεύθυνοι εμπιστεύονται τους ειδικούς. Ωστόσο, επιλέγουν πάντα εκείνους τους ειδικούς που συμμερίζονται τις δικές τους απόψεις. Πάντα βρίσκεται ένας οικονομολόγος που θα πει « ναι, κύριε υπουργέ, όπως το λέτε πρέπει να γίνει ». Πάντα βρίσκεται ένας ειδικός για θέματα στρατιωτικά που θα πει « ναι, χρειάζεται πυρηνικός εξοπλισμός » ή « όχι, δεν χρειάζεται πυρηνικός εξοπλισμός » και ούτω καθεξής… Πρόκειται για ένα εντελώς ανόητο παιχνίδι, πλην όμως έτσι κυβερνόμαστε σήμερα.

Επανέρχομαι στο δίλημμα : « ο πολίτης πρέπει να έχει γενικές ή ειδικές γνώσεις ;». Η δική μου απάντηση : πρώτον, οι ειδικοί στην υπηρεσία των πολιτών και όχι στην υπηρεσία κάποιων πολιτικών δεύτερον, οι πολίτες κυβερνώντας μαθαίνουν να κυβερνούν… Αλλά, για να είναι σε θέση οι άνθρωποι να ασχοληθούν με τα κοινά, θα πρέπει να έχουν λάβει την ανάλογη παιδεία. Όμως, η σύγχρονη παιδεία δεν έχει απολύτως καμία σχέση με αυτό το αίτημα. Στο σχολείο, ουσιαστικά, παίρνουμε εξειδικευμένες γνώσεις.

Το σχολείο θα έπρεπε να είναι ιδιαιτέρως στραμμένο στα κοινά. Στο σχολείο θα έπρεπε να αναλύεται σε βάθος κάθε τι που αφορά τους οικονομικούς, τους κοινωνικούς και τους πολιτικούς μηχανισμούς. Θα έπρεπε να υπάρχουν μαθήματα πραγματικής ανατομίας της σύγχρονης κοινωνίας. Αλλά τι λέω τώρα… Εδώ τα σχολεία είναι ανίκανα να διδάξουν ακόμη και Ιστορία. Τα παιδιά βαριούνται στο μάθημα της Ιστορίας, ένα μάθημα που θα έπρεπε να είναι συναρπαστικό. Πολλά πράγματα πρέπει να αλλάξουν, εάν θέλουμε να μιλήσουμε για αληθινή εκπαιδευτική δραστηριότητα στο πολιτικό πεδίο. Κάτι τέτοιο, προϋποθέτει αλλαγή των θεσμών. Προϋποθέτει νέους θεσμούς που να επιτρέπουν – και όχι να αποτρέπουν, όπως οι σήμερον ισχύοντες – την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στα κοινά."

Απόσπασμα "Υστερόγραφο στην ασημαντότητα"* από το: Κορνήλιος Καστοριάδης, Είμαστε υπεύθυνοι για την ιστορία μας, Εκδόσεις Πόλις,  σ. 81-90.
Σχετική ανάρτηση : Κορνήλιος Καστοριάδης, Η άνοδος της ασημαντότητας, Ύψιλον 

* Τον Νοέμβριο του 1996, ο Κορνήλιος Καστοριάδης δέχτηκε τον δημοσιογράφο Ντανιέλ Μερμέ και συζήτησε μαζί του -με αφορμή το βιβλίο του Η άνοδος της ασημαντότητας (La montee de Γ insigni-Gance., εκδ. Seuil, 1996)- στο πλαίσιο της εκπομπής La-has si j'y suis του δημοσίου ραδιοφωνικού σταθμού France Inter. Μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση. Τον Δεκέμβριο του 1997, η France Inter επανέλαβε την εκπομπή με θλιβερή αφορμή τον θάνατο του. Τις επόμενες ημέρες πολλοί ακροατές τηλεφωνούσαν στον σταθμό και ζητούσαν το "κείμενο της εκπομπής" το αίτημα τους ικανοποιήθηκε. Αυτή η ραδιοφωνική συζήτηση δημοσιεύτηκε, με μορφή ενιαίου κειμένου, στην Ελευθεροτυπία (20.7.1998) και έναν μήνα αργότερα στη Monde Diplomatique (Αύγουστος 1998), ενώ το φθινόπωρο του ίδιου έτους κυκλοφόρησε σε μια μικρή έκδοση με τίτλο Υστερόγραφο στην ασημαντότητα (Post-scriptum sur Γ insignifiance, εκδ. L'Aube, 1998).

16 σχόλια:

  1. μακάρι οι άνθρωποι να διάβαζαν τα βιβλία αυτού του μεγάλου Έλληνα φιλοσόφου, αυτού του μεγαλύτερου στοχαστή του 20ού αιώνα. θα μάθαιναν και θα καταλάβαιναν πολλά μέσω εκείνου που συνένωσε στο έργο του την πολιτική, τη φιλοσοφία και την ψυχανάλυση. η γλώσσα του άμεση, απλή και κατανοητή για τον καθένα μας. βλέπεις όμως, η πλειοψηφία των νεοελλήνων προτιμά να διαβάζει Μαντά, Δημουλίδου και τα συναφή τους…
    σ' ευχαριστώ πολύ για την ανάρτησή σου! καλή σου μέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΒΑΡΘΑΚΟΥΡΗΣ9:10 π.μ.

    ΛΟΓΙΑ ΓΕΜΑΤΑ ΜΕ ΣΟΦΙΑ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Απο τους μεγαλυτερους διανοητες, ποιος να ενστερνιστει ομως αυτες τις μεγαλες αληθειες;
    Καθολου ευκολο να αφησεις τις αυταπατες στην ακρη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος9:49 π.μ.

    Α, ρε Καστοριάδη!

    (Μετά την άνοδο της ασημαντότητας πρέπει να διαβάσω και αυτό)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος2:50 μ.μ.

    Ποια είναι η πηγή του άρθρου?
    εσείς το αντιγράψατε από το βιβλίο?
    Ρωτάω επειδή ακριβώς αυτό το απόσπασμα , από εκεί που αρχίζει και τελειώνει συμπτωματικά, το είδα σε πολλά site....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ Βίκυ Δερμάνη : Ο Καστοριάδης υπήρξε ένα από τα μεγαλύτερα, ελεύθερα και φωτεινά μυαλά που πέρασε από τούτο τον τόπο. Δυστυχώς σήμερα, φοβάμαι ότι δεν υπάρχουν τέτοιες μορφές. Δυστυχώς υπάρχει αντίθετα πολύ σιωπή, από εκεί που θα περίμενες κάτι διαφορετικό. Και δυστυχώς ελάχιστοι θα διαβάσουν τόσο τα βιβλία και τη σκέψη του, όσο και αυτή την ανάρτηση - έστω και ένας να τον αναζητήσει μέσα από εδώ θα είναι κέρδος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @ Βαρθακούρης : Όντως.



    @ Κ.Π. : Ακριβώς!!


    @ Ηλιογράφος : Να το αναζητήσεις Ηλιογράφε αξίζει να αγοράσεις αυτό το βιβλίο. Το είχα προτείνει και στην τελευταία λίστα βιβλίων που είχε αναρτηθεί πριν λίγες μέρες :

    http://roadartist.blogspot.gr/2014/05/iii.html

    Έχει εξαιρετικά αποσπάσματα, ένα και ένα είναι όλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμε : Σωστά παρατήρησατε ότι έχει ανέβει σε sites το απόσπασμα. Άλλωστε το έκανα RT και εγώ στο twitter : https://twitter.com/Aph_Kay/status/476382836703129600.
    Στάθηκε αφορμή αυτό το twit να το ξαναδιαβάσω, οπότε σκέφτηκα να ανοίξω το βιβλίο που το είχα διαβάσει πριν ένα χρόνο και να βρω το απόσπασμα. Πουθενά δεν υπήρχε αναφορά σε σελίδες, όπως και με ποια αφορμή είπε ο Καστοριάδης αυτές τις απόψεις.

    Έχω προσθέσει τις συγκεκριμένες σελίδες στο τέλος της ανάρτησης, που ακριβώς υπάρχει στο βιβλίο, και το υστερόγραφο όπως αναφέρεται στο βιβλίο με ποια αφορμή ειπώθηκαν αυτά τα λόγια. Υπήρχαν δυο σελίδες για να ολοκληρωθεί, τις οποίες δεν πρόσθεσα καθώς θεώρησα ότι θα ήταν μεγάλο για δημοσίευση σε ανάρτηση και ίσως λειτουργούσε αρνητικά στο να διαβαστεί ως το τέλος. Το συγκεκριμένο απόσπασμα είναι μόνο ένα μόνο από τα πολλά αξιόλογα κομμάτια του βιβλίου, ελπίζω να το αναζητήσουν κάποιοι μετά από αυτή την ανάρτηση. Αυτός ήταν και ο σκοπός της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. γλαύκες στην Αθήνα.
    όλοι μας ξέρουμε ή υποπτευόμαστε τι φταίει, αλλά η ζαχαρένια, ο φόβος μπροστά στο άγνωστο...
    Ξενικός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πολύ πρόσφατα στα πλαίσια μιας εργασίας, με απασχόλησαν παρόμοια ερωτήματα, σε μια παράλληλη ίσως "αθηναϊκή αγορά"...

    http://astromonos.blogspot.gr/2014/06/blog-post_10.html

    Τα ερωτήματα, πάντως, σίγουρα βασανιστικά!

    Καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Το βιβλίο είναι εξαιρετικό. Συνοψίζει τις αντιλήψεις του Καστοριάδη για την αυτονομία, την αυτοθέσμιση της κοινωνίας, για το ρόλο του κράτους στην Ελλάδα μετά το 1821 αλλά και του πολίτη και πολλά άλλα. Πολύ ενδιαφέροντα είναι και τα κείμενα των Μορέν, Παζ, Βιντάλ-Νακέ κτλ. Να σας συστήσω ιδιαίτερα το κείμενο του Λάκη Προγκίδη. Είναι εξαιρετικό και για μένα ήταν η ευκαιρία να γνωρίσω τον Χέρμαν Μπροχ και να διαβάσω τους Υπνοβάτες του.
    Με συγχωρείτε για τη φλυαρία, όμως ενθουσιάστηκα, είναι βιβλίο που αξίζει να διαβαστεί. Εγώ το είχα δανειστεί από τη Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Ευγενίδη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. @ Ξενικός : Η ζαχαρενιά, ο ωφελισμός, ο φόβος μπροστά στο άγνωστο... που μπορεί να είναι καλύτερο ή να γεννήσει κάτι το καινούργιο. Όλα αυτά ξενικέ μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. @ astromonos : Σε ευχαριστώ που μας το άφησες εδώ. Θα το διαβάσω προς το βράδυ για να έχω περισσότερο χρόνο και καθαρή σκέψη. Και αν θες μπορώ να επανέλθω με σκέψεις περί των όσων μοιράστηκες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. @ Κατερινα Τορακη: Πολλά ευχαριστώ για το σχόλιο σου, διαφωτιστικό για όσους θέλουν να διαβάσουν το βιβλίο, παρακινητικό για να το αναζητήσουν. Καίριο το σχόλιο σου και μετέδωσε την αγάπη σου για τη σκέψη του Καστοριάδη, οπότε πραγματικά σε ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ό,τι και να πούμε για τον Καστοριάδη είναι λίγο. Προσωπικά χαίρομαι πολύ που, μπαίνοντας στο blog σου για πρώτη φορά, έπεσα σε ανάρτηση για τον αγαπημένο μου Έλληνα στοχαστή.

    Καλώς σε βρήκα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. @ το φονικο κουνελι : Συγνώμη για την καθυστερημένη απάντηση, μόλις τώρα είδα το σχόλιο. Χαρά μου που αγαπάς τον Καστοριάδη, είναι πολύ αγαπημένος μου. Καλώς όρισες, να σε βλέπουμε τώρα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή