Σάββατο, 20 Σεπτεμβρίου 2008

Γιώργος Σεφέρης

Ὁ μεγάλος ποιητής Γιώργος Σεφέρης, φιλολογικό ψευδώνυμο του Γιώργου Σεφεριάδη, γεννήθηκε στην Σμύρνη το 1900 και πέθανε σαν σήμερα στις 20 Σεπτεμβρίου 1971 στην Αθήνα.

Ο Σεφέρης υπήρξε κεντρική μορφή της νεωτερικής ποίησης, από τους βασικότερους εκφραστές του ελληνικού μοντερνισμού. Τα ποιήματά του συνδυάζουν το ελληνικό πολιτισμικό παρελθόν και την ευρωπαϊκή πρωτοπορία του καιρού του.

Η προσφορά του Γιώργου Σεφέρη στα ελληνικά Γράμματα είναι ιδιαίτερα σημαντική. Άνοιξε ένα νέο δρόμο στην ελληνική ποίηση. Είναι ένας από τους καλύτερους «μάστορες» της ποιητικής τέχνης. Το ύφος του σεμνό και ρεαλιστικό. Η έκφρασή του λιτή και αστόλιστη εκφράζει απλά τη νεοελληνική πραγματικότητα με τις ατυχίες της και το δράμα της. Πολλά ποιήματά του έγιναν τραγούδια από Έλληνες μουσικοσυνθέτες (Μ. Θεοδωράκης, Γ. Μαρκόπουλος κ.ά.).
Ο Γιώργος Σεφέρης όμως εκτός απο ποιητής υπήρξε και φωτογράφος.

Από τα φοιτητικά του χρόνια στην Αγγλία μέχρι το τέλος της ζωής του, ο Σεφέρης φωτογραφίζει συστηματικά πρόσωπα και τοπία. Χρησιμοποιεί τις φωτογραφίες του σαν αναμνήσεις, σαν εφαλτήριο πολλές φορές από ότι γράφουν οι μελετητές του. Χαρακτηριστικά στα κείμενά του πολλές φορές βρήκαν σημειωμένο ένα «Φ», όπου υπάρχει σχετική φωτογραφία. Όπως μας πληροφορεί η Μάρω Σεφέρη (σύζυγός του): "Τον ενδιέφερε πολύ η φωτογραφία ως τέχνη, ως μάθημα. Ξεχώριζε την ωραία από την άσχημη ή την ωραιοπαθή φωτογραφία. Του άρεσε ο άνθρωπος με καλό μάτι". Δεν τυπώνει ο ίδιος τις φωτογραφίες του, κρατάει μόνο όσα αρνητικά τον ενδιαφέρουν. Σημειώνει στο περιθώριό τους με μελάνι τον κωδικό που τους δίνει και τα φυλάσσει προσεχτικά σε διαφάνειες και ριζόχαρτο.
Ο ίδιος είναι αμφίβολο αν ποτέ ονειρεύτηκε φωτογραφική έκθεση. Ήταν ένας αφοσιωμένος ερασιτέχνης «με καλό μάτι». Οι φωτογραφίες του δείχνουν έμπνευση στην επιλογή του θέματος, άψογο καδράρισμα και καλλιτεχνική ευαισθησία.

Μνημόνιο ζωής οι φωτογραφίες για τον Σεφέρη. Ενδεικτικά και τα τετράδια στα οποία επικολλούσε τα κοντάκτ τυπώματα και τα υπομνημάτιζε με τη βοήθεια της Μαρώς, που στάθηκε ο ακούραστος συνταξιδιώτης.

Ο Σεφέρης τιμήθηκε με πολλά βραβεία, ελληνικά και ξένα. Το 1963 του απονεμήθηκε το Βραβείο Νόμπελ της Λογοτεχνίας, που για πρώτη φορά απένειμε η Σουηδική Ακαδημία σε Έλληνα συγγραφέα.
Σας παραθέτω την Ομιλία που έδωσε ο Σεφέρης κατά την απονομή του Νόμπελ Λογοτεχνίας του στη Στοκχόλμη. Έχει ενδιαφέρον.

«Τούτη τὴν ὥρα αἰσθάνομαι πὼς εἶμαι ὁ ἴδιος μία ἀντίφαση. Ἀλήθεια, ἡ Σουηδικὴ Ἀκαδημία, ἔκρινε πὼς ἡ προσπάθειά μου σὲ μία γλώσσα περιλάλητη ἐπὶ αἰῶνες, ἀλλὰ στὴν παροῦσα μορφή της περιορισμένη, ἄξιζε αὐτὴ τὴν ὑψηλὴ διάκριση. Θέλησε νὰ τιμήσει τὴ γλώσσα μου, καὶ νὰ - ἐκφράζω τώρα τὶς εὐχαριστίες μου σὲ ξένη γλώσσα. Σᾶς παρακαλῶ νὰ μοῦ δώσετε τὴ συγνώμη ποὺ ζητῶ πρῶτα -πρῶτα ἀπὸ τὸν ἑαυτό μου.

Ἀνήκω σὲ μία χώρα μικρή. Ἕνα πέτρινο ἀκρωτήρι στὴ Μεσόγειο, ποὺ δὲν ἔχει ἄλλο ἀγαθὸ παρὰ τὸν ἀγώνα τοῦ λαοῦ, τὴ θάλασσα, καὶ τὸ φῶς τοῦ ἥλιου. Εἶναι μικρὸς ὁ τόπος μας, ἀλλὰ ἡ παράδοσή του εἶναι τεράστια καὶ τὸ πράγμα ποὺ τὴ χαρακτηρίζει εἶναι ὅτι μας παραδόθηκε χωρὶς διακοπή. Ἡ ἑλληνικὴ γλώσσα δὲν ἔπαψε ποτέ της νὰ μιλιέται. Δέχτηκε τὶς ἀλλοιώσεις ποὺ δέχεται καθετὶ ζωντανό, ἀλλὰ δὲν παρουσιάζει κανένα χάσμα. Ἄλλο χαρακτηριστικὸ αὐτῆς τῆς παράδοσης εἶναι ἡ ἀγάπη της γιὰ τὴν ἀνθρωπιά, κανόνας της εἶναι ἡ δικαιοσύνη. Στὴν ἀρχαία τραγωδία, τὴν ὀργανωμένη μὲ τόση ἀκρίβεια, ὁ ἄνθρωπος ποὺ ξεπερνᾶ τὸ μέτρο, πρέπει νὰ τιμωρηθεῖ ἀπὸ τὶς Ἐρινύες.

Ὅσο γιὰ μένα συγκινοῦμαι παρατηρώντας πῶς ἡ συνείδηση τῆς δικαιοσύνης εἶχε τόσο πολὺ διαποτίσει τὴν ἑλληνικὴ ψυχή, ὥστε νὰ γίνει κανόνας τοῦ φυσικοῦ κόσμου. Καὶ ἕνας ἀπὸ τοὺς διδασκάλους μου, τῶν ἀρχῶν τοῦ περασμένου αἰώνα, γράφει: «... θὰ χαθοῦμε γιατί ἀδικήσαμε ...». Αὐτὸς ὁ ἄνθρωπος ἦταν ἀγράμματος. Εἶχε μάθει νὰ γράφει στὰ τριάντα πέντε χρόνια τῆς ἡλικίας του. Ἀλλὰ στὴν Ἑλλάδα τῶν ἡμερῶν μας, ἡ προφορικὴ παράδοση πηγαίνει μακριὰ στὰ περασμένα ὅσο καὶ ἡ γραπτή. Τὸ ἴδιο καὶ ἡ ποίηση. Εἶναι γιὰ μένα σημαντικὸ τὸ γεγονὸς ὅτι ἡ Σουηδία θέλησε νὰ τιμήσει καὶ τούτη τὴν ποίηση καὶ ὅλη τὴν ποίηση γενικά, ἀκόμη καὶ ὅταν ἀναβρύζει ἀνάμεσα σ᾿ ἕνα λαὸ περιορισμένο. Γιατί πιστεύω πὼς τοῦτος ὁ σύγχρονος κόσμος ὅπου ζοῦμε, ὁ τυρρανισμένος ἀπὸ τὸ φόβο καὶ τὴν ἀνησυχία, τὴ χρειάζεται τὴν ποίηση. Ἡ ποίηση ἔχει τὶς ρίζες της στὴν ἀνθρώπινη ἀνάσα - καὶ τί θὰ γινόμασταν ἂν ἡ πνοή μας λιγόστευε; Εἶναι μία πράξη ἐμπιστοσύνης - κι ἕνας Θεὸς τὸ ξέρει ἂν τὰ δεινά μας δὲν τὰ χρωστᾶμε στὴ στέρηση ἐμπιστοσύνης.

Παρατήρησαν, τὸν περασμένο χρόνο γύρω ἀπὸ τοῦτο τὸ τραπέζι, τὴν πολὺ μεγάλη διαφορὰ ἀνάμεσα στὶς ἀνακαλύψεις τῆς σύγχρονης ἐπιστήμης καὶ στὴ λογοτεχνία. Παρατήρησαν πὼς ἀνάμεσα σ᾿ ἕνα ἀρχαῖο ἑλληνικὸ δράμα καὶ ἕνα σημερινό, ἡ διαφορὰ εἶναι λίγη. Ναί, ἡ συμπεριφορὰ τοῦ ἀνθρώπου δὲ μοιάζει νὰ ἔχει ἀλλάξει βασικά. Καὶ πρέπει νὰ προσθέσω πὼς νιώθει πάντα τὴν ἀνάγκη ν᾿ ἀκούσει τούτη τὴν ἀνθρώπινη φωνὴ ποὺ ὀνομάζουμε ποίηση. Αὐτὴ ἡ φωνὴ ποὺ κινδυνεύει νὰ σβήσει κάθε στιγμὴ ἀπὸ στέρηση ἀγάπης καὶ ὁλοένα ξαναγεννιέται. Κυνηγημένη, ξέρει ποὺ νἄ ῾βρει καταφύγιο, ἀπαρνημένη, ἔχει τὸ ἔνστικτο νὰ πάει νὰ ριζώσει στοὺς πιὸ ἀπροσδόκητους τόπους. Γι᾿ αὐτὴ δὲν ὑπάρχουν μεγάλα καὶ μικρὰ μέρη τοῦ κόσμου. Τὸ βασίλειό της εἶναι στὶς καρδιὲς ὅλων τῶν ἀνθρώπων τῆς γῆς. Ἔχει τὴ χάρη ν᾿ ἀποφεύγει πάντα τὴ συνήθεια, αὐτὴ τὴ βιομηχανία. Χρωστῶ τὴν εὐγνωμοσύνη μου στὴ Σουηδικὴ Ἀκαδημία ποὺ ἔνιωσε αὐτὰ τὰ πράγματα, ποὺ ἔνιωσε πὼς οἱ γλῶσσες, οἱ λεγόμενες περιορισμένης χρήσης, δὲν πρέπει νὰ καταντοῦν φράχτες ὅπου πνίγεται ὁ παλμὸς τῆς ἀνθρώπινης καρδιᾶς, ποὺ ἔγινε ἕνας Ἄρειος Πάγος ἱκανὸς νὰ κρίνει μὲ ἀλήθεια ἐπίσημη τὴν ἄδικη μοίρα τῆς ζωῆς, γιὰ νὰ θυμηθῶ τὸν Σέλλεϋ, τὸν ἐμπνευστή, καθὼς μᾶς λένε, τοῦ Ἀλφρέδου Νομπέλ, αὐτοῦ τοῦ ἀνθρώπου ποὺ μπόρεσε νὰ ἐξαγοράσει τὴν ἀναπόφευκτη βία μὲ τὴ μεγαλοσύνη τῆς καρδιᾶς του.

Σ᾿ αὐτὸ τὸν κόσμο, ποὺ ὁλοένα στενεύει, ὁ καθένας μας χρειάζεται ὅλους τοὺς ἄλλους.

Πρέπει ν᾿ ἀναζητήσουμε τὸν ἄνθρωπο, ὅπου καὶ νὰ βρίσκεται.
Ὅταν στὸ δρόμο τῆς Θήβας, ὁ Οἰδίπους συνάντησε τὴ Σφίγγα, κι αὐτὴ τοῦ ἔθεσε τὸ αἴνιγμά της, ἡ ἀπόκρισή του ἦταν: ὁ ἄνθρωπος. Τούτη ἡ ἁπλὴ λέξη χάλασε τὸ τέρας. Ἔχουμε πολλὰ τέρατα νὰ καταστρέψουμε. Ἂς συλλογιστοῦμε τὴν ἀπόκριση τοῦ Οἰδίποδα.»

( Δεκεμβρίου 1963)

Γιώργος Σεφέρης

«Σήμερα κρέμασα πάνω από το γραφείο μου τη μοναδική φωτογραφία ενός ελληνικού τοπίου που βρέθηκε, ολωσδιόλου τυχαία, μέσα σε κάτι χαρτιά. Τη φωτογραφία της μεγάλης άγκυρας του Πόρου. Την είχα κάνει ένα πρωί της άνοιξης του 40. Καθώς την κοιτάζω τώρα αισθάνομαι την ψυχή μου πλημμυρισμένη. Αλλά δεν είναι αυτά που μου χρειάζουνται: πελεκώντας τον εαυτό μας, έτσι γράφουμε.»



Kατεβάστε σε μορφή :ebook αρχείο με επιλογές ποιημάτων του Γ. Σεφέρη..Καλή ανάγνωση σε όποιον το επιθυμεί!

Περισσότερες πληροφορίες, πηγές:Περιοδικό ως3, βιογραφικά στοιχεία , NOBEL .

113 σχόλια:

laplace78 είπε...

τεραστια μορφη!
φοβερο δωτο το e-book που εβαλες να κατεβασουμε!ευχαριστουμε!

Roadartist είπε...

Τελικά ο blogger εχει τρελό πρόβλημα.. Δεν με άφηνε να αποθηκεύσω καθόλου την ανάρτηση ως πρόχειρο..
Anyway... με ταλαιπώρησε πολύ, καμία διόρθωση δεν δεχόταν στην ανάρτηση, την αφήνω ακριβώς όπως δημοσιεύθηκε..

ΥΓ manetarius τωρα καταλαβαινω ακριβώς τι εννοούσες....

Roadartist είπε...

@ laplace: ρομποτάκι σε ευχαριστώ πολύ! Με ξεθέωσε ο blogger μεχρι να δεκτει το link........ :) φιλάκια πολλά, καλό ξημέρωμα!

Hfaistiwnas είπε...

Δεν γνώριζα ότι ασχολήθηκε και με τη φωτογραφία! Θυμάμαι μόνο τον τελευταίο σταθμό, που έτυχε να κάνω στο λύκειο. Δεν έχω διαβάσει κάτι άλλο.. τώρα με το αρχείο που μας δίνεις θα ξεστραβωθώ! Καλημέρα!

MAD είπε...

Κανένας όμοιός του δεν εμφανίστηκε μέχρι σήμερα :-(

μέγιστη μορφή των γραμμάτων μας και τρομερός ρυθμιστής "πολλών"

να τον θυμόμαστε και να τον μαθαίνουμε στα παιδιά μας. μπραβο σου αρτίστα για την υπέροχη δουλειά

Churchwarden είπε...

Τον Σεφέρη τον βρίσκω (ή με βρίσκει εκείνος) υπερτιμημένο...το πορτραίτο που του έφτιαξες, όμως, το βρίσκω καταπληκτικό!

Για μια ακόμη φορά...bravo, Road!

VaD είπε...

-Λιγες οι νύχτες με φεγγάρια που μ'αρέσαν...
-Ετσι τα κρίματά του πλέρωνε...ο πανάθλιος τύραννος.
-Τ'αηδόνια δε σ'αφήνουνε να κοιμηθείς στις Πλάτρες!
Ποιες ειναι οι Πλάτρες;
Ποιος το γνωρίζει τούτο το νησί;
-Ημουν και γω στον πόλεμο τοξότης.
Το ριζικό μου,ενός ανθρώπου που ξαστόχησε...
-Τ' είναι θεός;τι μη θεός;και τι τ'ανάμεσό τους;
Ελάχιστες επιλογές από το απέραντο έργο του,τι να πρωτοεπιλέξεις...
Καλό Σαββατοκύριακο..

ΣΟΦΙΑ ΣΤΡΕΖΟΥ είπε...

Σεφέρης...Τι να πρωτοθυμηθώ, κάπως έτσι ξεκίνησα να γράφω ποίηση στη δεκαετία του '70.Κοριτσάκι τότε μιμούμενη τον τρόπο γραφής όπως όλοι με τα πρώτα μας. Σιγά σιγά θαρρώ πως βρήκα το στίγμα και το ύφος που καθόρισε τη δική μου πορεία.Μεγάλος και πως να τολμήσει κανείς να λέει πως γράφει ποίηση μπρος στο δικό του ανάστημα.΄Οταν όμως η ψυχή θέλει να ελευθερωθεί...η γραφή επιτρέπεται με την όποια ταπεινότητα την ακολουθεί.Να είσαι καλά που μου τον θύμησες.
καλή σου μέρα...

τo τέρας της «αμάθειας» είπε...

«Ἀνήκω σὲ μία χώρα μικρή. Ἕνα πέτρινο ἀκρωτήρι στὴ Μεσόγειο, ποὺ δὲν ἔχει ἄλλο ἀγαθὸ παρὰ τὸν ἀγώνα τοῦ λαοῦ, τὴ θάλασσα, καὶ τὸ φῶς τοῦ ἥλιου.»

Ανήκω σε μια χώρα μικρή που γέννησε μεγάλες μορφές!!!

Π.Κ. είπε...

Λατρεύω Σεφέρη
και ό,τι μού φέρει!

Μαριλενα είπε...

όταν ήμουν πολυ νέα, τον είχα αγαπήσει :))

όμορφο ποστ καλλιτέχνιδα μου.
(μ' αρέσει ο σεβασμος που τον αγγίζεις)

σε φιλώ και καλο Σαββατοκύριακο εύχομαι.

Δενδρογαλή είπε...

Τον αγαπώ πιο πολύ από τον Ελύτη. Τον έχω σαν τον Καβάφη μέσα μου..
Οι συγκρίσεις και οι ομοιότητες, τελείως προσωπικές εννοείται :)

Φιλιά, κορίτσι!

Sideras είπε...

Ποιοτική και αυτή η ανάρτηση σου .Τα καλυτέρα που μας αγγίζουν διαλέγεις. Η μεγαλοπρέπεια της φιλοσοφίας και η ανθρώπινη συγκίνηση μες την ποίηση του.
Σιδερένια καλημέρα σου

Αλεξάνδρα είπε...

Δεν είχα διαβάσει τον λόγο του για το Νόμπελ...

Φέρνω λίγους στίχους από το ποίημά του

Ένας λόγος για το καλοκαίρι

Γυρίσαμε πάλι στο φθινόπωρο, το καλοκαίρι
σαν ένα τετράδιο που μας κούρασε γράφοντας μένει
γεμάτο διαγραφές αφηρημένα σχέδια
στο περιθώριο κι ερωτηματικά, γυρίσαμε
στην εποχή των ματιών που κοιτάζουν
στον καθρέφτη μέσα στο ηλεχτρικό φως
σφιγμένα χείλια κι οι άνθρωποι ξένοι
στις κάμαρες στους δρόμους κάτω απ' τις πιπεριές
καθώς οι φάροι των αυτοκινήτων σκοτώνουν
χιλιάδες χλωμές προσωπίδες.
Γυρίσαμε· πάντα κινάμε για να γυρίσουμε
στη μοναξιά, μια φούχτα χώμα, στις άδειες παλάμες.

Κι όμως αγάπησα κάποτε τη λεωφόρο Συγγρού
το διπλό λίκνισμα του μεγάλου δρόμου
που μας άφηνε θαματουργά στη θάλασσα
την παντοτινή για να μας πλύνει από τις αμαρτίες·
αγάπησα κάποιους ανθρώπους άγνωστους
απαντημένους ξαφνικά στο έβγα της μέρας,
μονολογώντας σαν καπετάνιοι βουλιαγμένης αρμάδας,
σημάδια πως ο κόσμος είναι μεγάλος.

Ηταν όμορφο που μας θύμισες...
κι έτσι έτρεξα πάλι σε αγαπημένους στίχους.

Καλό σου Σαββατοκύριακο

Artanis είπε...

Υπέροχος ο Σεφέρης...Το πιο αγαπημένο μου απ όλα, είναι το κοράκι, εμπνευσμένο από το αντίστοιχο "Κοράκι" του Ε.Α. Πόε...Με έχει επηρεάσει αφάνταστα, το συγκεκριμένο ποίημα...
Το e-book θα το κατεβάσω να το έχω μαζί μου στο ταξίδι...
Φιλιά πολλά από τον βροχερό Βόλο...

H.Constantinos είπε...

Είπαμε, πάντα κάτι βρίσκουμε εδώ...
Δεν το ήξερα ότι υπήρξε και φωτογράφος...

Clockwork Plum είπε...

Σ᾿ αὐτὸ τὸν κόσμο, ποὺ ὁλοένα στενεύει, ὁ καθένας μας χρειάζεται ὅλους τοὺς ἄλλους.

Ρόαντ, ενα μεγαλο ευχαριστω γι' αυτο το ποστ... Μου αρεσει πολυ η ποιηση του Σεφερη και ειχα παρει τα Απαντα του το καλοκαιρι στην Ελλαδα...

You made my day :D

[...] Ροδο αλικο του ανεμου και της μοιρας,
μονο στη μνημη απομεινες, ενας βαρυς ρυθμος
ροδο της νυχτας περασες, τρικυμισμα πορφυρας
τρικυμισμα της θαλασσας... Ο κοσμος ειναι απλος.

e-ιωάννης είπε...

ΕΠΕΙΔΗ ΠΡΟΕΡΧΟΜΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΩΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ,ΘΕΩΡΩ ΟΤΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΒΡΕΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΨΥΧΟΛΟΓΟΥΣ.Η ΨΥΧΟΛΟΓΟΙ ΣΗΜΕΡΑ ΚΙΝΟΥΝ ΤΑ ΝΗΜΑΤΑ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ,ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΜΑΣ ΠΑΡΑΤΗΡΟΥΝ ΚΑΙ ΓΕΛΟΥΝ ΜΑΖΙ ΜΑΣ,ΟΧΙ ΕΙΡΩΝΙΚΑ,ΑΛΛΑ ΩΣ ΕΙΔΙΚΟΙ.Ο ΣΕΦΕΡΗΣ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΛΟΓΙΟΙ ΣΥΝΕΤΕΛΕΣΑΝ ΣΤΟ ΝΑ ΒΡΟΥΝ ΟΙ ΨΥΧΟΛΟΓΟΙ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ,ΔΕΝ ΑΚΥΤΩΝΕΤΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ,ΑΠΛΑ ΕΧΕΙ ΞΕΠΕΡΑΣΤΕΙ....

Roadartist είπε...

@ Hfaistiwnas : Οτι πρέπει αυτό το βροχερό σκ για διάβασμα ποίησης!! Ηταν λάτρης της φωτογραφίας.. τη καλημέρα μου Ηφαιστίωνα και σε ευχαριστώ!

Roadartist είπε...

@ MAD : Αν και στη ποίηση τα πάντα είναι υποκειμενικά, προσωπικά μου άρεσουν τα έργα του Ελύτη πιο πολύ από του Σεφέρη, αλλά εννοείται ότι το έργο του ανεπανάληπτο..Ισως απλά σε σχέση με Ελύτη κ Καβάφη, που ίσως τους αγαπώ περισσότερο.. Να είσαι καλά mad, σε ευχαριστώ!;)

Roadartist είπε...

@ Churchwarden : Ε, όχι και υπερτιμημένος ο Σεφέρης.. μέσα από τη ποίηση του 'μίλησε' για μια ολόκληρη εποχή.. Αλλά σεβαστό, γούστα είναι αυτά..Ενα μεγάλο ευχαριστώ για τα λόγια σου churchwarden, καλό φθινόπωρο!

Roadartist είπε...

@ VaD : όμορφο να μου αφήνετε στίχους.. σε ευχαριστώ πολύ..

"Ημουν και γω στον πόλεμο τοξότης.
Το ριζικό μου,ενός ανθρώπου που ξαστόχησε..."

Τι να πρωτοεπιλέξεις...τη καλημέρα μου!

Roadartist είπε...

@ ΣΟΦΙΑ ΣΤΡΕΖΟΥ: Καλημέρα Σοφία, χαίρομαι που διαβάζω πως ο Σεφέρης σε έστρεψε προς την ποίηση, όπως φαντάζομαι και αρκετούς άλλους νεότερους ποιητές.. Εφαλτήριο ο Σεφέρης..μεγάλη μορφή των γραμμάτων, λίγο πιο δύσκολος σε σχέση με άλλους ποιητές και ίσως γι'αυτό λίγο καταφρονημένος από τους πολλούς..
Εγώ κυρίως έχω λατρέψει τα ημερολόγια καταστρώματος..
Σε ευχαριστώ πολύ για το πέρασμα, τη καλημέρα μου, καλό σκ..

Roadartist είπε...

@ τo τέρας της «αμάθειας» : αυτά τα λόγια που επισήμανες τα αγαπώ πολύ.. "Ενα πετρινο ἀκρωτήρι στὴ Μεσόγειο, ποὺ δὲν ἔχει ἄλλο ἀγαθὸ παρὰ τὸν ἀγώνα τοῦ λαοῦ, τὴ θάλασσα, καὶ τὸ φῶς τοῦ ἥλιου"
Αυτό ακριβώς.. Ευχαριστώ πολύ για το βίντεο, τη καλημέρα μου κρητικό κέρας :)

Roadartist είπε...

@ Π.Κ. :χχαα Π.Κ. χαίρομαι ιδιαίτερα γι'αυτό και για τη χαρά που πάντα πηγάζει από μέσα σου! Καλημέρα!

Roadartist είπε...

@ Μαριλενα : Σε ευχαριστώ πολύ Μαριλένα για τα λόγια σου, και εσένα και όσους εκφράζουν εδώ αληθινά αισθήματα και θετικότητα.
Την ποίηση τελικά την προσεγγίζουμε κυρίως στα χρόνια της νεότητας.. Για κάνε ξανά μια αρχή.. ίσως με Σεφέρη..ίσως να ξαναγυρίσεις νοερά σε εκείνες τις εποχές.. φιλιά :)
Καλό βροχερό σκ, γεμάτο χουζουρέματα.. χιχι :)

Roadartist είπε...

@ Δενδρογαλή : Τελείως προσωπικές βέβαια.. Εγώ πάλι τον Ελύτη τον έχω πάρα πολύ βαθιά μέσα μου.. Τον λατρεύω ....και τον Καβάφη.. μετά ο Σεφέρης.. Αν δεν εχεις δει το ντοκιμαντερ 'ημερολόγιο καταστρωματος', νοίκιασε το!! Θα τον λατρέψεις τον Σεφέρη περισσότερο..Πάρα πολυ καλή δουλειά..εγώ μέσω αυτού τον έψαξα μετά πιο πολύ.. Καλημέρες :))

Roadartist είπε...

@ Sideras : Καλώς τον! Χαίρομαι που οτι επιλέγω αγγίζει και τις δικές σας καρδιές και προτιμήσεις.. Η ποίηση ξεχνιέται στις μέρες μας..και παραγκωνίζεται από παντού. Καλό φθινόπωρο, όμορφο σκ!!

Roadartist είπε...

@ Αλεξάνδρα : σε ευχαριστώ πολύ Αλεξάνδρα για τους στίχους.. Τι πιο όμορφο αυτό το σκ να ξαναγυρίσουμε στη ποιηση του.... Ευχαριστώ που συντέλεσες σε αυτό και αφησες κατι εδω.. μαζί με εμενα θα το δουν και οι υπόλοιποι.. Τη γλυκιά καλημέρα μου!!

Roadartist είπε...

@ Artanis : Μεγάλη η χαρά να έχεις έμμεσα κάτι δικό μου στο ταξίδι σου..ελπίζω να μην σε απογοητεύσει.. Ήθελα να ανεβάσω και άλλα.., όμως ο blogger δεν μου έκανε τη χάρη εχτές το βράδυ.. Λογικό να σε επιρεασει ο Σεφερης..πιστευω τους περισσοτερους..Ας μην ξεχναμε οτι ηταν ο πρωτος Ελληνας που πηρε Νομπελ.. τη καλημερα μου γλυκια Artanis..απο τη βροχερη αθηνα.. :)

Roadartist είπε...

@ H.Constantinos : χαίρομαι για αυτό Κωνσταντίνε..και εγώ πάντα κάτι βρίσκω σε σας.. Καλή σου μέρα!!:)

Roadartist είπε...

@ Clockwork Plum : Ελένα πολύ χαίρομαι με τη χαρά σου......εγω σε ευχαριστώ απο τη καρδιά μου.. για τα λόγια σου..Εκτιμώ πολύ που αγαπάς τόσο τη ποίηση γενικά, τη καλημέρα μου.. You made my day too ;))

"o κόσμος ειναι απλος"..

Roadartist είπε...

@ e-ιωάννης : e-ιωάννη η ελευθερία έγκειται στο να είναι ο καθένας ελεύθερος να πιστεύει οτι θελει. Σε αυτο θα συμφωνήσεις εσύ που προέρχεσαι απο ..φιλοσοφικές σπουδές..
Από τη στιγμή που ακόμα και σήμερα ένας τέτοιος ποιητής διαβάζεται, εμπνέει, καθορίζει..δίνει ερεθίσματα σε νέους ποιητές για δημιουργία, τότε μόνο ξεπερασμένος δεν μπορεί να θεωρηθεί.. Είδες εδώ πόσοι έγραψαν λόγια δικά του..και λόγια καρδιάς για εκείνον..

syneas είπε...

Το Σεφέρη τον Ελύτη και άλλους ¨δύσκολους¨ ποιητές, τους γνώρισα από τη μελοποίηση των ποιημάτων τους από το Μίκη -κύρια- και άλλους αξιόλογους συνθέτες.
Και θυμάμαι τον ¨πόλεμο¨ που είχε ξεσπάσει παλιότερα μεταξύ των διανοούμενων για το αν είναι σωστό να μελοποιείται ή όχι η ποίηση. Φυσικά αυτοί που υποστήριζαν πως η ποίηση χάνει όταν γίνεται τραγούδι, νομίζω πως ζούσαν στο δικό τους κόσμο και δεν φαντάστηκαν ποτέ πως το ΛΑΘΟΣ του Σεφέρη αν δεν είχε μελοποιηθεί από το Μίκη, θα το είχε ξεχάσει και ο ίδιος ο ποιητής. Ας μη μιλήσουμε βέβαια για το ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ του Ελύτη που κι αυτό άγνωστο θα είχε παραμείνει αν ο Θεοδωράκης δεν του έβαζε την υπέροχη μουσική του.
Έτσι κι αλλιώς, προσωπικά οφείλω ένα ευχαριστώ στον Μίκη που με ¨υποχρέωσε¨ να διαβάσω και να κατανοήσω κάτι που μέχρι τότε μου ήταν ακατανόητο-τον τότε Μίκη ευχαριστώ βέβαια γιατί τον σημερινό δεν μπορώ να τον καταλάβω,αφού τα λόγια του μου είναι τόσο ακατανόητα όσο και των ποιητών πριν τους μελοποιήσει…

λυγερη είπε...

Δεν θα μπω στην διαδικασία να αξιολογήσω εγώ τον ΣΕΦΕΡΗ, έχει γούστο. Θα περιοριστώ μόνο να δηλώσω τον σεβασμό και θαυμασμό στο έργο του και την ευαρέσκεια μου σε σένα που καταπιάνεσαι με τόσο χρήσιμα και ποιοτικά θέματα.
Κι ας ψιθυρίσω στην καρδιά μου :

¨"Σ᾿ αὐτὸ τὸν κόσμο, ποὺ ὁλοένα στενεύει, ὁ καθένας μας χρειάζεται ὅλους τοὺς ἄλλους.
Πρέπει ν᾿ ἀναζητήσουμε τὸν ἄνθρωπο, ὅπου καὶ νὰ βρίσκεται."

Λυγερή του ΠΗΓΑΙΜΟΥ
http://ligery.pblogs.gr
http://lygeri.pblogs.gr

Κ.Υ.Π WALKING είπε...

Αν έπρεπε να πω κάτι με λίγες λέξεις, θα τον ονόμαζα καταφύγιο παντός καιρού. Πέρα από τη δεδομένη ποιητική αξία, τεράστιο και το μέγεθος του ήθους. Μιά ιστορία που είχα ακούσει σε συνέντευξη του Θεοδωράκη με είχε εντυπωσιάση συγκρινόμενη με τα σημερινά ήθη. Σεφέρης και Θεοδωράκης περπατούσαν μαζί στη Πλάκα, λίγο μετά το Νόμπελ, όταν ο Σεφέρης άκουσε έξω από μιά ταβέρνα τον κόσμο να τραγουδάει τους στίχους του,είπε ότι τώρα νοιώθω πολύ καλύτερα, αν δεν νοιώθει κάτι γι΄αυτό που δημιουργείς ο κόσμος, οι διακρίσεις δεν έχουν καμμία αξία.
Εξαιρετική ανάρτηση και πολύ σημαντικό που αναδεικνύει τη σχέση του με τη φωτογραφία. Μπράβο, μπράβο,στο αγαπημένο.

tovene592 είπε...

πολύ συγκινιτική η ομιλία του..για ορισμένους ανθρώπους δεν ισχύει το ουδείς αναντικατάστατος

Λίλα Τζέτζου είπε...

Ιγνάτης Τρελός, Στράτης Θαλασσινός, Μαθιός Πασχάλης, Γιώργος Σεφεριάδης, Γιώργος Σεφέρης.
Όπως και να ΄ναι…:

« Όπως τα πεύκα
Κρατούνε τη μορφή του αέρα
Ενώ ο αέρας έφυγε, δεν είναι εκεί
Το ίδιο τα λόγια
Φυλάγουν τη μορφή του ανθρώπου
Κι ο άνθρωπος έφυγε, δεν είναι εκεί».
(Επί σκηνής Στ’ , Τρία κρυφά ποιήματα)

Roadartist, για ακόμη μία φορά ένα πολύ καλό αφιέρωμα!


Και, ίσως, ακόμα:
Την ημέρα της κηδείας του Γ.Σεφέρη , χιλιάδες άνθρωποι, κάθε ηλικίας ακολούθησαν τη σορό του ποιητή από την εκκλησία του Σωτήρος , στην Πλάκα μέχρι το Α΄Νεκροταφείο συγκροτώντας μια ογκώδη, παλλόμενη από συγκίνηση διαδήλωση.
Τιμούσαν τον ποιητή και εκδήλωναν -στα σκοτεινά χρόνια της χούντας- τα αντιδικτατορικά τους αισθήματα.
Την επόμενη μέρα η εφ. ΤΑ ΝΕΑ έγραφε: «η νεολαία τίμησε το Γιώργο Σεφέρη» ,
και ΤΟ ΒΗΜΑ ;
«Συγκινητικές -και πάνω από όλα αυθόρμητες- εκδηλώσεις εκ μέρους του κόσμου (σ.σ. ήταν χιλιάδες) υποδέχθηκαν την έξοδο της σορού από την εκκλησία. Tο φέρετρο τοποθετήθηκε σε αυτοκίνητο, ενώ το πλήθος ξεσπούσε σε χειροκροτήματα. Mε το ξεκίνημα της πομπής από την εκκλησία, το πλήθος άρχισε να τραγουδά τον Eθνικό Yμνο, το μελοποιημένο από τον Mίκη Θεοδωράκη ποίημα του Σεφέρη ``Aρνηση'' και το κρητικό δημοτικό τραγούδι ``Πότε θα κάνη ξαστεριά''


και:
«Εδώ τελειώνουν τα έργα της θάλασσας, τα έργα της αγάπης.
Εκείνοι που κάποτε θα ζήσουν εδώ που τελειώνουμε
αν τύχει και μαυρίσει στη μνήμη τους το αίμα και ξεχειλίσει
ας μη μας ξεχάσουν, τις αδύναμες ψυχές μέσα στ' ασφοδίλια,
ας γυρίσουν προς το έρεβος τα κεφάλια των θυμάτων:
Εμείς που τίποτε δεν είχαμε θα τους διδάξουμε τη γαλήνη».
(Μυθιστόρημα ΚΔ' )

"Ένα γελαστό απόγευμα" είπε...

Ένα μεγάλο μπράβο για τα αφιερώματα που κάνεις...
Κρίμα που τόσο σπουδαίοι άνθρωποι δεν είναι πια μαζί μας...

goculture.gr είπε...

φοβερή προσωπικότητα!

b|a|s|n\i/a είπε...

οι μεγάλες ψυχές παραμένουν μεγάλες. όπου και να πάνε. όπου και να είναι. καλό σουκού! βροχερό...

ΦΥΡΔΗΝ-ΜΙΓΔΗΝ είπε...

Εξαιρετικό το αφιέρωμα!!!

Φιλί και γλαρένιες αγκαλιές

nikiplos είπε...

ΑΑΑχ!!! roadartist, μετά τον Λοΐζο, Σεφέρης, θα έλεγα ότι "ράβεις" πάνω μου...

Αν ο Λοΐζος είναι ο πιο δικός μου καλλιτέχνης, (που "ταυτίζομαι" μαζί του) ο Σεφέρης είναι ο πιο "δικός" μου ποιητής... διαβάζεις την ποίησή του και νιώθεις ένα ρίγος όταν αυτά τα λόγια βγαίνουν από εσένα κατά την ανάγνωση... πνέει ξαφνικά μέσα στον αναγνώστη ένα πνεύμα πολύ δυνατό και με ειλικρίνεια που σε άλλες εκφάνσεις της ζωής του δεν έχει...

"Τα αγάλματα είναι στο μουσείο"...

Παραθέτω μόνο το πιο αγαπημένο μου τμήμα... Ήθελα να το βάλω στα εμπροσθόφυλλα του διδακτορικού μου... αλλά μετά σκέφτηκα ότι θα ήταν μεγάλη αλαζονεία για μένα... Είναι από το Βασιλιά της Ασίνης και δεν υπάρχουν άλλοι στίχοι να αντικατοπτρίζουν καλύτερα την ψυχή μου... "Ασίνην τε..."


"υπάρχουν άραγε ανάμεσα στις χαλασμένες τούτες γραμμές τις ακμές τις αιχμές τα κοίλα και τις καμπύλες υπάρχουν άραγε εδώ που συναντιέται το πέρασμα της βροχής του αγέρα και της φθοράς υπάρχουν, η κίνηση του προσώπου το σχήμα της στοργής εκείνων που λιγόστεψαν τόσο παράξενα μες στη ζωή μας αυτών που απόμειναν σκιές κυμάτων και στοχασμοί με την απεραντοσύνη του πελάγου ή μήπως όχι δεν απομένει τίποτα παρά μόνο το βάρος η νοσταλγία του βάρους μιάς ύπαρξης ζωντανής"...

Σε ευχαριστούμε για τη μνημόνευση του roadartist...

Φιλιά από το ηλιόλουστο Παρίσι σήμερα...

jacki είπε...

Μεγάλη μορφή ο Σεφέρης. Υπέροχη γραφή. Μα βλέπω στο παρακάτω ποστ τον πολύ αγαπημένο και λατρεμένο Μάνο Λοϊζο.
Καλησπερα.

zamanftou είπε...

..Όπου και να ταξιδέψω η Ελλάδα με πληγώνει.."

Όσο για τον Μάνο Λοΐζο, ο δρόμος έχει τη δική του ιστορία, δεν τελειώσαμε ακόμα

Καλό Σαββατοκύριακο

Adamantia είπε...

Aν ηξερε ποσα τερατα πρεπει να σκοτωνει καθε μερα ο σημερινος ανθρωπος..
Εχει το Νομπελ της καρδιας πολλων μας ο Σεφερης.
Καλο βροχερο σαββατοβραδο!

koulpa είπε...

δεν είχα ποτέ μπει στον κόπο να διαβάσω το λόγο.. ενδιαφέρον.. ειδικά η αρχή.. πάντα αναρωτιόμουν πως μπορεί να βραβεύτηκα έλληνες ποιητές από ξενόγλωσσους.. μεταφράζεται η ποίηση;..
ωραίο το αφιέρωμα.. και το προηγούμενο που δε πρόλαβα να το σχολιάσω..:):)
την καληνύχτα μου:):)

Kaveiros είπε...

"Τον συνηθίσατε...είναι καλοβαλμένος και ήσυχος.....μονάχα που πηγαίνει,
κλαίγοντας ολοένα..."

akamas είπε...

Να καταθλεσω ένα ανέκδοτο που είχα ακούσει από τον Μίκη; Όταν είχε μελοποιήσει το περιγιάλι ο Σεφέρης του παραπονέθηκε για το μπουζούκι που έβαλε να παίζει, τότε περνούσαν έξω από μια ταβέρνα στα Εξάρχεια και κάποιοι το σιγοτραγουδούσαν, οπότε τότε ο Μίκης τον ρωτάει τι έχει να πει, οπότε ο ποιητής συνέχισε τον δρόμο ικανοποιημένος.

Ιάκωβος είπε...

διαφωτιστικό! κάποια όπως ότι ήταν φωτογράφος δεν τα χα υπόψη...
καλό βράδυ!

Διονύσης Μάνεσης είπε...

"Είτε βραδιάζει
είτε φέγγει
μένει λευκό
το γιασεμί" - μια και προτιμάς τα ημερολόγια καταστρώματος, καλλιτέχνιδα. ( εδώ, από το Α΄)

Εξακολουθώ, μετά από αρκετούς μήνες, να έχω "χαλαρή" επαφή με τα ιστολόγια -στην προσπάθειά μου να μοιράζω τον εαυτό μου στις τόσες όμορφες γωνιές τούτου του κόσμου.

Όμως, να, διαβάζω τα αφιερώματά σου, που δε γνωρίζουν περιόδους εκπτώσεων, έρχομαι και ακουμπάω απαλά, γιατί απαλή η υφή τους, λόγος ποίησης, πρόσωπα αγαπημένα, η ζωή που επιμένει...και ξορκίζω τη φασαρία που πολιορκεί.
Είναι το ίδιο χαμόγελο, όπως αυτό στη θέα ενός κυκλάμινου που φύτρωσε "στου βράχου τη σχσμάδα" - κι ας είμαι ανεπίκαιρος με δανεικά τού αγαπημένου μου Ρίτσου.

Σεφέρης. Ωραίος τόπος συνάντησης,ε;
Καλό σαββατόβραδο!

Roadartist είπε...

Την καλησπερα μου σε όλους..

Μολις γύρησα από μια βόλτα στο κέντρο της ΑΘήνας.. Λατρεύω τη βροχή, λατρεύω το φθινόπωρο, γενικότερα ήταν μια βόλτα κέντρο..από αυτές που χαίρομαι αρκετά!


@ syneas : Καλησπέρα synea, φυσικά και η μελωποίηση έκανε περισσότερο γνωστούς στίχους αρκετών ποιητών, τους έφερε πιο κοντά στο κόσμο, που είναι και το σημαντικότερο. Πραγματικά το Αξιον Εστι, μέσω της μουσικής σύνθεση του Θεοδωράκη έγινε ευρεύως γνωστό.. και μπήκε στις καρδιές μας.. Είναι σίγουρα ανούσιοι οι τσακωμοί που λες.. Ωραία η σκέψη σου..σε ευχαριστώ που τη μοιράστηκες εδώ μαζί μας.. Καλό βράδυ!

Roadartist είπε...

@ λυγερη : Καλησπέρα Λυγερή μου, είμαστε πολύ μικροί για να τον αξιολογήσουμε τον Σεφέρη εμείς, σίγουρα..

"Σ᾿ αὐτὸ τὸν κόσμο, ποὺ ὁλοένα στενεύει, ὁ καθένας μας χρειάζεται ὅλους τοὺς ἄλλους.
Πρέπει ν᾿ ἀναζητήσουμε τὸν ἄνθρωπο, ὅπου καὶ νὰ βρίσκεται."

Έτσι ακριβώς Λυγερή.. Μόνος του κανείς δεν αντέχει.. εδώ μαζί θα τα λέμε..

Εχουμε αναγκη τη ποίηση.. αναφέρει ο ποιητης γι'αυτό επίσης.. :

"Ἡ ποίηση ἔχει τὶς ρίζες της στὴν ἀνθρώπινη ἀνάσα - καὶ τί θὰ γινόμασταν ἂν ἡ πνοή μας λιγόστευε;"

πόσο δίκιο έχει.. Καληνύχτα ;))

Roadartist είπε...

@ Κ.Υ.Π WALKING:

Καλησπερα.. "καταφύγιο παντός καιρού", πολύ όμορφος χαρακτηρισμός θα συμφωνήσω μαζί σου! :)

Ευχαριστώ για τα λόγια σου, αλλά και για το περιστατικό που αναφέρεις..αναδεικνύει το πόσο ανοικτόμυαλος ήταν ο Σεφέρης.. Καλό βράδυ ;)

Roadartist είπε...

@ tovene592 : έτσι ακριβώς θα συμφωνήσω μαζι σου.. και καλό είναι να τους 'αναζητάμε'.. έχουμε να πάρουμε κάτι απο τη σοφία τους..

Roadartist είπε...

@ Λίλα Τζέτζου : Λίλα καλησπερα, σε ευχαριστώ από τη καρδιά μου για τα λόγια σου.. αλλά και για όσα όμορφα εδώ κατέγραψες.. Πραγματικά είναι πάρα πολύ όμορφο, να μοιραζόμαστε τόσο όμορφους στίχους.. Ευχαριστώ που τους έγραψες εδώ..

Υπέροχα αποσπάσματα..

« Όπως τα πεύκα
Κρατούνε τη μορφή του αέρα
Ενώ ο αέρας έφυγε, δεν είναι εκεί
Το ίδιο τα λόγια
Φυλάγουν τη μορφή του ανθρώπου
Κι ο άνθρωπος έφυγε, δεν είναι εκεί».

Μου αρέσει πολύ που περνάτε οι του σχολείου σας.. Είστε όλοι αξιοθαύμαστοι :)

Καλό βράδυ!

Roadartist είπε...

@ "Ένα γελαστό απόγευμα" : Φίλε μου Στέλιο σε ευχαριστώ πολύ για τα λόγια σου..Νομίζω οτι αξίζει ο χρόνος..Να είσαι καλά, και περαστικά σου ;)


@ goculture.gr : ..πραγματικά!! Καλή αρχή στο blog σας ;)

Roadartist είπε...

@ b|a|s|n\i/a : έχεις απόλυτο δίκιο basnia..Δεν παύουν ποτέ να υπάρχουν ανάμεσα μας.. Σε ευχαριστώ, επίσης καλό σκ ;)


@ ΦΥΡΔΗΝ-ΜΙΓΔΗΝ : Γλαρένια μου σε ευχαριστώ πολύ :) Καλό βράδυ, καλούς λουκουμάδες.. :) , καλό σκ!

Roadartist είπε...

@ nikiplos : ποπο nikiple μου τι σχόλιο άφησες.. Πραγματικά σε ευχαριστώ για τα λόγια σου. Ξέρεις τι μεγάλη χαρά είναι να 'κολλάνε' οι απόψεις, τα ενδιαφέροντα, οι προτιμήσεις.. Νομίζω οτι έχουμε πολλά ακόμη ν'ανταλλάξουμε, πολλές απόψεις να μοιραστούμε, πολλά να μάθω από εσάς.. και αυτό είναι το σημαντικότερο....

"διαβάζεις την ποίησή του και νιώθεις ένα ρίγος όταν αυτά τα λόγια βγαίνουν από εσένα κατά την ανάγνωση... πνέει ξαφνικά μέσα στον αναγνώστη ένα πνεύμα πολύ δυνατό και με ειλικρίνεια που σε άλλες εκφάνσεις της ζωής του δεν έχει..."

Ευχαριστώ για τα αποσπάσματα.. ευχαριστώ πολύ φίλε μου..
Καλό βράδυ..από τη βροχερή Αθήνα..

Roadartist είπε...

@ jacki : Μεγάλες μορφές και οι δυο τους..Αγαπημένοι..καλησπέρα!..



@ zamanftou : zamanftou...προτιμώ το Εκτορας, δε πειράζει? :) Ετσι θα εξακολουθώ να σε λέω ..Και οι δυο τους πολυ ξεχωριστοι..Καλο σκ Εκτορα, φιλιά ;)

Roadartist είπε...

@ Adamantia : Πες το ψέματα.. Έτσι όπως το λες είναι πραγματικά...
Καλό σκ ;))



@ Kaveiros :

"Αὐτὸς ὁ ἄνθρωπος πηγαίνει κλαίγοντας

Κανεὶς δὲν ξέρει νὰ πεῖ γιατί

Κάποτε νομίζουν πὼς εἶναι οἱ χαμένες ἀγάπες

Σὰν κι αὐτὲς ποὺ μᾶς βασανίζουνε τόσο
Στὴν ἀκροθαλασσιὰ τὸ καλοκαίρι μὲ τὰ γραμμόφωνα"

..υπέροχος..

Roadartist είπε...

@ koulpa : καλησπερα koulpa. Φυσικά και μεταφράζεται η ποίηση. Ο πιο πολυμεταφρασμένος Νεοέλληνας λογοτέχνης είναι ο Καβάφης..
Χαίρομαι πολύ που σου άρεσε, και που το διάβασες κ αυτό κ για το Λοιζο.. ;) καληνύχτα!!

Roadartist είπε...

@ akamas : Καλημερα akama, το ίδιο ακριβώς έγραψε κ ο Κ.Υ.Π WALKING.. Νομίζω οτι ειναι ενδεικτικο αυτό που αναφέρατε και οι δυο σας (και σας ευχαριστώ γιατί δεν το γνώριζα) για το πόσο σημαντική στάθηκε η μελωποίηση των ποιημάτων...πόσο πιο 'κοντά' ήρθε στον απλό κόσμο με αυτό το τρόπο η ποίηση..

Akon είπε...

Πολύ μου άρεσε η ομιλία του και ειδικά εκεί που μιλάει για την Ελλάδα και την ελληνική γλώσσα.

Roadartist είπε...

@ Ιάκωβος : να εισαι καλά, καλό βράδυ ..στη φιλανδία ;) Καλό σκ!!


@ Διονύσης Μάνεσης : Διονύση καλημέρα πλέον.. Σε ευχαριστώ και εσένα και τη Λίλα για το πέρασμα σας και για τους στίχους που γράψατε εδώ..

Από τους πιο αγαπημένους μου στίχους.. αυτός που έγραψες.. "Είτε βραδιάζει, είτε φέγγει, μένει λευκό, το γιασεμί".

Πίστεψε με Διονύση και εγώ ακόμη ψάχνω τους ρυθμούς μου .. και νομίζω οτι τώρα αρχίζω να τους ξαναβρίσκω.. Νομίζω οτι σε αισθάνομαι απόλυτα..και εγώ μοιράζομαι σε αρκετά πράγματα.. και πλέον βλέπω οτι και το blog αυτό αναζητά το χρόνο του.. ίσως να χάνομαι κάποιες στιγμές, θα είναι σίγουρα όμως μη ηθελημένα, που να ήξερε ο καθένας από εμάς πόσα άλλα πράγματα έχουμε να μας απασχολούν εκτός του blogging.. Εκεί όμως κρύβεται η ουσία του.. Εδώ έχουμε βρει ένα μέσο φυγής, ή καλύτερα επικοινωνίας για θέματα που μέσα στο άγχος, στο τρέξιμο της καθημερινότητας ίσως ΟΥΤΕ καν μια σκέψη να μη τους αφιερώναμε..
Για σκέψου το λίγο.. Δεν θα ήταν κρίμα? Για δες.. πόσες σκέψεις ανταλλάξαμε το τελευταίο διάστημα για τόσα διαφορετικά πράγματα..
Προσωπικά δεν έτυχε να ακούσω πουθενά σε tv (αν και δε παρακολουθω πλεον), radio ή εφημερίδα κάτι για τη Λαμπετη, τον Λοιζο ή σήμερα το Σεφέρη.. Ούτε φυσικά για τα δικά σας θέματα.. που όλα τα εχω δει, απλά χρονο να σχολιασω δε βρισκω τελευταια..

Σου το γραφω ειλικρινά.. όσο νιώθω ότι έχει λόγο ύπαρξης αυτό το blog, τοτε θα το διατηρώ, διαφορετικά..
Διονύση..σε ευχαριστώ για το χρόνο σου κ που περνάς, μου αρέσει όλο αυτό το 'αλληλοδώσιμο' .. και ναι, τελικά ειναι πολύ ωραίος τόπος συνάντησης ο Σεφέρης.. Καλό βράδυ!

Roadartist είπε...

@ Akon : καλησπέρα ακον μου.. και εμενα αυτα τα σημεια με κεντριζουν στην ομιλια του. Η σκέψη του για την Ελλαδα και τη διαχρονικότητα της γλωσσα μας.. καλό ξημέρωμα!

EKTORAS είπε...

Ναι :) κάνει κάτι από dr. Jekyl & Mr. Hyde χαχα. Τέσπα, και 'γω το Έκτορας μ'αρέσει μιας και έτσι έγινα πασίγνωστος ανα την υφήλιο!!! :PP

Αλλά το όποιος βιάζεται σκοντάφτει, (αν και κατα άλλους το γοργόν και χάριν έχει).
Έτσι λοιπόν όποτε συνδέομαι μέσω WORDPRESS μιας και κάτι έχω κάνει λάθος, με βγάζει ζαμαφτου. ο Γκούγκλης λογαριασμός μου είναι πλέον άχρηστος, αλλά για χάρη σου μέχρι να λύσω το προβληματάκι αυτό, θα συνδέομαι με αυτόν για να με βγάζει ektora, δε γίνεται αλλιώς,

Καληνύχτα!

Nefelli είπε...

Αγαπημένη μου Roadartist, με το ιδιαίτερο χάρισμα να ανακαλύπτεις όλα όσα μυρίζουν πολιτισμό!!
Συγχαρητήρια ακόμη μια φορά για την υπέροχη δουλειά.
Ο Σεφέρης (υποκειμενικά πάντα) ανήκει σε εκείνη την κατηγορία των ιερών τεράτων του λόγου, που κάποιος τρομάζει από φόβο, ν' αγγίξει.
Εσύ το μπορείς με τον μοναδικό υπέροχο τρόπο σου, με την ευαίσθητη ματιά σου και πάνω απ' όλα με υπέρμετρο σεβασμό σε αυτό που καταπιάνεσαι να γράψεις.
Μου άρεσε πολύ αυτό που διάβασα και νιώθω να θέλω να σ' ευχαριστήσω για τα όσα πολύτιμα , παίρνω κάθε που σε επισκέπτομαι.
Συνέχισε την πολύ καλή δουλειά.
Γλυκό φιλί κι ευχή για μια υπέροχη Κυριακή

marianaonice είπε...

Mπράβο σου για το αφιέρωμα στο Σεφέρη που μας τον θύμισες!
Δεν ήξερα ότι υπήρξε και φωτογράφος!
Φοβερό αυτό που είπε: "Πελεκώντας τον εαυτό μας, έτσι γράφουμε"!!

Όσο για το Λοϊζο στο προηγούμενο ποστάκι σου, τι να πω... ο αγαπημένος μου!! Και εκείνο το ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας που γράφτηκε μέσα σε ένα βράδυ για την ομώνυμη ταινία, όλα τα λεφτά!!
Νομίζω ωραιότερο ζεϊμπέκικο δεν έχει γραφεί!!

Φιλιά roadartist μου και καλή Κυριακή!!!
:)))))

λυγερη είπε...

Mια καλημέρα νά πω στον δρόμο που έχει μέρα νύχτα αναμμένο το φως των αστεριών για τους περαστικούς.
¨Λυγερή του ΠΗΓΑΙΜΟΥ
http://ligery.pblogs.gr
http://lygeri.pblogs.gr

Leviathan είπε...

den ixera kai ego oti itan kai fotografos!!!!!poli poli agapimenos!kali sou mera!

eirini είπε...

Πολύ όμορφη ανάρτηση road artist, όπως πάντα! Ένα υπέροχο πορτρέτο που μας πληροφόρησε ακόμα και για πράγματα που δεν ξέραμε. Σ'ευχαριστούμε! Καλή Κυριακή να έχουμε και μια ζεστή καλημέρα από εμένα!

Roadartist είπε...

@ EKTORAS : Καλησπέρα Έκτορα! χαχα άντε να σε δώ!! :))) Κοίτα αυτό το προβληματάκι με τη βιασύνη το έχω και εγώ δυστυχώς.. Ξέρεις λένε και το άλλο.......'όποιος δεν έχει μυαλό, έχει πόδια'.. χααχ γι'αυτό κ εγώ συνεχώς είμαι στο τρέξιμο..!
Λοιπόν..όλα καλά, thanks που για χάρη μου θα μπεις σε φασαρίες.. Οπως κ αν εχει, εγώ έκτορα θα σε αποκαλώ, 'έκτορα' σε έχω και στα links. Φιλάκια, καλή Κυριακή!

Roadartist είπε...

@ Nefelli : Νεφέλη μου σε ευχαριστώ για τα λόγια που μου αφήνεις.., και για τη χθεσινή πιο προσωπική μας συζήτηση.. Εύχομαι σήμερα να σκεφτείς όλα για το ταξίδι, και να πάρεις τη καλύτερη απόφαση.. Οσο για εμένα..μακάρι φιλαράκι κ εγώ να βρω το δρόμο μου που λέγαμε.. καλή Κυριακή, πολλά φιλάκια ;)

Roadartist είπε...

@ marianaonice : Μαριάννα μου να εισαι καλα για τα λογια σου, ναι ο Σεφερης υπήρξε λάτρης της φωτογραφίας.. Αν δεν εχεις δει τα "Ημερολόγια Καταστρώματος" το ντοκιμαντερ, πήγαινε να το νοικιασεις απο το πλησιέστερο videoclub, πάρα πολύ καλή δουλειά αξίζει να το δεις.. Σε ευχαριστώ πολύ φίλη μου..ναι δε το συζητώ το ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας χαρίζει μια ανάταση στη ψυχή όποτε το ακούς..Τη καλημέρα μου, φιλιά! ;)

Roadartist είπε...

@ λυγερη : ..λυγερή μου δεν υπάρχει καλύτερο από το ανοίγεις το pc...και να βλέπεις τέτοια λόγια μπροστά σου.. Πραγματικά σε ευχαριστώ.. Μέρα νύχτα ανοικτοί.. :) μακάρι γεμάτοι με το φως των αστεριών .. Καλή Κυριακή, ξεκούραστη! :)

Roadartist είπε...

@ Leviathan : χαίρομαι που κάτι σας ενθουσίασε, καλημέρα και μια καλή εβδομάδα από αύριο!! :)

Roadartist είπε...

@ eirini : Ειρήνη μου σε ευχαριστώ πολύ!! Όσο καιρό έχω αυτό το blog κερδίζω πολλά με τις απόψεις που ανταλλάσω..σας ευχαριστώ που περνάτε, φιλάκια ;)

νατασσάκι είπε...

Πολύ όμορφο το αφιέρωμα, πάλι!
(έχεις γίνει "ειδική" :)) )

Από τους πολύ πολύ αγαπημένους μου -και πολυδιαβασμένους μου- ποιητές.

Καλή σου Κυριακή roadartist μου :)

koulpa είπε...

ναι.. ή απορία μου είναι.. μια και η γλώσσα είναι ο φορέας.. αν μεταφράζεται ουσιαστικά.. και κατα πόσον η λειτουργία της μετάφρασης οφείλεται στο μεταφραστή..:):)
την καλησπέρα μου:):)

Roadartist είπε...

@ koulpa : κατά πολύ μεγάλο ποσοστό οφείλεται στον μεταφραστή! Υπάρχουν διαμάντια ποιήματα.. που καταστράφηκαν από την κακή μετάφραση.. Οπως π.χ. τον Καβάφη μπορεί να τον διαβάσεις σε μια άλλη γλώσσα και να είναι τελικά διαφορετικό το νόημα του..να χάνει πολύ από την ουσία του.. Σίγουρα γι'αυτό πάντα λένε οτι το καλύτερο είναι να διαβάζεις από το πρωτότυπο.. Ισως μάλιστα αυτός να ειναι και ενας λόγος που δεν διαβάζονται πάρα πολλοί οι έλληνες λογοτέχνες, η δυσκολία της γλώσσας μας.. :))
Και τη δική μου καλησπέρα, καλή βροχερή κυριακή.. :)))

Roadartist είπε...

@ νατασσάκι : χαχα έχω αποκτήσει τελικά 'ειδικότητα' λες? Σε ευχαριστώ :) Καλή Κυριακή και σε σένα Νατάσσα, κ ας ειναι βροχερή έχει την ομορφιά της!

βιολιστης στη στεγη είπε...

Η ποίηση είναι τόσο "περιττή", όσο περιττό είναι και το κελάϊδισμα ενός πουλιού, ή το άρωμα ενός λουλουδιού. Επιβιώνουμε και χωρίς αυτά. Αλλά δεν βιώνουμε.

roadartist είπε...

@ βιολιστης στη στεγη : γεια σου βιολιστρια.. πολύ ωραία σκέψη.. και όντως έτσι είναι..
Μου θύμισες μια φράση του Πικάσο..
"Όλοι θα ήθελαν να καταλάβουν τη ζωγραφική, γιατί δε δοκιμάζουν να καταλάβουν το κελάηδισμα των πουλιών;" Άσχετο με το λόγο που ανέφερες τη σκεψη σου..αλλά αυτό μου θύμισες..καλησπερα!

iLiAs είπε...

...εντάξει..αυτή είναι Ποίηση!

Καλο απόγευμα Αρτίστα! :)

sofia είπε...

Καλή βδομάδα.
Πότε είπαμε ότι έβγαλε αυτόν τον λόγο? Χτές?
Τι κρίμα που ο πολιτισμός προχωράει όχι με το κύμα, αλλά με τις λίγες σταγόνες που πετάγονται λίγο πιο κεί στην άμμο!

Λακων είπε...

Για εμένα Καβάφης, Σεφέρης και Σολωμός αποτελούν τρεις απ τους κορυφαίους ποιητές όλων των εποχών σε παγκόσμιο επίπεδο.
Καθαρή ελληνική σκέψη που εκφράζεται με εύθυμη θλίψη!

leondokardos είπε...

Αλλο ενα εξαιρετικό, ποιοτικό κείμενο για ενα τόσο σημαντικό Ελληνα.
Μάλιστα δεν ήξερα την αγάπη του Σεφέρη για τη φωτογραφία. Σκέφτομαι οτι ίσως αυτά που επέλεγε να φωτογραφίζει, τον ενέπνεαν κιόλας κατά κάποιο τρόπο.
Καλή βδομάδα Αρτίστα μου.

Theogr ο κηπουρός είπε...

Πολύ καλό το αφιέρωμα για άλλο πέρασα. Αύριο συζητάνε στην Ε.Ε. το νομοσχέδιο για τα blog. Ας είμαστε σε επαγρύπνηση. Καλή εβδομάδα.

observer είπε...

κάποτε στα σχολεία πανηγύριζαν και αισθάνονταν εθνική υπερηφάνια όταν ένας ποιητής έπαιρνε Νόμπελ...
τώρα πανηγυρίζουν για τις νίκες στη Eurovision...
τεράστιο κοντραστ

Takiz είπε...

το καλύτερο ποστ που έχεις κάνει...


ΜΠΡΑΒΟ!!!!!!!

Roadartist είπε...

@ iLiAs : Καλή εβδομάδα και σε σένα Ηλία μου! :) Ναι ακριβώς έτσι.. φιλιά :)

kostaslogh είπε...

Νομίζω το είπε ο Γ.Ρίτσος για την απονομή
του Νόμπελ στον Ο.Ελύτη:
"Τιμήθηκε;ο Ελύτης;λάθος!η ακαδημία τιμήθηκε απ ΄τόν Ελύτη!"
Νομίζω ότι το ίδιο ισχύει και για τον μεγάλο
Σεφέρη!

με τον blogger κι εγώ τα ίδια έπαθα..άστα!
Καλή εδομάδα

Roadartist είπε...

@ sofia : πραγματικά από τότε θα μου πεις μέχρι σήμερα.. τι έχουμε να επιδείξουμε?.. Και πόσο επίκαιρος ομως............... καλό βράδυ Σοφάκι..

Roadartist είπε...

@ Λακων : δε θα διαφωνήσω.. απλά εγώ λατρεύω τον Ελύτη.. είναι απίστευτα τα συναισθήματα που μου προκαλεί η ποίηση του! Καλησπέρα!

Roadartist είπε...

@ leondokardos : ναι σίγουρα θα στεκόταν σε αυτά! Να είσαι καλά λεοντόκαρδε μου...σε ευχαριστώ! :) Ετσι θα πορευόμαστε..δεν αλλάζει ο άνθρωπος είπαμε ;)) πολλά φιλιά!!

Roadartist είπε...

@ Theogr ο κηπουρός : Να εισαι καλά που μας ενημερώνεις! .. Για να δούμε.. Σε ευχαριστούμε theogr ενα θεμα που μας αφορά σίγουρα όλους μας..

Roadartist είπε...

@ observer : Πες το ψέματα.. και αυτή η εθνική υστερία με την eurovision τελείως αρρωστημένη.. ο κόσμος πραγματικά έχει χάσει το μέτρο..

Roadartist είπε...

@ Takiz : Φίλε Τάκη.. δε μπορώ παρά να σε ευχαριστήσω. Τι να σου γράψω τώρα???.... :))

Roadartist είπε...

@ kostaslogh : Χα! Πολύ σωστό αυτό Κώστα.. Οσο για τον blogger ασε ..
Αν ξέρεις κάτι παραπάνω πες το και σε μένα.. Ελπίζω να μην το συνηθίζει από εδώ και πέρα.. :((

Takiz είπε...

δεν ξέρω ποιος πρέπει να ευχαριστήσει ποιον......

Roadartist είπε...

@ Takiz :.......ενα φιλί καληνύχτας για όλα.. όμως πάνω από όλα για τη φιλία σου....

"ζαχαρούλα.." είπε...

υποκλίνομαι.. και στον Σεφέρη και στην ανάρτησή σου!!!!!!!!

καλό βράδυ!!!! φιλάκια καλή μου..

Άστρια είπε...

Ο Σεφέρης πάντα μιλάει απ'ευθείας στην καρδιά!
Ο λόγος του που κατέγραψες, είναι διαχρονικός, γεμμάτος αγάπη και αλήθειες.
Μπράβο roadartist, να είσαι καλά
φιλάκια:))

as eon είπε...

Καλά όλα αυτά, αλλά είχε και τις "σκοτεινές" πλευρές του.
Το κύκλωμα Κατσίμπαλη τον προώθησε, οι δημόσιες σχέσεις του και οι γνωριμίες τον βοήθησαν. Η πολιτική του παρουσία άφησε αναπάντητα (;) ερωτηματικά.
Ίσως δεν υπήρξε τόσο μεγάλος, όσο δοξάστηκε ως μεγάλος ποιητής.
Καλώς ανοίγει η κουβέντα για τον ποιητή.
Επιτρέψτε μου δύο παραπομπές σε βιβλία σχετικά με το Σεφέρη.
1. Πιτσιλίδης Μιχάλης, Οι σκοτεινές πλευρές του Γιώργου Σεφέρη, http://anagnosi.blogspot.com/2007/11/234.html και
2. Μπήτον Ρόντρικ, Περιμένοντας τον Άγγελο, http://anagnosi.blogspot.com/2007/10/363.html

as eon είπε...

Διαβάζω την ποίηση του Σεφέρη ως εξιλέωση από τις τύψεις του για τον πολιτικό και δημόσιο βίο του.

LOCKHEART είπε...

Απλά υπέροχος μεγαλη λογοτεχνικη μορφη :)

Roadartist είπε...

@ as eon : .. δεκτή φυσικά η άποψη σου και καλά έκανες που μας την έγραψες..

Καλό θα ήταν όποιος συμφωνεί μαζί σου ή έχει να γράψει κάτι σχετικό να το κάνει..

Προσωπικά δεν μπορώ να κρίνω τον Σεφέρη..για τη ζωή που έκανε..

Απλά εκφράζομαι σε αρκετά ποιήματα του..

Σε ευχαριστώ για τις πηγές θα περάσω με τη πρώτη ευκαιρία να τις διαβάσω.

Τη καλησπέρα μου.

Roadartist είπε...

@ LOCKHEART : Να σαι καλά Σπύρο ;)

as eon είπε...

@Roadartist, δεν κρίνω το Σεφέρη για την προσωπική του ζωή, ας πούμε για τη σχέση του με τη Μαρώ.

Όμως η πολιτική του παρουσία και οι θέσεις που κατείχε ως διπλωμάτης είναι δημόσια συμπεριφορά που είχε πολλαπλές συνέπειες και κατά συνέπεια, όχι απλώς δικαιούμαστε, πρέπει να κρίνουμε. Δε γίνεται να αποσιωπάται ο ρόλος του στη λογοκρισία επί Μεταξά. Την ίδια στιγμή που αυτός έψαχνε την "καθαρή ποίηση" κάποιοι φιμώνονταν.

Επίσης, στο βαθμό που οι γνωριμίες και οι θέσεις εξουσίας που κατείχε τον βοήθησαν να φτάσει στο Νόμπελ, αφού πρώτα εμποδίστηκαν οι υποψηφιότητες Σικελιανού και Καζαντζάκη, (οι Σουηδοί ψάχναν κάποιον Έλληνα να βραβεύσουν) πρέπει να αντιμετωπίζουμε με σκεπτικισμό την βράβευσή του και την ίδια τη σημασία του Νόμπελ. (Ένα χρόνο μετά ο Σαρτρ αρνήθηκε το Νόμπελ και ότι αυτό σημαίνει).

Τα δύο βιβλία που αναφέρω είναι αποκαλυπτικά. Αν του Πιτσιλίδη, θα μπορούσε να πει κάποιος ότι, χαρακτηρίζεται από εμπάθεια (ωστόσο έχει πολύ καλή τεκμηρίωση όσων λέει), του Μπήτον είναι περισσότερο ακαδημαϊκό και γράφτηκε από έναν ξένο.

Με όλα τα προηγούμενα δεν αναιρώ το Σεφέρη ως ποιητή, (ποιος είμαι άλλωστε;) αλλά νομίζω ότι πρέπει να τον δούμε στα ανθρώπινα μέτρα (ίσως της "ελληνικότητας" όπως θα έλεγε ο ίδιος). Και βέβαια πολλοί εκφράστηκαν και εκφράζονται με την ποίησή του, (και εγώ συγκυριακά) αυτό δείχνει την αξία της.

Ευχαριστώ για τη φιλόξενη γωνιά που άφησα αυτές τις σκέψεις

Roadartist είπε...

@ as eon : Σεβαστή η άποψη σου και σε ευχαριστώ που την κατέθεσες εδώ.
Όσον αφορά τον Καζαντζάκη, μεγάλο λάθος της Ακαδημίας ΑΘηνών που εξαιτίας της δεν προτάθηκε για το Νόμπελ ..σίγουρα εννοείται οτι αυτός ο ...γίγαντας του πνεύματος το δικαιούταν..
Θα φροντίσω να μελετήσω τα συγγράμματα που λες..Κυρίως το βιβλίο του Μπητον, που είχε ακουστεί νομίζω αρκετά.
Μόλις βρω χρόνο θα περάσω να δω και τα links γιατι αυτές τις μέρες είμαι λίγο στο τρέξιμο.
Να' σαι καλα.

as eon είπε...

Οι μεθοδεύσεις εναντίον του Καζαντζάκη δεν ήταν μόνο της μουχλιασμένης Ακαδημίας. Η εκκλησία, το παλάτι (η ίδια η Φρειδερίκη. Το βιβλίο του Πιτσιλίδη προηγήθηκε αυτό του Μπήτον και είναι πιο κοντά στην κοινωνική πραγματικότητα.

Ευχαρσιτώ Roadartist

Ανώνυμος είπε...

Καλό θα ήταν αν μπορείτε, να διαβασετε και τα προσωπικά του ημερολόγια που δημοσιεύθηκαν με τίτλο "Μέρες ..." καθώς και τους δύο απ' όσο ξέρω τόμους των πολιτικών του ημερολογίων. Ηταν εξ αρχής διχασμένος ανάμεσα σ' αυτό που "έπρεπε" να κάνει [μια "αξιοπρεπή" για την καταγωγή του δουλειά: διπλωματικός υπάληλλος] και σ' αυτό για το οποίο ζούσε, δλδ. την ποίηση. Εκτός από ποίηση είχε γράψει και δοκίμια, για τον Ερωτόκριτο, για τον Μακρυγιάννη, για τον Καβάφη... Τουλάχιστον αυτό για τον Ερωτόκριτο [μια που το έχω διαβάσει] δείχνει έναν άνθρωπο με εξαιρετικά ευαίσθητο και πρωτότυπο αισθητήριο.
Την καριέρα του μπορεί να την ερμηνεύσει κανείς οπως θέλει, όπως και την ποίηση του.
Ένας ποιητής όμως που υπέστη μεγάλο πόλεμο άμα τη εμφανίσει του στα λογοτεχνικά μας πράγματα, ένας διπλωμάτης που επίσης πολεμήθηκε από διάφορες φατρίες του πολιτικού σκηνικού της εποχής, επειδή χωρίς να φωνασκεί, δεν έκανε τεμενάδες, έχει τουλάχιστον ενδιαφέρον.
Δεν ήταν ξεξιός, κεντρώος, κομμουνιστής ή αριστερός, ήταν ανθρωπος.

Related Posts with Thumbnails